Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@10:45:18 GMT

یخ برای کوفتگی عضلات مفید است؟

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۰۱۱

یخ برای کوفتگی عضلات مفید است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بسیاری از ما بعد از یک تمرین شدید یا آسیب ورزشی، برای کاهش درد و تورم عضلات از کیسه‌های یخ استفاده می‌کنیم. اما یک مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از کیسه یخ ممکن است باعث کاهش روند بهبود درد یا کوفتگی عضلانی شود. کیسه‌های یخ که تقریباً در هر باشگاهی پیدا می‌شوند روند رایجی برای کاهش درد کوفتگی هستند و همه ما تجربه این را داریم که از آن‌ها استفاده کرده باشیم و دردمان کاهش پیدا کرده باشد؛ اما باید با احتیاط بیشتری از آنها استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یخ ناحیه آسیب دیده را بی حس می‌کند و تورم و التهاب را از بین می برد. اما، در سال های اخیر، محققان حوزۀ ورزش شروع به بررسی اثربخشی این فرایند کرده‌اند. تحقیقات نشان داد که افرادی که برای کاهش درد ساق پا از یخ استفاده کردند شدت دردشان نسبت به افرادی که استفاده نکردند کاهش نیافته بود و طول مدت بهبودی آن‌ها نیز تغییر نکرده بود. بلکه بیشتر یک بار روانی بود که احساس می‌کردند یخ باعث بهبودی می‌شود. در مطالعه ای دیگر مشخص شد که ورزشکارانی که بطور مداوم از کیس‌های یخ استفاده می‌کنند قدرت و توانشان نسبت به کسانی که کمتر از کیسه یخ استفاده می‌کنند بیشتر تحلیل می‌رود.

در یک مطالعه روی ۴۰ موش جوان، سالم و مذکر خستگی عضلانی ناشی از ورزش را با شوک‌های الکتریکی روی عضلات آن‌ها شبیه‌سازی کردند. عضلات جوندگان، مانند عضلات ما، از الیاف تشکیل شده و با هر حرکتی منقبض می‌شوند. دانشمندان بلافاصله پس از اعمال شبیه‌سازی شده، نمونه‌های عضلانی برخی از حیوانات را جمع آوری کردند و سپس بسته‌های یخی ریز را روی پاهای تقریبا نیمی از موش‌ها بستند، در حالی که بقیه را بدون یخ نگه داشتند. سپس هر دو گروه موش را هر چند ساعت و هر چند روز تا دو هفته از نظر عضلانی بررسی کردند. با تمرکز بر سلول‌ها تمام بافت‌ها را موشکافی کردند تا اثر یخ را روی بافت‌ها بررسی کنند.

همانطور که اکثر ما می‌دانیم، التهاب اولین پاسخ بدن به هرگونه عفونت یا آسیب است، سلول‌های ایمنی پیش از التهاب با عجله به منطقه آسیب دیده می‌روند، جایی که آنها با میکروب‌های مهاجم مبارزه می‌کنند یا تکه‌های آسیب دیده بافت و سلول را از بین می‌برند. سپس سلول‌های ضد التهاب به آن فضا منتقل می‌شوند و باعث کاهش ساکشن التهابی و تشویق به تشکیل بافت سالم می‌شوند. اما التهاب غالباً همراه با درد و تورم است، که به طور قابل توجهی بسیاری از افراد از آن بیزارند و از یخ برای رفع آن استفاده می‌کنند.

یخ روند بهبودی را کند می‌کند

با نگاهی به عضلات پای موش، محققان شواهد واضحی از آسیب دیدن بسیاری از رشته‌های عضلات را مشاهده کردند. آن‌ها همچنین در بافتی که از یخ استفاده نشده بود، تجمع سریع سلول‌های پیش التهاب را دیدند. در عرض چند ساعت، این سلول‌ها بقایای سلولی را از بین بردند، تا اینکه در سومین روز پس از انقباض، اکثر رشته‌های عضلانی آسیب دیده پاک شدند. در آن زمان، سلول‌های ضد التهابی همراه با سلول‌های عضلانی ویژه‌ای که بافت را بازسازی می‌کنند، ظاهر شدند و در پایان دو هفته، این عضلات کاملاً بهبود یافته به نظر می‌رسیدند.

در عضله یخ زده، بهبودی به طور قابل توجهی به تأخیر افتاده بود. فرایند رسیدن سلول‌های پیش از الهاب برای پاکسازی و آماده‌سازی برای بهبود در عضلات یخ زده هفت روز طول کشید در حالی که برای عضلات یخ نزده سه روز بود. حتی پس از دو هفته علائم مولکولی آسیب به عضله باقی مانده و بهبودی ناقص را نشان می‌دادند در حالی که برای عضلات یخ نزده بهبودی کامل رخ داده بود.

نتیجه این تحقیقات می‌گویند که کیسه یخ و یخ گذاشتن روی محل آسیب یا درد در عمل فرایند بهبودی را کند می‌کند. اما آزمایش انجام شده آسیب‌های جدی مانند پارگی، کشیدگی را آزمایش کرده بودند و نه درد و خستگی را به همین خاطر به آزمایش‌های بیشتر با نمونه‌های انسانی نیاز است.

منبع: The New York Times

پربیننده ترین عوارض واکسن کرونا را بشناسیم آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۲/۲۵) آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۲/۲۴) تزریق دوز اول واکسن آسترازنکا ۸۰ درصد مرگ ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد افراد مبتلا به آلرژی می توانند واکسن کرونا تزریق کنند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کوفتگی عضلات انتخابات ۱۴۰۰ یخ استفاده آسیب دیده سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا ولیلو سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در نخستین همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» که به میزبانی واحد ماکو برگزار شد، اظهار کرد: نگاه اسلام به بشریت یک نگاه تعالی‌بخش است که انسان را به عروج می‌رساند.

وی با بیان اینکه گاهی در مسیر حرکت انسان به سعادت، کوتاهی‌هایی وجود دارد که می‌تواند او را دچار لغزش کند، افزود: انسان خلیفة‌الله است، یعنی خداوند بار امانت خود را بر دوش انسان گذاشته و او برای اینکه بتواند بار امانت الهی را به دوش بکشد، باید از لغزش‌ها به دور باشد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی عنوان کرد: اینکه بگوییم حجاب سخت‌گیری است حرف درستی نیست؛ بلکه حجاب یک سهل‌گیری است که طی مسیر برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی انسان را هموار کرده و او را در برابر لغزش‌ها ایمن می‌کند.

ولیلو با اشاره به تشکیل خانواده و ایجاد محیط امن و سالم برای جوانان به‌عنوان یکی از معیار‌های مفید رسیدن به سعادت، تبیین کرد: تشکیل خانواده به دنبال خود، عشق، محبت، فرزندآوری و امید به زندگی را در انسان تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسائل جنسی نمی‌تواند محور روابط اجتماعی باشد، بر لزوم مصون ماندن از آسیب‌ها در مسیر رسیدن به سعادت و دستیابی به آرامش روحی و روانی تأکید کرد و ادامه داد: تفاوت جامعه جنسی غربی با جامعه الهی در این است که در جامعه الهی باید مسیررسیدن به سعادت را هموارتر کنیم تا انسان به مقام خلیفة‌اللهی برسد و جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی نیاز به سلامت جسمی و روانی دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی از برگزارکنندگان نخستین همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» تقدیر و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش در پاسخ به نیاز‌های جامعه مؤثر واقع شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • حتی یک وعده غذای بدون گوشت برای بیماران کبدی مفید است
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال