Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ دفاع در ایران به دلیل تجربه زیستی ایرانیان همیشه همراه با دیانت بوده و به امری درهم تنیده با آن تبدیل شده که در بخش‌های مختلف زندگی آنان مانند معماری، آئین‌ها، کار، بازی‌ها و آداب و رسوم، حکمرانی در ادوار قابل توجه تاریخ ایران نمود یافته است. خبرگزاری میزان - محمد الوندی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام- فرهنگ دفاع در ایران به دلیل تجربه زیستی ایرانیان همیشه همراه با دیانت بوده و به امری درهم تنیده با آن تبدیل شده که در بخش‌های مختلف زندگی آنان مانند معماری، آئین‌ها، کار، بازی‌ها و آداب و رسوم، حکمرانی در ادوار قابل توجه تاریخ ایران و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نمود یافته؛ به نحوی که دیانت و مدنیت هم در ساحت‌های مختلف زندگی از جمله اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، سبک زندگی، تجاری و عرصه دفاعی به صورت یکپارچه و در هم تنیده متجلی شده است.   دینداری و آموزه‌های ادیان الهی از ادوار قدیم ایران باستان، روح حاکم بر فرهنگ دفاع در ایران در برابر بیگانگان بوده است. به نحوی که شاهدیم اساس آموزه‌های زرتشت با اساس آیات جهاد و دفاع در اسلام مطابق است؛ اما آنچه که مبنای ارائه این نشست است. تجربه زیستی ۵۰۰ ساله یعنی زمانی است که هویت شیعی مبنای سیاست و حاکمیت در ایران قرار می‌گیرد. ما از این دوره یعنی ابتدای دورهی صفویه شاهد شکل گیری مقوله دفاع مقدس در جنگ‌های با بیگانگان هستیم. دفاعی که مبنای مقدس بودن آن:   ۱) تطابق با تعالیم دین
۲) فتوی و حکم جهاد عالم و مجتهدان
۳) مردمی بودن
۴) رعایت اخلاق و فقه دفاع در میدان جنگ بوده است.   بررسی جنگ‌های خارجی ایران در دوره صفویه و قاجار و غلبه این چهار مبنا در عمده جنگ‌های خارجی این دو دوره نشان دهنده قداست این جنگ‌ها و اسطوره‌ها و قهرمانانی است که در این جنگ‌ها به شهادت رسیده‌اند.   عینیت‌های این مباحث، بخشی در این نشست ارائه و عرضه گردید که به عنوان عقبه‌ی ۸ سال دفاع مقدس، تجربه‌ای قابل اتکاست.   نکته‌ای که به عنوان روایت سده در حوزه دفاع قابل عرضه و ملاحظه است این است که هرگاه در تاریخ ۲۰۰ سال گذشته و منتهی به سده، حکومت‌ها از دیانت فاصله گرفتند عقبه مردمی خود را از دست دادند. مثال این قضیه را می‌توان در سه دوره حکومتی افغان‌ها، نادرشاه افشار و پهلوی مشاهده کرد.   وجه تمایز انقلاب اسلامی و امام راحل در رهبری و مدیریت دفاع مقدس به دلیل احیا رابطه‌ حاکمیت، مدنیت و دینداری با ۳ دوره‌ حکومتی پیش گفته منجر به بازگرداندن عناصر قداست در مقوله دفاع و اتکا به توان مردم، عشایر، شهری و روستایی در عرصه فرهنگ دفاع شد.   بیشتر بخوانید: الگوگرفتن از سیاست علوی؛ برگ برنده نظام اسلامی   انتهای پیام/ برچسب ها: فرهنگ دفاع

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فرهنگ دفاع فرهنگ دفاع جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۵۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های شاد ویژه «دهه کرامت» در استان سمنان برگزار شود

حجت الاسلام مرتضی مطیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به برگزاری نشست های هماهنگی برنامه های دهه کرامت، تاکید کرد: برگزاری برنامه های شاد و مفرح همراه با نشاط اجتماعی در دستور کار مسئولان و دست اندرکاران مراسم دهه کرامت قرار گیرد.

وی به آثار تبیینی و تربیتی و معنوی برنامه های دهه کرامت بر روی نسل جوان و آتیه ساز ایران اسلامی اشاره کرد و افزود: همایش ویژه دختران در ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در دهه کرامت برگزار شود.

امام جمعه سمنان همچنین خواستار تبیین حجاب و عفاف و سیره حضرت معصومه (س) برای دختران شد و تاکید کرد: از فرصت برنامه های دهه کرامت برای ترویج فرهنگ حجاب و الگو سازی برای دختران استان بهره گیری شود.

مطیعی ضمن بیان اینکه ابراز رضایت مردم از اجرای طرح نور در جامعه بسیار ارزشمند است، گفت: دهه کرامت فرصت خوبی است تا مردم ما بتوانند حمایت خودشان را از اجرای طرح نور اعلام دارند.

وی دهه کرامت را زمان خوبی برای بزرگداشت فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه به خصوص بین نسل جوان دانست و تاکید کرد: تبیین اهمیت حجاب و عفاف محور برنامه های دهه کرامت به خصوص برای نسل آینده ساز استان سمنان باشد.

کد خبر 6092817

دیگر خبرها

  • آغاز پیش تولید سریال ماه‌شرف خانم در سنندج
  • فرهنگ ایثار و شهادت تبیین شود
  • کامل‌ترین تورهای ترکیبی ویژه بهار ۱۴۰۳
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • عملیات وعده صادق نشات گرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است
  • برنامه‌های شاد ویژه «دهه کرامت» در استان سمنان برگزار شود
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد