Web Analytics Made Easy - Statcounter

تشکیل شهرستان‌های جدید کهک و جعفریه این هفته با مصوبه هیات دولت و پیگیری مسئولان استان از جمله بهرام سرمست استاندار محترم و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی قطعی شد،‌ طرحی که از آن به عنوان گام بلند دولت تدبیر و امید برای ارتقاء ظرفیت‌ها و شتاب بخشی به روند توسعه قم یاد می‌شود و منشا تحولات مهمی در آینده این استان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعی شدن تشکیل دو شهرستان برای قم از جمله مهمترین اخبار استان در روزهای اخیر بود که بار دیگر نشان داد دولت تدبیر و امید برای سرعت بخشیدن به روند پیشرفت قم در همه ابعاد به خصوص مسائل زیربنایی مصمم است و تلاش دارد با استفاده از راهکارهای قانونی همچون افزایش تعداد شهرستان‌های این استان، شرایط لازم برای افزایش بودجه سالانه آن فراهم آورد.

پیش از این مصوبه،‌ استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، کهک، جعفریه، سلفچگان و خلجستان بود.

تاسیس شهرستان‌های جدید موجب تحولات زیربنایی در قم می‌شود

در همین رابطه استاندار قم با اشاره به تاسیس شهرستان های جدید کهک و جعفر آباد قم گفت: از آثار مصوبه الحاق دو شهرستان به قم، توسعه تحولات زیربنایی و اساسی است.

بهرام سرمست، بیان داشت: یکی از دغدغه های مسئولان قم، امروز با مصوبه هیات دولت در خصوص ایجاد دو شهرستان و ارتقای ظرفیت استان به عنوان استانی که دارای سه شهرستان خواهد بود رفع شد.

استاندار قم افزود: با این مصوبه، قم از تک شهرستانی بودن خارج می‌شود که نتایج و فواید بسیاری به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه هیات دولت، شهرستان کهک با دو بخش مرکزی و بخش فردو با مرکزیت شهر کهک و شهرستان جعفرآباد با دو بخش مرکزی و قاهان با مرکزیت شهر جعفریه تبدیل می‌شود.

سرمست بیان کرد: از ابتدای مسئولیت با توجه به سوابقی که بنده در معاونت سیاسی وزارت کشور و به عنوان مدیرکل سیاسی و انتخابات و تقسیمات کشوری در چند استان داشته‌ام، بحث تاسیس چند شهرستان جدید را در دستور کار قرار دادم.

وی عنوان کرد: قم در شرایط خاص با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۵ به عنوان استان مستقل شناخته شد، ولی جا داشت این زنجیره تقسیمات کشوری تکمیل شود، هر چند پیگیری هایی در این مورد صورت گرفت اما در طول ۲۵ سال گذشته در جریان این سوابق بودیم و پیگیری‌ها در ادوار گذشته منجر به نتیجه نشده بود.

استاندار قم خاطرنشان کرد: در گذشته پیگیری ها مبتنی بر رویکرد برون استانی بود و فعالیت هایی انجام شده بود تا از استان های دیگر شهرستان‌هایی را به قم ملحق کنند و قم از وضعیت تک شهرستانی خارج شود.

استفاده از ظرفیت‌های درونی استان برای تشکیل شهرستان‌های جدید اقدامی کارشناسی بود

سرمست در این باره گفت: با احترام به این تلاش ها با توجه به شناختی که از تقسیمات کشوری و ظرفیت های بالقوه استان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت های درونی استان استفاده کنیم و رویکرد درون استانی را در دستور مطالعه قرار دادیم.

وی افزود: براین اساس به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به عنوان یک ماموریت ویژه تکلیف کردیم با استفاده از مطالعات تخصصی و کارشناسی با صاحب نظران و اساتید دانشگاهی و در تعامل با دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور موضوع را مورد بررسی قرار دهند که در این باره مطالعاتی انجام و پیشنهادات مرتبط و گزینه های مختلفی در مطالعات جامع مطرح شد.

وی تصریح کرد: طبق این مطالعات نیز، از کارشناسان تقسیمات کشوری به استان آمدند و با ماموریتی که به تیم کارشناسی داده شد در بازدیدهای استانی این پشنهادات مورد ارزیابی قرار گرفت و اصلاحاتی انجام و در نهایت با امضای وزیر کشور به هیات دولت منعکس شد.

استاندار قم بیان کرد: جا دارد تشکر ویژه از وزیر کشور و معاون سیاسی ایشان داشته باشیم که اگر عنایت ویژه‌شان نبود این ویژگی ها به این سادگی موفق به جلب نظر مجموعه و تیم کارشناسی نمی‌شد، با عنایت به استان و به عنوان ماموریتی که در قبول مسئولیت این موضوع برای خودم تعریف کرده بودم این موافقت صورت گرفت و به هیات دولت منعکس شد و دولت در کمیسیون سیاسی و اجتماعی این موضوع را تصویب کرد و در دستور کار جلسه ۱۵ اردیبهشت در هیات دولت قرار گرفت.

وی بیان داشت: در نهایت این دستور تایید شد و از طرف دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شد و براساس ان سه شهرستان قم کهک و جعفریه را داریم که با استقرار فرمانداری های جدید، ساختار جدید اجرایی می‌شود.

سرمست با تبریک به مردم شریف قم در خصوص این مصوبه عنوان کرد: همراهی و همدلی در استان جای تقدیر دارد، این آرامش و امنیت و همدلی میان بزرگان و علما و عقلای قم فرصت بی‌نظیری را فراهم کرده است.

استاندار قم افزود: این مصوبه در واقع جایگاه و ظرفیت های داخلی استان را ارتقا می‌دهد بدون اینکه درگیر تنش‌هایی با استان‌های همجوار شویم.

وی تصریح کرد: در رابطه با بودجه و اعتبارات استانی که به عنوان دغدغه‌های استان بود و قم به دلیل تک شهرستانی بودن در رتبه سی و یکم به شمار می‌رفت، اما در حال حاضر سه شهرستان داریم و این دستاورد معیاری در محاسبات و تخصیص اعتبارات می‌شود.

سرمست اظهار کرد: متاسفانه فرصت بودجه ۱۴۰۰ را از دست دادیم و بنا به دلایلی مصوبه بعد از بودجه ابلاغ شد، اما همچنان مصوبه با ارزشی برای سال ۱۴۰۱ در بودجه است و کمیته‌هایی تشکیل داده‌ایم تا پیش بینی لازم را برای سال آینده داشته باشیم و از ظرفیت بودجه شناور در ۱۴۰۰ نیز استفاده می‌شود.

نیازهای شهرستان‌های جدید قم در سطح ملی و استانی پیگیری و تامین می‌شود

استاندار قم خاطرنشان کرد: از بزرگان و معتمدین این دو شهرستان تقاضای همراهی برای استقرار دو فرمانداری با دو بخش جدید داریم و معاونت سیاسی استانداری ماموریت دارد این کمیته‌ها را تشکیل دهد و ما نیز در سطح ملی مسائل را پیگیری می‌کنیم.

وی عنوان کرد: بنده نیز پیگیر تاسیس شهرستان سوم هستم و طرح مطالعاتی از ترکیب دو بخش خلجستان و سلفچگان در دست مطالعه و پیگیری است و درخواست تشکیل این شهرستان نیز با سپری کردن مراحل قانونی و کارشناسی به هیات دولت منعکس می‌شود.

وی گفت: از آثار مصوبه تاسیس دو شهرستان به قم، گسترش تحولات زیربنایی و اساسی است و این اقدام جزء کارهای مهم و به یادماندنی در سطح استان و باقی الصالحات است و در ارتباط با توسعه متوازن استان کمک می‌کند همچنین از مهاجرت بی رویه‌ای که گسترش حاشیه نشیتی در قم را در پی‌داشته است نیز می‌کاهد.

سرمست با بیان اینکه مهاجرت معلکوس را با توسعه شهرهای اقماری در دستور کار داریم، گفت: با تاسیس شهر کهک و جعفریه بار مسئولیت سنگین فرمانداری قم کم می‌شود و به لحاظ جمعیت تحت پوشش فرمانداری قم، به سبک سازی سازی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار و ماندگار روستاها و شهرهای اقماری و توسعه متوازن در استان و شاکله و ساختار اصولی با اجرا این طرح تحقق می‌یابد و قم به معنای واقعی، استان می‌شود و فرآیند تکاملی را می‌پیماید.

استاندار قم همچنین با قدردانی از حمایت‌های دولت و سازمان برنامه و بودجه،‌ بر ضرورت تامین بودجه شهرستان‌های جدید استان قم تاکید کرد.

با تلاش‌های صورت گرفته، هیات وزیران با شهرستان شدن کهک و جعفریه موافقت کرد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: با پیگیری های که در این چندسال انجام شد هیات وزیران با شهرستان شدن کهک و جعفریه موافقت کرد.

احمد امیرآبادی فراهانی ادامه داد: در تقسیمات کشوری داشتن شهرستان برای یک استان بسیار حائز اهمیت است. بعد از سفر مقام معظم رهبری به قم و استان شدن قم، به علت تک شهرستانی بودن این استان، جذب بودجه، تسریع در مقررات اداری و سایر امور بسیار با مشکل روبرو بود که با تصویب چند شهرستانی شدن قم این مشکلات حل خواهد شد.

وی بیان کرد: قم تنها استانی در کشور بود که ساختار یک استان را نداشت و با این اتفاق، ساختار یک استان را دارا شد.

گفتنی است در جریان این مصوبه چند روستا از جمله قاهان و فردو به مرکز بخش تبدیل شد.

جذب اعتبارات بیشتر در دستور کار قرار گیرد
همچنین معاون استاندار قم با اشاره به تاسیس دو شهرستان جدید بر لزوم ارتقای شاخص های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و اقتصادی استان قم برای جذب اعتبارات بیشتر از  ردیف های مختلف بودجه تاکید کرد. 
بیژن سلیمان پور گفت: افزایش تعداد شهرستان‌ها برای جذب اعتبارات بیشتر از  ردیف‌های مختلف بودجه مثل اعتبارات توسعه متوازن مناطق مختلف کشور، اعتبارات شهرستان‌های جدیدالتاسیس و سایر ردیف‌های اعتباری سراسری دارای اهمیت‌ است.
وی با اشاره به افزایش ردیف اعتبارات ملی بیشتر برای توسعه قم، بیان داشت: طبق مصوبه هیات دولت، شهرستان کهک با دو بخش مرکزی و بخش فردو با مرکزیت شهر کهک و شهرستان جعفرآباد با دو بخش مرکزی و قاهان با مرکزیت شهر جعفریه تبدیل می‌شود.
سلیمان پور با اینکه با ادغام دو بخش خلجستان و سلفچگان شهرستان سوم قم طی ماه‌های آینده تشکیل خواهد شد، افزود: با این مصوبه، تعداد شهرستان‌های قم افزایش می‌یابدکه نتایج و فواید بسیاری به همراه خواهد داشت.
معاون استاندار قم ادامه داد: تسهیل و تسریع در دستیابی شهروندان شهرستان‌های جدیدالتاسیس به خدمات عمومی و دریافت خدمات مضاعف از طریق استقرار ادارات و نهادها در دستور کار مسئولان استان است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم گفت: تمام تلاش ما خدمت به مردم و افزایش رضایتمندی ایشان است و در این راه به دنبال استفاده از همه ظرفیت‌های ملی و استانی هستیم.
 

تک شهرستانی بودن مانع توسعه استان بود

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم نیز در این رابطه گفت: تک شهرستانی بودن به یکی از موانع مهم توسعه قم تبدیل شده بود که در دولت تدبیر و امید، این مساله با اضافه شدن شهرستان‌های جدید به استان حل شد. 

مرتضی بابایی، افزود: اضافه شدن شهرستان از خارج از جغرافیای قم با استقامت‌هایی از خارج استان روبه رو می‌شد و عملا راه به جایی نمی‌برد، به همین دلیل برای خروج قم از تک شهرستانی با نگاه درون استانی بخش های جعفریه و کهک به شهرستان جدید تبدیل شد.

وی ادامه داد: طرح‌های دیگری نیز در این خصوص طی سال جاری به وزارت کشور ارائه خواهد شد و با ادامه یافتن این روند، توسعه بخش‌ها و روستاهای استان بهبود می‌یابد.

وی تاکید کرد: ۹۵ درصد جمعیت قم ساکن در شهر هستند و نگاه توسعه‌ای به بخش‌ها و روستاها در حاشیه قرار گرفته است، به همین دلیل در دولت تدبیر و امید برای اجرای ارتقا شاخص‌های توسعه در این مناطق تلاش قابل توجهی صورت گرفت.

بابایی گفت: تک شهرستانی بودن همیشه به استان قم ضربه می‌زد و به خاطر این مساله، در تخصیص اعتبارات در رتبه آخرین استان های کشور قرار می‌گرفت در حالی که قم از نظر جمعیتی بیست و دومین استان کشور است.

وی ادامه داد: اما با مصوبه هیات دولت و اضافه شدن شهرستان‌های جدید به استان این مشکل برطرف شد و امید است پس از این تحول با تلاش مسئولان استان و همراهی اقشار مختلف مردم، روند توسعه قم با سرعت بیشتری دنبال شود./

برچسب‌ها قم دولت تدبیر و امید توسعه اقتصادی توسعه اجتماعی پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم دولت تدبیر و امید توسعه اقتصادی قم دولت تدبیر و امید توسعه اقتصادی توسعه اجتماعی اخبار کنکور دولت تدبیر و امید دو بخش مرکزی تک شهرستانی بودن شهرستان های جدید تقسیمات کشوری مرکزیت شهر هیات دولت دستور کار کهک و جعفریه استاندار قم شهرستان ها دو شهرستان مصوبه هیات صورت گرفت پیگیری ها تاسیس شهر ظرفیت ها استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۴۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در صفحه ویراستی خود نوشت: نقش آموزش‌وپرورش در مهارت‌آموزی، سال‌هاست که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و در دیدار روز گذشته کارگران نیز مجدد به آن اشاره فرمودند.

وی افزود: از مسیر تقویت آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی، به عنوان یکی از قطعه‌های پازل توسعه اقتصادی کشور، برنامه‌ریزی شد؛ دولت مردمی در جلسه دیروز هیئت وزیران، به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش، آیین نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را تصویب کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انجام ۱۱۱۴ مصوبه در شورای شهر علی آباد کتول
  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • تحقق ۱۲۹ مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی
  • توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان