Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: به منظور پیشگیری از سیلاب و نیز صیانت از تاسیسات زیربنایی، تاکنون 59 کیلومتر از بستر رودخانه های استان با 6 میلیارد تومان اعتبار لایروبی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یدالله ملکی در این باره اظهارداشت: در استان قزوین 33 هزار کیلومتر رودخانه و مسیل وجود دارد که 2800 کیلومتر آن شامل 154 رودخانه اصلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی استان قزوین و مجاورت داشتن با رودخانه ها، متاسفانه شاهد تصرف در حریم و بستر رودخانه ها  هستیم که این وضعیت باید کنترل شود تا دچار خسارتهای مخرب نشویم.

ملکی تصریح کرد: عمده مراکز جمعیتی استان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی آن در محدوده دشت واقع شده و رودخانه های استان نیز از منطقه کوهستانی به دشت منتهی می شوند که با توجه به کاهش شیب در منطقه دشت، عرض رودخانه ها افزایش می یابد و از سوی دیگر به دلیل توسعه شهرهای استان به سمت رودخانه ها، مقطع رودخانه دستخوش تغییر و تعرض قرار گرفته و باعث افزایش خطرات ناشی از سیلاب شده است.

وی بیان کرد: با توجه به موارد یاد شده لازم است در زمان تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهرها ضمن استعلام و رعایت حدود رودخانه ها، طرح های ساماندهی و کنترل سیلاب تهیه و اجرایی شوند.

ملکی گفت: رودخانه ها از دیرباز زهکش های طبیعی محسوب می شوند که نقش تخلیه و هدایت جریان های سطحی و سیلاب ها را دارند و به عنوان ایمن ترین مسیر جهت عبور سیلاب هستند و اگر دخل و تصرفی در حدود رودخانه ها صورت نگیرد خسارات ناشی از بروز سیلاب به حداقل کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در سنوات گذشته به دلیل خشکسالی های مکرر حاشیه نشینان رودخانه ها و حتی مقامات و مسئولان محلی و شهری رودخانه ها را فراموش کرده و حتی به عنوان مانعی در اجرای طرح های توسعه ای به آنها تلقی می شدند که وقوع سیلاب های سال های ۹۸ و ۹۹ نقش این رودخانه ها و مسیل ها را در هدایت ایمن سیلاب نشان داد و یادآور شد که رودخانه ها مزاحم توسعه شهرها نبوده بلکه مکمل توسعه پایدار هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین یادآورشد: با جاری شدن سیلاب در مسیل رودخانه ها موضوع لایروبی رودخانه در دستور کار و اولویت این شرکت قرار گرفت و از محل اعتبارات استانی، ملی و تجهیزات در اختیار عملیات لایروبی آغاز شد.

ملکی اظهارداشت: از سال 98 عملیات لایروبی رودخانه های استان قزوین را آغاز کردیم و با انجام بموقع این کار توانستیم سیلاب سال 99 را که در اثر بارش های بی سابقه جاری شد کنترل کرده و از خسارت های قابل توجه احتمالی جلوگیری کنیم.

 وی بیان کرد: در دو سال گذشته و از سال 98 تاکنون با اختصاص 6 میلیارد تومان بیش از 59 کیلومتر از رودخانه های استان قزوین لایروبی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: عملیات لایروبی رودخانه ها در شهرستانها نیز در نقاط حساس و مورد تهدید بویژه سازه های تقاطعی، پل ها، تاسیسات زیربنایی، خطوط انتقال آب و نقاط فاقد آب گذری که رودخانه توان عبور آب را نداشته انجام شده است.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته ادامه لایروبی رودخانه یالیان در محدوده شهرآباد آبیک، رودخانه بازار در محدوده فارسیان، ابهررود در محدوده شهر تاکستان، رودخانه باراجین در محدوده شهر قزوین و البرز و چند نقطه دیگر که شناسایی شده اند در برنامه این شرکت قرار داشته که پس از تامین اعتبار لازم نسبت به اجرای آنها اقدام خواهد شد.

ملکی گفت: برنامه پاک سازی و لایرویی رودخانه ها در صورت تامین بموقع اعتبار همه ساله انجام می شود و این کار در مناطق کم خطر و دور از شهر نیز در حال اجراست.

تخلیه نخاله در مسیل رودخانه تهدید جدی است

وی اضافه کرد: مهمترین عوامل تهدید رودخانه ها ناشی از تعرض به حریم و نیز تخلیه نخاله و دپوی نخاله بویژه در زمان ساخت جاده ها در حریم و بستر رودخانه هاست که ناچار به لایروبی مستمر می شویم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اظهارداشت: البته ما همه ساله لایروبی رودخانه ها را انجام می دهیم تا رودخانه ها « آب گذری» خود را از دست ندهند اما تخلیه نخاله و تعرض به حریم مشکل مسدود شدن را بیشتر می کند.

ملکی اضافه کرد: از ساکنان محلی و پیمانکاران، شرکت ها و مجریان طرح های عمرانی و جاده سازی درخواست می کنیم از تخلیه زباله و نخاله ساختمانی و تعرض به حریم رودخانه ها جدا خودداری کنند.

آب منطقه ای در لایروبی رودخانه های خارج شهری مسئولیتی ندارد

وی در ادامه گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت نیرو، شرکت های آب منطقه ای برای لایروبی رودخانه های واقع در محدوده داخل شهری هیچ تعهد و مسئولیتی ندارند ولی به دلیل اهمیت حفظ جان و سلامت مردم در این سالها ضمن همکاری و مشارکت در لایروبی رودخانه های داخل شهری هم اقدام کرده ایم.

ملکی با اشاره به مشکلات این حوزه اظهارداشت: مهمترین چالش ما نبود اعتبارات کافی و بی توجهی مسئولان در جدی گرفتن تهدید سیلاب و لایروبی بموقع است به طوری که گاهی اوقات به دلیل تداوم خشکسالی برخی در صدد تغییر کاربری در عرض رودخانه های عبوری از داخل شهر برآمدند که پس از سیلاب سال گذشته متوجه اشتباه خود شدند و این کار متوقف شد.

وی گفت: انتظار داریم اعتبارات لایروبی همه ساله در زمان مقرر اختصاص داده شود تا بتوانیم بموقع نسبت به رفع تهدید سیلاب اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین یادآورشد: تاکنون 30 کیلومتر از رودخانه حاجی عرب لایروبی شده و ادامه لایروبی این مسیر در سال جاری در دستور کار قرار دارد.

ملکی اضافه کرد: همچنین با برنامه ریزی انجام شده امسال لایروبی رودخانه یالیان در آبیک، رودخانه بازار در فارسیان و چند نقطه دیگر شناسایی شده و در صورت لزوم برای لایروبی اقدام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در سال جاری لایروبی ۲۰ کیلومتر از رودخانه های استان در دستور کار قرار داشته که برای اجرای آن به حدود ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ملکی گفت: در ضمن لایروبی رودخانه های استان و بازگشایی مسیر رودخانه ها با حمایت و همکاری دستگاه محترم قضایی در حدود ۶۱ هکتار از تصرفات صورت گرفته در بستر رودخانه ها آزادسازی شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آب منطقه ای قزوین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین لایروبی رودخانه لایروبی رودخانه ها رودخانه های استان بستر رودخانه ها لایروبی شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۱۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس گفت: در این عملیات ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس با حجم برداشت ۲۰ هزار متر مکعب لایروبی و پاکسازی می‌شود.

مرتضی کریمی فرد افزود: آماده سازی این شبکه برای شروع فصل بهره برداری جدید و تسریع در انتقال و تحویل به‌موقع آب برای مصارف مختلف و توزیع عادلانه‌تر آب بین حقابه بران شبکه آبیاری سرخس، با نظارت اداره منابع آب شهرستان سرخس شروع شده است.

وی گفت: این فعالیت‌ها در چهارچوب راهبرد و برنامه اصولی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای ارائه خدمات مطلوب به مردم منطقه برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم در سال آبی جدید، در خدمت‌رسانی به مردم، بیش از پیش تلاش کنیم.

دیگر خبرها

  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است
  • افزایش ۴ برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد