Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@03:46:04 GMT

نقش و عملکرد روغن گیربکس اتوماتیک در خودروها

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۳۵۴۵

نقش و عملکرد روغن گیربکس اتوماتیک در خودروها

روغن گیربکس اتوماتیک با روغنی که در جعبه دنده های دستی از آن استفاده می‌شود؛ کاملاً متفاوت است و فرق دارد.

قدس آنلاین: روغن گیربکس اتوماتیک در خودروهایی که از جعبه دنده ی اتومات استفاده می‌کنند کاربرد دارد و با توجه به اهمیت این روغن و نقش حیاتی که در عملکرد گیربکس دارد؛ در این پست به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا باید بدانید که روغن گیربکس اتوماتیک با روغنی که در جعبه دنده های دستی از آن استفاده می‌شود؛ کاملاً متفاوت است و فرق دارد.

جعبه دنده ی اتوماتیک به گونه ای طراحی شده است که شامل یک مبدل گشتاور هیدرولیکی و یک مجموعه ی خورشیدی با نسبت دنده های مختلف است که تعویض دنده ها را به وسیله ی یک سامانه ی کنترل هیدرولیکی و به طور خودکار انجام می دهد.

دنده های بکار برده شده در سیستم اتوماتیک بسیار کوچکتر از سیستم گیربکس دستی هستند و قطعاتی که در گیربکس اتوماتیک با یکدیگر در تماس قرار می گیرند؛ بیشتر از قطعاتی است که در تماس با گیربکس دستی هستند.

پس لازم است که روغن به کار برده شده در جعبه ی دنده اتوماتیک با روغن مورد استفاده در گیربکس دستی تفاوت هایی داشته باشد.

گیربکس اتومات مانند خیلی از سیستم‌های اتومبیل با روغن کار می‌کند؛ این روغن در واقع یک مایع روان کننده است که تمام قسمت ها و قطعات جعبه دنده را روغن کاری می‌کند.

اما فقط روانکاری، تنها کاربرد این روغن نیست بلکه انتقال قدرت و خنک کاری هم به وسیله این سیال انجام می‌شود و برای اینکه با دیگر روغن ها اشتباه گرفته نشود؛ معمولاً آن را به رنگ قرمز و یا سبز می سازند.

این روغن باید قادر باشد تا قدرت و توان را از پمپ روغن به کلاچ اتومبیل منتقل کند.

انواع روغن های گیربکس خودرو شامل دو نوع هستند و عبارتند از:

روغن هیدرولیک MTF:

که این  نوع روغن برای استفاده در گیربکس های دستی به کار برده می شود.

روغن هیدرولیک ATF:

که از این نوع روغن فقط در خودروهای با سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود.

معرفی عملکرد و خاصیت در روغن گیربکس اتومات

عملکرد های روغن گیربکس اتومات را اگر بخواهیم به صورت تیتروار عنوان کنیم عبارتند از:

کنترل اصطکاک به وجود آمده در صفحه کلاچ و در دماهای متفاوت و متغیر روانکاری بین تمامی سطوح مربوطه که دارای اصطکاک هستند انتقال قدرت موتور به وسیله مبدل گشتاور محافظت از فلزات در مقابل زنگ زدگی و خوردگی کنترل کردن دما به وسیله انتقال حرارت روانکاری بین دنده ها و یاتاقان ها کنترل تورم در بین آب بندها و…. انتخاب روغن گیربکس مناسب برای خودرو

در موقع خرید این روغن باید دقت کنید تا همه ویژگی هایی را که یک روغن خوب و مناسب گیربکس دارد(که در پست های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد) و همینطور علامت استاندارد بر روی کالا وجود داشته باشد.

برای این منظور بهترین کار این است که از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید و از خرید روغن هایی که استاندارد نداشته و کیفیت خوبی هم ندارند به صرف اینکه ارزان‌تر هستند اجتناب کنید.

این اشتباه همیشه به ضرر شماست و در درازمدت هزینه‌های دیگری را به شما تحمیل خواهد کرد که به مراتب از هزینه‌های اولیه و خرید یک روغن خوب بیشتر خواهد بود.

چرا که در این صورت در دراز مدت به سیستم گیربکس و قطعات آن آسیب وارد خواهد شد.

اگر در بازدید متوجه شدید که صرفاً سطح روغن گیربکس پایین آمده است از همان مارک روغن قبلی برای پر کردن مخزن استفاده کنید؛ چون مخلوط کردن دو روغن به سیستم گیربکس خسارات زیادی وارد خواهد کرد.

چون روغن گیربکس اتوماتیک نقش مهم و حیاتی در کارکرد خودرو ایفا می کند؛ در صورت انتخاب اشتباه روغن، خسارات و صدمات جدی و جبران ناپذیری به سیستم گیربکس وارد خواهد شد.

پس در انتخاب و مصرف روغن دقت کافی داشته باشید.

منبع: مجله خودرو کارستان

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قیمت خودرو خط تولید گیربکس اتوماتیک روغن گیربکس اتوماتیک سیستم گیربکس جعبه دنده دنده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت + جدول

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار خودرو امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_نسبت به روزهای گذشته نوسان چندانی ندارد، بیشتر خودروهای داخلی و مونتاژی تغییر قیمتی تجربه نمی‌کنند، اما در این میان برخی از محصولات بازار با افت‌وخیز ناچیز همراه شدند.

اطلس یکی از جدیدترین محصولات سایپا امروز سه میلیون تومان ارزان‌تر شده و با نرخ ۵۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

شاهین G با سانروف خودروی رده بالای این شرکت نیز افت هفت میلیون تومانی را به ثبت رسانده و با ۷۵۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس معمولی یکی از محبوب‌ترین‌های بازار داخلی امروز رکورد افزایش قیمت را زد و ۲۸ میلیون تومان گران‌تر از روز گذشته و با ۶۹۴ میلیون تومان معامله می‌شود.

تارا اتوماتیک V۴ یکی از سدان‌های لوکس ایران خودرو در بازار داخلی‌ها نیز امروز پنج میلیون تومان افت قیمت داشته و با یک میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

بر این اساس در گروه محصولات ایران‌خودرو وانت آریسان با قیمت ۴۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سورن پلاس (فول) با قیمت ۷۴۸ میلیون تومان، سورن پلاس موتور XU۷P با قیمت ۶۴۰ میلیون تومان، سورن پلاس دوگانه‌سوز ۷۹۴ میلیون تومان، دنا پلاس (تیپ ۱) با قیمت ۸۳۳ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک (ارتقا) یک میلیارد و ۴۸ میلیون تومان، پژو پارس ۶۹۳ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی ۷۳۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳( ارتقا) با قیمت ۶۶۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک ۷۵۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۲۳ میلیون تومان، رانا پلاس ۶۳۵ میلیون تومان، تارا دستی (ارتقا) ۸۰۷ میلیون تومان، تارا اتوماتیک V۲ به قیمت ۹۸۲ میلیون تومان، هایما اس ۷ (S۷) با قیمت یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان، هایما ۷X با قیمت یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در محصولات سایپا نیز ساینا S با قیمت ۴۴۷ میلیون تومان، ساینا S دوگانه‌سوز ۴۵۷ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۵۳۹ میلیون تومان، کوییک S به قیمت ۴۳۶ میلیون تومان، سایپا ۱۵۱ با قیمت ۳۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، وانت زامیاد (رادیال) با قیمت ۵۸۷ میلیون تومان، پیکاپ کارون ۸۴۵ میلیون تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۲ با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مبادله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

در بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز نوسان زیادی دیده نمی‌شود.

ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دستی یکی از ارزان‌ترین کراس‌اوورهای مونتاژی بازار، تغییری ندارد و با همان نرخ ۹۵۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

جک S۵ نیوفیس محصول محبوب کرمان موتور نیز امروز تغییر قیمتی نداشته و به قیمت یک میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

ام‌وی‌ام X۵۵ Pro کراس‌اوور مونتاژی مدیران‌خودرو محصول پرحاشیه این روزهای بازار است که ۲۲ میلیون تومان نسبت به روز گذشته ارزان‌تر شده و با یک میلیارد و ۵۸۸ میلیون تومان معامله می‌شود.

هونگچی H۵ محصول وارداتی و لوکس گروه بهمن به شمار می‌رود که امروز با افت ۹۵ میلیون تومانی، رکورد کاهش قیمت را در بازار نصیب خود کرد و به کانال پنج میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان رسید.

بر این اساس X۲۲ پرو دستی با قیمت ۹۵۸ میلیون تومان، X۳۳ کراس (دستی) با قیمت یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان، آریزو ۵ اسپورت با قیمت یک میلیارد و ۴۲۶ میلیون تومان، تیگو ۷ پرو پرمیوم ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو (هیبرید) ۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان، فونیکس FX (۱.۶) با قیمت دو میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان، جک J۴ با قیمت ۸۴۲ میلیون تومان، جک S۳ با قیمت یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون تومان، کی‌ام‌سی T۸ با قیمت یک میلیارد و ۶۵۳ میلیون تومان، کی‌ام‌سی J۷ با قیمت یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان، رسپکت ۲ به قیمت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، فیدلیتی (پنج‌نفره) یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون تومان، دیگنیتی پرایم یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان و دیگنیتی پرستیژ با قیمت دو میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 750740

دیگر خبرها

  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • رانندگی با مرسدس میباخ S680 دوازده سیلندر، تجمل با چاشنی پویایی (+عکس)
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت + جدول
  • قیمت روز محصولات ایران‌خودرو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مهمترین نکات در رانندگی با خودروی دنده اتومات
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳/ قیمت امروز دنا و ۲۰۷
  • قیمت خودرو امروز 16 اردیبهشت 1403
  • قیمت روز محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ کدام خودرو امروز گران شد؟
  • تولید کننده جعبه هاردباکس عمده در تهران