Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:39:36 GMT

خاورمیانه و اهداف بحران‌سازی‌های جدید

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۰۲۷۰

خاورمیانه و اهداف بحران‌سازی‌های جدید

روزنامه آرمان ملی ۲۲ اردیبهشت یادداشتی به قلم حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسایل بین‌الملل پرداخت و نوشت: تجربه نشان داده که حاکمیت دموکرات‌های کاخ سفید همواره بر افزایش بحران‌های منطقه‌ای و کنترل این بحران‌ها از راه دور ایجاد شده درحالی که جمهوریخواهان علاوه بر بحران‌سازی، حضور فیزیکی در منطقه داشته‌اند. در فلسطین اشغالی، بحران زمانی رخ داد که سه روز قبل از روز جهانی قدس، مجموعه‌ای از شهرک‌نشینان درحالی که از سوی ارتش رژیم صهیونیستی حمایت می‌شدند، به منازل مسکونی اهالی این منطقه تاریخی در بیت‌المقدس شرقی یورش بردند و منازل آنان را تصرف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن، اهالی مناطق دیگر بیت‌المقدس مانند باب‌المغاربه و باب‌العمود وارد عمل شدند و با شهرک‌نشینان درگیر شدند. از اینجا بود که انتفاضه جدید بیت‌المقدس شکل گرفت و خشونت‌ها به خارج از این شهر تاریخی سرایت کرد. درگیری اکنون به شدت در اراضی اشغالی جریان دارد و بیش از ۲۵ نفر از مردم فلسطین شهید و حدود ۲۰۰ تن مجروح شدند. آنچه که در این بحران جدید در فلسطین اشغالی مورد توجه قرار گرفته، توانمندی موشکی مقاومت اسلامی حماس بود که طی پنج روز گذشته بیش از ۲۵۰ موشک پیشرفته و دقیق کورنیت را به سمت تاسیسات نظامی و راهبردی اسرائیل پرتاب کردند و این موشک‌ها قطعا، قواعد درگیری اراضی اشغالی را به سود ملت فلسطین تغییر خواهد داد.

در همین حال، وجود خلأ سیاسی ناشی از بحران کابینه اسرائیل موجب شده که این رژیم نتواند بر اوضاع اراضی اشغالی مسلط شود. در بخش دیگری از منطقه، انفجارخونینی که اخیرا در مدرسه سیدالشهداء در غرب کابل رخ داد، از وجود یک سناریوی از پیش طراحی‌شده برای بحران‌سازی طایفه‌ای و مذهبی در افغانستان حکایت دارد. در جریان انفجارهای اخیر مدرسه سیدالشهداء ۵۵ دانش آموز دختر شهید و دهها نفر دیگر مجروح شدند و این امر نشان می‌دهد که این انفجارها ابعاد طایفه‌ای دارند و آمریکا در آستانه خروج از افغانستان تلاش دارد تا در این کشور یک جنگ مذهبی و طایفه‌ای ایجاد کند.

در عراق نیز یکسری تظاهرات از پیش طراحی‌شده که به دنبال ترور یک کنشگر عراقی رخ داد، صورت گرفت. برخی از افراد وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحت‌الشعاع قرار دادن انتفاضه بیت‌المقدس در شهر مذهبی کربلا دست به راهپیمایی زدند و دیوارهای کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند. هدف این افراد، این است که وانمود کنند که شهر کربلا که به لحاظ اعتقادی و مذهبی به ایران بسیار وابسته است، جای امنی برای مراکز دیپلماتیک ایران نیست. لذا مجموعه این حوادث، نشان می‌دهد که دموکرات‌های کاخ سفید و شخص جو بایدن، سیاست بحران‌سازی را برای کنترل نهایی این بحران به سود آمریکا ایجاد کرده تا پس از آن آمریکا با طراحی جدیدی و تغییر شطرنج جغرافی و سیاسی، حاکمیت خود را از راه دور بر این منطقه حساس اعمال کند.

منبع: روزنامه آرمان ملی برچسب‌ها افغانستان ایالات متحده آمریکا عراق رژیم صهیونیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا عراق افغانستان ایالات متحده آمریکا عراق رژیم صهیونیستی اخبار کنکور بحران سازی بیت المقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۰۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مختصات نظم جدید منطقه

این روزها آمریکایی‌ها در حال بررسی این مسأله هستند که میان بنیامین نتانیاهو و برقراری آتش‌بس، کدام‌ را انتخاب کنند؟ این درحالی است که دراین شرایط،حماس توانمندتر از گذشته درصحنه مذاکرات غیرمستقیم ظاهر شده و پذیرش آتش‌بس به معنای پیروزی حماس و مقاومت است. این مسأله نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی درعرصه دیپلماسی نیز بسیار ضعیف است. 

به گزارش ایسنا، ‌جعفر قنادباشی،تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی در جام جم نوشت: مسائل مختلفی این روزها بر تحولات منطقه سایه انداخته است اما در این میان می‌توان به سه مسأله که به نظر می‌رسد تأثیر بیشتری بر تحولات منطقه دارند اشاره‌کرد. یکی از این مسائل تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا، اروپا، استرالیا و کاناداست که موجی جهانی را علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و سیاست‌های آمریکا ایجاد کرده است. تأثیر اعتراضات دانشجویی به حدی است که مقامات آمریکایی نمی‌توانند بی‌تفاوت از کنار آن عبور کنند. به همین دلیل رئیس‌جمهور آمریکا نیز به این مهم واکنش نشان داده است.

نباید فراموش کرد که تحت تأثیر اعتراضات دانشجویی و مردمی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، اقدامات مناسبی نیز در برخی کشورها رقم خورده است. برای نمونه اعتراضات در ترکیه سبب شد مقامات این کشور تصمیم بگیرند تا روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کنند. علاوه بر این کلمبیا نیز چنین رویکردی را در پیش گرفته است. مسأله دوم که تحولات منطقه تحت تأثیر آن قرار دارد، عملیات «وعده صادق» است. 

برای نمونه، این اقدام ایران واکنش آمریکا و متحدانش را در پی داشته است و اثرات آن را در سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه و تحرکات مربوط به آتش‌بس می‌توان دید. افزون بر این، گروه‌های مقاومت نیز در سایه عملیات وعده صادق اقدامات گسترده‌تر و جدی‌تری را علیه جنایات رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار داده‌اند. برای نمونه، یمنی‌ها وارد چهارمین مرحله از برنامه‌های‌شان در حمایت از مردم غزه شده و اعلام کرده‌اند که حوزه عملیاتی آنها به مدیترانه نیز گسترش پیدا کرده است. حزب‌الله لبنان نیز این روزها مراکز مهم‌تری را مورد حمله قرار می‌دهد. در این میان مسائل داخلی رژیم صهیونیستی را باید سومین مسأله‌ای دانست که این روزها روی تحولات منطقه سایه انداخته است.

به عبارت دیگر موج استعفاهایی که رژیم صهیونیستی با آن رو به روست در کنار گسترش تظاهرات علیه کابینه بنیامین نتانیاهو از دیگر مسائلی است که این روزها روی تحولات منطقه تأثیرگذار است. در این میان اظهارنظرها درباره برقراری آتش‌بس نیز بیش از گذشته منتشر می‌شود و می‌توان گفت احتمال برقراری آتش‌بس در حدود ۲۱۰ روزی که از جنگ در غزه می‌گذرد، این روزها بیشتر است اما توقف جنگ برای نتانیاهو به معنای سقوط و شکست در جنگ است. در واقع این روزها آمریکایی‌ها در حال بررسی این مسأله هستند که میان بنیامین نتانیاهو و برقراری آتش‌بس، کدام‌ را انتخاب کنند؟ این درحالی است که دراین شرایط،حماس توانمندتر از گذشته درصحنه مذاکرات غیرمستقیم ظاهر شده و پذیرش آتش‌بس به معنای پیروزی حماس ومقاومت است. این مسأله نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی درعرصه دیپلماسی نیز بسیار ضعیف است. 
 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام تخلیه ساکنان شرقی رفح برای حمله اسرائیل/حملات شدید حزب الله به مواضع نظامی اسرائیل با 70 موشک/ حماس: دستور تخلیه رفح تحولی خطرناک است
  • اعلام تخلیه ساکنان شرقی رفح برای حمله اسرائیل/حملات شدید حزب الله به مواضع نظامی اسرائیل با 70 موشک
  • شلیک ده‌ها موشک از لبنان به مقر فرماندهی لشکر جولان اسرائیل
  • مختصات نظم جدید منطقه
  • یمن توطئه جاسوسی آمریکا و اسرائیل را خنثی کرد
  • آمریکا یک محموله مهمات به اراضی اشغالی را تعلیق کرد
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • ۳ مساله تاثیر گذار بر تحولات منطقه
  • آمریکا بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است