Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@21:37:21 GMT

کاربرد های پکینگ نسوز چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۰۸۳۸

خبرگزاری آریا- پکینگ نسوز، یکی از دسته‌های محبوب و پر کاربرد خانواده بزرگ مواد نسوز است که به شکل طناب اما با سطح مقطع چهارگوش تولید می‌گردد. این نوع از محصولات نسوز را به دلیل مقاومت بالا در برابر گرما و فشارهای وارد شده بر قطعات، عملکرد مطلوب در محیط‌های اسیدی و قلیایی، و همچنین، خواص مکانیکی منحصر به فرد که موجب مقاومت پکینگ نسوز در برابر کشش و سایش می‌گردد، برای عایق بندی قطعات و تجهیزات صنعتی به کار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای پکینگ‌های نسوز، جلوگیری از نفوذ مایع خنک کننده به داخل قطعات است.

به طور کلی، با وجود تنوع گسترده موجود در میان انواع مواد نسوز و تفاوت‌هایی که در موارد استفاده آن‌ها وجود دارد، شباهت‌های فراوانی در بین ویژگی‌های کلی مواد نسوز به چشم می‌خورد. برای مثال، همه این محصولات، تحمل حرارتی بالا و قدرت خیره کننده‌ای در مهار فشارهای وارد شده بر قطعات دارند. همچنین، عملکرد مثبت و حفظ بازده بالا در اکثر محیط‌های اسیدی و قلیایی و جلوگیری از خوردگی و اکسیداسیون قطعات، تاثیر فراوانی در محبوبیت مواد نسوز در میان صنایع دارد. علاوه بر این‌ها، وجود خواص مکانیکی خوب در میان مواد نسوز که منجر به مقاومت آن‌ها در برابر کشش و سایش می‌گردد، بسیار قابل توجه هستند. در برخی موارد نیز، خواص دی الکتریک و یا قدرت جذب صدا، به این ویژگی‌ها اضافه می‌گردد و آن‌ها را تبدیل به عایق الکتریکی و صوتی نیز می‌نماید. همین امر باعث شده تا از مواد نسوز به عنوان عایق تجهیزات مختلف صنعتی استفاده شود؛ چرا که این محصولات با افزایش ماندگاری و طول عمر قطعات، در طولانی مدت هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به شدت کاهش می‌دهند.

مواد نسوز را از طرق مختلفی دسته بندی می‌کنند اما یکی از شایع‌ترین روش‌های گروه بندی مواد نسوز، براساس ویژگی‌های آن‌ها است که به شکل زیر می‌باشد:

شیوه تولید: مواد نسوز از یکی از طرق قالب‌گیری دستی، پرس خشک و یا ذوب تولید می‌گردد که قطعاً بر ویژگی‌ها و کاربردهایشان تاثیرگزار خواهد بود.نقطه ذوب: مواد نسوز در سه دسته نقطه ذوب عادی (بین 860 تا 970 درجه سانتیگراد)، نقطه ذوب بالا (بین 970 تا 1093 درجه سانتیگراد) و نقطه ذوب بسیار بالا ( بالاتر از 1093 درجه سانتیگراد) قرار می‌گیرند.انتقال حرارت: به طور کلی، مواد نسوز، رسانا، نارسانا و یا عایق حرارتی هستند. مواد نسوز عایق که با هدف کاهش اتلاف انرژی در دیواره کوره‌ها به کار گرفته می‌شوند، در چهار زیر شاخه دیگر قرار داده می‌شوند:عایق حرارتی: مواد نسوز عایق با تحمل حرارت در طولانی مدت یا همان دمای ایمن، کمتر از 590 درجه سانتیگرادنسوز: مواد نسوز عایق با دمای ایمن تا 760 درجه سانتیگرادنسوز تاپ: مواد نسوز عایق با دمای ایمن تا 925 درجه سانتیگرادنسوز سوپر: مواد نسوز عایق با دمای ایمن تا 1090 درجه سانتیگراد و بالاترشیمیایی: مواد نسوز در این گروه، در قالب سه دسته خنثی (اکسید آلومینیوم، گرافیت، کروم)، پایه (منیزیم-کروم، منیزیم، دولومیت) و یا اسیدی (آلومینو سیلیکات، سیلیکون، زیرکونیا) طبقه بندی می‌شوند.

در برخی موارد نیز، مواد نسوز را در یکی از دو دسته فیبرهای سرامیکی و یا اشکال پیش ساخته قرار می‌دهند. فیبرهای سرامیکی بالاترین میزان تحمل حرارتی را در میان انواع مواد نسوز دارند.

مواد نسوز در قالب محصولات گوناگونی تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ تولید رشته‌های مستحکم از الیاف نسوز و تابیدن یا بافتن آن‌ها به صورت طناب یا پکینگ، بافت پارچه از نخ‌های نسوز، و پرس کردن الیاف و تولید صفحات نسوز برای عایق بندی کوره‌ها، بخشی از موارد استفاده مواد نسوز هستند.

پکینگ‌ نسوز، به عنوان یکی از زیرشاخه‌های مواد نسوز، دارای تمامی ویژگی‌های ذکر شده برای آن می‌باشد. این مجموعه از محصولات نسوز، با کاهش اصطکاک موجود در میان قطعات و مهار فشارهای وارد شده بر آن‌ها، تاثیر قابل توجهی بر کیفیت عایق بندی و افزایش ماندگاری تجهیزات دارند. عملکرد خیره کننده در دماهای بالا و مقاومت چشمگیر در برابر اکثر مواد اسیدی و قلیایی که منجر به مقاومت پکینگ‌های نسوز در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌گردد، در کنار خواص مکانیکی قابل توجه و مقاومت آن‌ها در برابر کشش و سایش، دلایل اصلی استفاده از این محصولات در عایق بندی و آب بندی تجهیزات صنعتی می‌باشد؛ زیرا این ویژگی‌ها با کاهش اتلاف انرژی و افزایش طول عمر قطعات، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش داده و کمک بزرگی برای صنعتگران خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای انواع مختلف پکینگ نسوز، درزگیری فضای خالی میان دو قطعه برای جلوگیری از ورود مایع خنک کننده به داخل تجهیزات می‌باشد. این مایع، هنگامی که دمای قطعات به دلیل کار کردن و وجود اصطکاک بین قطعات بالا می‌رود، روی آن‌ها ریخته می‌شود و در صورت عدم وجود عایق بندی مناسب و نشت مایع به داخل دستگاه‌ها، ممکن است خسارات سنگینی به آن‌ها وارد شود.

امروزه تنوع گسترده‌ای از انواع پکینگ نسوز در بازار وجود دارد که علیرغم وجود نقاط مشترک فراوان میان آن‌ها، با توجه به مواد اولیه به کار گرفته شده در تولید آن‌ها، به دلیل شدت و ضعف ویژگی‌ها، کاربردهای متفاوتی دارند و برای رسیدن به عایق بندی ایده‌آل و جلوگیری از صدمه دیدن تجهیزات، توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک از این پکینگ‌ها ضروری خواهد بود. در ادامه این مقاله، نگاهی کوتاه و اجمالی به پر کاربردترین انواع پکینگ‌های نسوز موجود در بازار خواهیم انداخت:

پکینگ نسوز آزبست: این محصول، گاهی به طور خالص و در برخی موارد، در ترکیب با گرافیت، تفلون یا مواد نسوز دیگر تولید می‌گردد. الیاف آزبست به دلیل تحمل حرارتی بالا و نفوذ ناپذیری قابل توجه خود که ناشی از در هم تنیدگی و ظاهر شمشیر مانند الیاف بلند و محکم آزبست است، قدرت عایق بندی خیره کننده‌ای دارند و تا حد زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل، از پایان قرن 19 میلادی و به مدت صد سال، جزو پر استفاده‌ترین محصولات نسوز در صنعت بودند. اما از آن‌جا که از اواخر قرن 20 میلادی مشخص شد که غبار ریز و سمی آزبست، در صورت خراشیده شدن و بریده شدن محصولات تولید شده از آن، به راحتی وارد سیستم تنفسی گردیده و برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک است، استفاده از این ماده نسوز، با محدودیت‌های جدی روبرو گردید. پس از آن، متخصصین به دنبال یافتن جایگزین‌های مناسب برای آزبست بودند و محصولات تولید شده از آن، تنها مجاز به استفاده در مکان‌هایی هستند که تماس مستقیمی با انسان و یا طبیعت نداشته باشد. پکینگ نسوز تولید شده از الیاف آزبست نیز، حتی در صورت ترکیب با مواد نسوز دیگر، همچون تفلون و گرافیت، علیرغم تحمل حرارتی بالا و مقاومت در برابر فشارهای وارد شده بر قطعات، نمی‌تواند در محیط‌های عمومی به کار گرفته شود.پکینگ نسوز تفلون: این محصول، می‌تواند از الیاف خالص تفلون و یا ترکیب نمودن آن با روغن، آرامید و یا گرافیت تولید گردد. ضریب اصطکاک بسیار پایین و مقاومت در برابر سایش، عمده‌ترین دلایل استفاده از این پکینگ پر طرفدار هستند که جزو جایگزین‌های پکینگ نسوز آزبست می‌باشد. از سوی دیگر، تفلون پلیمری آب گریز بوده و بنابراین، آب و یا هرگونه ماده حاوی آب به داخل آن نفوذ نخواهد کرد. بی اثر بودن شیمیایی تفلون و عملکرد مثبت آن در بیشتر محیط‌های اسیدی و شیمیایی، در کنار خواص ضد عفونی تفلون، موجب امکان استفاده پکینگ تولید شده از این ماده نسوز، در محیط‌های بهداشتی مانند آزمایشگاه‌ها بوده است.پکینگ نسوز فایبرگلاس: این محصول محبوب و پر استفاده، به دلیل تحمل حرارت، فشار بالا و غیر سمی بودن، یکی از بهترین جایگزین‌های پکینگ نسوز آزبست برای عایق بندی حرارتی به شمار می‌آید. علاوه بر این، خواص دی الکتریک الیاف فایبرگلاس یا شیشه، امکان به کارگیری آن را به عنوان عایق الکتریکی نیز فراهم ساخته است. امروزه، این محصول را می‌توان در زمره پر کاربردترین پکینگ‌های نسوز موجود در بازار عایق بندی صنعتی قرار داد.پکینگ نسوز گرافیت : استفاده از الیاف گرافیت خالص در تولید این محصول، موجب شده تا مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما داشته باشد. پکینگ گرافیت که به صورت خالص یا در ترکیب با مواد نسوز دیگری همچون آرامید تولید می‌گردد، انعطاف پذیری مناسبی داشته و از خواص مکانیکی و شیمیایی خیره کننده‌ای برخرودار است. این پکینگ، ضد زنگ بوده و ساختار خود را در بازه منفی 200 تا مثبت 500 درجه سانتیگراد حفظ می‌نماید.

پکینگ نسوز کربن : وجود کربن در تهیه این پکینگ موجب شده تا با وجود وزن سبک که در حدود یک پنجم فولاد است، استحکام بسیار بالایی تا ده برابر فولاد داشته باشد. مقاومت کششی در این محصول نیز قابل توجه است. زنجیره بلند و محکم تشکیل دهنده الیاف کربن، از موی انسان نازک‌تر هستند. این الیاف، در ترکیب با رزین مناسب، در برابر خوردگی شیمیایی نیز مقاومت خیره کننده‌ای خواهد داشت. این مزایا، پکینگ نسوز کربن را تبدیل به محصولی محبوب و پر طرفدار نموده است.پکینگ نسوز آرامید: تراکم و استحکام الیاف آرامید به کار رفته در تولید این پکینگ چنان بالا است که از آن برای ساخت جلیقه ضد گلوله استفاده می‌نمایند و آن را با نام پکینگ ضد سایش نیز می‌شناسند. این پکینگ که تا امروز مقاوم‌ترین پکینگ مصنوعی ساخت بشر بوده است، دارای استحکام بسیار بالا، در مقابل وزن کم می‌باشد. در بسیاری موارد، پکینگ‌های آرامید را با روغن سیلیکون یا الیاف تفلون تقویت می‌نمایند. در این صورت، انعطاف‌پذیری الیاف آرامید نیز بهبود قابل توجهی خواهد یافت. مقاومت پکینگ آرامید در برابر فشارهای وارد شده بر قطعات، در مقایسه با دیگر پکینگ‌های نسوز، بالاتر است. از سوی دیگر، انعطاف پذیری و ثبات ساختاری پکینگ تولید شده از الیاف آرامید به حدی مطلوب است که استفاده از آن در شفت‌های دارای سرعت بالا نیز مشکلی برای پکینگ آرامید ایجاد نخواهد کرد. این امر موجب شده تا عملکرد و بازده پکینگ نسوز آرامید، در سرعتی معادل 25 متر بر ثانیه هم مثبت گزارش شود.پکینگ نسوز کتان گریس: این محصول که جزو محبوب‌ترین انواع پکینگ‌های نسوز است، از الیاف خالص و طبیعی کتان بافته شده و به روغن گریس آغشته می‌گردد. مقاومت بالای الیاف کتان در برابر پوسیدگی و آب شور، این محصول را مناسب برای آب بندی قطعات و تجهیزات دریایی نموده است. همچنین، به کارگیری گریس طبیعی در تولید پکینگ کتان گریس، انعطاف پذیری این پکینگ نسوز را افزایش خواهد داد. استفاده از گریس در تولید این پکینگ که سطح مقطع چهار گوش دارد، انعطاف پذیری و استحکام محصول را ارتقا خواهد بخشید.پکینگ نسوز رمی: ادعای بیهوده‌ای نیست اگر بگوییم که این محصول، یکی از طبیعی‌ترین محصولات نسوز موجود در بازار است که بر پایه الیاف گیاهی رمی تولید می‌گردد و کمک بزرگی به حفظ سلامت بشر و محیط زیست برای نسل آینده خواهد نمود. پکینگ رمی، از استحکام بالا و مقاومت قابل توجهی در برابر فشار برخوردار است که موجب افزایش طول عمر قطعات و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود. در برخی موارد، این پکینگ را به تفلون و یا روغن نیز آغشته می‌نمایند تا ضریب اصطکاک آن را کاهش دهند.

برای خرید این محصول و یا کسب اطلاعات بیشتر به سایت نسوز  پارس مراجعه کرده و یا با شماره تماس های زیر تماس حاصل فرمایید .

33941022 - 33933097

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: درجه سانتیگراد تولید می گردد برخی موارد خیره کننده ای خواص مکانیکی انعطاف پذیری محصولات نسوز مواد نسوز تولید شده بسیار بالا عایق بندی قابل توجه دمای ایمن نقطه ذوب ویژگی ها پکینگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۰۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان «کسب دانش فنی تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، هدف از این فراخوان، تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت است. با توجه به اینکه این محصول در داخل کشور تولید نمی‌شود و از طرفی حجم متانول تولیدی در کشور زیاد بوده و قیمت آن ارزان است، لذا تلاش می‌شود تا از این ماده اولیه برای تولید کلرومتان استفاده کرد.

محصول این پروژه (کلرومتان) به‌طور گسترده، در تولید سایر مواد شیمیایی، از قبیل سیلیکون‌ها، تترامتیلید (TML)، لاستیک مصنوعی، مواد شیمیایی کشاورزی و متیل سلولز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین حال کاملاً وارداتی است. بنابراین از جمله پیامدهای اقتصادی آن می‌توان به جلوگیری از خروج ارز مربوط به واردات کلرومتان و سایر محصولات وابسته از جمله پلی‌سایلوکسان ها اشاره کرد. با انجام این پژوهش علاوه بر اینکه نیاز بسیاری از صنایع مرتفع می‌شود، یک دانش فنی ناموجود در کشور ظهور می‌کند که می‌تواند بسیاری از صنایع وابسته را فعال کند.

از کلرومتان، در صنایع مختلف استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای آن، تولید مشتقات کلرومتیل سایلان ها و سپس سیکلوسایلوکسان ها است که ماده اولیه کلیدی جهت تولید انواع پلی سایلوکسان ها است.

دانش فنی تولید پلی دی متیل سایلوکسان ها در کشور وجود ندارد و تاکنون هیچ گونه تلاشی برای تولید آنها انجام نشده است. یکی از دلایل آن، عدم تولید سیلیکون متال به عنوان نقطه آغازین این پروژه‌ها در کشور بوده که البته طی ۲ سال اخیر (۱۴۰۱و۱۴۰۲) این امر محقق شده است. همچنین دانش فنی برای یک تولید پایه که عبارت است از تبدیل سیلیکون متال به مشتقات کلرومتیل‌سیلان‌ها در کشور وجود ندارد. تولید این مشتقات زمانی که سریعاً بتوان از آنها در چرخه تولید برای مرحله بعدی استفاده کرد، اهمیت دارد.

شرکت‌های مختلفی در جهان به تولید کلرومتان می‌پردازند که عمدتاً در کشورهای آمریکا، ژاپن، هند و هلند هستند. تولید این محصول در داخل کشور صورت نمی‌گیرد و نیاز آن تماماً از طریق واردات تأمین می‌شود؛ لذا شرکت فعالی را نمی‌توان نام برد که بتواند سیکلودی‌متیل سیلوکسان ها را در کشور تولید کند. شرکت متقاضی تسهیلات، یک شرکت دانش‌بنیان فناور در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی است. شرکت در تولید انواع رزین فعالیت دارد و از محصولات آن می‌توان به پلی‌استر و پلی‌استر پلی‌ال‌ها (جز A سیستم PU کفشی)، پریپلیمرهای ایزوسیاناتی، ایزوکفشی (جز B سیستم PU کفشی)، نرم‌کننده‌ها (پلاستی سایزرها) صنایع PVC، چرم مصنوعی، روان‌کننده‌های صنعت PVC، چرم مصنوعی، دیسپرس‌کننده‌های صنعت رنگ، مواد کلیدی مورد نیاز افزودنی سیستم‌های پلی‌اورتان PU ، ملزومات مورد نیاز صنایع پلی‌اورتان PU و چسب پلی‌اورتان اشاره کرد.

این شرکت به عنوان یک شرکت فعال در زمینه پلی‌اورتان PU) ) از پلی‌سایلوکسان ها به‌عنوان مواد آزادکننده قطعه از قالب، سورفکتانت ها و پایدارکننده ها در تولید فومهای پلی‌اورتان استفاده می‌کند. در حال حاضر شرکت، سورفکتانتها و پایدارکننده های متنوع را با قیمت‌های بالا از کشورهایی مثل چین، آلمان و ایتالیا وارد می‌کند. محصول به دست آمده از پروژه حاضر، ماده کلیدی در تولید کلرومتیل‌سایلان‌ها بوده و بنابراین، راه را برای تولید مشتقات سیلیکونی باز خواهد کرد. علاوه بر نیاز این شرکت، مساله مهمتری وجود دارد که عبارت است از جای خالی این پروژه کلیدی در کشور و چنانچه این پروژه موفق شود می‌تواند از این پس شرکت‌های زیادی را ایجاب کند که از این مواد کلیدی تولید داخل استفاده‌کنند.

نحوه پذیرش در این فراخوان به صورت رقابتی است و از بین پیشنهاده‌های دریافتی، موردی که دربردارنده شروطی همچون ترکیب مرتبط متخصصین تیم پیشنهادی، برخورداری افراد پیشنهادشده از سابقه پژوهشی و فنی در آن موضوع، متناسب و مرتبط بودن زمان‌بندی، هزینه و شرح خدمات با پژوهش مورد تقاضا و برخورداری تیم پیشنهاددهنده از زیرساخت انجام پژوهش اعم از آزمایشگاه و کارگاه و نهایتاً تهیه و ارسال پیشنهاده طبق فرمت پیشنهادی بنیاد است.

هزینه‌های قابل قبول شامل حق‌التحقیق نیروی انسانی، مواد مصرفی و آزمایشگاهی و خدمات است.

از حوزه‌های اولویت‌دار این فراخوان علوم و علوم زیستی، شیمی و علوم پلیمر است.

گفتنی است پژوهشگر اصلی تیم لازم است عضو هیئت‌علمی یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشد و همچنین از پیشنهادهایی که در قالب رساله دکتری و طرح پسادکتری تعریف شوند، حمایت فوق العاده می‌شود.

پس از دریافت پیشنهاده از طریق سامانه، ارزیابی انجام گرفته و در صورت کسب امتیاز بالا، تیم برگزیده جهت مذاکره با بنیاد و شرکت متقاضی دعوت خواهد شد.

تمام افراد واجد شرایط به مدت یک ماه از تاریخ انتشار فراخوان یعنی تا ۹ خرداد فرصت دارند که پیشنهاد خود را از طریق سامانه کایپر برای بنیاد ملی علم ایران ارسال کنند.

پژوهش پیشنهاد شده تا سقف ۸۰ درصد، حداکثر دو میلیارد تومان توسط بنیاد ملی علم ایران حمایت خواهد شد. بدیهی است که مابقی هزینه‌ها باید توسط شرکت متقاضی پژوهش تأمین شود.

متقاضیان در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانند از طریق ایمیل amini.m@insf.org و شماره تلفن ۰۲۱۸۲۱۶۱۱۲۱ با کارگروه دانش‌بنیان تماس بگیرید.

کد خبر 6099160 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد
  • ۴ نکته طلایی هنگام خرید فرش ۱۲۰۰ شانه
  • کشت الیاف «وش و کنف»؛ اقتصاد سبز در مازندران
  • بررسی ۷۹۰ پرونده در کمیسیون صلاحیت ساخت و ورود دارو
  • ۳ محصول فناورانه رونمایی شد
  • فراخوان «کسب دانش فنی تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت»
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • تولید ورق نازک سرآغازی برای رشد و شکوفایی خط قلع‌اندود
  • نحوه تعویض پکینگ برج خنک کننده
  • یخساز صنعتی و یخساز قالبی: افزایش بهره وری در صنایع مختلف