Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@14:17:14 GMT

استقامت فیلمی از بزرگنمایی سنگ‌های مریخ منتشر کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۸۲۳۷

استقامت فیلمی از بزرگنمایی سنگ‌های مریخ منتشر کرد

مریخ‌نورد ناسا جستجوی خود را در دهانه‌ی قدیمی مریخ آغاز کرده است و تصاویری با جزئیات بالا از سنگ‌های مریخ منتشر کرده است.

مریخ‌نورد استقامت که به عنوان راه ارتباطی بالگرد نبوغ مشغول است و داده‌های پرواز آن را جمع‌آوری می‌کند تجهیزات خود را بر روی سنگ‌های کف دهانه‌ی جزرو نیز متمرکز کرده.

اطلاعاتی که از این بررسی‌ها به دست می‌آید به دانشمندان در ساخت یک جدول زمانی کمک می‌کند که در آن زمان تشکیل این دریاچه،زمان خشک شدن آن و زمان تشکیل رسوبات در دلتای این دهانه مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درک این جدول زمانی به جمع‌آوری نمونه سنگ‌هایی برای کشف حیات باستانی کمک خواهد کرد.

دوربین (WATSON) "استقامت" که در انتهای بازوی رباتیک آن قرار گرفته چندین عکس با جزئیات بالا از این سنگ‌ها ثبت کرده است.یک جفت دوربین با قابلیت بزرگنمایی که دوربین مست‌کم زد (Mastcam-Z)را تشکیل می‌دهند نیز این ناحیه را مورد بررسی قرار داده‌اند.و یک لیزر به نام سوپرکم (SuperCam) برای تشخیص مواد تشکیل دهنده‌ی سنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.این ابزارها به دانشمندان در یافتن اطلاعات بیشتر درباره‌ی دهانه‌ی جزرو کمک می‌کنند.

یک سوال مهم که دانشمندان به دنبال پاسخ آن هستند این است که آیا این سنگ‌ها رسوبی هستند مانند ماسه سنگ و یا آذرین هستند و در اثر فعالیت‌های آتش‌فشانی ایجاد شده‌اند.هر نوع سنگ اطلاعات متفاوتی به دانشمندان می‌دهد سنگ‌های رسوبی نشانه‌های حیات را بهتر حفظ می‌کنند و سنگ‌های آذرین برای تهیه جدول زمانی مناسب‌ترند.

استقامت با یک مشکل روبه‌روست سنگ‌های اطراف این مریخ‌نورد در طول زمان در اثر وزش باد با شن و غبار جدید پوشیده شده‌اند . در زمین دانشمندان سنگ‌ها را می‌شکنند و داخل آن‌ها را بررسی می‌کند تا منشا آن‌ها را بفهمند اما استقامت برای این کار چکش ندارد اما بازوی رباتیک این مریخ‌نورد مجهز به دستگاهی برای خراشیدن سنگ‌هاست و هنگامی که دانشمندان مکان مناسب را بیابند می‌توانند سطح آن را بتراشند تا به ترکیبات داخلی آن دست‌یابند و سپس به وسیله‌ی تجهیزات دیگر اطلاعات بیشتری در مورد ساختار شیمیایی و کانی‌شناسی سنگ‌ها به دست بیاورند.

بهترین نمونه‌ها درون لوله‌های مخصوصی ذخیره می‌شوند تا در نهایت به زمین بازگردند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مریخ نورد ی سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۸۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!

دانشمندان در تحقیقات خود به الگویی رسیده‌اند که نشان می‌دهد، حجم داخل جمجمه به‌ صورت آرام و پیوسته با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. این پژوهش که توسط دانشمندان دانشگاه یوسی دیویس هلت (UC Davis Health) انجام شد، نشان داد که حجم مغز افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، از مغز افرادی که در دهه ۱۹۳۰ به دنیا آمده‌اند، ۶.۶ درصد بیشتر و مساحت آن ۱۵ درصد بزرگ‌تر است.

دریافت 29 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: علی خلیلی طهرانی

دیگر خبرها

  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • ویدیو/ مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • «وعده صادق» نتیجه صبر و استقامت است
  • مخالفت سوئد با تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار «نورد استریم»