Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امروز همزمان با ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به مقبره هارونیه با حضور رییس و جمعی از اعضای شورای شهر، مدیرکل میراث فرهنگی و جمعی از مدیران شهری افتتاح شد.

آرامگاه فردوسی و توس به پاتوق فرهنگ و ادب تبدیل شده است

شهردار مشهد در این مراسم با اشاره به اقدامات انجام شده در ساماندهی محدوده توس گفت: اکنون آرامگاه فردوسی و محدوده توس به پاتوق فرهنگ وادب تبدیل شده است، با پیگیری‌های شورای شهر که بر ساماندهی منطقه تاریخی توس تاکید داشتند و با تلاش همکارانم در حوزه عمران اکنون شاهد آن هستیم که محدوده آرامگاه فردوسی که از وجاهت تاریخی برخوردار بوده و میراث ماندگاری برای مردم است، سامان پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا کلایی اضافه کرد: امروز مردم و علاقمندان به فرهنگ و ادب در محیطی مناسب در آرامگاه فردوسی و بناهای تاریخی پیرامون آن حضور پیدا می‌کنند و به نوعی آرامگاه فردوسی به پاتوق فرهنگ و ادب تبدیل شده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از مسیر دسترسی آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی هارونیه، اظهارکرد: از معاونت عمران می‌خواهم تا به عنوان عیدی به مردم مسیر مجاور این محل را نیز در اسرع وقت ساماندهی و مناسب‌سازی کنند.

موضوع ابلاغ طرح تفصیلی توس خارج از اختیارات مدیریت شهری بود

شهردار مشهد در ادامه به طرح تفصیلی توس اشاره و تصریح کرد: بارها در این خصوص صحبت شده است اما مردم باید بدانند که شورای شهر و مدیریت شهری تلاش و پیگیری‌های زیادی در این رابطه انجام داد اما موضوع خارج از اختیارات مدیریت شهری بود، با این وجود اعلام می‌کنیم هرطرحی را که آقایان در خصوص توس در شورای حفظ حقوق بیت المال و یا هر دستگاه بالادستی به جمع بندی برسند به شهرداری ابلاغ کنند تا بتوانیم به مردمی که در این محدوده هستند، پاسخگویی کنیم.

کلایی اضافه کرد: هرکاری که تاکنون برای ساماندهی توس انجام شده با همکاری دو جانبه با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث خراسان رضوی انجام شده است و امیدواریم آنجا که سایر دستگاه‌ها دخیل هستند هرچه سریع‌تر به وظایف خود عمل کنند تا بتوانیم شاهد نتیجه مناسبی در آبادانی توس و پاسخگویی به مردم این منطقه باشیم.

هزینه ۱۱۰ میلیارد تومانی برای ساماندهی محدوده تاریخی توس

وی گفت: یکی از نقاط ارزشمند خراسان رضوی منطقه منفصل توس است، که اقداماتی که باید برای برجسته‌سازی آن و محیا کردن زیرساخت‌ها برای حضور مردم فرهنگ دوست در توس شود، انجام شده است.

شهردار مشهد اضافه کرد: در این راستا طی سه سال گذشته محدوده ۷ هکتاری پیش‌خان آرامگاه فردوسی، مسیر دسترسی به کهندژ، به همراه پارکینگ و مسیر دسترسی به بنای تاریخی هارونیه ساماندهی و بهسازی شده است.

کلایی اضافه کرد: تاکنون با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساماندهی توس هزینه کرده‌ایم و تقریبا عناصر اصلی اجرا شده است و تنها مسیر مقابل پارکینگ باقی مانده که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کلائی با اشاره به اینکه معتقدم یکی از درخشان‌ترین دوره ها در حفظ و ساماندهی بناهای تاریخی و فرهنگی در حوزه مدیریت شهری و میراث فرهنگی را شاهد هستیم، گفت: در کنار خانه های تاریخی که در بافت پیرامونی حرم مطهراحیاء کردیم،فضاهای برجسته فرهنگی شهر را ازجمله باغ خونی و توس را مدنظر قراردادیم که امیدواریم این اقدامات با همکاری با میراث فرهنگی ادامه پیدا کند .

وی درخصوص وضعیت بازگشایی باغ خونی نیز افزود: اقدامات لازم برای ساماندهی این باغ تاریخی انجام شده است و تنها موضوع برای باز گشایی یکسری هماهنگی های لازم از سوی وزارت خارجه با روسیه است که درحال انجام است و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد فردوسی افتتاح روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شهردار مشهد محمدرضا کلایی آرامگاه فردوسی پاتوق فرهنگ برای ساماندهی میراث فرهنگی مدیریت شهری مسیر دسترسی فرهنگ و ادب انجام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۲۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور تصویب نامه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ هیأت وزیران در خصوص آیین نامه طبیعت‌گردی که در ۱۲ ماده تنظیم شده را به وزارت‌خانه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین نامه «پارک‌های طبیعی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده (اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست)»، «اراضی جنگلی، مراتع، بیابان ها، کویر‌ها و ... (مناطق تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی)»، «زمین‌بوستان‌ها (ژئوپارک‌ها) (اراضی تحت نظارت سازمان زمین شناسی)» و «محدوده‌های میراث طبیعی ملی و محدود‌های تاریخی - طبیعی (اراضی تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی)» مناطق مجاز برای طبیعت گردی محسوب می‌شوند.

کارگروه‌های ملی و استانی طبیعت گردی به ریاست نماینده وزارت میراث و با حضور نماینده سازمان حفاظت محیط زیست (معاونت محیط زیست طبیعی)، نماینده وزارت جهاد کشاورزی (رئیس سازمان منابع طبیعی)، نماینده وزارت صمت (رئیس سازمان زمین شناسی)، کارشناس طبیعت گردی، دستیار وزیر گردشگری در امور مردمی سازی و نماینده دستگاه‌های ذی ربط حسب موضوع مورد بررسی در کارگروه تشکیل می‌شود.

این کارگروه دستورالعمل بیراهه نوردی (آفرود سواری) در عرصه‌های طبیعی و نیز تهیه پیوست‌های فرهنگی برای ساماندهی تور‌های طبیعت گردی را تدوین می‌کند.

مسئولیت صدور مجوز فعالیت‌های طبیعت گردی به مؤسسات گردشگری به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور
  • اجرای برنامه های هنری ناشنوایان در جوار آرامگاه فردوسی