Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، در دقایق اول آخرین روز ثبت نام ها محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با حضور در وزارت کشور، برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «عنوان برنامه‌های من رفاه و عدالت است» اظهار کرد: همانطور که آیت الله هاشمی رفسنجانی با دولت کار و سازندگی تا حد زیادی توانستند خرابی‌های جنگ و عقب ماندگی ها و محرومیت ها را برطرف کنند، در این مقطع نیز می توانیم با اراده ملی آسیب های وارده را به رفاه و توسعه و معیشت مردم و اعتماد عمومی جبران کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها چند دقیقه پس از محسن هاشمی، علی لاریجانی وارد ستاد انتخابات کشور شد تا نام خود را در فهرست کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهم ثبت کند .
لاریجانی پس از ثبت نام گفت اینکه  وضع چنین است بخاطر این است که عده ای با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند.
سیدشمس‌الدین حسینی و مسعود پزشکیان، عباس آخوندی ،علی رضا زاکانی و مصطفی کواکبیان هم صبح و پیش از ظهر روز آخرین مهلت قانونی ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را انتخاب کردند تا با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کنند.
مسعود پزشکیان پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت:نمی شود با افرادی که سال ها مسئولیت داشته و مسبب مشکلات هستند راه را ادامه داد. باور غلطی است که فکر کنیم این افراد می توانند مشکلات را حل کنند. آزموده را آزمودن خطاست.
ابوالحسن فیروز آبادی پس از ثبت نام با بیان اینکه عدم توجه به شایسته‌سالاری مهمترین مشکل ماست، اظهار کرد: تلاش می‌کنم کسانی که شایسته‌ترین افراد و معتقد عمیق به جمهوری اسلامی هستند را سر کار بیاوریم.
عباس آخوندی وزیر مستعفی دولت روحانی نیز پس از ثبت نام در انتخابات تاکید کرد که می‌آیم تا گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم؛ زیرا که مسیر تولید و توسعه اقتصادی تنها از مجرای آزادی تجارت می‌گذرد.
وی با بیان اینکه «من می‌فهمم که شهروندان ایران پدیده‌ چنددولتی یا بی‌دولتی را با تمام رگ و پوست‌تان حس می‌کنند»، خاطر نشان کرد: مردم مشاهده میکنند که دولت مستقر امکان سیاست‌گذاری ندارد و کمتر سیاستی را می‌تواند به نتیجه برساند و اغلب، مشکل‌های مردم حل نمی‌شوند و بر هم انباشته می‌گردند.
علی رضا زاکانی نیز پس از ثبت نام  در جمع خبرنگاران اظهارکرد:آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است و تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند.
همچنین مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردمسالاری بعد از ثبت نام و پیوستن به جمع داوطلبان کاندیداتوری دولت سیزدهم با اشاره به اینکه رشد نقدینگی یکی از مشکلات کشور است، گفت: من برای حل این مشکل اختصاص کارت رفاهی به جای پرداخت مستقیم یارانه را در برنامه دارم.
عزت الله ضرغامی رییس اسبق صداوسیما هم پیش از ظهر شنبه با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات نام‌نویسی کرد.
رییس اسبق صدا و سیما با بیان اینکه یکی از شعارهای من این است که من روحانی نیستم و با صدای بلند این را برای مردم یادآوری خواهم کرد، مدعی شد: یکی از اقدامات اشتباه دولت روحانی تبدیل همه موضوعات کشور به موضوعات دوقطبی از دوقطبی مذاکره و ضد مذاکره و دیگری فضای مجازی و فیلترینگ است.
همچنین امروز عباس نبوی مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با حضور در وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
مقارن ظهر مروز اما سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد وثبت نام کرد؛ چهره ای که بسیاری او را یکی از کاندیداهای اصلی انتخابات خرداد ماه سال جاری می دانند.
ابراهیم رییسی پس از ثبت نام با اعلام اینکه حضور من در عرصه انتخابات به صورت مستقل است، تصریح کرد: هرچند گروه‌های بسیاری از من دعوت کردند اما حضور من نافی حضور هیچکس نیست. 
مسعود زریبافان رئیس پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران ظهر شنبه با حضور در ستاد انتخابات کشور جهت کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نام نویسی کرد.
زریبافان که در کابینه احمدی نژاد رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران بود بعد از ثبت نام در واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد گفت: از کسی که انتخابات را بخاطر خودش تحریم کند، برائت میجویم چه بسا که قبلاً هم اعلام برائت کرده‌ام.
بعد از ظهر امروز همچنین همزمان با انتشار بیانیه انصراف علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی از شرکت در انتخابات اسحاق جهانگیر ی معاون اول دولت که در دوره قبل نیز کاندیدای ریاست جمهوری شده بود با حضور در وزارت کشور ثبت نام کرد.
جهانگیری بعد از اعلام کاندیداتوری برای ریاست دولت سیزدهم اعلام کرد که قصد ورود به این انتخابات را نداشتم و امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود. اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف و عدم امکان ثبت نام تعدادی دیگر از کسانی که می‌توانستند این مسئولیت را بپذیرند، و این‌که جبههٔ ‌اصلاحات ایران، رهبران و شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب و بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی ‌تشخیص داده‌اند که باید به صحنه بیایم، به رغم میل و مصلحت شخصی و با توکل به خدا از قبول مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم. آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به ملت است تقدیم ملت می‌کنم.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ستاد انتخابات کشور پس از ثبت نام ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت انتخاباتی روس‌ها از ۵۸ درصد گذشت

رأی‌گیری انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری روسیه روز یکشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ وارد سومین و آخرین روز شد که مشارکت مردم این کشور در دو روز نخست ۵۸.۷۴ درصد اعلام شد.

به گزارش مشرق، ۱۱۴ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۷۳۴ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند که از این تعداد، ۱۱۲ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۴۷ نفر در روسیه زندگی می کنند.

پیش از این، مراکز افکارسنجی در روسیه، مشارکت ۷۱ درصدی در انتخابات این کشور و پیروزی ولادیمیر پوتین در این انتخابات با ۸۲ درصد آرا را پیش‌بینی کرده‌اند.

بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، مشارکت شهروندان روس در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تا ساعت ۲۳:۱۰ شامگاه شنبه ( ۲۳:۴۰ به وقت تهران) ۵۸.۷۴ درصد بود.

جمهوری چچن در صدر مشارکت انتخاباتی تا پایان روز دوم
در میان مناطق مختلف روسیه، جمهوری چچن که جمعیت غالب آن مسلمان نشین است، با ۹۰.۷۸ درصد مشارکت، صدرنشین جدول مشارکت انتخاباتی تا پایان روز دوم رأی‌گیری است.
پس از آن، جمهوری تیوا با ۸۷.۱۵ درصد در جایگاه دوم است.

مشارکت بالای مناطق تازه الحاق شده
جایگاه سوم میزان مشارکت انتخاباتی را جمهوری خلق دونتسک با ۸۶.۷۵ درصد آرا به خود اختصاص داده است؛ منطقه‌ای که طی دو سال اخیر و پس از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و بعد از همه‌پرسی، به روسیه ملحق شده است.

ساکنان خرسون، زاپروژیا و لوهانسک، دیگر مناطق تازه الحاق شده به روسیه نیز تا پایان روز دوم رأی‌گیری،‌ به ترتیب مشارکت ۷۷.۷، ۷۲ و ۶۳.۹۷ درصدی را در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه ثبت کرده اند.
رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۸ مهر ۱۴۰۱) پوتین رئیس جمهور روسیه و سران دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیا و خرسون معاهده‌هایی را در مورد الحاق خود به روسیه امضا کردند.
بر اساس نتایج همه‌پرسی که از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱ تا ۵ مهر ۱۴۰۱) برگزار شد، ساکنان این مناطق به الحاق مجدد به روسیه رأی دادند (دونتسک با ۹۸.۴۲ درصد آرا، لوهانسک با ۹۹.۲۳ درصد آرا، خرسون با ۸۷.۰۵ درصد آرا و زاپروژیا با ۹۳.۱۱ درصد آرا) و این مناطق در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۲۲ بخشی از روسیه شدند.

بیش از ۴.۲ میلیون نفر رأی آنلاین دادند
طبق گزارش پورتال نظارت بر رای آنلاین، مشارکت رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سامانه فدرال به ۹۰ درصد واجدان شرایط متقاضی رسیده است.

تا ساعت ۲۱:۲۷ شامگاه شنبه به وقت مسکو، چهار میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۹۱ نفر در ۲۸ منطقه روسیه که تقاضای رأی‌گیری آنلاین را ثبت کرده بودند، همانند ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری کنونی و نامزد این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت آنلاین در انتخابات شرکت کردند.

پیش از این اعلام شده بود که ۴.۹ میلیون نفر در روسیه تقاضای خود را برای شرکت آنلاین در انتخابات ثبت کرده‌اند.

از میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین در روز نخست و لئونید اسلوتسکی رهبر و نامزد حزب لیبرال دموکراسی در روز دوم رأی‌گیری در انتخابات مشارکت کردند.
ولادیسلاو داوانکوف (مردم جدید) و نیکولای خاریتونوف (حزب کمونیست فدراسیون روسیه) ، دو نامزد دیگر این انتخابات هنوز رای نداده اند.

شرکت ساکنان آودیوکا برای نخستین بار در انتخابات روسیه

بنا بر گزارش منابع خبری روسیه، ساکنان شهر آودیوکا که اواخر بهمن ۱۴۰۲ روس‌ها در رویارویی نظامی خود با اوکراین، موفق شدند کنترل آن را در دست بگیرند نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه شرکت کردند.

اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۲، نیروهای روس، کنترل کامل شهر آودیوکا که یک دژ مستحکم عظیم برای نیروهای اوکراین محسوب می‌شد را به دست گرفته است.

ساکنان آودیوکا برای نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری فدراسیون روسیه رای دادند. یک کمیسیون ویژه انتخابات در این شهر فعالیت می کند.

شعبه‌های اخذ رأی در انرهودار منطقه زاپروژیا نیز برای کاهش خطر حملات نیروهای اوکراین به رأی دهندگان، برای روز یکشنبه باز خواهد بود. طی دو روز اخیر، رأی‌گیری به صورت خانه به خانه در این منطقه انجام شده بود.

دردسرهای شهروندان روس در کشورهای بالتیک

کمیسر حقوق بشر در فدراسیون روسیه اعلام کرد که گزارش های متعددی از خارج از کشور در مورد موانع رای دادن روس های ساکن در این کشور دریافت کرده است. او قبلاً به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل شکایت کرده است.

تاتیانا موسکالکووا گفت: برای روس هایی که در حوزه بالتیک (کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی) زندگی می کنند، سایت هایی در مرز فدراسیون روسیه، در مناطق لنینگراد، کالینینگراد و پسکوف سازماندهی شده است. به گفته موسکالکووا، رای دهندگان با وجود موانعی که کشورهای همسایه در عبور از مرز برای آنها ایجاد می کنند، فعالانه از آنها استفاده می کنند.

حملات سایبری

شرکت مخابراتی روس‌تلکام گزارش داد که تنها در ۲۴ ساعت اول رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری روسیه، بیش از ۹۰ هزار حمله سایبری به سامانه‌های انتخاباتی این کشور انجام شده است. این هشت برابر بیشتر از یک روز رای گیری در سال ۲۰۲۳ است. حملات از خاک اوکراین، از آدرس های IP اروپای غربی و آمریکای شمالی ثبت می شود. این شرکت گزارش می دهد که نفوذ سایبری توسط گروه های حرفه ای انجام می شود.

ستاد نظارت بر انتخابات مسکو خاطرنشان می کند که بیشتر سرورهایی که از آنها به سامانه‌های انتخاباتی پایتخت حمله می شود در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا قرار دارند.

خرابکاری و گلوله باران

در چندین منطقه روسیه، تلاش‌ برای تخریب صندوق‌ها و برگه‌های رأی با ریختن رنگ در آنها ادامه یافت و هشت مورد اقدام برای آتش‌سوزی ثبت شد. در مجموع، بر اساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، ۲۹ حادثه از این دست در ۲۰ منطقه ثبت شده است. در بیشتر موارد، حداکثر مجازات این اقدامات طبق ماده ۱۴۱ قانون کیفری فدراسیون روسیه (ممانعت از اعمال حقوق انتخاباتی یا کار کمیسیون های انتخاباتی) پنج سال زندان است.

زمان اخذ رأی شهروندان روس در ایران

وزارت امور خارجه روسیه، بامداد جمعه فهرست شعب اخذ رأی این کشور در کشورهای مختلف جهان را اعلام کرد که بر این اساس، شهرهای تهران، اصفهان، رشت، بوشهر و دشت‌عباس مکان‌های پیش‌بینی شده برای اخذ شهروندان روسیه در جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

زمان رأی‌گیری از اتباع روسیه در ایران روز یکشنبه ۲۷ اسفندماه از ساعت هشت صبح تا ساعت ۲۰ اعلام شده است.

سفارت روسیه در تهران، کنسولگری‌های این کشور در اصفهان و رشت و دو مکان تعیین شده در شهرهای بوشهر و دشت‌عباس میزبانی صندوق‌های اخذ رأی از شهروندان روس را در ایران برعهده دارند.

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در وسیع‌ترین کشور جهان که به واسطه گستردگی، اختلاف زمانی شرق و غرب آن ۱۰ ساعت است، روز یکشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ وارد سومین و آخرین روز شده است.

رأی‌گیری انتخابات در پایتخت روسیه در حالی ساعت هشت صبح (۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز شد که ساکنان مناطق شرق دور، ۹ ساعت قبل تر روز دوم انتخابات خود را آغاز کرده‌ بودند و رأی‌گیری هنوز در کالینینگراد که یک ساعت با مسکو اختلاف زمانی دارد، آغاز نشده بود.

این کشور از کامچاتکا و چوکوتکا (نزدیک آلاسکا) در شرق گسترده است و حدود ۶۰۰ کیلومتری آن‌طرف‌تر از مرزهای غربی خود کالینینگراد را در قلمروی خود دارد، استانی که بین لهستان و لیتوانی در دریای بالتیک است و کاملاً از سرزمین مادری‌اش روسیه، جدا افتاده است.

شورای فدراسیون یا مجلس علیای پارلمان روسیه، ابتدا ۱۷ مارس ۲۰۲۴ (۲۷ اسفند ۱۴۰۲) را به عنوان تاریخ انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرد. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه بعدا اعلام کرد که رای گیری طی سه روز، از ۱۵ تا ۱۷ مارس (۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

بنا بر اعلام رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه، نتایج اولیه رأی‌گیری این انتخابات شامل نتایج ۹۰ درصد شعبه‌های اخذ رأی، نیمه اول روز دوشنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفندماه) اعلام خواهد شد.

چهارمین دوره (کنونی) ریاست جمهوری پوتین ۷ مه ۲۰۲۴ میلادی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) به پایان می‌رسد. پوتین برای پنجمین بار در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نامزد شده است و در صورت پیروزی در این دور از انتخابات، دوره ریاست وی تا ۶ سال دیگر یعنی سال ۲۰۳۰ میلادی تمدید خواهد شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • آیت الله رئیسی پیروزی پوتین در انتخابات روسیه را تبریک گفت
  • رئیسی، پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تبریک گفت
  • اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید برود؟
  • اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟
  • علی لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ می‌شود؟
  • مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه به ۷۳ درصد رسید
  • آغاز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران
  • آغاز  رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران
  • لاریجانی رکورد زد، قالیباف در برزخ ماند
  • مشارکت انتخاباتی روس‌ها از ۵۸ درصد گذشت