Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@00:39:21 GMT

کاهش بیش از ۶ میلیونی جمعیت جوان کشور از سال ۹۰ تاکنون

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۰۸۸۶

کاهش بیش از ۶ میلیونی جمعیت جوان کشور از سال ۹۰ تاکنون

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر معصوم کارشناس جمعیت پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز ملی جمعیت با ارائه آخرین آمارهای رسمی کشور در این زمینه گفت: براساس آمارهای سال ۹۹ در حال حاضر بالغ بر ۸۴ میلیون نفر جمعیت در کشور داریم و مجموعاً ۲۶ میلیون خانواده با تعداد افراد ۳.۱ نفر در کشور وجود دارد که این رقم نسبت به سال ۹۵، ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ کاهش داشته است.

وی افزود: در نرخ رشد جمعیت نیز سال ۹۹، بین ۷.۰۱ تا ۷.۰۶ درصد بودیم و این رقم کمتر از یک درصد شده است. حتی نرخ باروری ما یعنی متوسط تعداد فرزندان تا سال ۹۸، ۱.۷۵ درصد بوده که این رقم برای زنان ایرانی کشور ۱.۷۴ درصد بوده است. به علاوه ۲۳ استان کشور نیز نرخ باروری کمتر از سطح جانشینی دارند.

معصوم تصریح کرد: آمار زنان در سن باروری نشان می دهد که تا سال ۱۴۰۸ رشد زنان در این سن متوقف شده و سپس با کاهش آمار زنان بارور مواجه خواهیم شد.

این کارشناس جمعیت با اشاره به آمار جوانان کشور نیز بیان کرد: جمعیت جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال کشور در سال ۹۰ برابر ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، سال ۹۵، ۲۰ میلیون و ۵۱ هزار نفر و سال ۹۹، ۱۷ میلیون و ۸۱۷ نفر بوده که این امر حاکی از کاهش شدید جمعیت جوان کشور است.

وی در خصوص آمار جمعیت سالمندان عنوان کرد: سالمندان بالای ۶۰ سال نیز در سال ۹۵، هفت میلیون و ۴۱۴ هزار نفر و در سال ۹۹ هشت میلیون و ۵۴۲ هزار نفر بوده اند. در واقع در سال ۹۹، ۱۰.۲ درصد جمعیت کشور را سالمندان کشور تشکیل داده و رشد جمعیت این گروه ۳.۶۹ درصد است.

معصوم با اشاره به آمار موالید کشور بیان کرد: در سال ۹۷، یک میلیون و ۳۶۷ هزار موالید داشتیم که این رقم در سال ۹۸ با کاهش روبرو شده و به رقم یک میلیون و ۱۹۷ هزار نفر رسیده است. براساس تحلیل های کارشناسی در سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار موالید نخواهیم داشت.

کارشناس جمعیت گفت: البته در حال حاضر اختلالی از سوی برخی دستگاه ها در ارائه آمارهای جمعیتی ایجاد شده و همین امر منجر به تأخیر سازمان ثبت احوال برای انتشار آمارهای جمعیتی کشور شده است.

وی با اشاره به عوامل موثر در تأخیر در فرزندآوری تأکید کرد: در حال حاضر ۴۵ درصد ولادت های کشور از مادران بالای ۳۰ سال است. به علاوه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج و مجرد در کشور داریم و ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور نیز تا ۵۰ سالگی ازدواج نکرده و مجرد قطعی محسوب می شوند. این تأخیر در ازدواج و بالارفتن سن فرزندآوری منجر به محدود شدن باروری و کاهش جمعیت شده است.

معصوم ادامه داد: کاهش آمار موالید براساس برآوردها و اجماع کارشناسان نباید با این شیب حرکت می کرد چرا که در سال ۹۵ برآورد کردیم که باروری با شیب ملایم کاهش یابد اما آمارها نشان می دهد که این مولفه با شدت رو به کاهش است.

کد خبر 5209593 ساناز باقری راد

منبع: مهر

کلیدواژه: کاهش جمعیت نرخ موالید نرخ باروری شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا قوه قضاییه سازمان تامین اجتماعی امتحانات نهایی پرونده قضایی راهپیمایی روز قدس هلال احمر جمهوری اسلامی ایران کیفیت هوای تهران محسن حاجی میرزایی واکسن کرونا باغ وحش هزار نفر سال ۹۹ سال ۹۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۰۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟

بررسی بازار نشان می‌دهد امروز برخی از پرطرفدار‌های داخلی با کاهش جزئی قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار خودرو عوامل متعددی از جمله کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نرخ تورم و کاهش تقاضا برای خودرو در کاهشی شدن بازار نقش دارند.

 

به گزارش اکو ایران، افت نرخ دلار در بازار یکی از دلایلی است که می‌توان نوسان قیمت در بازار امروز را به آن نسبت داد، روندی که موجب شده تا فعالان این بازار به این نکته اشاره کنند که پیش‌بینی روند آینده بازار خودرو دشوار شده است. با این حال، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاست‌های دولتی می‌توان انتظار داشت که بازار در کوتاه‌مدت با نوسانات و عدم ثبات روبرو باشد.

رصد بازار نشان می‌دهد امروز «دنا پلاس توربو اتومات» با کاهش ۱۱ میلیونی در بازار قیمت گذاری شد و بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد و «پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات» هم امروز با رشد ۸ میلیونی بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد.

قیمت محصولات ایران خودرو

در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودرو‌های «دنا پلاس توربو اتومات»، «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک»، «هایما S۷»، «تارا اتومات V۲»، «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، در بازار «دنا پلاس توربو اتومات» یک میلیارد و ۸۹ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به روز گذشته افتی ۱۱ میلیونی را تجربه کرد. «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک» هم با افزایش ۸ میلیونی ۱۰۸۸ میلیون تومانی شد. از سوی دیگر «هایما S۷» هم در بازار یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومانی شد و تغییر قیمت نداشت. ارزیابی بازار همچنین نشان می‌دهد در میان ایران خودرویی‌ها «تارا V۲ اتومات» هم امروز بدون تغییر ۹۹۳ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر در میان پرطرفدار‌های ایران خودرو امروز «پژو پارس LX» هم در بازار ۸۸۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و تغییر قیمت نداشت و «رانا پلاس» هم ۶۴۳ میلیون قیمت خورد و رشد ۳ میلیونی داشت.

قیمت محصولات سایپا

در میان محصولات سایپا امروز قیمت خودرو‌های «شاهین G»، «تیبا صندوقدار SX»، «تیبا هاچ‌بک EX»، «کوییک دنده‌ای R»، «کوییک دنده‌ای S» و «ساینا دنده‌ای S» مورد ارزیابی قرار گرفتند.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، امروز «شاهین G» در بازار ۷۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و کاهش یک میلیونی داشت. در میان خانواده کوییک هم امروز «کوییک‌R دنده‌ای» بدون تغییر در بازار ۴۵۷ میلیون تومان قیمت گذاری شد و «کوییک دنده‌ای S» هم ۴۴۳ میلیون تومانی شد و رشدی ۴ میلیونی را تجربه کرد. از سوی دیگر ارزیابی بازار نشان می‌دهد «تیبا هاچ‌بک EX» هم ۴۲۰ میلیون تومانی ماند. بررسی بازار همچنین نشان می‌دهد «ساینا دنده‌ای S» هم امروز ۴۴۹ میلیون تومان قیمت خورد و افت یک میلیونی داشت و «اطلس» خودرو جدید سایپا هم با افزایش ۵ میلیونی ۵۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

دیگر خبرها

  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • قیمت رانا در بازار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت روز انواع خودرو در بازار +جدول
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان