Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:36:55 GMT

پیش بینی معرفی ۵۰ رقم بذر جدید گیاهان زراعی و باغی در کشور

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۵۲۰۵

پیش بینی معرفی ۵۰ رقم بذر جدید گیاهان زراعی و باغی در کشور

کامبیز بازرگان عصر شنبه در حاشیه بازدید از مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور واقع در کرج افزود: در سال گذشته ۴۶ رقم بذور جدید محصولات مختلف معرفی شد که ۱۸ رقم آن توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی شده است.

وی اظهار داشت: استان البرز قطب پژوهش های کشاورزی کشور است به طوریکه با توجه به قدمت و سابقه بالای این استان در حوزه زراعت و باغبانی بیشتر موسسات تحقیقاتی که در بخش کشاورزی فعالیت دارند در استان البرز استقرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازرگان گفت: موسسه تحقیقات اصلاح  و تهیه نهال و بذر مستقر  در کرج  قدمتی بیش از ۹۰ سال دارد و طبیعی است که سطح وسیعی از اراضی زراعی و کشاورزی استان البرز را برای فعالیت های اصلاح و تهیه بذر مورد نیاز کشاورزان به خود اختصاص دهد.

مصرف سالانه یک میلیون تن انواع بذر غلات در کشور

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون تن بذر انواع غلات برای کشت در کشور مصرف می شود، افزود: در حوزه محصولات مهمی همچون گندم و جو ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم و از بذرهای تولیدی کشور مصرف می کنند.

وی یادآور شد که در بذر دانه های روغنی، چغندر قند و محصولات علوفه ای نیز تا حدودی خودکفا هستیم و بخشی از آن نیز وارد می شود.

وی بیان داشت: پشتوانه تولید و تضمین تولید و مقابله با انواع تنش های محیطی و انواع بیماری های گیاهی، فرایند معرفی ارقام جدید بذر می باشد.

بازرگان با اشاره به اینکه روند معرفی ارقام جدید بذر به صورت مداوم و مستمر در کشور پیگیری می شود، گفت: فرایند تولید بذر در ایران به موازارت کشورهای پیشرفته یک کار مستمر و مداوم است و این موسسه با تحقیقات در طول نزدیک ۱۰۰ سال قدمت هر سال تعداد قابل توجهی ارقام بذر را به کشاورزان معرفی می کند.

وی خاطرنشان کرد: با معرفی ارقام جدید مطابق با تغییر اقلیم در کشور شاهد صرفه جویی های خوبی به خصوص در حوزه مصرف آب خواهیم بود به طوریکه فقط کافی است محصول رقم جدید معرفی شده یک ماه زودتر برداشت که صرفه حویی در یک بار آبیاری کمتر که سطح وسیعی را شامل می شود منجر به ذخیره مقدار قابل توجهی آب در کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از استاندار و همچنین دستگاه های اجرایی البرز در تعامل مناسبی که با موسسات تحقیقاتی و پژوهشی کشاورزی مستقر در البرز دارند، اظهار امیدواری کرد که با این تعاملات شاهد شکوفایی بیشتر پژوهش های بخش کشاورزی باشیم.

وی در خصوص صادرات بذر نیز گفت: پیش بینی صادرات بذر محصولاتی همچون چغندر قند را داریم به طوریکه اکنون این محصول مشتری خارجی دارد و در حال انعقاد قرارداد با کشورهای همسایه برای صادرات بذر هستیم ولی در بذر محصولاتی همچون گندم و جو به دلیل اینکه از جمله محصولات خودگشن هستند و این ارقام خیلی زود با خودشان تلقیح و تکثیر می شونددر  برنامه صادراتی خیلی حضور ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به همراه استاندار البرز از بخش های مختلف تحقیقاتی مزرعه تحقیقاتی ۴۰۰ هکتاری موسسه تحقیقات تهیه، تولید و اصلاح نهال و بذر کشور مستقر در کرج بازدید کردند.

برچسب‌ها گندم محققان ایرانی توسعه صادرات جهش تولید سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نهال و بذر استان البرز پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم محققان ایرانی توسعه صادرات گندم محققان ایرانی توسعه صادرات جهش تولید سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نهال و بذر استان البرز اخبار کنکور موسسه تحقیقات استان البرز نهال و بذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ایران/ تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ صادق ضیائیان، درباره وضعیت آب و هوایی کشور گفت: امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز و برخی مناطق استان های بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد،فارس، کرمان و خراسان جنوبی، وزش باد و بارندگی ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید؛ هوای تهران در وضعیت پاک قرار گرفت

به گفته وی، امروز خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج می شود.

وی افزود: یکشنبه ۱۶اردیبهشت ماه، در ارتفاعات البرز شرقی برخی نقاط واقع در شمال غرب و غرب کشور، افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می دهد.همچنین طی روزهای شنبه و یکشنبه در شمال غرب و دامنه های جنوبی البرز وزش باد شدید انتظار می رود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت هوای روز دوشنبه ادامه داد: دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، با ورود سامانه بارشی به غرب کشور، بارش در نوار غربی دامنه های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز،تهران، غرب سواحل دریای خزر و در برخی نقاط استان اصفهان ابرناکی و رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود.

ضیائیان گفت: همچنین بارش های روز دوشنبه، در کرمانشاه، غرب کردستان، شمال آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان شدت دارد.

وی افزود: سه شنبه۱۸ اردیبهشت ماه نیز بارندگی در جنوب غرب و جنوب کاهش یافته و در کل نوار شمالی ابرناکی گاهی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش بینی می شود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، گستره بارش در شمال غرب سواحل دریای خزر خراسان شمالی و خراسان رضوی خواهد بود و در نوار شرقی کشور وزش باد افزایش می یابد.

ضیائیان با اشاره به وضعیت دریاها گفت: از بعد از ظهر دوشنبه تا پنجشنبه هفته جاری دریای خزر مواج می شود.

وی با اشاره به وضعیت جوی پایتخت افزود: فردا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، آسمان تهران صاف تا کمی است و ممکن است در برخی ساعات وزش باد سرعت یابد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد.همچنین برای دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، آسمان نیمه ابری خواهد بود و در برخی ساعات وزش باد، بارش پراکنده و رعدوبرق با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229376 برچسب‌ها هواشناسی

دیگر خبرها

  • شرکت ملاردشیر، به عنوان تولید کننده برتر استان البرز برگزیده شد
  • پیش بینی هواشناسی کشور 15 اردیبهشت 1403/ تداوم بارندگی در برخی استان‌ها
  • هواشناسی ایران/ تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور
  • تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • چهار هزار و ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد