Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عید سعید فطر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد مسلمین جهان است، عیدی که نبّی مکرم اسلام (ص) آن را «روز جایزه» نامیده‌اند، روزی که خداوند پاداش عبادات مسلمانان را در یک ماه بندگی عطا کند. از این جهت احادیثی که درباره فضیلت و اعمال این روز وارد شده است، انسان مؤمن را آماده بهره‌برداری هرچه بیشتر از این روز پر فضیلت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عید فطر روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌یابند و گنهکاران زیان می‌بینند و آن شبیه‌ترین روز به روز قیامت است.

بیشتر بخوانید

شرط قبولی اعمال ماه رمضان چیست؟+فیلم

در روایات نقل است امیر المؤمنین (ع) روز عید فطر برای مردم خطبه خواندند و فرمودند: «ای مردم در این روزِ شما، روزی است که در آن به محسنان ثواب دهند و بدکاران زیانمندند. این شبیه‌ترین روز به روز قیامت است. با بیرون آمدن شما از منزل به نمازگاه، یاد کنید بیرون آمدن خود را از گورهایتان به محضر پروردگارتان و یاد کنید به وقوف خود در نمازگاه وقوف خود را در برابر پروردگار خود و یاد کنید به برگشت خود به منزل‌هایتان برگشت خود را به منزل‌های بهشت یا دوزخ خود؛ و بدانید‌ ای بندگان خدا که کمترین مزد مرد و زن روزه‌‏دار آنست که جار کشد آن‌ها را فرشته‌‏ای در روز آخر ماه رمضان مژده گیرید بندگان خدا که آمرزیده شد برای شما آنچه گذشته از گناهان شما و بپایید در آینده چطور خواهید بود.

ماه رمضان فرصت مناسبی بود تا زنگار‌هایی که در طول زمان، فطرت انسان را پوشانده، پاک شود که اگر چنین شود، پایان ماه مبارک رمضان برای مؤمنان عید حقیقی خواهد بود، عید فطر نیز به معنای بازگشت به چیزی است که از آن فاصله گرفته ایم.

مسأله خودسازی در ماه مبارک رمضان، انسان را به مقامی می‌رساند که پرده‌های جهل، هواپرستی و همه موانع ضد فطرت را از سر راه برمی‌دارد و انسان مسلمان در این هنگام به فطرت ناب خود که از درون ذات او می‌جوشد باز می‌گردد. هرگاه انسان در پرتو برکات ماه رمضان به این درجه رسید و بر طاغوت نفس خویش پیروز شد به حقیقت عید فطر رسیده است.

امیر مومنان علی (ع) در روایتی فرموده‌اند: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه و شکر قیامه و کل یوم لایعصی الله فهو عید» این عید برای کسی است که خداوند روزه‌اش را پذیرفته و نمازش را ستوده است و هر روزی که در آن معصیت خدا نشود عید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فراهانی سخنران و کارشناس امور دینی ضمن تبریک عید سعید فطر و بیان دعای قنوت نماز عید فطر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در قسمتی از قنوت نماز عید فطر می‌خوانیم «أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً [وَ کَرَامَةً]وَ مَزِیداً»؛ پروردگارا از تو درخواست مى‏کنم به حق این روز که براى مسلمانان عید قرار دادى و براى محمد (ص) اندوخته و ارجمندی و زیادت [مقام]گردانیدى.

وی در پاسخ به این سوال که چرا روز اول شوال، عید نامیده شده است، گفت: عید سعید فطر پاداش فرد روزه‌دار از جانب خداست. مسلما خداوند به پاس و احترام یک ماه روزه‌داری بندگان و اطاعت از او است که عید فطر را پاداش قرار داده است.

حجت الاسلام فراهانی در ادامه با بیان راهکار‌هایی برای حفظ حالات معنوی ماه رمضان و عبادت‌های بدست آمده از این ماه پر برکت، گفت: برای پیدا کردن چنین راهکاری باید به فلسفه روزه‌داری رجوع کرد، خداوند در آیات نورانی سوره بقره می‌فرماید «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛‌ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.

این پژوهشگر مذهبی تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره بیان می‌کند که ماحصل روزه‌داری تقواست، تقوایی که از عبادات انجام شده بدست آمده و فرد مومن باید آن را ذخیره یک ساله خویش کند. درواقع اگر فرد مومن چنین کند هم فلسفه روزه‌داری را درک کرده و هم توانسته تقوا را در مرحله به مرحله زندگیش مراقبت کند.

وی در پایان گفت: رعایت تقوا یک راه دارد آن هم انجام واجبات و ترک محرمات است و این باعث برکت روزه‌داری است. درواقع طبق فرمایشات حضرت زهرا (س) فرد روزه‌دار و کسی که بتواند تقوا را درون خویش نهادینه کند در مسیر اخلاص قرار گرفته و می‌تواند این اخلاص را چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی به کار گیرد و در درون خودش پای‌گذاری کند. در نتیجه اگر کسی بخواهد اخلاص در او شکل می‌گیرد باید روزه بگیرد و اگر روزه گرفت و اعضا و جوارحش را حفظ کرد این موضوع کمک می‌کند تا اخلاص در او ثابت و همیشگی شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عید فطر ماه رمضان روزه داری عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی

بارش رحمت الهی که از روز گذشته در مشهد مقدس آغاز شده است، بار دیگر زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را غرق در فیض و برکت کرد.

زائران بارگاه منور رضوی که از اقصی نقاط کشور برای عرض ارادت به ثامن الحجج (ع) به مشهد مقدس مشرف شده‌اند، با مشاهده باران، اشک شوق ریخته و به دعا و نیایش پرداختند. در این میان، خادمان آستان قدس رضوی نیز با تلاش شبانه‌روزی خود، در جهت ارائه خدمات بهتر به زائران کوشا هستند.

خدمت‌رسانی به زائران در زیر باران

چایخانه‌های حرم مطهر با توزیع چای گرم و پذیرایی از زائران، لحظات دل‌انگیزی را برای آنان رقم زدند. همچنین، ماشین‌های زائربر و ویلچر در صحن‌های مختلف حرم مطهر حضور داشته تا زائران سالمند و معلول به راحتی بتوانند در حرم جابجا شوند.
 

برپایی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی

با وجود بارش باران، نمایشگاه در آستان بقیع در صحن غدیر دایر بوده و زائران با استقبال گرم از این برنامه، با مظلومیت ائمه اطهار علیه السلام بیش از پیش آشنا می‌شوند.
 

فضای شاد و معنوی در رواق کودک و خردسالان

رواق کودک و خردسالان حرم مطهر رضوی نیز با وجود بارش باران، فضایی شاد و معنوی داشته و برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی برای کودکان و خردسالان در این رواق در حال برگزاری است.

بارش رحمت الهی در حرم مطهر رضوی، جلوه‌ای از عشق و عنایت الهی به این مکان مقدس بود و زائران نیز با حضور در این بارگاه ملکوتی، از فیوضات معنوی آن بهره‌مند شدند.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی
  • پهلوان بودن واژه ایست بینهایت
  • آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • اعزام پنج هزار گلستانی به سفر معنوی حج تمتع
  • تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم
  • افزایش سهمیه کاروانهای حج تمتع در گلستان