Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@11:39:14 GMT

نقشه راه فناوری اینترنت اشیا تدوین شد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۱۲۱۰

نقشه راه فناوری اینترنت اشیا تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، زهرا کلات‌هایی مجری این پروژه گفت: این پروژه در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات و به درخواست مرکز ملی فضای مجازی انجام شده است. شناسایی حوزه‌های اولویت‌دار جهت توسعه اینترنت اشیا در کشور با هدف توسعه اقتصادی و ترسیم نقشه راه فناوری اینترنت اشیا در کشور از اهداف این پروژه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلات‌هایی ادامه داد: این پروژه در دو فاز مطالعاتی و تحلیل انجام شده که در فاز اول ورودی‌های مورد نیاز برای تدوین نقشه‌راه به صورت جداگانه استخراج و ارائه شد و در فاز دوم تحلیل‌های مبتنی بر این داده‌ها انجام شده است. به طور خلاصه در فاز اول، با بررسی تمامی اسناد بالادستی موجود و نیز مطالعات تطبیقی جامع در زمینه برنامه‌های ملی سایر کشورها در حوزه توسعه فناوری هدف، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

وی گفت: هم راستا با این فعالیت، درخت فناوری اینترنت اشیا ترسیم شد و مبتنی بر این تکسونومی (آرایه بندی)، وضعیت شرکت‌های فعال در کشور در زیرگروه‌های اول و دوم درخت ترسیم و تحلیل شد. همچنین توانمندی کلان کشور در حوزه دانش و فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر مدل ارائه شده، تحلیل شد. بعلاوه اکوسیستم و ذی‌نفعان فعال در حوزه این فناوری در کشور نیز مورد ترسیم و تحلیل قرار گرفت.

مجری این پروژه اظهار داشت: در فاز دوم، جهت ترسیم لایه اول نقشه راه، با تحلیل داده‌های فاز قبل، به ترسیم چشم‌انداز و اهداف توسعه فناوری در دو بازه کوتاه و بلندمدت پرداخته شد. جهت ترسیم لایه دوم، به شناسایی چالش‌های کلیدی و نیازمندی‌های اینترنت اشیا کشور پرداخته شد و دو دسته چالش‌های غیر فناورانه و چالش‌های فناورانه به تفکیک لایه‌های معماری منتخب اینترنت اشیا مورد استخراج قرار گرفت. به علاوه وضعیت توانمندی فعلی بخش‌های مختلف کشور و نیز جذابیت هر بخش جهت توسعه فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر داده‌های اقتصادی کشور و به تفکیک لایه‌های فناوری، ارزیابی و در قالب ترسیم ماتریس جذابیت و توانمندی ترسیم شد که نهایتاً خروجی این لایه، منجر به شناسایی حوزه‌های اولویت دار توسعه فناوری اینترنت اشیا در کشور شد.

کلات‌هایی افزود: جمع‌بندی و تحلیل داده‌های این لایه نشان می‌دهد به‌ترتیب اولویت کشور در حوزه‌های سلامت و شهر هوشمند، نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدی به‌منظور تقویت طرف عرضه فناوری و در حوزه‌های کشاورزی، تولید هوشمند، انرژی و خانه هوشمند نیازمند اتخاذ سیاست‌های تحریک طرف تقاضای فناوری است.

وی گفت: در لایه سوم نقشه راه و با تحلیل اسناد راهبردی کشور و جمع‌بندی نتایج به دست آمده در دو لایه پیشین، با هدف دستیابی به همپایی اقتصادی مبتنی بر همپایی فناورانه و بر اینترنت اشیا، راهکارهای رفع چالش‌ها، به تفکیک ۷ محور راهبردی ارائه و ذیل هر راهکار، اقدامات کلان متناظر معرفی‬ شد.

به‬ گفته‬ کلات‌هایی اقدامات کلان پیشنهادی مبتنی بر دسته‌بندی ابزارهای سیاستی در ۴ دسته سیاست‌های طرف عرضه، سیاست‌های طرف تقاضا، سیاست‌های زیرساختی و مقررات ‏گذاری و نیز سیاست‌های شکل‌دهنده روابط نظام‌ساز در‬ این پروژه ارائه شده است و نهایتاً، جمع‌بندی به تفکیک حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هر بخش، اقدامات نهایی کلان پیشنهادی تدوین و ارائه شده است.

کد خبر 5209482 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: اینترنت اشیا مرکز ملی فضای مجازی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی فناوری نانو حاکمیت سایبری تحقیقات علمی تولید دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی اینترنت امنیت اطلاعات ایالات متحده امریکا شرکت اسپیس ایکس فیس بوک شبکه ملی اطلاعات فناوری اینترنت اشیا اینترنت اشیا توسعه فناوری نقشه راه ارائه شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۱۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ تاجر آفریقایی برای توسعه تجارت شناسایی شد

در گفت‌وگوی ویژه خبری موضوع توسعه روابط تجاری با آفریقا مورد بررسی قرار گرفت و به سوالاتی پاسخ داده شد. محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت و داریوش صفرنژاد و مایکل بافی قائم مقام وزیر صنعت و تجارت غنا به سوالاتی پاسخ دادند.

قنادزاده گفت: مطالعه عمیقی در حیطه ظرفیت‌های مشترکی که با کشور‌های قاره آفریقا داریم، انجام دادیم. سعی کردیم در حوزه‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، تجار شناسایی شوند. مجموعه این بررسی‌ها منجر به این شد که بیش از ۲۰۰ تاجر را از کشور‌های مختلف آفریقا، ثبت نام کنیم. نگاه ما به قاره آفریقا باید دو سویه باشد. یکی از مشکلات ما این بوده که بازار آفریقا را به عنوان بازار مصرف نگاه می‌کردیم. در حالی که بقیه کشور‌ها آفریقا را به عنوان کارخانه تولید مواد اولیه محصولات خود می‌بینند.

او افزود: سعی کردیم صادرکنندگان در حوزه‌های فنی و مهندسی، سلامت، کشاورزی، صنایع غذایی، نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع فلزی را شناسایی و این افراد را دعوت کنیم.

صفرنژاد گفت: آفریقا به دلیل موقعیت اقتصادی ویژه که دارد باید مورد اهتمام قرار گیرد. آفریقا در دهه اخیر یکی از مناطقی بوده که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نگاه به آفریقا به عنوان یک مجموعه واحد، این امکان را میسر می‌کند که ما بازیگری خود را در عرصه‌های مختلف در سطح این قاره داشته باشیم. نباید نگاهی به عنوان بازار مصرف داشته باشیم و نگاه باید هم افزا باشد.

مایکل بافی قائم مقام وزیر صنعت و تجارت غنا نیز گفت: کشور‌های آفریقایی از نظر اقتصادی یکدست هستند و به یک بازار بزرگ تبدیل شده‌اند. ایران وارد منطقه‌ای شده است که می‌تواند برای هر دو طرف منافع بسیاری را به همراه داشته باشد. سوابق همکاری‌های دو کشور به صورت دوطرفه بوده است.

قنادزاده گفت: در آفریقا یکی از بهترین مدل‌ها این است که بر منابع اولیه آفریقا سرمایه گذاری انجام دادند و در ازای آن کالا‌های نهایی با ارزش افزوده بالا را به این کشور صادر کنند. به جهت رشد فناوری ایران، یکی از فرصت‌های جدی ما انتقال فناوری و تکنولوژی به آفریقا و نقش آفرینی در توسعه صنعتی کشور‌های این قاره است و در ازای آن بتوانیم تمانی منابع اولیه انجام دهیم. این اجلاس باعث شد که ظرفیت‌های فناوری خود را به طرف‌های آفریقایی معرفی کنیم و پتانسیل آن‌ها را نیز شناسایی کنیم. در حوزه تهاتر به آفریقا که محدود به تهاتر کالا نمی‌شود نیز فضای بازی وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • همه برنامه های هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است
  • ۲۰۰ تاجر آفریقایی برای توسعه تجارت شناسایی شد
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور