Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@21:12:28 GMT

جزییات مذاکرات ایران و عربستان منتشر شد!

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۸۳۷۸

جزییات مذاکرات ایران و عربستان منتشر شد!

تارنمای میدل ایست آی پنجشنبه شب در گزارشی مدعی شد که مقام‌های عراقی جزئیات گفت‌وگوهای ایران و عربستان را در اختیار این تارنما قرار داده‌اند.

به گزارش برنا، میدل ایست آی نوشت: مقام‌های عراقی آگاه از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد می‌گویند که ایران از عربستان خواسته است تا به فروش نفتش و دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک کند و در ازای آن حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی سعودی را محدود می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، ایران و عربستان پس از قطع مناسبات دیپلماتیک در سال ۲۰۱۶ ماه گذشته یک سلسله گفت و گوهای مستقیم را در پایتخت عراق آغاز کردند.

یک مقام به میدل ایست آی گفت که هدف آنها از این گفت وگوها «پایان حالت مناقشه و تنش توسط نهادهای مرتبط با دو کشور در همه سطوح است.»

به نوشته این تارنما، دور جدید گفت و گوهای محرمانه هفته گذشته در حضور شمار معدودی از مقام های عراقی برگزار شد.

منابع عراقی می گویند جنگ در یمن همچنان پر بحث ترین موضوع روی میز و محور گفت وگوهای چهار ساعته مذاکرات هفته گذشته بود.

در جریان این گفت و گوها، سعودی ها به دنبال آن بودند تا تضمینی برای پایان حملات حوثی ها به نهادهای نفتی و اقتصادی خود بدست آورند.

در عین حال، ایرانی ها بر شکستن فشار اقتصادی که پس از خروج آمریکا از برجام افزایش یافته است، بودند.

میدل ایست آی نوشت: یک مقام ارشد عراقی نزدیک به ایران و مطلع از پیشرفت مذاکرات اظهار داشت که ایرانی ها مشخصا خواستار کمک سعودی ها برای فروش دوباره نفت خود بودند.

این مقام گفت: آنها پیشنهاد دادند که نفت خود را با قیمتی پایین تر از بهای بین المللی به سعودی ها بفروشند، به شرطی که سعودی ها این نفت را از مسیر خود در بازارهای جهانی بفروشند.

یک مقام ارشد عراق در دفتر مشاور امنیت ملی این کشور که پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان را دنبال می کند، به میدل ایست آی گفت: باز کردن یک روزنه جدید برای فروش نفت ایران بروشنی نشان می دهد که ایران به دنبال بهره برداری از این وضعیت و گسترش نفوذ خود به حیطه های جدید در منطقه است.

وی درباره گفت و گوهای وین نیز اظهار داشت که این گفت وگوها ممکن است «ماه ها و شاید سال ها» ادامه پیدا کند.

مقام های عراقی که با میدل ایست آی صحبت کردند، گفتند که دولت آنها از ابتدا درگیر گفت وگوهای مستقیم میان عربستان و ایران بوده و تلاش کرده است تا دو طرف را در بغداد گرد هم آورد.

دو مقام کلیدی عراقی تحت نظر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق این گفت وگوها را مدیریت می کنند. یکی از آنها قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق است و دیگری محمد عبدالرضا الهاشمی معروف به ابو جهاد است. وی مشاور الکاظمی است.

این گزارش حاکی است که ایرانی ها همچنین اعلام کردند که حوثی ها باید «شرکای حکومت» در یمن باشند.

سعودی ها نیز در برابر آن خواستار پایان حملات حوثی ها به نهادهای نفتی و اقتصادی و پایان تنش نهادهای ایرانی و متحدان آنها علیه عربستان سعودی در کشورهایی مانند عراق، یمن، لبنان و سوریه شدند.

مقام های عراقی گفتند، سعودهای همچنین خواستار مشارکت گسترده تر سنی ها در نهادهای حکومتی عراق شدند.

یک مقام دفتر مشاور امنیت ملی عراق گفت: روشن است که دو طرف علاقه واقعی برای رسیدن به یک توافق دارند. تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است اما جو، مثبت و خوب است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران و عربستان ایران عربستان عراق جنگ یمن نفت مشاور امنیت ملی دولت امنیت ملی عربستان سعودی لبنان سوریه ایران عراق عربستان مذاکرات میدل ایست آی ایران و عربستان مقام های عراقی میدل ایست آی سعودی ها یک مقام حوثی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۸۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد دویست و دوازدهمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد. 

روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات

اخبار رسانه‌ها امروز- یکشنبه- از نتایج دور مذاکرات روز گذشته در قاهره درخصوص دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه نشان می‌دهد هنوز توافقی حاصل نشده است.

 شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا به نقل از یک مقام ارشد حماس گزارش داد مذاکراتی که در قاهره از طریق میانجی‌گران مصری در حال انجام بود، روز شنبه بدون نتیجه پایان یافت و دور جدید آن روز یکشنبه برگزار می‌شود.

سی ان ان نیز به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیست گزارش داد که هرگونه توافق احتمالی بر سر چارچوبی کاری به آتش‌بس موقت و آزادی اسیران صهیونیست‌ در غزه نزدیک خواهد شد و احتمالاً مذاکرات مداوم درباره جزئیات دقیق توافق دنبال خواهد شد.

این شبکه اشاره کرد: انتظار می‌رود که دستیابی به توافق نهایی بین ۲ طرف چندین روز دیگر طول بکشد و مذاکرات ادامه داشته باشد و و مذاکره‌کنندگان در جنبه‌های فنی توافق احتمالی پیشرفت کرده‌اند، اما ۲ منبع اسرائیلی گفتند که ممکن است تکمیل خود معامله یک هفته طول بکشد.

در این خصوص یک منبع مصری مطلع از مذاکرات آتش‌بس در غزه عصر شنبه فاش کرد که جلسه گفت‌وگو بین حماس و میانجی‌ها امشب بدون حصول نتیجه نهایی تکمیل شد.

این منبع به روزنامه العربی الجدید افزود که نشست‌های بین حماس و میانجی‌ها فردا ادامه خواهد داشت و توضیح داد که حماس سوالاتی دارد که می‌خواهد به آنها پاسخ داده شود و این با هماهنگی همه طرف‌ها انجام می‌شود. این منبع تاکید کرد که اظهارات منفی اسرائیل بر روند گفت‌وگوهای جاری در قاهره تأثیری نخواهد داشت.

یک مقام آمریکایی روز شنبه این نکته را تکرار کرد و گفت که حتی اگر حماس توافق را به عنوان پیشنهادی بپذیرد، چندین روز دیگر طول می‌کشد تا برخی از جزئیاتی که در نهایت منجر به آتش‌بس شود، بررسی شود. این بحث‌ها همچنین می‌تواند دشوار و طولانی باشد.

مقامات ایالات متحده همچنان با خوش بینی محتاطانه به گفت‌وگوها می‌نگرند و پیشرفت را تبلیغ می‌کنند، اما همچنان اذعان دارند که تلاش‌های قبلی در آخرین لحظه شکست خورده‌اند.

در حالی که حماس روز شنبه با میانجیگران در قاهره دیدار کرد، دیوید بارنیا، مدیر موساد در اسرائیل ماند. اما منابع اسرائیلی گفته‌اند که در صورت موافقت حماس با این توافق، او ممکن است به سرعت به مصر برود.

یک فرد مطلع از این مذاکرات گفت که بیل برنز، رئیس سیا که نقش گفت‌وگوکننده اصلی آمریکا در مذاکرات چند جانبه را ایفا کرده، هم اکنون در قاهره است.

درباره مذاکرات قاهره محمود مرداوی، از اعضای حماس روز شنبه گفت که مذاکره کنندگان این جنبش با روحیه مثبت به مذاکرات در قاهره رفته‌اند. وی اشاره کرد آنچه در قاهره ارائه شد فقط یک پیشنهاد است نه فرمولی برای توافق.

مرداوی افزود: حماس به بازگشت آوارگان، بازسازی غزه و خروج کامل اشغالگران از این باریکه اصرار دارد.

همزمان با اظهارات این مقام حماس سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که اسرائیل پیش از رسیدن پاسخ حماس هیئتی را برای ادامه مذاکرات بر سر معامله تبادل اسیران به قاهره نمی‌فرستد. باید از حماس انعطاف پذیری ببیند.

حماس: هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیریم

الجزیره به نقل از یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کردد که این جنبش تحت هیچ شرایطی توافقی را که صراحتاً متضمن توقف جنگ علیه غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.

 این مقام حماس که به نام وی اشاره نشده به شبکه الجزیره گفت که رژیم اشغالگر با اصرار بر ادامه جنگ مانع رسیدن به توافق آتش‌بس می‌شود.

وی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی در تلاش برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسرای خود است بدون اینکه این توافق متضمن توقف جنگ باشد.

این مقام حماس گفت دشمن صهیونیستی به خاطر اصرار بر حمله زمینی به رفع به جای توقف جنگ و خروج کامل از نوار غزه مسئول هرگونه عواقب و پیامدی است.

وی گفت اطلاعات ما نشان می‌دهد که نتانیاهو به خاطر برخی مسائل شخصی مانع رسیدن به توافق می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات
  • سفر نیچروان بارزانی به تهران
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد