Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@19:31:06 GMT

چرای غیر مجاز دام در دشت جلفا

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۳۸۳۰

چرای غیر مجاز دام در دشت جلفا

همشهری آنلاین: سید مرتضی احمدپور: با شروع فصل بهار، چرای دام در دشت‌ها و مراتع آغاز می‌شود. دشت جلفا هم هر سال شاهد چنین اتفاقی است، ‌ اما مرز، محدودیت‌های مرزی و افزایش باغ‌ها در دشت گردیان، زمین برای چرای دام در دشت جلفا را محدود کرده است. این محدودیت موجب ورود بیش از اندازه دام به مراتع این شهرستان و تهدید پوشش گیاهی دشت جلفا و مراتع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییرکاربری مراتع به واحدهای صنعتی

یک کارشناس منابع طبیعی با اشاره به وضعیت مراتع و دشت‌های جلفا می‌گوید: در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از زمین‌ها و مراتع دشت جلفا از جمله زمین‌های اطراف روستاهای شجاع، علمدار و گرگر به عنوان زمین‌های تجاری و صنعتی تغییر کاربری یافت و شرایط برای چرای دام سخت‌تر شده است.

صابر رزاقی می‌افزاید: جلفا به واسطه نزدیکی و همجواری با رودارس خاک نرمتری دارد و رطوبت خاک به نحوی است که با چرای زیاد پوشش گیاهی از ریشه تخریب می‌شود.

به گفته این کارشناس، ترکیب گیاهی منطقه تفاوت محسوسی با دیگر مناطق استان دارد و آب و هوای شرجی در این شهر بر سرعت تخریب سنگ‌ها و فرسایش خاک تاثیر گذاشته و چرای بیشتر دام موجب تخریب بیشتر سنگ و نابودی پوشش گیاهی می‌شود.

لزوم همراهی مردم

 چرای زیاد دام موضوعی است که فرماندار این  شهرستان هم به آن واکنش می‌دهد و می‌گوید: پوشش گیاهی هنوز رشد کافی ندارد و اگر دام‌ها وارد مراتع شهرستان شوند تخریب و نابودی گیاهان را رقم می‌زنند.

به گفته صادق احمدی، چرای دام‌ها در مراتع باید قانونی باشد و مردم چرای غیرمجاز را به اداره منابع طبیعی اطلاع دهند.

حسن سلالی، رئیس اداره منابع طبیع و آبخیزداری جلفا هم با بیان اینکه چرای دام در مراتع باید بر اساس زمان قید شده در پروانه‌های صادره باشد، می‌گوید: این تاریخ بر اساس شرایط آب و هوایی، رطوبت خاک، طول و عرض جغرافیایی و نوع و ترکیب گونه‌های گیاهی در حوزه‌های مختلف رویشی متفاوت خواهد بود.

کد خبر 600601

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پوشش گیاهی دشت جلفا چرای دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سیداحمدی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه ای با بیان اینکه تاکنون ۷۷۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خوزستانی خریداری شده است، اظهار کرد: ۵۴۵ هزار تن از این میزان به مراکز استاندارد، سیلوها و کارخانجات حمل و نگهداری شده و مابقی در مراکز روباز وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با توجه به بارندگی پیش رو به کمک ارگان های مربوطه در حال انتقال سریع محصول گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در استان هستیم.

وی افزود: برای پیشگیری از خسارت ناشی از بارندگی، برای اکثر مراکز روباز، کاور تهیه و گندم های موجود در این مراکز به وسیله این کاورهای پلاستیکی پوشانده شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: سعی می شود تا چهارشنبه شب که اوج بارندگی پیش بینی شده است، مابقی مراکز روباز به وسیله کاور پوشانده شود.

کد خبر 6093252

دیگر خبرها

  • انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان
  • المپیک با طعم سبزیجات
  • (ویدئو) چرای گوسفندان در دشت لاله‌های واژگون
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • درمان گیاهی ریزش مو
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد
  • کرم معجزه
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند