Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@10:12:20 GMT

خانه‌نشینی یک‌میلیون شاغل

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۰۷۶۴

آمار‌های رسمی از خروج بیش از یک‌میلیون نفر شاغل و ۴۳۰ هزار نفر بیکار از بازار کار حکایت دارد و در یک سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۲.۴ درصد و زنان ۳.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

خبرگزاری میزان - روزنامه همشهری نوشت: آخرین آمار‌های منتشر شده از وضع بازار کار ایران در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد اقتصاد ایران به‌واسطه فشار‌هایی که از جانب محدودیت‌های تحریم، کرونا و داغ شدن حوزه‌های غیرمولد، بر اثر انتظارات تورمی، متحمل شده، شرایط نامساعدتری نسبت به قبل پیدا کرده و بخشی از نیروی انسانی مولد و در سن کار از دسترس آن خارج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی اطلاعات رسمی مرکز آمار ایران، گویای این نکته است که نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در ایران، افت قابل‌تأملی داشته و به طور کم‌سابقه‌ای کاهش یافته است؛ درحالی‌که پیش از آن نیز نرخ مشارکت اقتصادی ایران در مقایسه با کشور‌های توسعه‌یافته و حتی درحال‌توسعه پایین‌تر بود.

بازار کار خلوت‌تر

نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد به‌طور میانگین در این سال ۴۱.۳ درصد از جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور در مقایسه با سال قبل حاکی است نرخ مشارکت در سال گذشته تحت‌تأثیر کرونا و تحریم و تورم ۲.۳ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش پیدا کرده و بازار کار، هم برای شاغلان و هم برای بیکاران خلوت‌تر از قبل شده است.

درنتیجه تحولات اقتصادی سال گذشته، درمجموع یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار نفر از جمعیت فعال اقتصادی ایران کم شده که از این تعداد یک‌میلیون و ۱۰ هزار و ۴۷۰ نفر شاغل و ۴۱۹ هزار و ۵۲۵ نفر بیکار و جوینده کار بوده‌اند. شواهد حاکی است این مسئله متأثر از عوامل متعددی بوده که همزمانی آن‌ها با شیوع کرونا باعث می‌شود بخش عمده آن به‌حساب کرونا نوشته شود، اما آنگونه که در گزارش شاخص مدیران خرید اقتصاد (PMI) موسوم به شامخ در فروردین ۱۴۰۰ اعلام شده، پایین بودن دستمزد نیروی کار در مقابل هزینه معیشت و متناسب‌نبودن این دو، عملاً باعث شده بخشی از نیروی کار فعال کشور تمایلی برای ادامه فعالیت نداشته و به اشتغال خود پایان دهد. این مسئله که برخی از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصاد را نیز با مشکل کمبود نیرو مواجه کرده، اتفاقی است که بروز آن در اقتصاد‌های بسیار متورم احتمال وقوع آن زیاد است و زنگ خطر تشدید افول اقتصاد محسوب می‌شود.

در حقیقت، در شرایطی که عواملی باعث انحطاط اقتصاد و متورم شدن بازار‌ها شده، نیروی مولد به‌دلیل دستمزد پایین از ادامه فعالیت منصرف می‌شود و همین مسئله تولید را بیش‌ازپیش تضعیف می‌کند؛ درنتیجه با تضعیف تولید و کاهش عرضه کالا و خدمات، تنور تورم بیشتر زبانه می‌کشد و این دور تسلسل می‌تواند تا زمینگیر شدن کامل اقتصاد ادامه پیدا کند. این اتفاق در حالی در اقتصاد ایران تجربه می‌شود که در طول سال ۱۳۹۹ و در شرایطی که کارگران بار‌ها نسبت به پایین آمدن قدرت خرید معترض بودند، در حوزه‌های غیرمولد و دلالی، درآمد‌های یک‌شبه و هنگفتی روانه جیب برخی افراد می‌شد.

این موضوع مستقیماً با تضعیف فرهنگ کار، به دلسردی کارکنان، کاهش بهره‌وری و درنهایت تضعیف تولید منجر می‌شود و نتایج آن می‌تواند به طرز دردناکی در اقتصاد و بازار‌ها منعکس شود. بررسی آمار‌های رسمی نشان می‌دهد تحولات نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته، نرخ بیکاری کل کشور را ۱.۱ درصد کاهش داده و به رقم ۹.۶ درصد رسانده است. این رقم حاصل افت ۰.۶ درصدی نرخ بیکاری مردان و کاهش ۱.۹ درصدی نرخ بیکاری زنان بوده است.

سهم زنان از اقتصاد کمتر شد

نتایج آمار‌های بازار کار در سال ۹۹ نشان می‌دهد در این سال نرخ مشارکت اقتصادی در اقتصاد ایران در مناطق شهری کمتر از نقاط روستایی و در میان مردان بیشتر از زنان بوده است. بررسی این آمار‌های مربوط به ریزش اشتغال در سال ۹۹ و خروج بیکاران از بازار کار به تفکیک جنسیت نشان می‌دهد در یک سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده و به ۶۸.۷ درصد رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی زنان با کاهش ۳.۱ درصدی، ۱۳.۹ درصد ثبت شده است. به‌عبارت‌دیگر، باوجود اینکه سهم مردان از فعالیت‌های اقتصادی در ایران ۵ برابر زنان است، بازهم در اثر اتفاقات اخیر بازار، سهم زنان بیش از مردان تحت‌تأثیر قرار گرفته و بازار کار ایران مردانه‌تر شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته، ۳۴۷ هزار و ۶۷۳ شاغل مرد و ۶۶۲ هزار و ۸۵۲ شاغل زن از بازار کار ایران خارج شده‌اند. همچنین ۴۱۹ هزار و ۵۲۵ مرد بیکار و ۲۳۹ هزار زن بیکار از کل جمعیت بیکاران کاسته شده که در این مورد نیز سهم زنان بسیار بیشتر از مردان بوده است. ضمن اینکه یکی از معانی این اعداد می‌تواند تصاحب بخشی از سهم اشتغال زنان توسط مردان باشد.

خروج جوانان از بازار

در شرایطی که نرخ بیکاری کل کشور در سال گذشته ۱.۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر شده، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲.۳ درصد و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. ظاهر این ارقام فریبنده، از بهبود وضعیت شغلی جوانان در سال ۱۳۹۹ حکایت دارد، اما بررسی اطلاعاتی که از اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وجود دارد، گویای این نکته است که از مجموع افراد خارج شده از جرگه بیکاران جوان و فارغ‌التحصیل، فقط بخش کمی به جمعیت شاغلان اضافه شده‌اند. براساس اطلاعاتی که مرکز آمار ایران از اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان منتشر کرده در سال گذشته ۲۴۲ هزار و ۳۴ فارغ‌التحصیل بیکار از جرگه بیکاران خارج شده‌اند، اما در مقابل کمتر از ۷۰ هزار نفر از آن‌ها توانسته‌اند به جمعیت شاغلان اضافه شوند. بر این اساس، سهم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از کل بیکاران کشور در سال گذشته، با کاهش ۲.۷ درصدی به ۳۸.۹ درصد رسیده و سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان کشور نیز با افزایش ۰.۳ درصدی، فقط ۲۵ درصد ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: بلایی که کرونا بر سر اشتغال آورد

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: شاغل بیکاری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شاغل بیکاری نرخ مشارکت اقتصادی فارغ التحصیلان کاهش پیدا کرده سال گذشته نشان می دهد نرخ بیکاری یک میلیون بازار کار درصد کاهش خارج شده سال ۱۳۹۹ آمار ها ۱ درصد ۳ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۰۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود

به گزارش شفقنا از گاردین، از آنجایی که کاهش جمعیت همچنان بر جامعه و اقتصاد ژاپن تأثیر می گذارد، تعداد خانه های خالی از ۹ میلیون فراتر رفته است – به اندازه ای که کل جمعیت استرالیا را با سه نفر در هر خانه در خود جای دهد.

ارقام دولتی منتشر شده در روز سه شنبه نشان می دهد که تعداد خانه های خالی موسوم به akiya تا اکتبر 2023 بیش از نیم میلیون از نظرسنجی قبلی در سال 2018 افزایش یافته است.

ریشه این مسئله کاهش جمعیت روستایی است و بسیاری از کسانی که وارث چنین املاکی هستند، نمی توانند یا تمایلی به زندگی در آنها، نوسازی یا حتی تخریب آنها ندارند. اگرچه شهرها مصون نیستند و صدها هزار خانه خالی طولانی مدت در مناطق شهری وجود دارد.

این رقم کل خانه های خالی تقریباً ۱۴ درصد از کل خانه های ژاپن را نشان می دهد، اگرچه تعداد واقعی می تواند بیشتر باشد. موسسه تحقیقاتی نومورا تخمین می زند که نزدیک به ۱۱ میلیون اکیا وجود دارد و می تواند بیش از ۳۰ درصد از خانه ها را ظرف یک دهه تشکیل دهد.

بیش از ۴.۴ میلیون املاک مورد بررسی برای اجاره در دسترس هستند – اما برای مدت طولانی خالی بوده و عمدتاً از مراکز اصلی جمعیت دور هستند. وضعیت بیش از ۳.۸ میلیون نامعلوم است و تنها ۳۳۰۰۰۰ از ۹ میلیون فروخته شده بود.

زمین های خالی در ژاپن مالیات بیشتری نسبت به زمین های دارای ساختمان جذب می کنند، که بر بار مالی تخریب خانه های قدیمی می افزاید و باعث می شود برخی از مردم از به ارث بردن املاک خودداری کنند.

با این حال، علاقه فزاینده ای در بین خارجی ها به این انبوه املاک خالی، به ویژه خانه های کومینکا (سنتی) به عنوان گزینه ای برای اقامت ارزان و غیر معمول، خانه های تعطیلات یا اجاره به گردشگران وجود دارد.

هانا ساکاتا و همسرش تقریباً یک دهه است که خانه‌های خود را از طریق سرمایه‌گذاری میراث جدید خود بازسازی و اجاره می‌کنند، که با یک خانه تعطیلات در شبه‌جزیره ایزو که خالی مانده بود و کاملاً خراب شده بود، شروع شد. آنها یک خانه سنتی کومینکا را در روستایی در کوهستانی ناگانو پس از فروریختن بخشی از آن زیر سنگینی برف پاک نشده در حالی که صاحب سالخورده آن در یک مرکز مراقبت بود، به دست آوردند.

منبع: گاردین

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • عقب‌نشینی تل‌آویو از شروط خود در توافق پیشنهادی با مقاومت فلسطین
  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار