Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابلاغ مصوبات جلسه ۲۲۱ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تجارت ۳.۴ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا در سال ۹۹، ثبت‌نام صندوق پس‌انداز یکم مسکن متوقف شد، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۹۰ هزار تومان خرید و فروش شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

رشد ۹ هزار واحدی شاخص کل بورس

امروز چهارشنبه (۲۲ اردیبهشت ماه) شاخص کل بورس با رشد ۹ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۱۸۹هزار واحدی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صبح امروز نمادهای فملی، فولاد و فارس، شپنا، شبندر ، شتران و خودرو بیش‌ترین تأثیر مثبت و نمادهای حکشتی، فخاس و خبهمن بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

 

همچنین شاخص کل فرابورس با رشد ۳۵.۵۹ واحدی وارد کانال ۱۷ هزار ۴۶۲ واحدی شد و نمادهای ذوب، آریا، کزغالف شگویاف میدکو، زاگرس، بپاس در صدر نمادهای پربیینده فرابورس بودند.

 

ابلاغ مصوبات جلسه ۲۲۱ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

تصمیمات جلسه دویست و بیست و یکم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ که به تأیید رئیس جمهور رسیده است، از سوی محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ  شد .

 بر اساس این ابلاغیه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظرف مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

 همچنین مقرر شده است که به  منظور حمایت از تأمین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فوریت، نسبت به لغو بخشنامه ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام به شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ و کارگزاری ها اقدام کند.

بر این اساس، سرمایه گذاری در خرید سهام شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو مصادیق سرمایه گذاری قابل قبول برای اعطای اقامت ۵ ساله به اتباع خارجی است .

ترتیبات اجرایی این موضوع  با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت کشور در شیوه نامه مربوط لحاظ می شود.

 

تجارت ۳.۴ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا در سال ۹۹

مهدی میراشرفی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:تجارت کشورمان با پنج کشور عضو اتحادیه گمرکی و اقتصادی اوراسیا در سال ۹۹، جمعا هشت میلیون و ۶۸۲ هزار و ۱۹۱ تن به ارزش سه میلیارد و ۴۰۷ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۲۱۲ دلار بوده است که ۶ میلیون و دوهزار و ۷۸۸ تن به ارزش دو میلیارد و ۳۵۸ میلیون و ۳۸۱ هزارو ۷۲۰ دلار واردات کشورمان از این پنج کشور بوده است که ۶۹ درصدکل تجارت مان با این اتحادیه است و دو میلیون و ۶۷۹ هزار و ۴۰۳ تن به ارزش یک میلیارد و ۴۹ میلیون و ۸۵ هزار و ۴۹۲ دلار و سهمی برابربا ۳۱ درصد کل تجارتمان با این اتحادیه نیز صادرات کالا‌های ایرانی بوده است.

 

وی افزود: پس از اجرایی شدن موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه گمرکی و اقتصادی اوراسیا درپنجم آبان سال ۱۳۹۸، تجارت کشورمان با اعضای این اتحادیه رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است و در سال ۹۹ با وجود توقف تجارت در مرز‌ها و محدودیت‌های کرونایی در ارزش واردات و صادرات به ترتیب یک درصد و و دو درصد کاهش را تجربه کردیم، در صورتی که در کارنامه تجارت خارجی کشور در این سال کاهشی بیشتر از ۱۵ درصد را شاهد بودیم، اما خوشبختانه تجارت با کشور‌های عضو این اتحادیه تغییرات اندکی را نسبت به سایرین به همراه داشته است.

 

میراشرفی درخصوص میزان تجارت کشورمان با هریک ازاعضای اتحادیه اوراسیا توضیح داد: روسیه جمعابا ۶ میلیون و ۳۰۰ هزارو ۸۳۷ تن به ارزش دو میلیارد و ۶۲۵ میلیون و ۹۹۰ هزارو ۴۹۳ دلار اولین شریک کشورمان در این اتحادیه بوده است که رشد ۱۹ درصدی در فروش کالا به ایران و رشد ۱۰ درصدی در خرید کالای ایرانی نسبت به سال ۹۸ داشته است وجمعا ۷۷ درصد تجارتمان با این اتحادیه با روسیه بوده است.

 

وی در ادامه در خصوص تجارت ایران با روسیه گفت:پنج میلیون و ۲۴۰ هزارو ۴۴ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۱۶ میلیون و ۷۳ هزار و ۵۷۶ دلار کالا از روسیه وارد کشور شده است که بیش از ۸۹ درصد وارداتمان ازاین اتحادیه به شمار می‌رود و یک میلیون و ۶۰ هزار و ۷۹۳ تن کالا به ارزش ۵۰۹ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۱۷ دلار کالای ایرانی در سال ۹۹ به روسیه صادر شده که ۴۸ درصد صادراتمان به این اتحادیه بوده است.

 

ثبت‌نام صندوق پس‌انداز یکم مسکن متوقف شد

محمدحسن مرادی، معاون مدیرعامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن درباره فعالیت صندوق پس انداز یکم مسکن گفت : این صندوق در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۴ راه‌اندازی شد و در آن زمان مدت فعالیت این صندوق ۵ سال اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دوره ۵ ساله این صندوق در تاریخ ۱۸ خردادماه ۹۹ به پایان رسید، بانک مسکن تا ۱۸ آذرماه ۹۹ از طریق استمهال بازپرداخت اقساط مسکن مهر اقدام به پرداخت تسهیلات کرد، اما با توجه به اینکه دیگر منابع این صندوق تامین نشد عملا این صندوق امکان ادامه نداشت.

مرادی گفت: در حال حاضر ۶۷۰ هزار نفر جذب صندوق پس‌انداز یکم شدند و از این تعداد ۲۴۳ هزار فقره تسهیلات پرداخت شد و ۲۷۱ هزار و ۱۹۱ نفر هنوز از تسهیلات خود استفاده نکردند. مرادی افزود: افرادی که در گذشته در این صندوق ثبت نام کردند، اما هنوز برای دریافت تسهیلات اقدام نکردند نگران نباشند بانک به تعهدات خود عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات در صندوق پس‌انداز یکم در تهران ۸۰ میلیون تومان و زوجین ۱۶۰ میلیون تومان است گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن، در تاریخ ۶ بهمن ۹۹، برای تسهیل در دریافت تسهیلات، سن بنا در خارج از بافت فرسوده را از ۱۸ سال به ۲۵ سال افزایش دادیم.

معاون مدیرعامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن افزود: در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۰، نیزمبلغ تسهیلات برای متقاضیان شهرهای جدید اطراف تهران از جمله اندیشه، پرند و پردیس به ۸۰ میلیون تومان رسید، پیش از این ۶۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شد. همچنین در شهرهای جدید فولاد شهر اصفهان و صدرا در فارس به سپرده‌گذاران صندوق یکم ۶۰ میلیون تسهیلات پرداخت می‌شود.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۹۰ هزار تومان خرید و فروش شد

هر گرم طلای 18 عیار در بازار امروز (چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت) 990هزار تومان خرید و فروش شد. قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 800 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت) در بازار ارز قیمت دلار 22 هزار و 600 تومان، قیمت یورو 26 هزار و 800 تومان و درهم امارات  6 هزار و  146 تومان اعلام شده است.

 

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۹ هزار و ۴۲۷ ریال و هر یورو نیز به قیمت ۵۱ هزار و ۱۱۰ ریال اعلام شد.هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۵۶۳ ریال، کرون سوئد ۵ هزار و ۵۷ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۹۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۷۴ ریال، روپیه هند ۵۷۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۶۰۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۶۲۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۰۷ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال و دلار کانادا ۳۴ هزار و ۷۳۶ ریال قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۵۵۵ ریال، راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۴ ریال، لیر ترکیه ۵ هزار و ۵۶ ریال، روبل روسیه ۵۶۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۵ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۹۴۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۶۹۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۳۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۳۸ ریال، کیات میانمار ۲۷ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۶۰۵ ریال تعیین شد.

 

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۳ ریال، دینار لیبی ۹ هزار و ۳۷۶ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۳۴ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۶۸۸ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۲۰۰ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۵۱۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۳۵ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۲۶۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۵۹ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۴ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۰۸ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۵۷۴ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۶۸۷ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۹۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار صندوق پس انداز یکم مسکن اوراسیا در سال ۹۹ میلیون تومان ۲۲ اردیبهشت بهار آزادی هزار تومان تن به ارزش ۱۱ هزار ۵ هزار ۹ هزار هزار و ۴ ۶ هزار ثبت نام ۴ ریال ۳ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۴۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص وام تحصیلی به بیش از ۴ هزار دانشجوی متاهل

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ علی اکبر محمدی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت اظهار کرد: تاسیس صندوق وزارت بهداشت  با هدف ایجاد انگیزه در میان دانشجویان متأهل در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت و قانون حمایت ازخانواده صورت گرفت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: همچنین صندوق در راستای حمایت از دانشجویان متأهل و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ همه درخواست های ودیعه مسکن، وام ازدواج و تولد فرزند ویژه دانشجویان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را بدون محدودیت پوشش داد.

وی بیان کرد: یک هزار و ۲۱۶ نفر به مبلغ ۷۷۱ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۳۱۳ ریال ودیعه مسکن و همچنین یک هزار و ۹۹۵ نفر به مبلغ ۴۹۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال وام ازدواج و ۳۸۰ نفر به مبلغ و ۲۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال وام تولد فرزند دریافت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • اختصاص وام تحصیلی به بیش از ۴ هزار دانشجوی متاهل
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت