Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:46:05 GMT

چالش به کارگیری هوش مصنوعی در مقابله با سرطان پستان

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۲۱۸۴

چالش به کارگیری هوش مصنوعی در مقابله با سرطان پستان

متخصصان چندین رشته طی یک چالش بزرگ گردهم آمدند تا روش‌های بهتری برای به کارگیری هوش مصنوعی در مقابله با سرطان پستان ارائه دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌ادونت، سرطان پستان اخیرا با غلبه بر سرطان ریه، به شایع‌ترین سرطان در جهان تبدیل شده است. با افزایش مقابله با سرطان پستان، چالشی موسوم به "BreastPathQ" از سال ۲۰۱۹ آغاز شد که هدف آن، حمایت از تشخیص به کمک رایانه برای ارزیابی آسیب‌شناسی سرطان پستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت‌کنندگان چالش BreastPathQ باید یک روش خودکار را برای تحلیل عکس‌های بافت پستان ابداع کنند و به رتبه‌بندی آنها براساس محتوای سلول تومور بپردازند تا یک ارزیابی قابل اطمینان ارائه دهند. این چالش، نتایج دلگرم‌کننده‌ای را نشان داد که روشی را در به کار گرفتن هوش مصنوعی برای ارزیابی بالینی سرطان پستان ارائه می‌دهد.
 

تصویربرداری پزشکی برای درمان نئوجوانت
درمان سرطان‌های تهاجمی پستان اغلب با روش "پستان‌برداری" یا "ماستکتومی"(Mastectomy) صورت می‌گیرد که به عنوان قابل اطمینان‌ترین نوع درمان شناخته می‌شود. یک روش درمانی موسوم به "درمان نئوجوانت" (neoadjuvant treatment) می‌تواند اندازه، تراکم و میزان گسترش آن را کاهش دهد و جایگزینی برای ماستکتومی باشد.

تصویربرداری پزشکی، به پزشکان امکان می‌دهد تا اثرات درمان نئوجوانت را ارزیابی کنند. در حالی که فرآیندهای ارزیابی تصاویر پزشکی با هدف تشخیص سرطان معمولا به صورت دستی انجام می‌شوند و بر تحلیل متخصص در مورد ساختارهای پیچیده بافت مبتنی هستند، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی که برای شناسایی سرطان ابداع شده‌اند، می‌توانند کارآیی و قابلیت اطمینان این فرآیندها را افزایش دهند. انتظار می‌رود که روش‌های کاملا خودکار بتوانند سرعت تجزیه و تحلیل تصویر را افزایش دهند.


تمرکز زیاد، تلاش بین‌المللی
۳۹ گروه پژوهشی از ۱۲ کشور گوناگون در سراسر جهان، در چالش BreastPathQ شرکت کردند. در مجموع ۱۰۰ الگوریتم ابداع، تایید و آزمایش شد. گروه‌های پژوهشی توانستند الگوریتم‌های خود را با سایر الگوریتم‌های دانشگاهی، صنعتی و دولتی مقایسه کنند.

بیشتر گروه‌ها به جای محدود کردن خود به یک ساختار هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را به کار بردند. عملکرد الگوریتم‌های برتر، با آسیب‌شناسانی قابل مقایسه بود که استانداردهای مرجعی را برای پژوهش فراهم می‌کنند. بهترین الگوریتم توانست از رتبه آسیب‌شناسان هم پیشی بگیرد.

چالش BreastPathQ موفقیت‌آمیز بود زیرا کمیته برگزاری، متخصصان چندین رشته را گرد هم آورده بودند.

این پژوهش، در "Journal of Medical Imaging" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان پستان هوش مصنوعی یادگیری ماشینی تصویربرداری پزشکی سرطان پستان هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه کاخ باکینگهام درباره وضعیت سلامتی چارلز سوم

کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای مدعی شد که به‌دنبال پیشرفت در روند درمان سرطان پادشاه انگلیس، او بخشی از ملاقات‌ها و وظایف عمومی خود را از سر خواهد گرفت.

به گزارش مهر، کاخ باکینگهام با اعلام پیشرفت روند درمان سرطان چارلز سوم، پادشاه انگلیس، اعلام کرد که او بخشی از وظایفش را که به ملاقات‌های عمومی اختصاص دارد، از سر خواهد گرفت.

سخنگوی کاخ باکینگهام گفت: تیم پزشکی پادشاه از پیشرفتی که در روند درمان حاصل شده، رضایت دارد و نسبت به تداوم بهبود وی خوش‌بین است. برنامه درمانی ادامه خواهد یافت، اما رضایت پزشکان از روند درمان به اندازه‌ای است که پادشاه حالا می‌تواند بخشی از دیدار‌های عمومی خود را از سر بگیرد.

براساس اعلام باکینگهام، چارلز در ماه ژوئن از امپراطور ژاپن میزبانی خواهد کرد. همچنین ششم مه (۱۷ اردیبهشت) نخستین سالروز تاجگذاری چارلز خواهد بود.

چارلز سوم از اوایل فوریه به‌دلیل ابتلا به سرطان تحت درمان قرار دارد. رسانه‌های انگلیسی در روز‌های اخیر در گزارش‌هایی ضدونقیض از وخامت حال چارلز خبر داده بودند. این اخبار تاجایی پیش رفته است که برخی رسانه‌ها، اعلام کردند که تیم «برنامه‌ریزی مراسم خاکسپاری» چارلز سوم که مدت زیادی از تاجگذاری‌اش نمی‌گذرد، در شرایط آماده‌باش قرار دارد!

دیگر خبرها

  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • رفتارهای غیرمنطقی انسان الگوی جدید هوش مصنوعی شد
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره وضعیت سلامتی چارلز سوم
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره چارلز پس از گزارش‌های ضدونقیض
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان