Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@16:43:12 GMT

خودرو‌های تاکتیکی ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند؟ + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۴۳۱۳

خودرو‌های تاکتیکی ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند؟ + تصاویر

به گزارش  گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خودرو‌های تاکتیکی یکی از ابزار‌ها و ادوات بسیار مهم در عرصه‌های نبرد و میدان‌های پیکار با دشمنان هستند. این خودرو‌ها به جهت لزوم بهره گیری در زمینه‌های ذکرشده باید از ویژگی‌های شاخصی برخوردار باشند. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل تحریم‌های گسترده علیه ایران اسلامی چند وقتی است که طراحی و تولید خودرو‌های تاکتیکی بومی را در دستور کار قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و نیروی زمینی ارتش از شاخص‌ترین سازمان‌های نیرو‌های مسلح در این حوزه هستند. پس از پایان دوران دفاع مقدس ایده ساخت تجهیزات بومی همچون سایر زمینه‌ها در زمینه خودرو‌های نظامی تاکتیکی نیز در دستور کار قرار گرفت. البته این ایده تا دو دهه بعد یعنی در اواخر دهه ۸۰ رنگ و بوی اجرایی شدن به خود گرفت. حدود سال ۸۷ بود که خودرویی تاکتیکی که به خودروی جیپ شباهت زیادی داشت با نام «سفیر» رونمایی شد.
 

 


خودروی تاکتیکی سفیر

خودروی سفیر از تولیدات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان است که در سال ۸۷ از آن رونمایی شد. 

نوع خودرو: ۴ در ۴.

وزن: بدون تجهیزات، ۱/۶۲ تن؛ با تجهیزات، ۲/۳۵ تن.

ابعاد: طول ۳/۷۲۶ متر، عرض ۱/۶۹ متر و ارتفاع: ۱/۸۸ متر.

قابلیت حمل نفرات: ۱ نفر خدمه و ۵ نفر مسافر.

تسلیحات: راکت انداز فجر، یک عراده توپ ام۴۰ و یا یک عراده پرتابگر ضد تانک طوفان.

موتور: زد ۲۴ با توان تولید ۱۰۵ اسب‌بخار.

سیستم تعلیق: Coil spring (با کمک فنر‌های بسیار قوی و با قابلیت ارتجاع بالا)

سرعت: ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت با برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر.

مزایا: استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل‌های پرقدرت.
 

 


خودروی تاکتیکی ارس

اَرَس یک خودروی تاکتیکی فرماندهی ساخت وزارت دفاع کشورمان است. این خودرو روز ۳۱ مرداد ۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی کشور با حضور وزیر دفاع و رئیس جمهور وقت محمود احمدی نژاد، رونمایی شد.

وزن: ۳/۴ تن.

نوع موتور: موتور گازوئیلی زد ۲۴ با توان ۱۳۳ اسب بخار.

شاسی: F ۴.۵.

کاربری: خودروی حامل فرماندهان، خودرویی هجومی و پشت خاکریز است با قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور و شهری.

ویژگی خاص: قابلیت تبدیل به خودروی زرهی، ایجاد پوشش تلفیقی، گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر ارتوپدیک.

انواع: کویران و سپهر.
 

 


خودروی نینوا

خودروی تاکتیکی نینوا یکی از خودروهای تاکتیکی مورد نیاز نیرو‌های مسلح است که در جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شد.

ابعاد: طول ۷ متر، عرض ۲/۵ متر و ارتفاع ۲/۸ متر.

موتور: یک موتور دیزلی ۲۴۰ اسب بخار.

وزن: ۸.۵ تن.

ویژگی‌های خاص: حمل ظرفیت حمل ۵ تن بار در جاده و ۲٫۵ تن بار در ۲٫۵ تن در کلیه شرایط تاکتیکی در زمین‌های ذوعارضه، عبور شیب ارضی ۳۰ درصد و عبور شیب طولی ۶۰ درصد،  حرکت در همه نوع منطقه و این خودروی تاکتیکی در حمل مهمات، نفرات و توپ‌های پدافندی در زمین‌های ناهموار.
 

 


خودروی تاکتیکی ذوالجناح

این خودروی تاکتیکی یکی از خودروهای بومی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که در جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است که برای حمل سامانه های موشکی S-۳۰۰ و باور ۳۷۳ طراحی شد.

وزن: ۲۱ تن.

موتور: پیشرانه دیزلی توربوشارژ ایرانی با قدرت ۵۰۰ اسب‌بخار.

سیستم انتقال قدرت: یک سیستم با ۵ محور که راننده توان کنترل و گردشِ دو محور جلو و محور انتهایی آن را دارد. 

مزیت‌های ویژه: عبور از رودخانه با عمق ۱/۵ متر، حمل بار به وزن ۳۰ تن و حمل محموله‌هایی با طول بیش از ۵ متر، حرکت در مناطق صعب العبور، امکان حمل باری با وزن ۳۰ تن و سیستم CTIS به منظور بالابردن عملکرد فنی و تاکتیکی این خودرو از مزیت‌های مهم این خودروست.
 

 


خودروی تاکتیکی ظفر

خودروی تاکتیکی ظفر یکی از خودرو‌های بومی ساخت وزارت دفاع و پشیتبانی نیرو‌های مسلح کشورمان است که در دهه ۹۰ شمسی رونمایی شد.  

موتور: یک موتور دیزلی توربوشارژ با توان تولید ۴۰۰ اسب بخار.

سیستم انتقال قدرت: ۴ محور محرک و دو محور فرمان‌پذیر.

برد عملیاتی: ۸۰۰ کیلومتر.

توان عملیاتی: حمل ۲۴ تن بار.

مزیت‌های کاربردی: عبور از شیب‌های تند طولی و عرضی، گودال‌های عریض، آب با عمق زیاد و موانع پله‌ای، مجهز به سیستم حفاظت جنگ‌های نوین، حمل انواع لانچر، موشک، رادار، راکت و پست‌های فرماندهی و قابلیت حرکت در مناطق صعب العبور.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران خودروی تاکتیکی نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران خودروی تاکتیکی نیرو های مسلح رونمایی شد وزارت دفاع اسب بخار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود

چری از آغاز پیش فروش مدل Exeed Exlantix ET با قیمت ۲۷ هزار دلار از ۱۵ آوریل خبر داد. - اخبار بازار -

  به گزارش خبرگزاری تسنیم، پرچمدار  اکسید اکسلانتیکس ET با عنوان Sterra ET در بازار چین شناخته می شود و بر روی پلت‌فرم برقی E0X چری ساخته شده و در دو نسخه تمام الکتریکی و خودروی الکتریکی با برد وسیع (EREV) ارائه می شود.

شاید بتوان مهمترین ویژگی های ظاهری این‌خودرو را جلوپنجره ای بسته،  نوار LED در قسمت جلویی، دستگیره های پاپ اوت و چراغ های جلو و عقب نواری عنوان کرد.

کابین  اکسید اکسلانتیکس ET کاملا یک خودروی الکتریکی را القا می کند که در نگاه نخست یک صفحه نمایشگر بزرگ 15.6 اینچی به چشم می خورد و دارای حالت های کودک، حیوانات خانگی و کارائوکه یاخواندن خودکار است. تولیدکنندگان این خودرو تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا تمام ویژگی های کابین حس لوکس و راحت بودن را برای سرنشین ایجاد کند. صندلی های گرانش صفر با عملکرد ماساژ، گرمایش و تهویه گواه این موضوع است.
 
خودرو Exlantix ET مجهز به موتورهای الکتریکی دوگانه جلو و عقب است که حداکثر توان خروجی 183 کیلووات را برای موتور جلو و 230 کیلووات را برای موتور عقب فراهم می کند. باید اضافه کرد که شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را می تواند در 5.46 ثانیه طی کند. این خودرو از باتری جدید CATL LFP 2.0 Shenxing استفاده کرده و  طی آزمایش سرمای شدید در دمای منفی درجه‌‌ی سانتی‌گراد، شارژ باتری خودرو از 20 به 80 درصد تنها 24 دقیقه طول کشید. در شرایط عادی در دمای 25 درجه‌ی سانتی‌گراد، خودرو می‌تواند با 10 دقیقه شارژ 400 کیلومتر مسافت را طی کند.
ایمنی و قابلیت های پیشرفته کمک رانندگی خودرو Exlantix ET نیز قابل توجه است. این شاسی بلند سایز متوسط تا بزرگ مجهز به 30 سنسور و دو تراشه Orin-X از NVIDIA است که کمک رانندگی را برای سناریوهای شهری و بزرگراهی ارائه می دهد. این وسیله نقلیه از ویژگی هایی مانند کمک کروز سرعت بالا، کمک کروز شهری و عملکرد کمک پارک پشتیبانی می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت پرشکوه هاوال با H6
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود
  • (تصاویر) شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن
  • خودروی ایسوزو D-MAX مدل 2024 چه مشخصاتی دارد؟
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • موتور ۶ سیلندر بنزینی بومی چه ویژگی دارد؟
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکار‌های مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می‌آیند
  • سئو سایت وردپرس چیست؟