Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.


محیط‌های درمانی با کاشی‌های ضدباکتری ایران‌ساخت ایمن‌تر می‌شود


بشرا قنبری شوهانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوآوران نانو مقیاس برهان، گفت: این شرکت محصولاتی را مبتنی بر نانو مواد تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از تولیدات این مجموعه، نانو ماده اکسید روی است. این ماده خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و در محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در محیط‌های درمانی، حمام و آشپزخانه به دلیل رطوبت فضای مناسبی برای رشد انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود، با تولید کاشی‌های آنتی‌باکتریال، این باکتری‌ها از بین می‌روند و محیط، بهداشتی و تمیز باقی می‌ماند.

 

ربات‌ها جای گوش پاک‌کن‌ها را هم گرفتند


فناوری جدید رباتیک، با نهایت دقت، جرم گوش را خارج می‌کند و به سادگی به عمیق‌ترین قسمت گوش می‌رسد. کاربر می‌تواند با کمک دوربین و لنز‌های به کار رفته در این فناوری، درون گوش خود را روی تلفن همراه هوشمند ببیند و متوجه شود که کدام قسمت از گوش در حال تمیز شدن است. ساختار ضد لغزش و لامپ‌های LED به کار رفته در این فناوری کمک می‌کنند که کاربر همیشه روشنایی کافی را برای مشاهده آسان در اختیار داشته باشد.

 

 

ابداع روشی سریع و دقیق برای ردیابی تقلب در سوخت


گروهی از محققان با همکاری مسعود آگاه، محقق ایرانی دانشگاه ویرجینیا تک در پژوهشی جدید، روشی مبتنی بر «کروماتوگرافی میکروگازی» (μGC) برای تجزیه و تحلیل قابل حمل، سریع و دقیق دستکاری و ترکیب گازوئیل با نفت سفید ارائه کرده‌اند.


هدف‌گیری بهتر و نابودی تومور سرطانی با استفاده از «نانوکِرم‌ها»


تغییر شکل نانوحامل‌ها، یکی از راه‌های بهبود کارایی رهایش دارو‌های ضدسرطان است. (در حال حاضر، ۹۰ درصد از نانوذرات تجویز شده کروی هستند.). از این رو، محققان به دنبال استفاده از نانوساختار‌های کرمی شکل هستند تا کارایی حمل و رهایش دارو بهینه‌سازی شود.

موشک چینی به اقیانوس هند افتاد / نابودی قسمت اصلی ایستگاه فضایی چین


طبق پیش بینی‌های کارشناسان، این موشک صبح امروز وارد اتمسفر زمین شد. روزنامه «پیپل دیلی» چین در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: بقایای موشک چینی لانگ مارچ ۵ B در موقعیت طول جغرافیایی ۷۲.۴۷ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۲.۶۵ درجه شمالی وارد اتمسفر زمین شده است. همچنین بخش اعظم زباله فضایی هنگام گذر از اتمسفر سوخته است. پس از آن نشریه گاردین به نقل از رسانه دولتی چین اعلام کرد این موشک در اقیانوس هند و نزدیک جزیره مالدیو فرود آمده است.

 


فناوری جدیدی برای تصویربرداری ۳ بعدی از مغز


یک روش تصویربرداری جدید ارائه شده است که فیلم‌های سه بعدی فوق‌العاده دقیق از مغز انسان ارائه می‌دهد. این روش دیدگاه‌های بی‌سابقه‌ای را در مورد حرکت ضربان‌دار مغز ارائه داده و به پزشکان ابزار جدیدی برای تشخیص ناهنجاری‌ها می‌دهد به طوری که محققان بینش جدیدی درباره اختلالات عصبی می‌یابند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سرطان فناوری نانو معاونت علمی و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۹۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد

نخست‌وزیر یونان اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند سامانه‌های دفاع هوایی مانند «پاتریوت» یا «اس-۳۰۰» در اختیار کی‌یف قرار دهد.

به گزارش مشرق، کیریاکوس میتسوتاکیس اواخر روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون «اسکای» یونان گفت: آتن قرار نیست اس-۳۰۰ (S-۳۰۰) یا پاتریوت (Patriot) به اوکراین بفرستد.

وی اظهار داشت: از ما [در این باره] درخواست شد و ما توضیح دادیم که چرا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

نخست‌وزیر یونان افزود: این سامانه‌ها برای توانایی بازدارندگی ما حیاتی هستند.

بر اساس این گزارش، با تشدید حملات هوایی روسیه به اوکراین، دولت‌های اتحادیه اروپا به ویژه کشورهایی از جمله یونان و اسپانیا که سامانه‌های دفاعی را در زرادخانه خود دارند، تحت فشار هستند تا دفاع هوایی بیشتری را به کی‌یف ارائه کنند.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به تازگی به اعضای ناتو گفت که کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی روسیه به حداقل هفت سامانه «پاتریوت» یا سایر سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی نیاز دارد و از آنها خواست کمک‌های نظامی خود را برای اوکراین افزایش دهند.

وزرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند که در حال بررسی فوری چگونگی ارائه دفاع هوایی بیشتر به اوکراین هستند.

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا نیز امروز (جمعه) خبر داد که مادرید «تعداد کمی موشک پاتریوت» به اوکراین ارسال می‌کند.

رویترز در ادامه خاطرنشان می‌کند که یونان در گذشته هزاران موشک، مواد منفجره، خودرو جنگی پیاده‌نظام (IVF)، مواد محترقه با انفجار قوی، مهمات و موشک‌های ضد تانک به اوکراین ارسال کرده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • ربات هوشمند خودروسازی چینی چری رونمایی شد
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • (ویدئو) این ربات سرطان ریه را تشخیص می‌دهد
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر (فیلم)
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد