Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش ایرنا ، در پی درگیری های نظامی ۴۴ روزه نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از ششم مهر ماه  سال گذشته آغازشد،  توافقنامه  سه جانبه ای بین روسای جمهوری این کشور ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان با موضوع پایان جنگ در قره  باغ به امضا رسید.

  لاوروف روز سه شنبه  در نشست خبری مشترک با " جیهون بایرام اف " همتای آذربایجانی در باکو افزود : این توافقات ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از سرگیری عملیات نظامی و نیز  گشودن روابط اقتصادی و مسیرهای ارتباطی در منطقه را فراهم می کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وزیر امور خارجه روسیه بدون اشاره  به مدت زمان اجرای طرح های حمل و نقل در منطقه ، گفت:  مساله راه اندازی  مسیرهای جدید ارتباط  را باید با در نظر گرفتن منافع  همه کشورهای ذی نفع از جمله جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، روسیه ، ترکیه ، ایران و کشورهای همسایه دیگرحل کرد .

  وزیر امور خارجه روسیه همچنین در رابطه با کمک  های جمهوری آذربایجان به صلح بانان روسی مستقر در منطقه قره باغ ابراز قدردانی کرد .

  وزیر امور خارجه  جمهوری آذربایجان  نیز در این نشست خبری مشترک آمادگی دولت باکو برای عادی سازی روابط با ارمنستان و تلاش های در این زمینه را  اعلام کرد .

  بایرام اف با اشاره به این که پس از مناقشه مسایل زیادی حل نشده وجود دارد ، آمادگی باکو برای حل این مسایل را اعلام  کرد و گفت : تحقق این مهم به نفع مردم جمهوری آذربایجان ارمنستان و کل منطقه می باشد .

  وی از  نقش و فعالیت روسیه  و نیز فعالیت مشترک مرکز نظارت بر آتش بس روسیه و ترکیه در منطقه ابراز رضایت کرد و در عین حال ارمنستان را به نقض روند صلح متهم کرد .

  به گفته بایرام اف ، ارمنستان تا به حال نقشه مناطق  مین گذاری شده در قره باغ را به جمهوری آذربایجان تحویل نداده است .

  وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین خاطر نشان  کرد که کارهای در زمینه راه اندازی  مسیرهای جدی حمل و نقل با سرعت ادامه دارد و تا به حال شش جلسه گروه کاری سه جانبه ( روسیه ،  جمهوری آذربایجان و ارمنستان ) در این زمینه برگزار شده است و در برخی مسایل پیشرفت قابل توجه هم وجواد دارد.

  بر اساس توافقنامه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان که در   ۲۰  ابان ماه سال گذشته امضا شد، پس از پایان درگیریهای نظامی در قره باغ ، قرار است مسیرهای جدید حمل و نقل از جمله میان نخجوان و منطق غربی جمهوری آذربایجان از طریق خاک ارمنستان راه اندازی شود  .

  وزیر امور خارجه روسیه  که شامگاه دوشنبه وارد باکو شد ، با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان نیز دیدار و در باره روابط دو جانبه باکو و مسکو و نیز شرایط فعلی  منطقه  پس از پایان جنگ در قره باغ ، گفت و  گو  کرد .

  در پایان این سفر برنامه رایزنی های دوجانبه وزارتخانه های خارجی روسیه و جمهوری آذربایجان در سالهای ۲۰۲۱ و  ۲۰۲۲ امضا شد .

برچسب‌ها روسیه آذربایجان مناقشه قره باغ باکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه آذربایجان مناقشه قره باغ روسیه آذربایجان مناقشه قره باغ باکو اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است

در ادامه سفر هیئت بلندپایه فرهنگی کشورمان به ارمنستان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون وزیر خارجه ارمنستان دیدار و درباره گسترش دیپلماسی فرهنگی میان دو کشور به گفت وگو پرداختند.

به گزارش ایسنا، در این دیدار علاوه بر مباحث فرهنگی مشترک بین دو کشور، مسائل مهم بین‌المللی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور در این دیدار، با ارائه تحلیلی از وضعیت فعلی منطقه غرب آسیا و به‌ویژه اتفاقات اخیر غزه، بر ضرورت تلاش برای برقراری صلح پایدار در منطقه با کمک کشورهای همسایه تأکید کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب، ارمنستان را همسایه‌ای نجیب و مورد احترام خواند و رویکرد شفاف ایران را در دفاع از تمامیت ارضی کشورها و تلاش‌ها برای برقراری صلح منطقه‌ای را تبیین کرد.

ایمانی‌پور به اشتراکات فرهنگی و تمدنی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: این سفر فرصتی را فراهم آورده است تا دیدگاه عمیق‌تری نسبت به کشور ارمنستان به دست آوریم. 

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: همکاری‌های فرهنگی و افزایش سطح روابط بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان باید دنبال شود. 

ایمانی‌پور همچنین به نقش رسانه‌ها در ترویج دانش و آگاهی میان مردم دو کشور اشاره کرد و خواستار همکاری متقابل دو کشور در این زمینه شد.

همچنین در این نشست، معاون وزیر خارجه ارمنستان ضمن استقبال از هیئت بلندپایه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که امضای سند مبادلات فرهنگی به تقویت روابط دوجانبه ایران و ارمنستان منتهی شود.

وی تصریح کرد که ارمنستان همواره به ایران به مثابه یک کشور دوست و همسایه مطلوب نگاه کرده است. 

طی این دیدار که با حضور سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان و اسدی موحد، رایزن فرهنگی کشورمان نیز برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • شهرداری ایروان مایل به همکاری با اصفهان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است
  • دیدار وزیر فرهنگ در سفارت ایران در آذربایجان
  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • ارمنستان حمله به غیرنظامیان نوار غزه را محکوم کرد
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان