Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@00:35:14 GMT

۲ تسلیت و ۲ خبر از فرهنگستان

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۸۶۸۱

۲ تسلیت و ۲ خبر از فرهنگستان

فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن تسلیت درگذشت محمدرضا باطنی، چهره پیشکسوت زبان‌شناسی و همچنین حادثه «تروریستی» افغانستان، از برگزاری نشست «واژه‌گزینی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی» و تغییر زمان برگزاری برنامه «پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی» خبر داد.

به گزارش ایسنا، در متن پیام تسلیت فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پی درگذشت محمدرضا باطنی، زبان‌شناس، فرهنگ‌نویس و مترجم که در پی دوره‌ای بیماری در روز سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت‌ماه) درگذشت، آمده است: «فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با احترام به خدمات علمی شادروان استاد دکتر محمدرضا باطنی، و ارج نهادن به تالیفات و ترجمه‌های عالمانه ایشان، درگذشت آن استاد مرحوم را به دانشگاهیان و زبان‌شناسان و بازماندگان و دوستداران ایشان تسلیت می‌گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

همچنین غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پی انفجار «تروریستی» افغانستان در روز هجدهم اردیبهشت‌ماه در پیامی نوشته است: «جناب آقای دکتر عبدالغفور لیوال
سفیر محترم جمهوری اسلامی افغانستان در ایران

فاجعه تلخ و دردناک شهادت و مجروح شدن شمار بسیاری از دانش‌آموزان دختر دبیرستان سیدالشهدای کابل در جنایت تروریستی اخیر دل همه دوستداران مردم افغانستان را به درد آورد.

این‌جانب، با اندوه بسیار، این مصیبت را به خانواده‌های داغدار و ملت و دولت افغانستان و شخص جناب‌عالی تسلیت می‌گویم و امیدوارم با هم‌بستگی و تلاش ملت‌های اسلامی ریشه این جنایات از بیخ و بن کنده شود و صلح و آرامش جانشین سنگدلی و جنایت گردد.»

از سوی دیگر نشست «واژه‌گزینی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی» به مناسبت ۲۵ اردیبهشت، روز «پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» توسط اتحادیه انجمن‌های علمی ــ دانشجویی زبان و ادبیات فارسی و با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار خواهد شد.

نسرین پرویزی، معاون گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این نشست سخنرانی خواهد کرد. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای پیگیری این نشست در روز شنبه (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) ساعت ۱۲ به سامانه اسکای‌روم به نشانی https://www.skyroom.online/ch/scufarhangi/farsi مراجعه کنند. 

علاوه‌بر این، فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خبری اعلام کرده است که به دلیل هم‌زمانی روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با تعطیلی عید فطر، مراسم «پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی» در روز دوشنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد.

بنا بر اعلام، غلامعلی حدادعادل، نظام‌الدین زاهدی، عبدالغفور لیوال، دریا ارس و بهادر عبدالله یف در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمدرضا باطنی انفجار کابل روز پاسداشت زبان فارسی پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فرهنگستان زبان و ادب فارسی ابوالقاسم فردوسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۸۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگگفت: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رایزنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

او در ادامه افزود: در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تاکید کردند که با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی به آموزش زبان فارسی همت بیشتری گماریم.

وزیر فرهنگ اظهار کرد: در این فضای جدید ما ضمن تقویت خانه‌های فرهنگ و تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و به زودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود کار اجرائی را آغاز می‌کنند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگ گفت: موضوع آموزش زبان فارسی و حضور اساتید زبان فارسی ایرانی در پاکستان و همچنین حضور بیشتر دانشجویان ایرانی در فضاهای دانشگاهی و فرهنگی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته توجه لازم را به این فضای بسیار مثبت و فراهم به لحاظ افکار عمومی و همراهی که مردم با انقلاب اسلامی دارند و دلدادگی که به رهبر انقلاب دارند نداشته‌ایم و باید بیشترین استفاده را از این فرصت برای تعمیق ارتباط فرهنگی با پاکستان داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تجلیل از برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانش آموزان لبنانی
  • تصاویر دوره آموزش زبان فارسی در ارتش اسرائیل!
  • تصاویر دوره فشرده آموزش زبان فارسی اسرائیل!
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • چرا زبان شکسپیر محو شد، اما سعدی نه؟ | زنجیره‌های پیوستگی زبان فارسی!