Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@12:31:03 GMT

سیستم نظارتی بانک‌ها باید اصلاح شود

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۱۶۰۵

سیستم نظارتی بانک‌ها باید اصلاح شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، محمود بهمنی در خصوص اصلاح نظام بانکی کشور، گفت: قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۶۲ تدوین شد و قرار بود هر پنج سال اصلاحات لازم در این بخش انجام شود، اما متأسفانه نزدیک به ۳۹ سال است که روی این قانون هیچ اصلاحی انجام نشده است. استقلال بانک مرکزی یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گرفته و اصلاح شود، زیرا بانک مرکزی باید مستقل عمل کرده و تحت تأثیر عوامل متعدد و همچنین تابع دولت نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش نظارت بانک‌ها نیز باید تغییر پیدا کرده و متناسب با شرایط روز باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید بحث کارشناسی در این خصوص انجام می‌داد و لایحه‌ای به مجلس در خصوص اصلاحات نظام بانکی ارائه می‌کرد، افزود: متأسفانه دولت در این زمینه اقدامی انجام نداد و مجلس برای اصلاح نظام بانکی شروع به کار کارشناسی کرد.

این مقام مسئول در خصوص رفع مشکلات تسهیلات دهی بانک‌ها توضیح داد: در بخش تسهیلات‌دهی با مشکل خاصی روبرو نیستیم، اما نظارت نداشتن بانک‌ها سبب شده که تسهیلات ارائه شده به بخش تولید و صنعت به جای ورود به این بخش‌ها به بخش‌هایی، چون واسطه‌گری و دلالی وارد شود. باید بخش اعظم تسهیلات را به صورت کنترل شده و با نظارت دقیق به بخش تولید ارائه کنیم و متأسفانه مهم‌ترین مشکل موجود در بانک‌ها همین بحث نظارتی است.

بهمنی در پاسخ به اینکه چرا بانک‌ها خودشان وارد مسائل شرکت‌داری می‌شوند؟، تصریح کرد: در بسیاری از موارد دولت برای پرداخت بدهی خود به بانک‌ها شرکت‌های تحت نظارت خود را به بانک‌ها می‌دهد و همین امر سبب ورود بانک‌ها به شرکت داری می‌شود. در برخی موارد نیز کارخانه و شرکت‌هایی که تسهیلات دریافت کرده‌اند قادر به پرداخت بدهی خود نیستند که در این شرایط هم بانک‌ها مجبورند برای دریافت بدهی خود کارخانه و یک شرکت مورد نظر را اداره کنند.

رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: نباید بانک‌ها مجاز به شرکت‌داری باشند، اما دولت هم نباید طلب خود را در قالب سهام دولتی به بانک‌ها واگذار کند. به خاطر نظارت نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات به بخش تولید این بخش آن طوری که باید مورد حمایت قرار نگرفته است.

پربیننده ترین اظهار نگرانی در مورد تصویب طرح بانکداری در مجلس شورای اسلامی عدم انتقال دارایی‌ های بانک مرکزی ایران در لوکزامبورگ به آمریکا آخرین وضعیت سهام بانک ملت از زبان مدیر نظارت سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه شرکت بیمه دی از سوی سازمان بورس صادر شد پرداخت تسهیلات رونق تولید به ۳۲درصد متقاضیان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعید احمدی پویا سرپرست معاونت نظارت شرکت شاپرک شد

امتداد -مراسم تودیع و معارفه معاون نظارت شرکت شاپرک انجام شد. در این جلسه سعید احمدی پویا به عنوان سرپرست معاونت نظارت شرکت شاپرک معرفی شد. او پیش از این در حوزه‌های مختلف مدیریتی در شرکت‌های پرداخت و نیز حوزه فناوری فعالیت داشته است.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  امیرحسین شبیری، مدیرعامل شرکت شاپرک در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های محمد صادق محبوبی اظهار کرد: «یکی از مأموریت‌های مهم شاپرک به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی، نظارت بر شبکه پرداخت است که خوشبختانه با تلاش همکاران اشراف کاملی به فعالیت‌های این حوزه وجود دارد.»

شبیری افزود: «صیانت و نظارت بر شبکه پرداخت، ارائه سرویس‌ها و توسعه ظرفیت‌های شبکه در راستای انجام مأموریت‌های محوله بانک مرکزی، اکنون باعث ایجاد اعتماد و اطمینان خاطر ذی‌نفعان حوزه پرداخت الکترونیک به شاپرک شده و نیاز است با افق بلندمدت و نوآورانه همه ارکان شرکت به توسعه فعالیت‌های خود مبادرت ورزند.»

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • سهمیه یک‌هزار و ۷۰۰ واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن
  • دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • سعید احمدی پویا سرپرست معاونت نظارت شرکت شاپرک شد