Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@23:39:26 GMT

شوراهای متخصص و انتخاباتی برای توسعه

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۸۸۳۱

شوراهای متخصص و انتخاباتی برای توسعه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ایران اسلامی برای تسهیل در اداره امور کشور و اهمیت تمرکززدایی در این شیوه اداره، نهادهای محلی همچون شوراها تشکیل داده که از سوی قانون دارای اختیارات ویژه‌ای شدند نهادهایی که فلسفه وجودیشان تسریع در توسعه و آبادانی شهر و روستا است و درصورتی موفق اند که همه فعالیت‌های شهر و روستایی قابل تعریف در شرح وظایف دخیل بوده و در واقع هر نوع پروژه بزرگ و کوچکی در این حوزه با نظارت و تصویب آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته جامعه‌شناسان شوراهای برآیند اندیشه شهروندان و محل تبادل آراء مناسب، علمی و برنامه‌ریزی شده است که لازمه گرفتن تصمیم‌های درست در آن وجود مجموعه‌ای از افراد با دانش و مهارت و تخصص‌های موردنیاز مختلف و دارای تعهد است که در نهایت تابلویی موزون و متناسب از توسعه را رقم می‌زنند.

در این گزارش کوتاه نظر شهروندان شهری و روستایی و مسوولان سیستان و بلوچستان در مورد انتخاب اعضای متخصص در شوراها و نقشی که برای توسعه می‌توانند داشته باشند، بررسی شد.

چارچوب وظایف شوراها

نظام جمهوری اسلامی ایران برای اهمیت دادن به رای و نظر مردم و سپردن کارها به خودشان قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی را در ۹۴ ماده و ۵۱ تبصره خرداد ۱۳۷۰ به تصویب رساند قانونی که در نخستین ماده آن آمده است: «به منظور پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق‌ همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، بخش، شهر و شهرک، شوراهایی به نام شورای اسلامی روستا، بخش، شهر و شهرک براساس مقررات این قانون‌تشکیل می‌شود»

این ماده قانون به صورت کلی چارچوب وظایف شوراها را مشخص کرده البته در ماده‌های ۲۰-۲۹ این قانون که مشخصا از وضع قوانین توسط این شورا سخن می‌گوید وظایف این شورا را به صورت کلی بر ما مشخص می‌کند.

وظایف شوراها از نظر مردم شهر و روستا

همه اینها که گفته شد صورت قانون انتخابات شوراها است و کسی این‌ها را می‌داند که ماده‌های قانون را حفظ و به طریقی شنیده باشد اما از نظر مردم شرایط متفاوت‌تر است برای اطلاع از نظرات مردم در مورد وظایف شوراها و نقشی که این نهاد برای توسعه شهر و روستاهایشان دارد به میانشان رفتیم و از زبان خودشان شنیدیم.

یکی از شهروندان کلانشهر زاهدان با اشاره به اینکه شوراهای شهری و روستایی نشانه حضور مردم، دیدگاه‌ها، افکار، خواسته‌ها، نیازها و تمایل مردم در صحنه‌ی برنامه‌ریزی است تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های سیاست شهری خوب، مشارکتی بودن آن است یعنی جایگاهی که گروه‌های مختلف شهروندان در تدوین، اجراء و ارزیابی آن نقش داشته باشند و در ایران تنها نهادمحلی مشارکتی که توان تأثیر گذاری برامور شهری را دارد شورای شهر است،

محسن هاشمی افزود: طرح‌های توسعه شهری و روستایی با کمک شوراها محقق می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی با اشاره به اینکه ملموس بودن نتایج اقدامات در شوراهای شهری و روستایی نقش مهمی برای ایجاد انگیزه شرکت در انتخابات دارد گفت: اگر یک جامعه از اعضای شورای کارآمد و دارای تحصیلات مرتبط با امور شهری برخوردار باشد مطمئنا اوضاع بهتری دارد بنابراین من فکر می‌کنم انتخابات شوراها بسیار مهم است زیرا تاثیر مستقیم بر روی فضای پیرامون زندگی ما دارد.

حمیدرضا منصوری افزود: اعتقاد دارم که انتخابات شوراها نباید جولانگاه آراء سیاسی و بعضا طایفه‌ای و قومی باشد بلکه باید تخصص حرف اول را بزند.

احمد شهرکی از جوانان اهل روستا «خمک» منطقه سیستان با اشاره به اینکه شوراهای فعال در روستاها تاکنون اقدامات موثری انجام دادند گفت: این شوراها در ادوار گذشته برای روستای ما کار زیادی انجام دادند مثلا آسفالت جاده، ایجاد زمین ورزشی، پارک و غیره از جمله این موارد است.

البته این جوان روستایی از نگاهای طایفه‌ای و خانوادگی در انتخابات شوراها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه هنوز در میان روستاییان خیلی جا نیافتاده که به افراد با تخصص رای دهند و یا اینکه جوانان توانمند داوطلب نامزدی و مورد اقبال واقع شوند.

مصطفی دهمرده یکی دیگر از جوانان روستایی شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان نقش شوراها را در توسعه روستایشان خیلی موثر ندانست و گفت: به نظر من برای شوراهای روستایی باید افرادی توانمند و آگاه به مسایل قانونی و اجتماعی داوطلب و انتخاب شوند تا برای توسعه روستا، ایجاد اشتغال و افزایش راههای معیشت مردم گام های موثری بردارند زیرا خشکسالی‌های مداوم ۲ دهه گذشته هم معیشت و هم فعالیت های کشاورزی و دامداری ما را تحت تاثیر قرار داده است.

او افزود: من خودم سعی می‌کنم در انتخابات شوراهای روستا به کسی رای دهم که دیدگاهی روشن و شفاف به موضوعات مختلف داشته و هدفش ایجاد فعالیت‌های اقتصادی در روستا باشد البته بهسازی معابر و پیگیری مشکل اراضی مردم روستا با دستگاه‌های مرتبط هم دارای اهمیت است.

اهمیت تخصص

رحمان هاشمزهی یکی از جوانان تحصیل کرده روستایی خاش گفت: شوراها نقش مهمی در توسعه و پیشرفت روستاها دارند و پل ارتباطی مهمی میان روستا و دستگاههای مختلف هستند.

او  افزود: متاسفانه تاکنون در انتخابات شوراها اعم از شهری و روستایی نگاه قومی و طایفه ای بیشتر از تخصص و توانمندی افراد مورد توجه بوده و به همین سبب انتظاراتی که مردم دارند و یا شعارهایی که نامزدها در زمان انتخابات می دهند تحقق پیدا نکرده و بسیاری از روستاها همچنان در محرومیت بسر می برند.

فریبرز مبارکی از جوانان ایرانشهری نیز گفت: مردم استان ما همواره با حضور پرشور در انتخابات نشان داده اند که سرنوشت کشور برایشان خیلی مهم است و با این مشارکت از دستاوردهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده اند.

او  افزود: با پیشرفت هایی که امروزه جهان با آن روبرو است ما نیز باید همگام با این پیشرفت ها حرکت کنیم و نگاه مان به دور دست ها باشد برای رسیدن به این هدف در انتخاب های خود باید دقت کنیم، نمی توان در دورانی که انسان بر کرات دیگر اشراف پیدا کرده و علم روزبروز پیشرفت می کند روستاییان ما از بی سوادی و محرومیت رنج ببرند.

او  ادامه داد: در مرحله نخست باید افراد تحصیل کرده، متخصص و توانمند داوطلب نمایندگی شوند و در مرحله بعد مردم به بهترین‌ها و اصلح‌ترین‌ها رای دهند تا شاهد پیشرفت و توسعه روستا و شهر خود باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گروه جامعه‌شناسی و علوم سیاسی با بیان اینکه انتخاب‌شوندگان باید بر موضوعات و مسائل اجتماع خودشان آگاهی و اشراف داشته باشند گفت: زمانی یک مسوول می‌تواند در سطح شورای شهر و روستا فعالیت کند که توانایی اجرای فعالیت‌هایی که نوید می‌دهد داشته و بر توسعه و پیشرفت آن منطقه اثرگذار باشد.

سعید محمدی‌صادق با تاکید بر اینکه وظیفه و مسوولیت انتخاب‌شوندگان از انتخاب‌کنندگان سنگین‌تر است افزود: مهمترین معیاری که مردم برای انتخاب اعضای شوراها می‌توانند مد نظر داشته باشند تعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی، انسانیت، تخصص و آکاهی به مسایل روز کشور و دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: شوراها در قالب نمایندگان مردم در مسائل اجرایی، شکل‌گیری مردم سالاری و توسعه جامعه نقش مهم و اثرگذاری خواهند داشت.

لزوم انتخاب نخبگان در سیستان و بلوچستان

معاون سیاسی اجتماعی استاندار و ‌رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان گفت: نخبگان، افراد تحصیل‌کرده و واجد شرایط باید وارد میدان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و ‌روستا شوند.

ابوذر کوثری بیان کرد: اگر خواهان تغییر و دگرگونی در وضعیت جامعه هستیم بایددر انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم و در انتخاب خود دقت کنیم چرا که این انتخاب می‌تواند درست یا غلط باشد.

او  خاطرنشان کرد: دشمنان ایران در تلاشند که القا کنند انتخابات در ایران موثر نیست و هرکس روی کار بیاید اتفاقی نخواهد افتاد در صورتیکه تجربه نشان داده که چقدر نتیجه انتخاب در سرنوشت مردم موثر بوده است لذا این مشارکت برای ما یک ارزش و هم یک کارکرد مهم است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در موضوع انتخابات‌ باید از خط و خطوط قومی و مذهبی عبور کرد زیرا شایسته‌گزینی و برنامه محوری گامی مهم در جهت توسعه است.

استاندار سیستان وبلوچستان گفت که زمینه حضور افراد توانمند، جوانان و انسان‌های آگاه در انتخابات شوراهای شهر و روستا در این استان فراهم است و مردم نیز به افراد موثر رای دهند تا به اهداف مدنظر که همان رشد و توسعه است رسید.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه آدم‌هایی که منافع خود را بر منافع جامعه ترجیح می‌دهند انسان‌های خوبی نبوده و نمی‌توانند تصمیمات خوبی بگیرند خاطرنشان کرد: امیدواریم که فرمانداران و متولیان این موضوعات را برای مردم بیان و تبیین کنند تا آنان بتوانند در انتخابات تصمیمات درست و موثری بگیرند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان با ۲۴ شهرستان و بیش از سه میلیون نفر جمعیت در جنوب شرق کشور واقع شده است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان مجموع داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا استان را ۲۱ هزارو ۱۱۶ نفر ذکر کرد و گفت که ثبت نام داوطلبان نسبت به دوره قبل ۱۴.۶ درصد رشد داشته و از این تعداد ۸۶.۶ درصد مرد و ۱۳.۴ درصد زن هستند.

کوثری افزود: بعد از شروع دستور انتخابات در ۲۴ شهرستان و ۵۹ بخش در مجموع ۸۳ هیات اجرایی در سراسر استان تشکیل شد.

او خاطر نشان کرد: مجموع ثبت نام‌کننده‌های سیستان و بلوچستان در شوراهای شهر یک هزار و ۵۳۰ نفر بوده که نسبت به دوره قبل ۱۷ درصد افزایش داشته و به طور متوسط برای هر کرسی شورای شهر ۵.۵ دهم درصد ثبت‌نام کننده داشتیم که در مجموع ۲۷۱ نفر برای کرسی های اصلی و ۱۶۷ نفر نیز علی‌البدل انتخاب می شوند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار با اشاره به اینکه مجموع بانوان ثبت نام شده در شورای شهر ۱۵۶ نفر بوده که نسبت به دوره قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: در انتخابات شورای شهر ۱۰ درصد مجموع ثبت‌نام‌کننده‌‎ها بانوان بودند و شهر زاهدان با ۲۸ نفر برای هر کرسی شورای شهر بالاترین تعداد داوطلبان را در سیستان و بلوچستان دارد.

او ادامه داد: ۳۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان در شورای شهر به صورت الکترونیکی انجام شده و هیات اجرایی نیز کار بررسی صلاحیت‌ها را انجام داده که صلاحیت حدود ۱۱ درصد از داوطلبان حسب استعلام از مراکز چهار گانه تایید نشده است.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد داوطلبان در هیات نظارت تایید صلاحیت شدند و بقیه داوطلبانی که تایید صلاحیت نشدند شکایت‌های خود را برای هیات نظارت استان ارسال کرده اند که پرونده‌های‌شان در حال بررسی است.

او  با اشاره به اینکه در شوراهای روستایی مجموع ثبت‌نام‌کننده ها ۱۹ هزارو ۵۸۶ نفر بوده است بیان کرد: نام نویسی در این بخش نیز ۱۴.۵ درصد افزایش داشته است، در این دوره در سه هزارو ۴۹۶ روستای واجد شرایط انتخابات شورای روستایی برگزار خواهد شد که از این تعداد ۱۲۰ روستا شورای پنج نفره و بقیه شورای سه نفره خواهند داشت.

کوثری با اشاره به اینکه کرسی‌های اصلی در شورای روستا ۱۰ هزارو ۷۲۰ نفر و بانوان ثبت نام کننده ۲ هزار و ۶۶۵ نفر بوده که رشد ۱۰۹ درصدی نشان می دهد، تصریح کرد: در مجموع ۱۴ درصد داوطلبان ثبت‌نام شده برای شوراهای روستایی سیستان و بلوچستان را بانوان تشکیل می دهند.

محمد هادی مرعشی معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: بین ۱۶ تا ۲۰ هزار نفر نیرو برای تامین امنیت انتخابات در استان پیش‌بینی شده که براساس قانون امنیت انتخابات بر عهده نیروی انتظامی است و این نیرو می‌تواند از سایر نیروها با تایید شورای تامین رای برقراری امنیت لازم استفاده کند.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری سیستان و بلوچستان انتخابات ریاست جمهوری معاون سیاسی اجتماعی استاندار انتخابات شوراها سیستان و بلوچستان استاندار سیستان شوراهای اسلامی شهری و روستایی شوراهای روستا ثبت نام کننده وظایف شوراها شوراهای شهر داشته باشند شهر و روستا برای توسعه شورای شهر نفر بوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه در هفته شوراها برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، عمرانی و اجتماعی تدوین شده است، گفت: در این هفته از طرح‌های مختلف در شهرها و روستاهای استان بوشهر بهره‌برداری می‌شود. - اخبار استانها -

عبدالخالق برزگرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با گرامیداشت هفته شوراها از 9 تا 15 اردیبهشت اظهار داشت: در این هفته برنامه‌های مختلفی تدارک و تدوین شده است.

وی، عناوین هفته شوراها را برشمرد و گفت: 9 اردیبهشت به‌عنوان شوراها، تولید با مشارکت مردمی، 10 اردیبهشت، شوراها  و مشارکت اجتماعی زنان، 11 اردیبهشت شوراها و ارتقای سرمایه اجتماعی، 12 اردیبهشت شوراها و شاخص‌های کیفیت زندگی، 13 اردیبهشت شوراها و شادابی و نشاط اجتماعی، 14 اردیبهشت شوراها و رونق تولید و کارآفرینی و 15 اردیبهشت شوراها و درآمد پایدار محلی نامگذاری شده است.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستاها را یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی ایران نام برد و افزود: تشکیل شوراهای اسلامی را نشان از ظرفیت سیاسی ایران برای جلب مشارکت بیشتر مردم در اداره امور کشور، تحقق مردم سالاری دینی و تمرکززدایی دارد.

برزگرزاده با بیان اینکه تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش مهمی در تحقق مشارکت مردم در فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی دارد اضافه کرد: این نهاد در تسریع و تسهیل فرآیندهای توسعه، تقویت ارتباط و تعامل مردم با حاکمیت، بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت، توان و قابلیت‌های مردم به‌عنوان بازیگران و کنشگران اصلی و صاحبان اصلی نظام در فرایند توسعه ملی نقش تاثیرگذاری دارد.

وی، 9 اردیبهشت را مصادف با فرمان تاریخی امام راحل(ره) در سال 1358 مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران در سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی اعلام و خاطرنشان کرد: ارتقای شأن منزلت و جایگاه شوراهای اسلامی پایه شامل عشایر، روستایی و شهری در بخش، شهرستان و استان هدف از برگزاری مراسم روز شوراهاست.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای اسلامی در تحقق شعار سال، پیشبرد اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی و معرفی دستاوردهای شوراهای اسلامی به مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی را از دیگر اهداف اجرا برنامه‌های هفته شوراها دانست.

برزگرزاده، هم‌اندیشی با صاحبان علم و تجربه، جوانان، زنان، نخبگان و اقشار مختلف مردم را از دیگر اهداف برگزاری این مراسم ذکر و بیان کرد: این هم‌اندیشی در راستای بررسی آسیب‌ها و چالش‌های پیش‌روی شوراهای اسلامی و راهکارهای برون‌رفت از آنها برگزار می‌شود.

وی تجلیل از برترین‌های خانواده بزرگ شوراهای اسلامی و شهروندان نمونه برتر در تعامل با شوراها را از دیگر امور در این هفته دانست و اضافه کرد: در هفته شوراها ضمن برگزاری همایش با حضور منتخبین شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح استان بوشهر و شهرستان‌‌ها، از اقدامات و فعالیت‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلیل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر تعداد اعضای شوراهای استان را یک‌هزار و 460 نفر دانست و خاطرنشان کرد: در استان بوشهر 10 شورای اسلامی در سطح شهرستان، 25 شورا در بخش‌ها و 40 شورا در سطح شهرها تشکیل شده است.

برزگرزاده با بیان اینکه در مجموع یک‌هزار و 250 نفر عضو شوراهای روستایی این استان هستند، تصریح کرد: 150 نفر اعضای شوراهای اسلامی روستاهای استان بانو و مابقی آقایان هستند.

وی تعداد اعضای شورای اسلامی شهرهای استان بوشهر را 210 نفر اعلام کرد و گفت: در هفته شوراها برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، عمرانی و اجتماعی تدوین شده و در این هفته از طرح‌های مختلف در شهرها و روستاهای استان بوشهر بهره‌برداری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر وی جایگاه شوراها در قانون اساسی را بسیار رفیع دانست و افزود: اعضای شوراهای اسلامی طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم و به‌صورت مستمر پیگیر حل مشکلات مردم در بخش‌های مختلف هستند.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر