Web Analytics Made Easy - Statcounter


فواید  ویتامین C

ویتامین C یا اسید اسکوربیک ، یک ویتامین محلول در آب است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. این ویتامین نقش زیادی در بهبود عملکرد طبیعی بدن انسان دارد و ویتامین ث یکی از مواد مغذی  مهم  برای سلامتی تاندون ها ، رباط ها ، سلول های خون ، پوست ، استخوان ها و دندان ها است. خواص عمومی ویتامین C در اثر حرارت از بین می رود فلذا لازم است میوه های حاوی ویتامین ث را بصورت خام خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواص مفید ویتامین ث

تعداد زیادی از عملکردها در بدن انسان توسط ویتامین ث انجام می شود: ایمنی انسان را تقویت می کند. روند بهبودی زخم ها را تسریع می کند. در سنتز چندین هورمون شرکت می کند. روند خونسازی را تنظیم می کند. بدن را از سموم پاک می کند. روند ترشح صفرا را بهبود می بخشد. عملکردهای پانکراس را بازیابی می کند. روند پیری بدن را کند می کند. به بهبودی از بسیاری از بیماری ها کمک می کند. بهتر است در ترکیب با کلسیم و منیزیم جذب شود. 

عوارض کمبود ویتامین ث

عوارض کمبود ویتامین C در بدن

کمبود اسید اسکوربیک در بدن باعث ناراحتی های نظیر: نارسایی قلبی؛ خستگی؛ ضعف؛ تنگی نفس در دوران کودکی ، روند استخوان سازی به تأخیر می افتد.

اگر کمبود ویتامین ث در بدن رخ دهد ، یعنی فقدان کامل ویتامین C باشد ، اسکوربوت ایجاد می شود.علائم این بیماری:
 

تورم و خونریزی لثه ریزش مو بلغم بواسیر اضافه وزن بدتر شدن بینایی افزایش خستگی خونریزی در عضلات

ویتامین C اسید اسکوربیک است که در انواع فرآیندهای حیاتی در بدن شرکت کننده ای ثابت است. این واقعیت که بدن قادر به تولید خود ویتامین C نیست ، نیاز به مصرف روزانه مقدار کافی از غذاهای غنی شده با آن را دارد.

تقویت بدن با ویتامین ث خواص ویتامین ث برای تقویت سیستم ایمنی بدن

، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به تنهایی سموم را از بین می برد و آنها را از سیستم ایمنی بدن خارج می کند. از این روبه نام "ویتامین جوانی"  شهرت دارد و از آن به عنوان یک ماده ضد پیری موثر نیز یاد می شود . ویتامین C قادر به جلوگیری از بسیاری از بیماری ها است ، مکانیسم های دفاعی بدن را به طور قابل توجهی تقویت می کند.

ویتامین C تأثیر مفیدی بر سیستم عصبی دارد ، سیستم غدد درون ریز را تحریک می کند و گردش خون را عادی می کند ، در عین حال رگ های خونی را تقویت می کند. اگر ویتامین C کافی در بدن داشته باشید ، می تواند زخم ها و بریدگی های سریعتر ، بیماری های پوستی و اختلالات آلرژیک را بهبود بخشد.

تقویت دندان ها با ویتامین ث خواص ویتامین C برای دندان

ویتامین C همچنین مسئول سلامت دندان ها و استخوان ها است ، بینایی را بهبود می بخشد ، ماده ای غنی  برای جلوگیری از تصلب شرایین ، نرمال سازی کلسترول ، انجام عملکرد سنتز کلاژن و پروکلاژن و در نتیجه تولید بافت همبند بدن است.

برای حفظ سطح مناسب یک ویتامین مفید در بدن ، همه افراد باید از غذاهایی استفاده کنند که حداقل حاوی 100 میلی گرم ویتامین C در روز باشد. متخصصان تغذیه و پزشکان توافق کردند که اخیراً ، با وجود عوامل استرس زای عمومی برای ساکنان شهرهای بزرگ ، مصرف حداکثر 4 گرم ویتامین C در روز توصیه می شود.

مواد  غذایی حاوی ویتامین ث

تمام خواص مفید ویتامین C از طریق میوه های حاوی آن (به ویژه مرکبات و کیوی  و همچنین سبزیجات (به عنوان مثال جعفری ، خیار ، کلم بروکلی ، ترشک ، فلفل دلمه ای یا کلم) به بدن منتقل می شود. برخی از محصولات لبنی و انواع توت ها - مویز سیاه و گل رز ، غنی ترین منبع ویتامین های مفید محسوب می شوند.

سلامت پوست با ویتامین ث

خواص ویتامین ث برای پوست

اخیراً ، از ویتامین C به ویژه به طور فعال در مواد آرایشی استفاده می شود: اعتقاد بر این است که محصولات مراقبت از صورت حاوی غلظت بالای اسید اسکوربیک پوست را روشن می کند. با کمک مواد آرایشی و ویتامین C می توانید بسیاری از مشکلات پوستی مانند آکنه یا افزایش رنگدانه ها را برطرف کنید. در لایه بالایی پوست ، اپیدرم ، مقدار زیادی ویتامین C طبیعی وجود دارد ، با این حال ، برای  آنکه نتیجه راضی کننده باشد لازم است که ویتامین ث به داخل لایه میانی پوست نفوذ کند. به همین دلیل محبوبیت سرم ها و کرم های غلیظ مبتنی بر ویتامین C تعجب آور نیست - آنها به زیر لایه میانی پوست نفوذ می کنند ، pH پوست را تنظیم می کنند ، محافظت لازم را از تأثیرات زیست محیطی مضر ، و همچنین در برابر اشعه ماورا  بنفش ایجاد می کنند .اسید اسکوربیک اغلب در اسکراب های لایه بردار و محصولات لایه بردار استفاده می شود.

بیشتر مواد آرایشی غنی شده با ویتامین C حاوی غلظت 0.3 تا 20٪ هستند. درصد غلظت به هیچ وجه به معنای درصد اثر بخشی یک داروی خاص نیست: متخصصان بر این عقیده هستند که داروی حاوی ویتامین C اثر مطلوب را با غلظت 0.3٪ فراهم می کند.

به طور کلی ، محصولات آرایشی حاوی ویتامین C نباید به مدت طولانی باز نگه داشته شوند. اسید اسکوربیک یکی از ناپایدارترین هاست ، در مجاورت هوا ، گرما و نور اکسید می شود. تنها با کاهش آب موجود در فرمول و pH پایین می توان آن را تثبیت کرد. به همین دلیل ، هنگام انتخاب داروی ویتامین C ، باید از بطری های ساخته شده از شیشه تیره و ضخیم با پمپ استفاده کرد چرا که ویتامین C برای مدت طولانی خواص مفید خود را در آن حفظ می کند.

امیدواریم مطلب خواص ویتامین C برایتان مفید باشد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سئوی سایت ویتامین C اسید اسکوربیک کمبود ویتامین خواص ویتامین حاوی ویتامین ویتامین C ویتامین ث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۵۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟

آفتاب‌‌نیوز :

فرناز مشیری متخصص زنان و زایمان، با بیان اینکه کمبود ویتامین D در میان زنان و مردان کشور شیوع دارد و می‌تواند آسیب‌های فراوانی برای سلامت ایجاد کند، افزود: کمبود ویتامین D باعث برخی اختلالات باروری و تخریب یا کاهش تعداد اسپرم در آقایان و بروز ناباروری می‌شود.

وی گفت: ویتامین D محلول در چربی است و بیماری‌های دیابت، ام اس، آلزایمر و بروز برخی موارد سقط جنین نیز با کمبود این ویتامین در بدن ارتباط مستقیم دارد.

عضو هیأت درمانی دانشگاه علوم پزشکی با ابراز نگرانی از ابتلاء به بیماری آلزایمر به دلیل کمبود ویتامین D در بدن سالمندان، افزود: میزان دقیق این ویتامین در بدن باید به وسیله آزمایش خون سنجیده شود، ولی اگر آلزایمر بر اثر کمبود این ویتامین بروز کند، تقریباً غیر قابل درمان و کنترل خواهد.

مشیری تاکید کرد: خوردن یک دوز واحد از ویتامین D مثلاً دوز پنجاه هزار در طول ماه یا هر دو هفته یکبار اشتباه است و پیامد‌های خاص خود را دارد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه مصرف تزریقی و یا دوز بالای خوراکی برای افراد دچار کمبود ویتامین D یا سو جذب باید طبق دستور پزشک تجویز شود، گفت: البته آمپول‌های خوراکی نیز در دنیا وجود دارد که بهتر است.

وی افزود: خوردن قرص یا کپسول ژله‌ای ویتامین D با دوز پنجاه هزار در فواصل زمانی طولانی (ماهانه یا هفتگی) موجب افزایش حجم ناگهانی این ویتامین در خون شده و سپس سریع کاهش پیدا می‌کند.

مشیری با بیان اینکه مصرف قرص خوراکی هزار واحدی ویتامین D برای افرادی که کمبود آن را دارند به طور مستمر هر شب قبل از خواب توصیه می‌شود، گفت: خوردن ویتامین D در طول صبح یا ظهر توصیه نمی‌شود، ولی متأسفانه عده‌ای از مردم آن را اشتباه مصرف می‌کنند؛ باید دانست که مؤثرترین زمان خوردن آن شب است.

این فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی و زیبایی زنان با تاکید بر مصرف میزان مناسبی از این ویتامین، افزود: هورمون پاراتیروئید به طور شبانه از غده کوچکی پشت غده تیروئید ترشح می‌شود که وظیفه آن افزایش کلسیم خون است؛ بدین ترتیب مواد معدنی استخوان نیز همراه با کلسیم طی همین فرآیند جدا می‌شود (سونامی استخوان)؛ در نهایت کمبود کلسیم و املاح معدنی در استخوان یکی از علل مهم پوکی استخوان است.

عضو انجمن متخصصین زنان ایران تصریح کرد: وقتی قرص ویتامین D با دوز هزار واحد یا طبق تجویز پزشک هر شب به طور ثابت مصرف می‌شود جلوی تأثیر بد هورمون پاراتیروئید روی استخوان‌های بدن را می‌گیرد.

مشیری تاکید کرد: مصرف انواع داروی تقویتی، مکمل یا ویتامین‌ها مانند شمشیر دو لبه است، ولی اگر درست و در جایگاه خود استفاده شود اثرات سودمندی خواهند داشت؛ مصرف زیاد و یا کمبود آن در بدن آسیب‌های جبران ناپذیر مربوط به خود دارد.

وی در پایان یادآور شد: ویتامین D باید به مقدار مناسب، هر شب مصرف شود تا جلوی تأثیر "سو" هورمون پاراتیروئید بر روی استخوان‌ها گرفته شود.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟