Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@13:27:19 GMT

مؤلفه‌های موثر در میزان زیست‌پذیری شهرها

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۱۵۲۶

مؤلفه‌های موثر در میزان زیست‌پذیری شهرها

ایجاد شهرهای زیست‌پذیر و پایدار از مهم‌ترین مؤلفه‌های طراحی شهری در سراسر دنیا به حساب می‌آید که البته دست یافتن به این مهم، نیازمند ارائه تعریف دقیقی از "زیست‌پذیری" و "پایداری" شهری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان در نقاط مختلف دنیا، نگرش‌های متفاوتی در مورد زیست‌پذیری و پایداری شهری دارند، با این حال، نکته‌ای که در اغلب آن‌ها مشترک است، اینکه یک شهر زیست‌پذیر به ساکنان خود حس امینت می‌دهد و از نظر محیط زیست، در وضعیتی پایدار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، برای بسیاری از مدیران شهری دسترسی به خانه‌های مقرون به صرفه و وسایل حمل و نقل عمومی با کیفیت می‌تواند در افزایش زیست‌پذیری مناطق شهری کمک کند که این امر به سهم خود، مزایای بسیاری برای شهرها در پی دارد. کیفیت زیرساخت‌های پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، آموزش، استخدام، فروشگاه‌های محلی، فضاهای سبز، خدمات سلامت و دسترسی به امکانات فرهنگی و تفریحی از دیگر مولفه‌هایی است که زندگی برای ساکنان یک شهر را لذت‌بخش، یا غیر قابل تحمل می‌کند.

رفاه عمومی پایه و اساس زیست‌پذیری یک شهر

ما در دنیایی به سر می‌بریم که گرایش ساکنان آن به شهرنشینی روز به روز در حال افزایش است به طوری که پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۷۰ درصد مردم جهان در مناطق شهری سکونت پیدا کنند. در نتیجه، هرروز بر مراکز فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تفریحی شهرها افزوده می‌شود چرا که مقامات مایل هستند مناطق شهری خود را در لیست زیست‌پذیرترین شهرهای جهان قرار دهند. بدون شک، رسیدن به این هدف در جذب مردم سراسر جهان به شهرهای زیست‌پذیر کمک می‌کند، که این امر به سهم خود رونق اقتصادی را برای چنین مناطقی به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال، اغلب مردم جهان می‌دانند که کلانشهر ملبورن استرالیا، چند سال متوالی به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان شناخته شده با این حال، سوالی که ممکن است پیش روی همه قرار گیرد اینکه، شهر برای چه قشری از جامعه زیست‌پذیر است؟

در تعیین یک شهر در به عنوان زیست‌پذیر، مولفه‌هایی نظیر میزان بهره‌وری اقتصادی، بسته‌های حمایتی و رفاه اجتماعی ساکنان نقش اصلی را به عهده دارد. با این حال، وضعیت بهداشت، برابری و افزایش امید به زندگی نیز می‌تواند در کسب عنوان شهر زیست‌پذیر به یک منطقه از دنیا سهیم باشد.

بدیهی است که موقعیت یک شهر در میزان افزایش یا کاهش امید به زندگی ساکنان آن نقش مهمی بر عهده دارد چرا که دسترسی مردم به فضاهای سبز و آبی، در بهبود وضعیت روانی آنان سهیم است. از سوی دیگر، زیرساخت‌های حمل و نقل نیز در گرایش مردم به تردد سبز یا برعکس، استفاده از وسایل نقلیه با انتشار بالای کربن سهیم است که این امر، می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش کیفیت زندگی از دید بسیاری از شهرنشینان شود. میزان کیفیت محیط زیست، مراکز فرهنگی، آموزش، مسکن، محل کار و دسترسی به خدمات نیز از دیگر مؤلفه‌های مؤثر بر میزان زیست‌پذیری یک شهر به حساب می‌آید که باید به دقت مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گیرد.

طراحی شهرها برای بهبود سلامت

برنامه‌ریزان شهری ابتدا باید تعریف دقیقی از زیست‌پذیری شهری در ذهن خود داشته باشند و سپس اقدام به ایجاد مناطقی با این ویژگی کنند. برای این کار، توجه به خواسته‌های شهرنشینان از محل سکونت خود می‌تواند به بهترین شکل ممکن مدیران یک شهر را در افزایش زیست‌پذیری مناطق مسکونی یاری دهد. از سوی دیگر، توجه به مسئله بهداشت و سلامت می‌تواند در طراحی شهرهای زیست‌پذیر بسیار مؤثر واقع شود و رضایت شهروندان از محل زندگی خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

بدیهی است که هر چه یک شهر از میزان زیست‌پذیری بیشتری برخوردار باشد، در جذب استعدادها، سرمایه‌گذاران، گردشگران و سایر افراد مهم موفق‌تر عمل می‌کند و همین امر می‌تواند در بهبود اقتصادی آن نیز مؤثر واقع شود.

کد خبر 493579

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر زیست پذیر زیست پذیری شهر شهر پایدار پایداری شهری برنامه ریزی شهری طراحی شهری سلامت شهروندان رفاه عمومی شهرنشینی حمل و نقل حمل و نقل مناسب شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق زیست پذیری زیست پذیر یک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۱۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت

موسسه «گالوپ» گزارش داد، در سال میلادی گذشته ایالات متحده جایگاه خود را به‌عنوان تاثیرگذارترین قدرت جهانی در آفریقا از دست داده و دیگر کشورها - مخصوصا چین - محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی تازه موسسه گالوپ نشان می‌دهد میزان محبوبیت ایالات متحده در آفریقا که معیار قدرت نرم این کشور است، در سال میلادی گذشته سه درصد کاهش یافت و از ۵۹ درصد به ۵۶ درصد رسید. این نظرسنجی نشان داد در میان چهار قدرت بزرگ جهانی (آمریکا، چین، روسیه و آلمان)، ایالات متحده تنها کشوری بود که شاهد کاهش میزان محبوبیت خود در آفریقا بود؛ درحالی‌که محبوبیت چین در این منطقه ۶ درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، روسیه هم که با آغاز جنگ اوکراین شاهد کاهش محبوبیت خود در آفریقا بود، در سال میلادی گذشته جایگاه خود را احیا کرد و به محبوبیت ۴۲ درصدی دست یافت؛ یعنی محبوبیتی که پیش از جنگ اوکراین در ۲۰۲۱ داشت. میزان محبوبیت آلمان در آفریقا هم از ۵۱ درصد به ۵۴ درصد افزایش یافت.

چین در ۲۰۲۳ بیشترین میزان محبوبیت یک دهه اخیر خود در آفریقا را به ثبت رساند؛ تا جایی که محبوبیت پکن در بسیاری از کشورهای آفریقایی افزایش ۲ رقمی داشت. شاخص‌ترین میزان افزایش محبوبیت چین در میان کشورهای آفریقایی متعلق به غنا (۱۵ درصد) و ساحل عاج و سنگال (هر یک ۱۴ درصد) است.

در سال‌های گذشته نفوذ و سرمایه‌گذاری چین در کشورهای آفریقا افزایش چشمگیری داشته و این کشور به بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقا بدل شده است. پکن با طرح کمربند و جاده توانسته بخش بزرگی از پروژه‌های زیرساخت آفریقا را تحت پوشش قرار دهد.

بیشترین میزان کاهش محبوبیت آمریکا در آفریقا متعلق به کشورهای اوگاندا (۲۹ درصد کاهش)، گامبیا (۲۱ درصد کاهش) و کنیا (۱۴ درصد کاهش) است. بر اساس داده‌های موسسه گالوپ، آمریکا در کشورهای لیبی و سومالی با ۲۳ و ۲۵ درصد، کمترین میزان محبوبیت را دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست پیش‌تر گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد حکایت از آن دارد که واشنگتن باید قید نفوذ خود در این منطقه را بزند. آمریکا اخیرا به درخواست نیجر برای خارج‌کردن نیروهای آمریکایی از این کشور آفریقایی پاسخ مثبت داد.

به گزارش این روزنامه، تحولات اخیر در نیجر و چاد نشان از این دارد که دوره آمریکا در آفریقا به سر آمده است. این عقب‌نشینی نه‌تنها به معنای کاهش حضور نظامی، بلکه نشانه یک تغییر قابل‌توجه در مناسبات ژئوپلیتیک است. افزایش محبوبیت و نفوذ روسیه و چین در آفریقا امری است که چالش‌های بزرگی را متوجه سیاست خارجه آمریکا خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان
  • افزایش ۳۵ درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان
  • ثبت بیش از ۷۰ هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی
  • در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰۰۰۰ مشترک جدید گاز در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران