Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@05:48:25 GMT

بیش از ۷۰۰ کیلوگرم‌ چوب تاغ قاچاق در اردستان کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۰۰۵۶

بیش از ۷۰۰ کیلوگرم‌ چوب تاغ قاچاق در اردستان کشف شد

گروه استان‌ها - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان گفت: در هفته گذشته بیش از ۷۰۰ کیلوگرم‌ چوب قاچاق تاغ در اردستان کشف و ضبط شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اردستان ، درختچه تاغ یکی از با ارزش‌ترین گونه‌های گیاهی در شهرستان اردستان به شمار می‌رود که هم به صورت دست کاشت و هم طبیعی در منطقه کویری زواره رویش دارد و این درختچه زیبا علاوه بر فواید زیستی و زیباشناختی از طریق تثبیت شن‌های روان مانع خیزش طوفان‌های ریزگرد و کنترل سیلاب هم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چند سالی است با توجه به خشکسالی‌های اخیر و خشک شدن این درختچه‌ها سودجویانی اقدام به بریدن این تاغزارها کرده و آن را برای فروش و یا استفاده شخصی از منطقه خارج می‌کنند که موجب تخریب جنگل می‌شوند و شهرستان اردستان دارای 94 هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت تاغ و 870هزار هکتار مرتع است که باید توسط منابع طبیعی از آن حفاظت شود.

مجید خداپرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: با دریافت گزارش های مردمی مبنی بر قطع غیر قانونی درختان تاغ، یگان حفاظت این اداره افزون بر یک ماه موضوع را تحت نظر داشت و در این راستا عملیات شبانه را برای دستگیری متخلفان در دستور کار قرار داده که در نهایت موفق به کشف و ضبط مقدار 700 کیلوگرم چوب تاغ قاچاق به ارزش حدود 12 میلیون و 600 هزار تومان از قاچاقچی چوب در این منطقه شد.

وی با بیان این که فرد متخلف در حال قطع در ختان تاغ با اره برقی بود و موفق به قطع تعداد 11 اصله درخت تاغ شده است افزود: در این ارتباط یک نفر همراه با یک دستگاه وانت مزدا توقیف و پرونده متخلف به دادگستری اردستان ارجاع و خودرو توسط ماموران به پارکینگ انتقال یافت.

تراژدی قاچاق چوب در ایران|‌ پدیده ای به نام جنگل‌تراشی در چهارمحال و بختیاری/ مناطق بکری که بلعیده می‌شودمجازات سودجویان قاچاق چوب در انتظار اصلاح قانون است؛کشف 588تن چوب و زغال قاچاق در 10 ماه در استانتعداد پرونده‌های قاچاق چوب در گیلان 30 درصد افزایش یافت

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان گفت: ماموران و قرقبانان یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان با تلاش شبانه روزی در یک ماه مراقبت نهایتا در یک عملیات غافلگیرانه شبانه ، موفق به شناسایی فرد متخلف در منطقه ریگستان شدند.

وی با بیان اینکه متخلف چوب‌ها را بسته‌بندی و به صورت قاچاق بفروش می‌رساند بیان کرد: در این عملیات نیروهای بسیج شهید صدوقی و کلانتری شهر زواره با همکاری نیروهای یگان حفاظت توانستند این قاچاقچی چوب را دستگیر و تحویل قانون دهند.

خداپرستان تاکید کرد: قاچاق چوب و قطع درختان عامل تخریب جنگل‌های دست کاشت شهرستان است و قاچاقچیان برای دسترسی به درآمدهای کلان اقدام به قطع درختان و زغال گیری می‌کنند که حفظ و نگهداری جنگل‌های دست کاشت بیابانی جهت جلوگیری از هجوم شن های روان و حفظ محیط زیست در منطقه اردستان اهمیت زیادی دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان تصریح کرد: زغال چوب درخت تاغ به دلیل دوام آتش و نیز گران بودن آن مورد تعرض قرار گرفته و تخریب عرصه های طبیعی و قطع درختان تاغ موجب ازبین رفتن تاغزارهای این شهرستان می‌شود.

انتهای پیام/ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قاچاق چوب دست کاشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۰۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود

همزمان با افتتاح پایگاه اطفاء حریق جنوب کشور در عرصه‌های جنگلی شهرستان مرودشت، مانور بزرگ اطفای حریق در بخش کامفیروز جنوبی این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و با همراهی سمن‌ها و تشکل‌های مردمی برگزار شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور در این رزمایش گفت: با توجه به احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و از بین رفتن پوشش گیاهی در این عرصه‌ها ایجاد پایگاه‌های اطفاء حریق و تجهیز آنها در مناطق بحرانی امری ضروری است.

علی ملکی آهنگران با اشاره به وجود سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سریع پیشگیری از حریق با استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی جهت مقابله با حریق‌های احتمالی گفت: با این اقدام اطلاعات مهمی برای هشدار‌های زودهنگام آتش‌سوزی در دسترس قرار گرفته و از بروز بحران در سطح وسیع‌تر این عرصه‌ها جلوگیری خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای رزمایش اطفای حریق در تمام عرصه‌های جنگلی و نقاط بحرانی کشور تصریح کرد: اجرای این رزمایش به‌زودی و در همه استان‌ها برگزار خواهد شد.

او اظهار کرد: این مانور عملیاتی با هدف دسترسی سریع به تجهیزات و کارآمدی امکانات و ابزار اطفای حریق، افزایش توان نیرو‌های امدادی و عملیاتی برای مقابله با مخاطرات احتمالی در عرصه‌های طبیعی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های امدادی و مردمی در زمان حریق، شناسایی نقاط ضعف، قوت، بررسی کمبود‌ها و کاستی‌ها، ابزارآلات و نیرو‌های مورد نیاز، رفع عیوب و موانع اداری پیش از وقوع آتش‌سوزی به اجرا گذاشته شد.

فرماندار شهرستان مرودشت نیز در این مراسم با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر صیانت از منابع طبیعی و ارزش والای این منابع خدادادی گفت: در این راستا همه ما مسئول هستیم چراکه شهیدان زیادی با گذشتن از جان و مال و خانواده خود، دلسوزانه در راستای حفظ و صیانت از این ثروت خدادادی به شهادت رسیدند تا این عرصه‌ها از گزند نابودی در امان بماند.

اسماعیل خوشبخت افزود: با تدابیر به‌عمل آمده و هماهنگی و همکاری بین مجموعه منابع طبیعی و همراهی مردم امیدواریم شاهد هیچ آتش‌سوزی در این عرصه‌ها نباشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز هدف از برگزاری این رزمایش را آمادگی هرچه بیشتر نیرو‌های عملیاتی و شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌ها و نیز آمادگی اعضا ستاد مدیریت بحران در مواقع ضروری عنوان کرد و گفت: شرایط اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع به گونه‌ای است که اگر در مراحل اولیه اطفا نشود باعث سرایت آتش به مراتع دیگر و حتی مناطق مسکونی شده که این موضوع خسارت‌های زیاد و جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

حجت مرادی در ادامه با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال وقوع حریق از مردم و طبیعت دوستان شهرستان خواست نسبت به پیشگیری از وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها حساسیت نشان داده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک به‌ویژه حریق در این عرصه‌ها مراتب را به شماره رایگان ۱۳۹ و یا ۱۵۰۴یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس هم با حضور در این مراسم گفت: اساسی‌ترین رسالت منابع طبیعی حفاظت از این عرصه‌هاست.

غلامرضا غلامی گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه منابع طبیعی در بین سایر ادارات استان داشتن صلاحیت حقوقی و قضایی ماموران یگان حفاظت این مجموعه است که بر اساس ماده ۵۴ قانون حفاظت و بهره‌برداری ماموران منابع طبیعی در ردیف ضابط خاص دادگستری محسوب شده و هر گونه تخریب و تصرف در اراضی ملی و منابع طبیعی اتفاق بیفتد می‌توانند با نظر دادستان آن را متوقف و نسبت به تشکیل پرونده و معرفی فرد خاطی اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان
  • پروژه مسکن سازی در اردستان پس از ۲ سال آغاز شد
  • از توقیف شمش‌های مسی قاچاق تا کشف ۶ کیلوگرم حشیش در تنکابن
  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در محور فولاد محله_مازندران کشف شد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود