Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@16:27:44 GMT

علائم هشداری نوجوانان پیش از وقوع اعتیاد به مواد مخدر

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۴۴۱۳

علائم هشداری نوجوانان پیش از وقوع اعتیاد به مواد مخدر

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "عبدالوهاب حسنوند" اظهار داشت: احتمال گرایش به اعتیاد یا عدم گرایش انسان‌ها به مواد مخدر بستگی نسبی با چگونگی شرایط زندگی آنها در دوران کودکی دارد. شرایط این دوران خصوصاً در مراحل تصمیم گیرنده، همانند زمان ورود به مهد کودک، مدرسه و چگونگی گذران دوران بلوغ، نشان دهنده خط مشی کودک در بزرگسالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: طبق نتایج مشابه تحقیقات دراز مدتی جهانی، افرادی که در دوران کودکی از سلامت روحی و جسمی برخوردارند و زندگی رضایت بخشی دارند کمتر در خطر اعتیاد هستند. و در مقابل کودکانی که از این شرایط برخوردار نیستند، علائم واضحی دال بر آن‌که در آینده احتمال گرایش به اعتیاد دارند، وجود دارد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: تعادل و سلامت جسم و روان منجر می‌شود تا کودک در آینده شخصیت مستحکمی داشته و مشکلات را بهتر تحمل کند؛ همچنین اعتماد به نفس بالایی داشته و نیازی برای روی آوردن به مواد مخدر احساس نمی‌کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب با اشاره به آن‌که، بهترین روش برای جلوگیری از اعتیاد معالجه آن نیست بلکه پیشگیری از به وجود آمدن آن است، افزود: طی سالیان گذشته متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که یک برنامه صحیح پیشگیری از اعتیاد، بسیار زودتر از آن‌که پیش‌تر تصور می‌کردند، باید آغاز شود.

حسنوند گفت: بنابراین آنقدر که پیشگیری از ایجاد اعتیاد اهمیت دارد، معالجه آن از این اهمیت برخودار نیست. البته نسخه صد در صدی برای مبارزه با اعتیاد وجود ندارد، اما سعی ما در آن است که تا جای ممکن راهی منطقی و عملی برای پیشگیری از اعتیاد کودکان و نوجوانان بیابیم.

علائم هشداری نوجوانان پیش از وقوع اعتیاد

وی بیان داشت: مسلماً شناخت علائم هشداری اعتیاد که ناشی از مشکلات روحی است، آسان نیست، بنابراین بهتر است با مشاهده اولین نشانه دچار ترس و وحشت نشوید زیرا در صورتی باید این علائم را جدی بگیرید که مرتباً و به مدت طولانی مشاهده شوند.

به گفته مقام ارشد پلیس تهران بزرگ در حوزه مبارزه با مواد مخدر، این علائم عبارتند از:
۱. هنگامی که کودک به نحو واضحی گوشه‌گیر باشد.
۲. به طور افراطی بترسد.
۳. به طرز مشخصی تعادل جسمی نداشته باشد و نتواند تمرکز کند.
۴. در دنیای تخیلی زندگی کند و از آن بیرون نیاید.
۵. با کودکان دیگر بدون دلیل خشونت کند و عمداً وسایل را خراب کند.
۶. دائم از خودش صدا در آورد و مزاحم اطرافیان شده و حاضر به پذیرش حرف‌های دیگران نباشد.
۷. در مدرسه دائم حوصله‌اش سر برود و شکایت کند که مدرسه برای او خسته کننده است.
۸. سعی نکند شرایط را تغییر دهد و یا موفق به تغییر این شرایط نشود.
۹. هیچ دوستی نداشته باشد.
۱۰. به خود اطمینان نداشته باشد؛ از استقلال بترسد و قادر به تصمیم‌گیری نباشد.

سرزندگی و بالندگی گامی موثر در پیشگیری از اعتیاد

حسنوند اظهار داشت: افزایش مهارت‌های زندگی، تقویت روحیه سرزنده و بالنده، ایجاد نشاط و شادابی، گسترش امکانات تفریحی و غیره به عنوان زیربنای روش‌های زندگی در هر جامعه می‌تواند تمایل به اعتیاد به مصرف مواد مخدر سنتی، صنعتی و داروهای روان گردان را کاهش دهد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب گفت: نگاه فرهنگی به مسائل پیشگیری، کنترل و مقابله با اعتیاد به عنوان اساسی‌ترین آسیب اجتماعی، موثرترین دیدگاه برای کاهش مشکلات است.

وی ادامه داد: در واقع پیشگیری‌های فرهنگی یعنی آموزش از خانواده تا مدرسه، از مدرسه تا دانشگاه و از دانشگاه تا جامعه و انتقال آموزه‌های ضروری برای افزایش مهارت‌های زندگی، راه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را هموارتر می‌کند و بدون یادگیری این مهارت‌ها هرگونه مبارزه جنبه مقطعی و موقت خواهد داشت.

حسنوند خاطرنشان کرد: آموزش شیوه‌های فرزندآوری، فرزندپروری و برقراری تفاهم در خانواده را برای مبارزه با اعتیاد ضروری است و به دنبال آن شیوه‌هایی که والدین در تربیت فرزندان خود به‌کار می‌گیرند، نقش اساسی در تامین سلامت روانی فرزندان آن‌ها دارد.

این مقام انتظامی بیان داشت: در سایه ارتباط سالم است که می‌توان نیازهای فرزندان را شناخت و نسبت به تامین و ارضای آن‌ها اقدام کرد. هر یک از این شیوه‌ها اثراتی بر رفتار کودکان دارند که در این میان اثرات مخرب و منفی شیوه‌های سهل‌گیرانه و مستبدانه بیشتر است لذا آن‌چه اهمیت دارد این است که بهترین شیوه فرزندپروری، شیوه مقتدرانه است که والدین در عین گرم و صمیمی بودن با فرزند خود، کنترل‌کننده و مقتدر هستند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب تصریح کرد: این شیوه به کودکان کمک می‌کند تا با هنجارهای اجتماعی بهتر سازگار شوند و همچنین تاثیر کمی بر آزادی‌های فردی آن‌ها دارد. این کودکان با کفایت، واقع‌گرا، دارای اعتماد به نفس، فعال، خود نظم‌بخش و مسئول هستند.

وی افزود: بیشتر مشکلات رفتاری کودکان منعکس‌کننده شرایط پیچیده بین فردی اعضای خانواده به‌ویژه والدین است که در بزرگسالی به دلیلی روش‌های تربیتی نادرست والدین و تعاملات معیوب آن‌ها، به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

حسنوند ابراز کرد: روبرو شدن نوجوانان و جوانان در عصر حاضر با چالش‏ها و پدیده‏های متفاوتی مانند تنوع‌طلبی، لذت‌طلبی، عدم حمایت‏های عاطفی والدین، کاهش کنترل و نظارت اجتماعی بر رفتار و عملکرد فرزندان، وجود اختلافات خانوادگی، احساس درماندگی در بیان احساسات، عزت نفس پایین، ضعف اعتقادات دینی، بروز مشکلات و اختلالات روحی و روانی، ضعف مهارت‏های ارتباطی، ایجاد فریب فرهنگی با ارائه اطلاعات نادرست و نگرش‏های غلط مبنی بر تاثیرات مثبت مصرف مواد مخدر و روان گردان، تغییر الگوی مصرف و ارائه صدها نوع مواد مخدر با نام‏های جذاب، شکیل و فریبنده و افزایش آمار معتادان و مصرف کنندگان انواع مواد مخدر از جمله مسائلی است که لزوم توجه به جوانان و آسیب‏های فراروی آن‌ها از جمله اعتیاد را به عنوان یک مسئله و بحران بیش‌تر آشکار می‌کند.

وی تاکید کرد: همه گروه‌های سنی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند اما سهم جوانان بیش‌تر از دیگران است.

برچسب‌ها مواد مخدر والدین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مواد مخدر والدین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا مواد مخدر والدین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اخبار کنکور پلیس مبارزه با مواد مخدر مهارت ها شیوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۴۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از رسانه و روابط عمومی دادگستری کل استان تهران؛ ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: درمسیر تحول و تعالی و با اجرای برنامه‌های عملیاتی در دادگستری استان تهران ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان کاهش ۲۴ درصدی داشته است.

نیکوکار تصریح کرد: با پیگیری‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در جهت برگزاری شورای اجتماعی پیشگیری شهرستان‌ها، شهرستان بهارستان با اجرایی کردن مصوبات جلسات برگزار شده موفق به کاهش ورودی پرونده‌های طلاق توافقی به میزان بیش از ۲۴ درصد شده است.

وی افزود: اقدامات دادگستری بهارستان در راستای اهداف پیشگیرانه، موجب کاهش ورودی پرونده در ۷ اتهام از ۱۰ اتهام اول آن و همچنین تقلیل ورودی پرونده در ۵ حوزه تصرف عدوانی، طلاق توافقی، حوزه مواد مخدر، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی ناشی از تصادفات رانندگی و سرقت مستوجب تعزیر شده است.

نیکوکار گفت: سازگاری میان زوجین نیازمند کسب مهارت‌های لازم به وسیله آموزش است تا با کمک آن بتوان یک زندگی با کیفیت مطلوب را تجربه کرد؛ زیرا خوب زندگی کردن یک مهارت اکتسابی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تاکید کرد: طلاق تنها راه حل برای پایان دادن به اختلافات نیست و این اصل باید تا حد ممکن به شکل کم و محدود مورد استفاده قرار گیرد و تا جایی که امکان دارد به‌عنوان آخرین گزینه مطرح شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین از ۳ خودرو در ارومیه
  • ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه کشف شد
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • تصاویر جاسازی ماهرانه مواد مخدر در یک کامیون
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان
  • ویدیو/ مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد