Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنها روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: توسعه سیاسی راهی جز مردمسالاری و مراجعه به صندوق‌های رای ندارد و در این میان به هیچ وجه نمی‌توان نقش احزاب را در سپهر سیاسی بویژه در عرصه انتخابات نادیده گرفت و به هر میزان که احزاب عملکرد بهتر و موثری داشته باشند انتخابات نیز باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کنشگران سیاسی بر این باورند که کرونا و تحریم های ظالمانه در چند سال اخیر شرایط اقتصادی جامعه ما را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات اقتصادی فضای یاس را در جامعه ما پررنگ کرده است اما در این شرایط برجام به‌عنوان مهم‌ترین شاخصه سیاست خارجی توانست تا حدودی فضای اقتصادی را آرام کند و در صورت نتیجه مطلوب در مذاکرات برجام، یاس و امید به جامعه تزریق می شود که این مهم نقش بسیار زیادی بر مشارکت حداکثری ایفا می کند.

احزاب میدان دار مشارکت انتخاباتی

اسماعیل حسین پور از فعالان سیاسی و عضو انجمن اسلامی معلمان خراسان شمالی نیز در این رابطه می گوید: احزاب سیاسی با سازمان دادن به گرایش‌های سیاسی عامل نزدیک کردن خرده گرایش‌های فردی و اجتماعی هستند و به رقابت‌های انتخاباتی ابعاد عمیق‌تری می‌بخشند و عرصه رقابت‌ها را از شکل فردی خارج کرده و به آن رنگ و بوی فلسفی، اجتماعی و فرهنگی می‌دهند که همین شاخصه ها موجب افزایش مشارکت سیاسی در انتخابات می شود.

وی می افزاید: از جمله مهمترین مشکلات در ایام انتخابات در صورت فقدان حزب و تشکل سیاسی، عدم شناخت کامل و صحیح خود فرد از نامزدهای انتخاباتی است و این مسئله در برخی از انتخابات مانند انتخابات شوراهای شهر و روستا به خوبی قابل مشاهده است بویژه مشکل زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که هر یک از ما به عنوان یک شهروند علاقه‌مند به مشارکت در فرایند سیاسی بخواهیم در کلانشهرها از خیل انبوهی از نامزدها، چند نفر اصلح را انتخاب کنیم.

این فعال سیاسی در مورد فضای انتخاباتی حاکم در کشور نیز معتقد است که نگرانی از وضعیت مشارکت در انتخابات آینده هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب را به این سو سوق می‌دهد که با چهره‌های جدید به میدان بیایند و بتوانند رای اولی‌ها را به رای دادن مجاب کنند تا از این طریق موج مشارکت در انتخابات شکل بگیرد.

متغیرهای انگیزشی راه ورود به مشارکت

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی نیز در این رابطه می افزاید: تقویـت انسجام ملی، احساس تکلیف شرعی، احساس مسئولیت نسبت به کشور، پیـروی از مقام رهبری برای مشارکت در انتخابات، ادای دین به شهیدان از جمله متغیرهای انگیزشی هستند که باید در فضای انتخاباتی تقویت شود.

علی قلیزاده تقویت روحیه امید و مشارکت گسترده آحاد مردم در اداره امور جامعه و اهمیت دادن به رای و نظر آنها از طرف مجموعه حاکمیت امری ضروری و انکار ناپذیر دانست.

این فعال سیاسی می گوید: تایید صلاحیت نیروهای توانمند و مؤثر جریان‌های سیاسی معتقد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور و به تبع آن فراهم شدن زمینه و شرایط برقراری عدالت و امنیت موجب تقویت روحیه ملی و انسجام سیاسی می شود که این شاخصه بعنوان انگیزه ای برای شهروندان تلقی می شود و موجب مشارکت سیاسی می شود.

وی می افزاید: در بسیاری از مناطق، اقوام با آداب و رسوم مختلف نقش مهمی را در ایجاد انگیزه برای شور انتخاباتی در لایه های مختلف مردمی ایفا می کنند وحال که کرونا بر بسیاری از مناسبات اجتماعی و اقتصادی جوامع تاثیر گذاشته، نیاز است تا در این دوره از انتخابات نقش اقوام را برجسته تر از هر زمانی کنیم.

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی در ادامه عمل به وعده ها را نیز از موارد انگیزشی دیگر عنوان کرد و می افزاید: این روزها کرونا ایمنی سلامت افراد را با خطر مواجه کرده و مسوولان وعده هایی را برای تولید واکسن داده اند و در این زمان محدود به انتخابات اگر به وعده خود در تولید واکسن عمل کنند انگیزه زیادی برای مشارکت در انتخابات فراهم می شود.

وی می گوید: از طرفی رسانه‌ها نیز باید هر گونه رقابت و یا حتی چند قطبی بودن فضای انتخاباتی را مسابقه ای برای خدمت و ارائه راهکارهای پیشرفت جامعه سوق دهند تا مردم به امید خدمت هر چه بیشتر کاندیداها و جریان های سیاسی وارد صحنه شوند.

رضایتمندی مردم لازمه مشارکت بیشتر

رئوف رحیمی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد در این رابطه می افزاید: حکومـت هـا بـر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید می‌کننـد و دولتی که بیشـترین مشارکت در انتخابـات را جلـب کنـد، نـه تنهـا در عرصـه داخلـی بلکـه در عرصـه بین المللی نیز از موضع مقتدرانه برخوردار است.

وی می گوید: این نوع استراتژی در شرایط موجود کشور نمود بیشتری دارد که با واکاوی شرایط حاکم متوجه خواهیم شد که تحریم های ظالمانه بیشترین مشکلات اقتصادی را در کشور ایجاد کرده است و کرونا و عوارض آن نیز مشکلات موجود را در طی امسال سخت تر کرد؛ ولی قطعا مشارکت پایین در انتخابات چاره حل مشکلات نیست و کشور را به سوی سکون اقتصادی و سیاسی پیش می برد.

رحیمی می افزاید: آنچه که مسلم است؛ بخشی از مردم، مشارکت در انتخابات را مشروط به بهبود وضعیت اقتصادی می دانند و این موضوع وظیفه دولت، مجلس و مسئولان را بیشتر می کند تا با قانونگذاری و توجه به اقشار ضعیف جامعه این مشارکت را افزایش دهند.

این استاد دانشگاه ادامه می گوید که به هر میزان که مجلس و دولت بتواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند و از فشار اقتصادی بکاهد؛ به طور طبیعی میزان مشارکت مردم افزایش پیدا می‌کند.

وی می گوید: از طرفی برجام مهمترین شاخصه سیاست خارجی است که با روی کار آمدن دولت جدید امریکا زمینه برای حل این چالش بین‌المللی هموارتر شده و امید است تا با حل این موضوع، رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی‌ ایجاد شود.

رحیمی می افزاید: تحرکات ناشی از فضای سیاسی حاکم در کشور حاکی از این است که عطش قدرت برخی از جریانات سیاسی در دستاویز قرار دادن انتخابات برای رسیدن به اهداف شخصی، سبب شده تا در برخی از مواقع عملکرد مثبت دولت نادیده گرفته شود و این نوع راهبرد نیز چیزی جزء تزریق یاس و ناامیدی در جامعه و خوشحالی دشمنان ندارد.

وی عنوان می کند که در شرایط کنونی بیان دستاوردهای دولت در عرصه اقتصادی، عمرانی، دیپلماسی و اجتماعی با توجه به قرار گرفتن در شرایط سخت و خاص تحریم‌ها موجی از امیدواری نسبت به آینده را ایجاد می‌کند و در عین حال تخریب بر اقدامات مثبت انجام شده، آن هم برای اهداف سیاسی و جناحی نتیجه عکسی خواهد داشت.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ماه به صورت همزمان برگزار می شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ خراسان شمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ خراسان شمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ خراسان شمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی اخبار کنکور مشارکت در انتخابات خراسان شمالی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های کاغذی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی از صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب کاغذی و قدیمی در استان خبر داد.

محمد رحمانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از آبان ماه ۱۴۰۱ صدور شناسه های یکتا در درگاه ملی مجوزها آغاز شد و از آن زمان تا کنون برای همه کسب و کارها شناسه یکتا صادر می شود تا مجوزهای کاغذی و قدیمی حذف شود.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، همه فعالیت‌های اقتصادی که به هر نحو کسب درآمد دارند، باید شناسه یکتا داشته باشند، تاکید کرد: بسیاری از خدمات دولت، الکترونیکی شده و به همین دلیل مجوزهای کسب و کار و فعالیت های اقتصادی نیز باید الکترونیکی شود تا بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

وی بیان کرد: با حذف مجوزهای قدیمی و کاغذی، مشخصات همه فعالان اقتصادی برای دولت شفاف می شود و از مزایای آن ها برای اخذ تسهیلات و... همانند قبل اما به صورت الکترونیکی بهره مند خواهند بود.

رحمانی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در حال حاضر رتبه ۱۵ کشور را در حذف پروانه های کسب قدیمی و کاغذی دارد، گفت: حدود ۳۰ هزار واحد صنفی در این استان فعال است که حدود ۱۵ درصد از آن ها برای تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا اقدام کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اصناف و فعالان اقتصادی براساس قانون باید برای دریافت خدمات مختلف شناسه یکتا داشته باشند، ادامه داد: اصناف و فعالان اقتصادی تا ۲۶ اردیبهشت ماه جاری برای دریافت شناسه یکتا مهلت دارند تا اقدام کنند. پس از این تاریخ نیز مجوزهای کاغذی بی اعتبار خواهد بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی افزود: در راستای تسهیل این فرآیند برای کسبه، روز گذشته میز خدمت تبدیل رایگان مجوزها و پروانه کسب های قدیمی به مجوزهای الکترونیک به این محل واقع در میدان کارگر بجنورد دایر شد.

وی تصریح کرد: صاحبان مشاغل همچنین می توانند برای دریافت شناسه یکتا علاوه بر امکان مراجعه به اتاق اصناف شهرستان ها، از طریق موبایل یا رایانه به درگاه ملی مجوزها به آدرس www.mojavez.ir مراجعه کنند و به صورت رایگان برای مجوزهای قدیمی خود شناسه یکتا دریافت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های کاغذی در خراسان شمالی
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • فقط ۴۵۰۰ صنف خراسان شمالی شناسه یکتا دارد