Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از شهرری: دستفروشی افراد بی‌بضاعت در حاشیه خیابان‌ها، معابر و حتی داخل اتوبوس و مترو موضوعی ملموس و تکراری است که همه ما روزانه شاهد این افراد در اطراف و کارهای روزمره خود هستیم و برخورد شهرداری با دست‌فروشان موضوعی است که هیچ وقت منجر به ساماندهی و اقدامی اصولی برای این افراد نشد. 

در این میان بارها شاهد برخورد نامناسب مأموران شهرداری با دست‌فروشان بوده‌ایم که تعداد بسیار محدودی از آن‌ها و آن هم به لطف فضای مجازی رسانه‌ای شده و به طریقی رفع و رجوع کردند اما مشکل اصلی پابرجا مانده و نه تنها این موضوع ساماندهی نشده بلکه بی‌نظمی‌ها، عدم نظارت صحیح و نابه‌سامانی‌های زیادی در این رابطه به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخورد نامناسب مأموران شهرداری منطقه ۲۰ تهران با یک دست‌فروش در میدان اصلی شهرری، یکی از این نابه‌سامانی‌ها است که ویدیوی آن طی دو روز گذشته در رسانه‌های داخلی و خارجی دست به دست می‌شود و مورد بازدید افراد زیادی قرار گرفته است.

ویدیویی که نشان می‌دهد مأموران شهرداری در طرح به اصطلاح ساماندهی، قصد جمع کردن بساط دست‌فروش را دارند و در ادامه با بی‌اخلاقی تمام به ضرب و شتم این فرد می‌پردازند. اما ریشه این اتفاق چیست؟

تجمع گسترده معتادان دست‌فروش‌نما در میدان اصلی شهرری، مدتی است که تبدیل به یک معضل غیرقابل حل در این شهر باستانی شده و تلاش مردم ری از جمله ساکنان، کسبه و رسانه‌ها برای رفع این مشکل بی‌فایده بوده چون هرچه مردم بیشتر پیگیری کردند، مسؤولان بیشتر بی‌توجهی کردند.

میدان اصلی شهری با قدمت بیش از هشت هزار سال طی چهار سال گذشته تبدیل به تونل دود و دم شده و نه تنها تردد ساکنان این محله را دچار مشکل کرده بلکه زائران و مسافران شهرری نیز در بدو ورود به این شهر مذهبی با منظره بسیار زشتی روبه‌رو می‌شوند که در شأن قبله تهران نیست.

مردم بارها با سامانه‌های ۱۳۷ شهرداری و ۱۱۰ نیروی انتظامی تماس گرفته و حتی با ارسال پیام و تصاویر خود برای رسانه‌ها خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است و رسانه‌ها هم بارها پیگیری کردند اما مسؤولان فقط وعده دادند و هیچ‌وقت عمل نکردند و بعضاً هم از نگاه برخی از آن‌ها مشکلی وجود نداشته است.

مسؤولان شهرستان در راستای احترام به حقوق مردم ری، حرمت شهر و تکریم زائران حاضر نشدند به این تجمع زشت و تصویر زننده در نزدیکی حریم ملک پاسبان حضرت عبدالعظیم(ع) با تدبیر جدی و اساسی پایان دهند و با خالی کردن شانه از بار مسؤولیت، هرکدام از ارگان‌های نیروی انتظامی، شهرداری، بهزیستی و فرمانداری این وظیفه را به دیگری محول کردند و وعده‌های دادستان شهرستان ری هم راه به جایی نبرد.

اکنون پس از گذشت ۵ ماه و انتشار دو گزارش در خبرگزاری فارس با عناوین (بیتوته معتادان، دست‌فروشان و سارقان در میدان شهرری/دادستان: قاضی ویژه معرفی کردیم) و (دورهمی معتادان متجاهر در میدان اصلی شهرری/ وعده‌های چندباره مسؤولان عملی نشد)، شاهد این درگیری بین مأموران شهرداری و دست‌فروش در میدان شهرری هستیم که درواقع ساماندهی که نکردند هیچ، خراب‌تر هم کردند و یاد این ضرب المثل می‌افتیم که «آمدند اَبروشو را درست کنند چشمش را کور کردند».

معصومه پورنظری شهردار ناحیه ۱ منطقه ۲۰ با اشاره به این درگیری اظهار کرد: در پی بی‌نظمی‌های مکرر در میدان شهرری ناشی از حضور دست‌فروشان که باعث اعتراضات گسترده‌ای در میان کسبه و اهالی همچنین مسؤولان ارشد اجرایی و مدیریتی شهرری نیز شده بود، شهرداری ناحیه ۱ با اخذ دستور از مقام محترم قضایی در ۲۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ اقدام به اجرای حکم و جمع‌آوری دستفروشان می‌کند، که متأسفانه عوامل دست‌فروش که باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شدند با ایجاد تنش و درگیری با عوامل شهرداری باعث واکنش تند معبربانان شده که ضمن پوزش؛ بخشی از صحنه‌های تلخ موجود در تصاویر رخ می‌دهد.

تجمع معتادان دستفروش‌ نما که تبدیل به معضل اساسی شهرری شده است مربوط به ضلع شمال شرقی میدان شهرری و از مقابل ایستگاه متروی در حال احداث تا ابتدای خیابان شهید بیات(۲۴ متری) است و اصولاً در این طرح و حکم قضایی که خانم شهردار به آن اشاره کرد انتظار بود این محوطه ساماندهی شود اما درگیری در ضلع شمال غربی میدان و ابتدای خیابان قدمی رخ داده است.

و اگر این ساماندهی مربوط به معضل میدان شهرری نبود که حکم قضایی نیاز نبود و مأموران شهرداری طبق وظیفه خود به این امر می‌پرداختند. به هر طریق دست‌فروشان میدان شهرری به جز اندکی در جای خود مستقر هستند و بی‌هیچ واهمه‌ای به فعالیت می‌پردازند و این طرح‌ها فقط برای برچیدن سفره عده‌ای بیچاره بود و بس.

پس از این اتفاق تلخ و ناگوار که باعث اعتراض گسترده بسیاری از شهروندان و فعالان اجتماعی شده است جمعی از رسانه‌ها خواستار پاسخگویی صریح و شفاف شهرداری شدند.

عذرخواهی آقای شهردار

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ تهران پس از این فشارها و بازتاب وسیع آن در رسانه‌های داخلی و خارجی با تأکید بر برخورد قاطع و سریع عاملان حادثه دستفروشان میدان شهرری اظهار کرد: از زمانی که موضوع حادثه میدان شهرری مطرح شده است، پایش و رصد دقیق موضوع در دستور کار قرار گرفته و دستگاه‌های نظارتی متولی نیز در جریان جزییات قرار دارند.

وی گفت: ضمن پوزش از افکار عمومی و شهروندان،  همواره و بارها به همکاران متذکر شده‌ایم که در اجرای قانون ضمن حفظ اقتدار، از رفتارهای سلبی و به دور از اخلاق خودداری شود و لذا آنچه رخ داده مورد تأیید نیست و ضمن بررسی دقیق مسئله در اسرع وقت با عوامل خاطی و مقصر برخورد می‌شود.

شهردار منطقه ۲۰ تهران ادامه داد: از این روی به زودی جلسه‌ای نیز تشکیل و ضمن بررسی دقیق ابعاد حادثه با متخلفان، آمران و عاملان رفتار انجام گرفته با شهروند محترم برخورد قاطع و سریع انجام خواهد گرفت.

افشار بیان کرد: باید قبول کرد که دست‌فروشان بخشی از اکو سیستم شهری هستند که باید بر اساس ضوابطی امکان فعالیت در شهر را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون عوامل مرتبط با این حادثه در اختیار بوده و برای سیر مراحل قانونی به دستگاه‌های نظارتی معرفی شده‌اند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز در واکنش به این حادثه اظهار کرد: برخورد خشونت آمیز با دست‌فروشان قانونی و انسانی نیست؛ پیگیر برخورد با مأموران متخلف سد معبر خواهم بود. در شرایط سخت اقتصادی ناشی از کرونا و تحریم‌ها برخورد با دست‌فروشان مورد تأیید شورای شهر نیست.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

منبع: فارس

کلیدواژه: شهردار منطقه ۲۰ تهران فرهاد افشار مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران ری و تجریش عضو شورای شهر تهران ری و تجریش مأموران شهرداری دست فروشان میدان شهرری میدان اصلی منطقه ۲۰ رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۷۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران

تین نیوز

ترافیک تهران گلوگاه هایی دارد که در  صورت رفع شدن می توان به کاهش قابل توجه راه بندان ها امیدوار بود؛ از جمله احدث یک اتوبان با هزینه 5 هزار میلیارد تومان که 3 میدان و دو بزرگراه را به هم متصل می کند.

شهرداری تهران در راستای برطرف کردن مشکل ترافیک ، پروژه‌هایی را در دست اجرا دارد که به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با اجرای این پروژه‌ها کاهش محسوس ترافیک را در معابر بزرگراهی  خصوصا در غرب پایتخت شاهد خواهیم بود.

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره این پروژه‌ها توضیح داد: بزرگراه یادگار امام(ره) از شمال غرب تهران آغاز و پس از گذر از محله‌هایی نظیر سعادت آباد، شهرک قدس، مرزداران و خیابان آزادی به میدان جی منتهی می‌شود. پروژه تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره)، آن را به بزرگراه آزادگان وصل می‌کند تا سیر کاملی در غرب پایتخت برای تخلیه بار ترافیکی صورت گیرد و به همین علت در میدان جی، پروژه شاخه بزرگراه یادگار امام(ره) پس از یک دوره توقف عملیات عمرانی، در دوره ششم مدیریت شهری از سر گرفته شده است.

حق‌بین با بیان اینکه پروژه مذکور، میدان جی، میدان فتح، بزرگراه فتح، بلوار بهار و بزرگراه شهید را دربرمی‌گیرد، افزود: هزینه انجام عملیات عمرانی کلان‌پروژه اتصال بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه آزادگان بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است. البته وجود معارضان متعدد تأسیساتی، نهادی و ملکی از دلایل پیچیدگی و توقف پروژه بوده است.

به گفته او، تلاش‌ها برای اتصال بزرگراه یادگار امام به آزادگان از دو جبهه در حال انجام است و بر همین اساس، فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی در جنوب این پروژه، محدوده بزرگراه آزادگان افتتاح شده و فاز بعدی هم در حال عملیات عمرانی است تا به آزادگان وصل شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد پلیس راهور پایتخت، کاهش محسوس ترافیک در غرب تهران بویژه محدوده میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، جنوب بزرگراه یادگار امام(ره) و تا حدودی بار ترافیکی کنونی بزرگراه شهید چمران و نواب، از دیگر آثار بهره‌برداری از این پروژه است.

اتصال میدان جی به میدان فتح با تونل

حق‌بین با تأکید بر این نکته که برای حدفاصل میدان جی تا میدان فتح، تونلی به طول ۳۵۰ متر طراحی شده و در دستور ساخت است، گفت: پروژه اتصال بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه آزادگان از اولویت‌های عمرانی دوره ششم مدیریت شهری است و نظارت‌ها بر استمرار عملیات عمرانی و رفع چالش‌های اجرایی آن ادامه دارد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: برای تکمیل این پروژه، شهرداری تهران با ارتش، وزارت دفاع و آموزش و پرورش توافق‌های مهم و اثرگذاری داشته و بر این اساس، گشایش‌های مهمی برای اجرای عملیات عمرانی در محدوده میدان جی و میدان فتح ایجاد شده است. حق‌بین گفت: پروژه تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) از جمله مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی غرب تهران در این دوره مدیریت شهری است و شامل روگذرها و زیرگذرهای متعددی است. به‌عنوان مثال در منطقه میدان فتح یک تقاطع سه سطحی شامل پل، میدان و زیرگذر پیش‌بینی شده و در حال احداث است. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره تکمیل بزرگراه شهید بروجردی نیز توضیح داد: فاز یک بزرگراه شهید بروجردی به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر فاز دو آن از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در دست اقدام است. کمربندی جنوب شرق و شرق تهران پس از سال‌ها شکل می‌گیرد

حق‌بین افتتاح فاز نخست آزادراه شهید شوشتری در شرق تهران را در سال‌جاری یکی دیگر از کلان‌پروژه‌های شهرداری تهران در جنوب شرق تهران عنوان کرد که با کاهش محسوس بار ترافیکی بزرگراه بسیج، به نوعی کمربندی جنوب شرق و شرق تهران را پس از سال‌ها شکل خواهد داد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • خروج علیه شهردار تهران
  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • گفت‌وگو با داور فوتبال که مورد ضرب و شتم قرار گرفت + فیلم
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر تهران/ چرا قرارداد زاکانی با چینی‌ها بحث‌برانگیز شد؟
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • خط راه‌آهن تهران ـ اهواز منتقل می‌شود
  • جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد