Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@20:27:01 GMT

تصاویر مکه در ۲۳۰ سال پیش

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۸۴۳۱

تصاویر مکه در ۲۳۰ سال پیش

تصویر نادری از مکه که ۲۳۰ سال قبل در اندازه بزرگ طراحی شده است، در حراجی ساتبیز لندن فروخته می‌شود.

ناطقان: حراجی «ساتِبیز» بیش از دو و نیم قرن قدمت دارد و چهارمین حراجی قدیمی جهان محسوب می‌شود. این حراجی در ۴۰ کشور فعال است، اما دفاتر نیویورک و لندن آن از شهرت بیشتری برخوردارند. ساتبیز سالانه حدود ۲۵۰ حراجی در برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساتبیز در جدیدترین حراجی خود طی هفته جاری در لندن در حال برگزاری است و روز پنجشنبه به پایان می‌رسد ـ مجموعه‌ای از نقاشی‌ها، نقشه‌ها و کتاب‌های مربوط به خاورمیانه را عرضه کرده است.

 

در این مجموعه، شاید خاص‌ترین اثر، تصویر نادر و بزرگی از مکه در سال ۱۷۹۱ میلادی باشد.

این نقاشی شبیه به حکاکی که به سفارش یک خاورشناس سوئدی تهیه شده، زینت‌بخش کتاب او درباره امپراتوری عثمانی بوده است. این اثر حاجیان را نشان می‌دهد که از کوه آرارات برای سفر به حج می‌آیند.

نقاشی پانورامای «کعبة الله العلیا» ۸۶.۵ در ۴۳ سانتی‌متر اندازه دارد، به همین دلیل جزئیات آن شگفت‌انگیز است. به عنوان نمونه، گروهی از زائران را در خارج از حرم و گروهی دیگر را در اطراف کعبه می‌بینیم. همچنین نظاره‌گر افرادی هستیم که از پنجره‌ها و بالکن‌های مسجدالحرام به بیرون نگاه می‌کنند. این نقاشی ساختمان‌های اطراف حرم را هم به تصویر می‌کشد. در سمت چپ هم جاده پر پیچ و خمی قرار دارد که شتران و زائران در آن طی مسیر می‌کنند.

قیمت این اثر کم‌نظیر بین ۱۲هزار تا ۱۸هزار پوند (حدود ۵۵۰ میلیون تومان) برآورد شده است. این نقاشی تا پیش از این در فرانسه نگهداری می‌شد.

در ادامه برخی دیگر از آثار عرضه شده در حراجی ساتبیز را مرور می‌کنیم.

 


نقاشی آبرنگ و گواش از مکه و مدینه، ۳۰ در ۳۴ سانتی‌متر، سال خلق اثر ۱۸۴۰ میلادی، هند

 


«عبدالغفار» اولین عکاس ساکن مکه این عکس را در سال ۱۸۸۷ میلادی ثبت کرده است. برآورد قیمت ۳ تا ۴ هزار پوند

 


مهندس مصری «محمد صدیق بیه» در دهه ۱۸۸۰ عکس‌هایی از مکه گرفته است. در حراج این دوره، کپی ۷ عکس از او عرضه شده که مجموع آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ هزار پوند قیمت‌گذاری شده است.

 


یکی دیگر از عکس‌های «محمد صدیق بیه» از مکه مکرمه

 


مکه، نیمه اول قرن بیستم، قیمت هزار تا ۱۵۰۰ پوند

 


شریف ادریسی (۱۱۰۰- ۱۱۶۶میلادی) از جغرافی‌دانان بزرگ جهان عرب که متولد اندلس بود، این نقشه را تهیه کرده که کپی باکیفیتی از آن از قرن دوازدهم به جای مانده است و ۲۰ تا ۳۰ هزار پوند ارزش‌گذرای شده. این نقشه، جهان را از اسپانیا تا کره نشان می‌دهد و کوه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و شهرها، همچنین جاده‌ها و مسافت‌ها در آن نشان داده شده است.

 


بیت المقدس، ۱۸۵۰ میلادی، قیمت ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار پوند در نوامبر ۱۸۴۹ «ماکسیم دو کمپ» پسر ۲۷ ساله یک جراح موفق فرانسوی، به همراه دوست نویسنده‌اش گوستاو فلوبر عازم برخی کشورهای عربی از جمله مصر، سوریه و فلسطین شد. او در این سفرها بیش از ۲۰۰ عکس از حدود ۶۰ بنای تاریخی و مختلف گرفت که ۱۲۵ عکس‌ از آن‌ها در یک کتاب فرانسوی چاپ شد.


مسجد و مقبره سلطان الغوری در مصر، سال 1851 میلادی

 

 


عکسی از بیت‌المقدس در یک کتاب قدیمی، سال ۱۹۲۷ میلادی، ابعاد ۲۳۸ در ۱۶۷ میلی‌متر، قیمت ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ پوند

 


عکسی از اردن در سال ۱۸۷۴ میلادی، قیمت ۳ تا ۵ هزار پوند

منبع: صراط

منبع: ناطقان

کلیدواژه: هزار پوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۸۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اعلام اینکه سکه های طلای مرکز مبادله ایران عیار ۹۰۰ در هزار دارد، گفت:همگی این سکه‌ها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه درخصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند. - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، «اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، با بیان اینکه سکه‌های ضرب‌شده و تحویل‌داده‌شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، شامل تمام سکه، نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب بانک مرکزی هستند، گفت: همگی این سکه‌ها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.

او ادامه داد: سکه تمام بهار آزادی عرضه‌شده در مرکز مبادله ایران، 8.136گرم است. دارندگان توجه داشته باشند که عیار آن 900 در هزار بوده و طرح روی سکه تمام بهار آزادی ضرب بانک مرکزی نیز تصویر امام خمینی (ره) و بارگاه امام رضا(ع) است.این مقام مسوول مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به اینکه طرح دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی نام مبارک امام علی(ع) و بارگاه امام رضا(ع) است، گفت: عیار هر دو سکه 900 در هزار است. وزن نیم‌سکه 4.068گرم است و این عدد برای ربع سکه 2.034 گرم است.بالسینی در پایان با تاکید بر اینکه عیار هر سه نوع سکه تحویل‌داده‌شده در مرکز مبادله ایران، 900 در هزار و معادل 21.6 است، افزود: دارندگان این سکه‌ها مراقب افرادی باشند که با طرح مسائل واهی درباره عیار و کیفیت سکه تحویلی مرکز مبادله به دنبال سوءاستفاده هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این مرد ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک بود/ فروش ساعت مسافر تایتانیک با بالاترین قیمت در یک حراجی
  • ساعت طلای مسافر تایتانیک ۹۱ میلیارد تومان در حراجی فروخته شد
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟
  • رکوردشکنی نسخه کمیاب از قرآن در حراجی ساتبیز لندن
  • مشکلات مالی، دانشگاه انگلیسی را به مرز نابودی رساند
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • شهید آمریکایی راه مشروطه کیست؟! + فیلم
  • ۸ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها