Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@02:34:59 GMT

کارنامه دولت روحانی در حوزه مسکن

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۸۸۵۲

کارنامه دولت روحانی در حوزه مسکن

کیهان: کاهش 50 درصدی ساخت‌وساز و افزایش 650 درصدی قیمت مسکن در کنار رشد سرسام‌آور قیمت اجاره‌بها، گوشه‌ای از کارنامه دولت روحانی در حوزه مسکن است.

روزنامه وطن امروز در بازخوانی کارنامه 8ساله دولت روحانی در بخش مسکن نوشت: سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به اذعان کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی‌ یکی از شاخص‌های پویایی اقتصاد محسوب می‌شود و به‌عنوان یکی از صنایع مهم کشور، نقش تاثیرگذاری در رونق و جهش اقتصاد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت ساخت‌وساز مسکن، به طور مستقیم و غیرمستقیم به 300 صنعت بزرگ و کوچک وابسته است و همین امر نشان می‌دهد که در صورت حل چالش‌های صنعت ساخت‌وساز و مسکن، چرخ صنایع دیگر نیز به حرکت در خواهد آمد. اما نگاهی به وضعیت حال حاضر کشور در حوزه مسکن نشان می‌دهد دولت یازدهم و دوازدهم طی 8 سال گذشته نه‌تنها نتوانسته به وظایف قانونی خود در بخش تأمین مسکن عمل کند، بلکه با سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد، به افزایش قیمت مسکن، انباشت تقاضا و کمبود مسکن دامن ‌زده است.

اولین وزیر راه‌ و‌ شهرسازی دولت روحانی، عباس آخوندی بود که از همان ابتدای وزارتش اعلام کرد اعتقادی به مسکن مهر ندارد و این طرح را اساسا از پایه مزخرف و اشتباه می‌‌داند.

سیاست‌گذاری آخوندی در حوزه مسکن اما تنها به بی‌توجهی او به مسکن مهر خلاصه نمی‌شد؛ آخوندی در دوران وزارت خود یکی از مخالفان سرسخت اجرای مالیات بر خانه‌‌های خالی بود و همین امر موجب شد تا سهم تقاضای سرمایه‌ای و سوداگرانه در بازار مسکن افزایش پیدا کند و مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.

درست در بحبوحه زمانی که وضعیت مسکن مهر در دولت یازدهم بلاتکلیف بود و تکمیل و تحویل واحدهای آن برای مالکان مسکن مهر در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، طرح جدیدی از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی در حوزه مسکن ارائه شد. حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی در آبان 92 از اجرای طرح جدیدی با نام «طرح جامع مسکن اجتماعی و حمایتی» خبر داد! در بهمن‌ماه سال 95 طرح مسکن اجتماعی رسما جایگزین مسکن مهر شد اما این طرح هرگز اجرایی نشد. بنابراین تولید مسکن در دوره وزارت آخوندی بشدت کاهش یافت. بر اساس داده‌های آماری بانک مرکزی، سال 92 تعداد 834 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شد، این در حالی است که تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در سال 94 با کاهش 284 هزار واحدی به 548 هزار واحد مسکونی رسید. سال 95 نیز تعداد 382 هزار واحد مسکونی در کشور تکمیل و ساخته شد و این، یعنی کاهش بیش از 50 درصدی تولید مسکن طی 3 سال.

ماحصل این سوء‌مدیریت، افزایش 650 درصدی قیمت مسکن در دولت روحانی بوده است.

بر اساس این آمارها، سهم مسکن در هزینه خانوارهای کشور در سال 1398 در بالاترین مقدار خود قرار گرفته و به میزان 36 درصد رسیده است که نسبت به سال 88 معادل 3/4 درصد رشد داشته است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشره بانک مرکزی، این شاخص برای شهر تهران در سال 1396 معادل 49 درصد بوده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: دولت روحانی خانه سازی حوزه مسکن دولت روحانی مسکن مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۸۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سی و پنجمین جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحدهای نمونه اظهار کرد: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند. تولید محور همه تلاش های ماست و محور تولید هم کارآفرینی و کارگر است. نقش کارگران در این زمینه بی بدیل است و باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود تا تولید ما هم در کیفیت و هم کمیت رشد کند.

وی ادامه داد: باید محصولی تولید شود که در دنیا بهترین باشد و تولید این محصولات از کشور ما برمی‌آید. استاندارد کف مشخصات یک کالاست و کالای تولدی ما باید در دنیا برتر باشد. در سریلانکا صدور خدمات فنی و ومهندسی انجام شده و ومهندسان آنجا می‌گفتند، کار بسیار علمی و دانش پایه انجام شده است. این کار چند منطوره بود و سد و نیروگاه ایجاد شده بود. مهندسان ما گفتند شاید اولین کاری است که در آن منطقه انجام شده است.

رئیسی ادامه داد: رهبری حکیمانه فرمودند که در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند که باید به این نخبگان توجه شود. باید از ایده پردازی حمایت کرد. ایده پردازی در دانشگاه مهم است، اما کسی که در عمل صاحب ایده شده است، باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد فرهنگ کار در کشور بسیار مهم است، گفت: باید به کار و کارگر توجه شود. عمل برتر و موثر مهم است. بین نماز اول وقت و نماز قضا تفاوت وجود دارد. تاکید دارم کار زمان شناسانه اهمیت دارد. در زمان دفاع مقدس کارهایی در کارخانه‌ها انجام شد که ما را از کشورهای بیگانه بی نیاز کرد. کارهایی که همراه با خلاقیت و نوآوری بود. کارگران ما سابقه این کارها را نداشتند. الان هم به ما جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده است که تاکنون جوانان، کارگران و کارفرمایان ما نشان دادند که همچنان که رزمندگان ما سیلی محکمی به دشمن زدند، کارگران ما هم در عرصه اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد، دشمنان فکر می کنند با تهدید و تحریم می توانند ما را متوقف کنند.

وی افزود: ما رشد تولید، رشد اقتصادی، رشد نوآوری داریم و در حوزه فناورانه رشد داریم.رشد کمی در شرکت‌های دانش بنیان داریم. جامعه کارگری و کارآفرنی ما پای کار است و این جای تقدیر دارد.
رئیس جمهور با اعلام اینکه لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده و در مجلس پیگیری می‌شود تا کار سریعتر به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: ثبات شغلی بسیار مهم است. ما امروز شاهیدم که اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش یافته و این جای افتخار دارد. زمینه شغل برای تحصیل کردگان بهتر از قبل فراهم شده است. بیمه کارگران ساختمانی بسیار مهم است. وزیر گفته است که موانع این کار در حال رفع است. بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه سازوکار قانونی سه‌جانبه دولت، کارفرما و کارگر خوب است و ادامه یابد تا تصمیم مناسب با تورم گرفته شود و قابل دفاع است، افزود: بانک‌ها با اشتغال، مسکن و ازدواج همراهی کنند. تاکید می‌کنم که در پرداخت وام برای این سه موضوع که به رفع دغدغه جوانان کمک می کند، همراهی کنند. باز هم تاکید می کنم که بانک‌ها مساعدت بیشتری داشته باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسئول بانک رفاه کارگران اعلام کردند که آمادگی دارند که برای تسهیلات مسکن کارگران کمک کنند که من از وی تشکر می کنم تا این دغدغه کارگران را حل کنند. سهم مسکن در سبد هزینه خانوداه زیاد است و بنای دولت این است که با امکاناتی که در کشور وجود داردآن را حل کند. یکی از امکانات مهم کشور، زمین است و ممکن در مرکز استان یا تهران زمین نداشته باشیم، اما آن طرف تر از تهران، تبریز یا مشهد و مرکز استان امکان تهیه زمین وجود دارد. از همه مدیران شرکت‌ها و کارخانجات می خواهم همت کنند تا تعاونی‌های مسکن فعال شوند. وزارت راه و شهرسازی آمادگی برای رفع دغدغه مسکن را دارد. مسکن دغدغه مهمی برای کارگران است و باید این دغدغه رفع شود.

رئیسی در ادامه گفت: مهارت ورزی برای همه لازم است برای هر کاری دانش‌افزایی و مهارت افزایی لازم است. مهارت و دانش باید به روز شود. همواره باید نسبت به کسب دانش اقدام کرد. دنیا هم دنیای اطلاعات، ارتباطات و دانش است. در گذشته حرف دولت الکترونیک مطرح بود و امروز بحث دولت هوشمند مطرح است . در سال های گذشته دولت‌ها نتوانستند دولت الکترونیک را اجرایی کنند  و الان 37 درصد دولت الکترونیک محقق شده است. همه ما محتاجیم که دانش‌مان به روز شود و مهارت افزایی و دانش افزایی برای جامعه کارگران هم اهمتی زیادی دارد.

وی در پایان گفت: هزاران کارگر مشغول به کار شده‌اند و کارخانجات تعطیل دوباره احیاء شده اند. تعطیلی کارخانجات مشکلات زیادی در زندگی کارگران ایجاد کرده است. کارخانه‌های زیادی بودند که از گردونه تولید خارج شده بودند و اما الان به چرخه تولید بازگشته‌اند. قریب به 10 هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به تولید برگشته‌اند. تاکید کرده‌ام که مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای به هر دلیلی تعطیل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • ۱۷۰ هزار طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید کشور فعال است
  • رئیسی: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • کارنامه دولت در مازندران/ بازگشت کارخانه های ورشکسته به تولید
  • وزیر کار : لایحه امنیت شغلی کارگران به مجلس می‌رود
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟