Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران جزو مناطق بلاخیز دنیا به شمار می‌رود ۴۳ بلای طبیعی و انسان‌ساز در جهان شناخته شده که ۳۵ مورد آن در ایران رخ می‌دهد و بر همین اساس  کشورمان جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان محسوب می شود. این جملات و عبارات کوتاه و به زبان، ساده حاوی هزاران نکته، موضوع، مقوله و هشداری است که باید همگان آن را جدی بگیرند.

از سیل و زلزله گرفته تا حوادث جاده‌ای و غیرطبیعی در کشورمان به حدی است که بارها صاحبنظران و تحلیلگران درباره لزوم پیشگیری و کاهش هر یک از آنها با راهکارهای مختلف تاکید کردند و با این حال باز هم شاهد افزایش در برخی از آنها و یا تلفات و خسارات هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دنیای فعلی نهادهای مختلفی متولی موضوعات مختلف مرتبط با حوادث و بلایا هستند و در کشورمان یکی از موثرترین نهادها که در طول ایام سال برای هرگونه امدادرسانی و نجات به مردم آمادگی دارد هلال احمر است.


بدون شک نقش و فعالیت امدادگران و داوطلبان هلال احمر در زیرمجموعه هایی نظیر آموزش، امداد رسانی و فرهنگ سازی در بلایا و حوادث راهگشا و بسیار ارزشمند است به ویژه اینکه کشور ما با وسعت زیاد و برخورداری از مناطق شهری و روستایی متعدد می طلبد که برنامه‌ریزی جامع و اقداماتی مفید در این ارتباط وجود داشته باشد.

همه ساله هجدهم تا بیست و چهارم اردیبهشت به عنوان هفته هلال احمر گرامی داشته می‌شود و امسال "یک قرن خدمات داوطلبان مقایسه نشدنی" به عنوان شعار این هفته برگزیده شده است.

باید پذیرفت که تامین نیروی انسانی امدادگران هلال احمر و داوطلبان از یک سو و تامین زیرساخت های لازم از جمله مهمترین ضروریات مرتبط با هلال احمر به شمار می‌رود و باید برای این امر حمایت های لازم را شاهد باشیم.

استان پهناور اصفهان از جمله مناطقی از کشور است که انواع مناطق از بیابان گرفته تا کوهستان را در خود دارد و ترانزیت شرق و غرب و شمال جنوب کشور از این منطقه انجام می‌شود و بر همین مبنا میزان حوادث طبیعی و غیرطبیعی و به ویژه جاده‌ای در این منطقه نسبت به کل کشور زیاد است و امدادرسانی و نجاتگری در این خط با حجم بیشتری انجام می‌گیرد.

استان اصفهان حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد که در ۲۴ شهرستان ساکن هستند.

در همین ارتباط مدیر عامل جمعیت هلال احمر اصفهان اظهار داشت: هلال احمر استان نیازمند ارتقای زیرساخت‌ها در بخش های مختلف امداد و نجات تجهیزات و انواع وسایل مورد نیاز است.

علی محمد هاشمی در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: برای مثال احداث پنج پایگاه امداد و نجات در این استان نیاز است اگرچه دیگر پایگاه ها و شعب هلال احمر موجود به دیگر مناطقی که دارای پایگاه نیستند امداد رسانی می‌کنند.

فعالیت ۳۳۰۰ امدادگر و نجاتگر در اصفهان

وی ادامه داد: استان اصفهان اکنون سه هزار و ۳۰۰ نجاتگر و امدادگر، ۲۳ هزار عضو جوان و ۱۵ هزار داوطلب ثبت شده در سامانه دارد و ارزش اقتصادی بخش داوطلبان بیش از اعتباراتی است که به این بخش اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان با اشاره به اینکه باید برای تمامی بحران ها و حوادث برنامه ریزی کرد افزود: اکنون سطح آمادگی در هلال احمر اصفهان مطلوب است اما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که در بحران های مختلف با گستردگی زیاد نیازمند تخصیص اعتبارات و هم‌افزایی بیشتر هستیم.

هاشمی اضافه کرد: نیروهای تلاشگر هلال احمر در انواع حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کنار مردم هستند و حتی در ایام تعطیل که دیگر هموطنان برای تفریح و سفر راهی می شوند این امدادگران به فعالیت مشغولند.

تعدد حوادث جاده‌ای در اصفهان و لزوم امدادرسانی به موقع

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: استان اصفهان از حیث حوادث جاده‌ای مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده و حتی بعضی اوقات به رتبه یکم می رسد و همین امر حساسیت و اهمیت امدادرسانی در این منطقه را بیش از گذشته نشان می دهد.

داریوش کریمی ادامه داد: پارسال  ۲ هزار و ۳۰۱ حادثه نیازمند امداد و نجات در استان رخ داد که یک هزار و ۱۱۵ مورد از آنها معادل حدود ۵۰ درصد  به حوادث جاده ای اختصاص داشته و امدادرسانی به موقع انجام شده است.

وی اضافه کرد: امدادگران اصفهان توانمند هستند و همواره در دیگر استان های حادثه دیده نیز به کمک و امداد پرداخته اند اما بطور کلی زیرساخت ها شامل تجهیزات، وسایل و پایگاه های این منطقه به توسعه و بهبود نیاز دارد که خود تخصیص اعتبارات بیشتر را طلب می کند.

تولید داخلی ۶۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز 

بطور میانگین بالغ بر ۶۰ درصد از وسایل، داروها، مواد مورد نیاز و تجهیزات هلال احمر این خطه تولید سازندگان داخلی است و این نکته ای مثبت در این بخش به شمار می رود که می توان با حمایت بیشتر باز هم ضریب خودکفایی را افزایش داد.

 اکنون ساخت انواع پروتز و اُرُتز( مجموع وسایل جهت اصلاح وضعیت اندام یا عضو ) در این خطه با کیفیت بالا تولید می‌شود که با وجود تحریم‌ها و تنگناهای بسیار نیاز بیماران را رفع کرده و تولید استاندارد تجهیزات، وسایل و داروهای مورد نیاز برای رفع نیاز بیماران و آسیب‌دیدگان در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

فعالیت ۴۲ پایگاه امداد و ۹ مرکز توانبخشی در اصفهان

استان ۴۲ پایگاه و ۹ مرکز توانبخشی فعال دارد که محوریت نجات و کمک رسانی در حوادث با پایگاه هاست و در مراکز خدمات علوم توانبخشی مانند شامل ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی و کاردرمانی و دیگر خدمات برای اقشار مردم انجام می‌شود، این استان از جمله پیشتازان تاسیس مرکز جامع توانبخشی در کشور بوده افزایش چنین مراکزی در سطح استان پس از انقلاب در دستور کار قرار گرفت تا ساکنان شهرستان‌ها نیز از خدمات مورد نیاز بهره گیرند.

کارشناسان معتقدند که برای مقابله منطقی با حوادث، مردم باید خطرات محیطی پیرامون خود را بهتر و بدرستی بشناسند که این امر مستلزم آموزش است، برنامه‌ریزی و اقدامات عقلانی و منطقی برای اقدام مناسب در زمان وقوع حوادث و کاهش اثرات مخرب آن نیازمند آموزش‌های فراگیر به مردم است، زیرا بدون آموزش نمی‌توان سطح آمادگی جامعه را بالا برد.

آموزش‌ همگانی برای عموم باید توام با آموزش‌های تخصصی برای گروه‌های هدف و امدادگران باشد زیرا در زمان بروز سوانح مختلف، خود شهروندان در صورت فراگیری موازین ایمنی، می‌توانند در امر کمک و امدادرسانی سهیم شوند.

برچسب‌ها امداد رسانی اصفهان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امداد رسانی اصفهان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امداد رسانی اصفهان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سازمان امداد و نجات هلال احمر اخبار کنکور هلال احمر اصفهان جمعیت هلال احمر حوادث جاده ای امداد و نجات زیرساخت ها مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۸۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال احمر به ۱۳۰۰ نفر در۴۸ ساعت گذشته در۱۱ استان

بابک محمودی افزود: از تاریخ ۴ تا ۶ اردیبهشت ماه، ساعت ۵صبح ۱۱ استان اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: در این بین نیروهای این جمعیت طی ۶۲ مورد عملیات امداد و نجات به هزار و ۲۸۴ نفر متأثر از سیل امدادرسانی کردند، ۸۹ نفر را به مناطق امن انتقال، و از ۸۸ منزل مسکونی تخلیه آب صورت گرفت.

محمودی تصریح کرد: ۱۴۶ کیلوگرم نایلون، ۲۹ تخته پتو، ۲۶ تخته موکت و ۱۵ بسته غذایی توسط نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در بین متأثرین توزیع گردید.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور اضافه کرد:۱۰۵تیم عملیاتی متشکل ۴۰۳ نفر امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور و به متأثرین امدادرسانی کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متأثر از سیل
  • تداوم امدادرسانی هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متاثر از سیل
  • تداوم امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • ۱۱۱ تیم عملیاتی هلال احمر در حال خدمات رسانی به سیلزدگان جنوب سیستان و بلوچستان هستند
  • امدادرسانی هلال احمر به ۱۳۰۰ نفر در۴۸ ساعت گذشته در۱۱ استان
  • امدادرسانی‌ نیروهای هلال احمر به ۱۱ استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی
  • خدمات رسانی ۱۱۱ تیم عملیاتی هلال احمر به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • امداد رسانی به سیل زدگان ۷ استان