Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@22:32:38 GMT

انتقاد تند روزنامه جوان از رضا رشیدپور

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۸۶۸۹

انتقاد تند روزنامه جوان از رضا رشیدپور

روزنامه جوان نوشت: شادی بدون معیار، آفت سهمگینی دارد و رعایت نکردن حدود شرعی در ساخت برنامه تلویزیونی «سیم آخر»، با ایجاد شرایط غافلگیری و غفلت آنی، سبب پایمال شدن حقوق افراد به اصطلاح بازنده در مسابقه می‌شود و بر همین مبنا، موجب تحقیر، تضعیف و آسیب رساندن به شخصیت فرد شرکت‌کننده در برنامه، با الگوی نشاط و سرگرمی می‌شود و اغلب، این نوع رفتار، متناسب با ذائقه مخاطب در ایجاد شادی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: پخش مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» با اجرای رضا رشیدپور از شبکه ۳ سیما با جریان‌سازی رسانه‌ای، به تحقیر زن ختم می‌شود، به طوری که اگر شرکت‌کننده‌ای، سیم سؤال را به درستی قطع نکند، در انتها موجب رنگ‌پاشی مستقیم به سمت بازنده در این مسابقه می‌شود که این نوع هدف‌گیری و شلیک نهایی به صورت شرکت‌کنندگان زن، نقض حقوق آنان بوده و با این نوع نگاه، سبک و سیاق سرگرمی در رسانه ملی، ختم به خیر نمی‌شود و مقصد نهایی این گونه از برنامه‌سازی، مناسب و مطلوب نیست و به اصطلاح این سبک از تولیدات، مضمون «باهم بخندیم» را «به هم بخندیم» تغییر داده و این نوع ساخت برنامه در رسانه ملی، منجر به کسب اطلاعات مفید در ارتقای سطح معلومات بیننده نیز نمی‌شود، با این تعبیر که محتوای مفید در قالبی نامناسب بوده و فراهم‌آوری این نوع موقعیت خنده و نشاط، با اجرای آن مغایرت داشته، نقض غرض بوده و خروج غیرمنطقی را به همراه دارد و از معیارهای اخلاقی فاصله دارد و افتضاح به بار می‌آورد و نکته دیگر اینکه بگوبخندهای طلبکارانه مجری با شرکت‌کنندگان مسابقه، منجر به تحقیر شخصیت والای زن می‌شود، در حالی که این نوع هدف‌گیری دقیق و رنگ‌پاشی مستقیم به صورت آقایان شرکت‌کننده به ندرت دیده می‌شود و زنان شرکت‌کننده در خط‌مقدم این شلیک‌های رسانه‌ای قرار دارند.


نادیده گرفتن حقوق زن در مسابقه سیم آخر و برجسته کردن محیط برنامه نسبت به شخصیت شرکت‌کنندگان، رفتارهای مدنی زن را نادیده گرفته و با چیدمان و طراحی دکور با عدم بسترسازی حقوق شهروندی، به گونه‌ای عمل شده است که به جای وابستگی برنامه‌سازان به مخاطبان، وابستگی مخاطب به برنامه‌سازان را به همراه دارد و این وابستگی وارداتی در ساخت برنامه‌های تلویزیونی مغایر با کرامت زن است و با عملکرد ناشیانه برنامه‌سازان صدا و سیما، توأمان در یک پاتک رسانه‌ای، شاهد انفجار و تخریب در حوزه شخصیتی زن ایرانی شده و در سیمای منفی زن تلاش می‌کنند تا در یک فضاسازی نمادین، جایگاه واقعی و انسانی زن را متزلزل کنند.

القائات فرهنگی مجری

بیان اشعار و متن‌ها در طول برنامه از سوی مجری برخلاف ظاهر که ممکن است فی‌البداهه به نظر برسد، کاملاً فکر شده است و القائات خاصی را دنبال می‌کند، برای مثال در قسمت ۲۴ این مسابقه مجری عنوان می‌کند: همه بمب‌های دنبا بر اثر یک اشتباه منفجر می‌شوند؛ هیروشیما و ناکازاکی یا در ابتدای برنامه مجری این شعر عرفانی از مولانا را قرائت می‌کند که:

صنما تو همچو شیری من اسیر تو چو آهو
به جهان که دید صیدی که بترسد از رهایی

او از این شعر مفهوم رهایی از هر قید و بندی را نتیجه می‌گیرد و می‌گوید: رهایی یعنی عشق رهایی یعنی زندگی، به آدم‌های رها از غم و غصه یا هر چی که باشه! رها بشیم! اما قطعاً رهایی مدنظر شاعر با رهایی‌ای که مجری سعی در القای آن دارد، کاملاً متفاوت است.

یک برنامه وارداتی

ساخت و تولید برنامه تلویزیونی سیم آخر حتی با جزئیات کار، کپی شده از یک مسابقه اسرائیلی به نام «Boom» بوده و دردآور این است که کپی و تقلید ناشیانه در ساخت این برنامه از یک رژیم غاصب، با صرف هزینه‌های گزاف و از همه مهم‌تر اصل نبودن کار، به جای اینکه احساس مخاطب را درگیر کند، احساس بیننده را خدشه‌دار می‌کند و هیجان کاذب، کیفیت انتقال پیام این مسابقه را کاهش می‌دهد، از طرفی پیچیدن نسخه تقلبی در تولید برنامه‌های سرگرمی در رسانه ملی سرانجام به مخاطب‌گریزی منجر می‌شود چراکه اتاق فکر برنامه‌های تقلیدی در خارج از کشور تشکیل شده و صرفاً عوامل برنامه موظف به اجرای فرمایشی و طبق دستورالعمل و فرمان اتاق فکر از خارج کشور هستند و این پروژه نفوذ در سیما باید توسط کارشناسان بررسی و آسیب‌شناسی شود، تولید و ساخت این دست از برنامه‌های سرگرمی و نشاط، مستلزم بازنگری است که باید در مرکز تحقیقات صداوسیما صورت پذیرد.
منبع: خبر انلاین برچسب ها: انتقاد ، ناطقان ، رضا رشیدپور ، مخاطب ، سیم اخر

منبع: ناطقان

کلیدواژه: انتقاد ناطقان رضا رشیدپور مخاطب سیم اخر شرکت کننده سیم آخر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۸۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» نوشت: صابری فومنی با قوت و با ایمان توانست ضمن رعایت مرزهای اخلاقی، طنز را به ویژه در حوزه سیاسی و اجتماعی وارد جریان رسانه‌ای کشور کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» پیامی صادر کرد که متن آن بدین شرح است:

«خدمت عزیزان شرکت کننده در این همایش فاخر عرض سلام، ادب و احترام دارم.

سال گذشته توفیق داشتم به صورت حضوری خدمت مردم شریف فومن و مسئولان فرهنگی و هنری استان در این جشنواره رسیدم ولی امسال این توفیق به دلیل تقارن آن با مأموریت‌های کاری از من سلب شد.

در ابتدا جا دارد یاد و خاطره مرحوم صابری فومنی را گرامی بدارم که انصافاً این شخصیت بزرگ در طول حیات پر برکت خویش روزنامه‌نگار و فرد رسانه‌ای مولف بود.

فرق یک فرد رسانه‌ای یا یک فرد مولف با غیرمولف در این است که فرد مولف حوزه جدیدی را تعریف می‌کند و فصل نوینی را در فعالیت‌های آن بخش آغاز می‌کند ولی فرد غیر مولف در نهایت موفقیتش در ادامه یک مسیر است.

مرحوم کیومرث صابری فومنی را هنرمند و روزنامه‌نگاری مولف می‌دانیم چراکه با قوت و با ایمان توانست ضمن رعایت مرزهای اخلاقی، طنز را به ویژه در حوزه سیاسی و اجتماعی وارد جریان رسانه‌ای کشور کند.

یادم نمی‌رود در ابتدای دهه شصت و اوایل دهه هفتاد هر جا می رفتیم صحبت از طنزهای گل آقا بود. این طنز ضمن اینکه مرزهای اخلاق را رعایت می‌کرد با استفاده مبتکرانه از تصویر و جملات نغز، مسائل و مشکلات اجتماعی را گوشزد می‌کرد و این توفیق بزرگی بود که مرحوم فومنی به دست آورد.

صابری فومنی روزنامه‌نگار انقلابی، هم نفس با شهید والا مقام شهید رجایی و مورد عنایت ویژه رهبری عزیز انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای بود. مرحوم گل آقا از موقعیت سیاسی ویژه‌ای که در حاکمیت از آن برخوردار بود به هیچ وجه در کار حرفه‌ای خود استفاده نکرد بلکه به عنوان یک روزنامه‌نگار و هنرمند به ارائه هنر خودش پرداخت.

حوزه طنز را می‌شود به قبل و بعد از دوره حضور این مرد بزرگ تقسیم کرد یعنی طنز قبل از ظهورصابری فومنی و طنز بعد از ظهور صابری فومنی. باید اذعان کنیم بعد از صابری فومنی هنوز طنز در کشور ما تقویت نشده است و به جایگاهی که صابری طنز را رساند فاصله زیادی دارد. امیدوار هستم همایشی که در حال برگزاری است بتواند به این جریان کمک کند.

ضمن تشکر از همکارانم در معاونت رسانه‌ای باید این اعتراف تلخ را مطرح کنم که هنوز از اقدامات وزارت فرهنگ و معاونت رسانه‌ای در حوزه تقویت طنز راضی نیستم و این را نقص می‌دانم.

دوستان من حتماً برای رفع این نقص تلاش کنند، از روزنامه گران و فعالان حوزه طنز باید حمایت کنیم به هر حال فضای مکتوب محدودیت هایی دارد و باید در راهبردهای سال ۱۴۰۳ در حوزه رسانه‌ای تلاش کنیم که به شکلی جدی‌تر به حوزه طنز بپردازیم.

از همین سخنگاه این مطالبه را به عنوان مطالبه‌ای اداری به دوستان خودم مطرح می‌کنم و امیدوار هستم بتوانند گزارش های فصلی خوبی را به من در مورد پیشرفت کار در این حوزه تخصصی بسیار مورد نیاز جامعه ایرانی ارائه دهند که حاکی از پیشرفت کار باشد.

طنز، بیان واقعیت‌های تلخ جامعه به صورتی که مخاطب را درگیر کند، است: خنده تلخ من از گریه غم‌انگیزتر است. می‌خواهد با نشاندن خنده بر لب مخاطب آسیبی را مطرح کند که مورد نیاز است از طرفی جامعه دچار مشکلات اقتصادی است و موجب شده است جامعه گاهی اوقات خود را عبوس نشان دهد طنز این حسن را دارد در عین حالی که در مورد آسیب تذکر می‌دهد اخم ها را هم از چهره جامعه باز می‌کند.

از همکاران رسانه‌ای خواهش می‌کنم به این مطلب بپردازند. در وزارت فرهنگ و معاونت رسانه‌ای آماده پشتیبانی کامل از طنازان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان این عرصه و منتظر پیشنهادات خوب شما هستیم.

علاوه بر اینکه از همکارانم مطالبه بهبود کار را دارم به سمت شما عزیزان متخصص در این حوزه دست تمنا و درخواست برای یاری جهت ارتقای وضعیت فعلی دراز می‌کنم.

ان شاءالله در پناه خداوند باشید و ما را از دعای خیرتان محروم نفرمائید.»

هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنزپهلو» با همکاری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حال برگزاری است و عباس حسین‌نژاد دبیری این دوره را به عهده دارد.

کد خبر 749490

دیگر خبرها

  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • دهه کرامت فرصت پیوند دل‌های نسل جوان با اهل بیت(ع) است
  • دهه کرامت فرصتی مناسب برای تببین جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  • ریکاردو، چهارشنبه فرمانده باش!
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • صفحه نخست روزنامه‌های استانی - یکشنبه ۹ اردیبهشت