Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@11:23:10 GMT

هوش مصنوعی به جنگ سرطان پستان می رود

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۵۶۸۰

هوش مصنوعی به جنگ سرطان پستان می رود

متخصصان چندین رشته طی یک چالش بزرگ گردهم آمدند تا روش‌های بهتری برای به کارگیری هوش مصنوعی در مقابله با سرطان پستان ارائه دهند.

سرطان پستان اخیرا با غلبه بر سرطان ریه، به شایع‌ترین سرطان در جهان تبدیل شده است. با افزایش مقابله با سرطان پستان، چالشی موسوم به "BreastPathQ" از سال ۲۰۱۹ آغاز شد که هدف آن، حمایت از تشخیص به کمک رایانه برای ارزیابی آسیب‌شناسی سرطان پستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت‌کنندگان چالش BreastPathQ باید یک روش خودکار را برای تحلیل عکس‌های بافت پستان ابداع کنند و به رتبه‌بندی آنها براساس محتوای سلول تومور بپردازند تا یک ارزیابی قابل اطمینان ارائه دهند. این چالش، نتایج دلگرم‌کننده‌ای را نشان داد که روشی را در به کار گرفتن هوش مصنوعی برای ارزیابی بالینی سرطان پستان ارائه می‌دهد.

تصویربرداری پزشکی برای درمان نئوجوانت
درمان سرطان‌های تهاجمی پستان اغلب با روش "پستان‌برداری" یا "ماستکتومی"(Mastectomy) صورت می‌گیرد که به عنوان قابل اطمینان‌ترین نوع درمان شناخته می‌شود. یک روش درمانی موسوم به "درمان نئوجوانت" (neoadjuvant treatment) می‌تواند اندازه، تراکم و میزان گسترش آن را کاهش دهد و جایگزینی برای ماستکتومی باشد.

تصویربرداری پزشکی، به پزشکان امکان می‌دهد تا اثرات درمان نئوجوانت را ارزیابی کنند. در حالی که فرآیندهای ارزیابی تصاویر پزشکی با هدف تشخیص سرطان معمولا به صورت دستی انجام می‌شوند و بر تحلیل متخصص در مورد ساختارهای پیچیده بافت مبتنی هستند، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی که برای شناسایی سرطان ابداع شده‌اند، می‌توانند کارآیی و قابلیت اطمینان این فرآیندها را افزایش دهند. انتظار می‌رود که روش‌های کاملا خودکار بتوانند سرعت تجزیه و تحلیل تصویر را افزایش دهند.

تمرکز زیاد، تلاش بین‌المللی
۳۹ گروه پژوهشی از ۱۲ کشور گوناگون در سراسر جهان، در چالش BreastPathQ شرکت کردند. در مجموع ۱۰۰ الگوریتم ابداع، تایید و آزمایش شد. گروه‌های پژوهشی توانستند الگوریتم‌های خود را با سایر الگوریتم‌های دانشگاهی، صنعتی و دولتی مقایسه کنند.

بیشتر گروه‌ها به جای محدود کردن خود به یک ساختار هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را به کار بردند. عملکرد الگوریتم‌های برتر، با آسیب‌شناسانی قابل مقایسه بود که استانداردهای مرجعی را برای پژوهش فراهم می‌کنند. بهترین الگوریتم توانست از رتبه آسیب‌شناسان هم پیشی بگیرد.

چالش BreastPathQ موفقیت‌آمیز بود زیرا کمیته برگزاری، متخصصان چندین رشته را گرد هم آورده بودند.

این پژوهش، در "Journal of Medical Imaging" به چاپ رسید./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سرطان پستان هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۵۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق بر دانش‌بنیان شدن حوزه سلامت کشور و در نتیجه انتفاع بیماران سرطانی از طریق تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تمرکز دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در نشستی با اعضای شورای راهبری کنگره کنسر ژنومیکس با اعلام حمایت صندوق نوآوری از برگزاری رویدادهای علمی و فناوری در حوزه سلامت از جمله کنگره کنسر ژنومیکس، اظهار کرد: شکل‌گیری کمیته تجاری‌سازی در این رویداد، در کنار توجه به توسعه علمی اتفاق قابل ملاحظه‌ای است که می‌تواند در شکل‌گیری زیست بوم پیشگیری و درمان سرطان و سلامت کشور اثربخش باشد و این صندوق آماده تقویت و حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با موضوع پیشگیری و درمان سرطان از طریق ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم و نیز اهدای جوایز به گروه‌هایی است که مورد تایید کمیته تجاری‌سازی در نمایشگاه یا جشنواره ایده تا استارت‌آپ قرار می‌گیرند.

وی «سلامت» را از موضوعات راهبردی صندوق نوآوری و شکوفایی دانست و تاکید کرد: معاونت توسعه این نهاد را مسؤول همکاری‌های لازم با کمیته تجاری کنگره کنسر ژنومیکس معرفی کرد.

در این نشست همچنین دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در دنیا طیف مختلفی از خیرین حوزه سلامت و حتی کسانی که با نیت انتفاع اقتصادی قصد مشارکت در بخش سلامت را دارند، می‌توانند در مدل‌های تامین مالی پروژه‌های اجتماعی مشارکت کنند، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی با استفاده از برخی از این مدل‌ها می‌تواند انگیزه‌ای را برای مشارکت خیرین و سرمایه‌گذاران حوزه سلامت به‌ویژه در زمینه پیشگیری و درمان سرطان فراهم کند.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دومین کنگره کنسر ژنومیکس با محورهای تشخیص مولکولی، پزشکی شخص محور، درمان هدفمند و بیومارکرهای سرطان، از ۲ تا ۴ آبان ماه ۱۴۰۳ در سه بخش علمی، تجاری‌سازی و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفتارهای غیرمنطقی انسان الگوی جدید هوش مصنوعی شد
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره وضعیت سلامتی چارلز سوم
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره چارلز پس از گزارش‌های ضدونقیض
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان