Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خانواده: خانه‌هایی که امسال روزه‌اولی داشته‌اند حال و هوای متفاوتی از ماه رمضان‌های گذشته را تجربه کرده‌اند. این حال و هوای دوست داشتنی و پرهیجان در خانه‌هایی که نوجوان روزه‌دار هم حضور دارد، دیده می‌شود. تلاش بچه‌ها برای یک ماه عبادت خالصانه، روزه‌داری و تمرین بندگی یک بار دیگر به ما بزرگترها هم که شاید درگیر روزمزگی‌ها شده باشیم، یادآوری می‌کند که در چه ماه عزیز و پربرکتی قرار داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا که در روزهای پایانی این ماه پربرکت هستیم با چند تدبیر ساده می‌شود خاطره سال اول روزه‌داری و یا این سال خاص را برای نوجوان‌های خانه به یک خاطره فراموش شدنی تبدیل کرد. خاطره‌ای که در سالهای آینده با یادآوری آن بیشتر از سختی خوردن و نیاشامیدن، طعم شیرین روزه‌داری و عبادت برای خدا را برای آنها زنده خواهد کرد.

 

جشن بگیرید و هدیه بخرید

درست مانند تولد شمسی، هر بار ماه رمضان هم یک سال به عمر بچه‌ها اضافه می‌کند. با این تفاوت که می‌شود این جشن را به یک پایان موفقیت‌آمیز تبدیل کرد. پایان موفقیت‌آمیزی از تبعیت از فرمان خدا و نزدیک شدن بیشتر به او.

یک کیک کوچک یا کیک خانگی برای یک جشن خانوادگی تهیه کنید. تهیه یک هدیه هم برای بچه‌ها پیشنهاد مناسبی است. اگر هدیه یک وسیله ماندگار باشد برای سالهای زیادی آن هدیه نماد ماه رمضان و روزه‌داری برای بچه‌ها خواهد بود.

 

صبحانه ویژه عید فطر

برنامه غذایی بچه‌ها یک ماه است که عوض شده است. حتی بچه‌هایی که زیاد به صبحانه خوردن علاقه ندارند، ممکن است بعد از یک ماه دلشان برای وعده صبحانه تنگ شده باشد. تهیه یک میز یا سفره صبحانه متفاوت در صبح عید فطر یک خاطره‌سازی ویژه برای بچه‌ها از ماه رمضان خواهد بود. می‌توانید خوراکی‌های مودعلاقه بچه‌ها که در ماه رمضان یا فرصت خوردن آنها پیش نیامده یا برای روزه‌داری مناسب نبودند را در این سفره بچینید.

البته در روز اول پایان ماه رمضان خوردن چندین مدل غذا و یا حجم زیاد خوراکی به سیستم گوارش ضربه می‌زند. برای همین می‌شود میز و سفره صبحانه عید فطر را با گل طبیعی، ظرفهایی که برای مواقع خاص استفاده می‌کنیم و مواردی از این دست، به یک صبحانه خاص و ویژه تبدیل کرد.

 

آداب ماه رمضانی را پاس بداریم

از آداب و الزامات پایان ماه رمضان دادن فطریه اعضای خانواده است. بچه‌ها را با مفهوم فطریه آشنا کنیم و آنها را در جریان حساب و کتاب فطریه اعضای خانواده قرار بدهیم. می‌شود به صورت ساده مفهوم زکات را برای بچه‌ها توضیح  داد. به عنوان مثال بگوییم مسلمان‌ها در مواقعی خاص بخشی از مال خود را به فقرا و افرادی که توانایی اداره زندگی خود را ندارند می‌بخشند تا آنها هم راحت‌تر زندگی کنند. فطریه زکاتی است که در پایان ماه مبارک رمضان پرداخت می‌کنیم و باعث قبولی و اتمام صحیح روزه‌داری ما در این ماه می‌شود.

دعای وداع بخوانیم

بسیاری از خانواده‌ها در این ماه جلسات خانوادگی ادعیه‌خوانی و قرآن خوانی مخصوصا با حضور کودکان و نوجوانان خود داشته‌اند. بهتر است با پایان ماه رمضان، دعای وداع با این ماه را هم در همین جلسات بخوانیم و درباره معنی آن با بچه‌ها گفتگو کنیم. برگزاری این جلسات و همچنین صحبت درباره مفهوم دعای وداع با ماه رمضان بسیار بستگی به تصویری دارد که از این ماه مبارک برای بچه‌ها ساخته‌ایم. ما معمولا با کسی یا چیزی که آن را دوست داریم، از دوری‌اش ناراحت می‌شویم و آرزوی دوباره دیدن و داشتن آن را داریم خداحافظی یا وداع می‌کنیم. ماه رمضان هم باید از کودکی تصویری اینگونه در ذهن کودکان ما باشد.

 

انشای روزه‌اولی‌ها

از روزه‌اولی‌های در خانه بخواهیم درباره حس و حال خود در اولین ماه رمضان زندگی خود انشا یا دست‌نوشته‌ای بنویسند. به عنوان والد، گاهی تصور می‌کنیم در حال آموزش صحیح مباحث و مناسک دینی به فرزند خود هستیم اما از برخی رفتارهای اشتباه خود  غافل باشیم. تشویق بچه‌ها به نوشتن و خواندن آن در جمع ما را با رفتارهای صحیح و اشتباه خود در رابطه با تربیت دینی آشنا می‌کند.

در جشن خانوادگی که برای پایان بردن ماه رمضان می‌گیریم از بچه‌ها بخواهیم نوشته‌های خود را بخوانند، درباره سختی‌های و خوشی‌های ماه رمضان و درباره آن شیوه‌ای که دوست دارند رمضان سال بعد را بگذارنند، با هم صحبت و تبادل نظر کنیم.

 

به روزه‌ داری بچه‌ها بها بدهیم

درست است که وقتی کودک و نوجوان ما یک ماه کامل را روزه می‌گیرد، به تکلیف شرعی خود عمل کرده است. اما وظیفه والدین هم هست که عمل به تکلیف شرعی علی‌رغم سختی را مهم در نظر بگیرند و به روزه‌داری بچه‌ها بها بدهند.

روزه‌داری چه برای دختران و چه برای پسران نشانی از ورود یا نزدیکی به سن بلوغ و بزرگ شدن آنهاست. این مرحله از رشد جسمی و عقلی را برای کودک بزرگ و مهم در نظر بگیریم. به او و روزه‌داری‌اش بها بدهیم و صحبت از یک ماه روزه‌داری را در مکالمات مختلف به عنوان نشانی از بزرگ شدن او برایش یادآوری کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ماه رمضان روزه داری نوجوان عید فطر هلال ماه شوال روزه اولی برای بچه ها روزه داری پایان ماه روزه اولی ماه رمضان یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۱۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد

رمضان قدیروف به گزارشی مناقشه برانگیز مبنی بر اینکه در حال مرگ است و کرملین به دنبال جایگزینی برای اوست، واکنش نشان داده و تصویری از خود درحالیکه دارد ورزش می‌کند، منتشر کرد.

به گزارش مشرق، رمضان قدیروف، رهبر چچن در رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصویری از خود در حال ورزش کردن نوشت: «به یاد داشته باشید، مراقبت از سلامتی سرمایه‌ای برای آینده است و استحکام و استقامت به موفقیت شما منجر می‌شود چه در زندگی و چه در ورزش.»

به نوشته مجله دیلی بیست، در این ویدئو که به نظر می‌رسد توسط معاون‌های قدیروف حین ورزش کردن گرفته شده باشد، او پس از بارفیکس، یکی از معاون‌هایش را به راحتی از زمین بلند می‌کند و به زمین می‌کوبد.

رسانه‌های تحت کنترل کرملین نیز با انتشار این ویدئو، کلیپ دیگری از تمرین قدیروف را به اشتراک گذاشتند و خاطرنشان کردند که او در میان «شایعات در مورد سلامتی‌اش»، «روحیه بالایی» دارد.

گمانه زنی‌ها درباره سلامت قدیروف در حالی چندین سال است شایع شده که وزن او به طرز چشمگیری نوسان داشته و اغلب چاق دیده می‌شود. همچنین رسانه مستقل خبری «Novaya Gazeta Europe» روز دوشنبه گزارش کرد که رهبر چچن بیماری لاعلاجی دارد و کرملین آماده می‌شود تا کسی را جایگزین او کند.

در این گزارش با استناد به یکسری منابع در بیمارستان مرکزی مسکو آمده که وضعیت قدیروف خیلی بدتر از آن چیزی است که وجود دارد و سال گذشته میلادی به دلیل اوردوز ناشی از مصرف بیش از حد داروی آرام‌بخش حین درگیری با نکروز پانکراس به کمای پزشکی رفت.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • خلاف شایعات، رالف رانگنیک یک گزینه موقت برای بایرن مونیخ نیست
  • شکست استقلال تهران برابر تیم دسته اولی
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است
  • پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان