Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:26:18 GMT

مردم جهان از شنیدن زبان فارسی لذت می‌برند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۴۸۸

مردم جهان از شنیدن زبان فارسی لذت می‌برند

به گزارش ایرنا، نصیراحمد ملازهی شامگاه شنبه در ویژه برنامه پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اظهار داشت: زبان فارسی از شیرین‌ترین زبان‌ها است که با وجود هزاران شاعر و ادیب پر آوازه در طول تاریخ افراد زیادی در سراسر دنیا علاقه‌مند هستند تا این زبان شیرین را فرا بگیرند و با مفاهیم غنی که با این زبان تولید شده است آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هزاران سال است که مردم بلوچ با زبان فارسی ارتباط دارند و از زمان‌های دور در بلوچستان به افرادی با سواد گفته می‌شد که می‌توانستند زبان فارسی را خوب بخوانند و بنویسند، در مکتب‌های قدیمی کتاب‌های بوستان، گلستان، مخزن الاسرار، حافظ و شاهنامه تعلیم داده می‌شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چابهار تصریح کرد: لذا بر ماست که در حفظ، پاسداری زبان  و واژگان شیرین فارسی بکوشیم و ارزش حکیمی همچون فردوسی را بدانیم که از زبان سترگ فارسی حراست و پاسداری کرد تا امروز ما و میلیون ها انسان دیگر در سراسر دنیا از خواندن و شنیدن این زبان لذت ببریم.

محمدامین محمدی معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد چابهار نیز گفت: برگزاری برنامه پاسداشت روز زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی وظیفه هر نهاد فرهنگی است.
وی گفت:۲۵ اردیبهشت مصادف است با سالروز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی بزرگ، لذا وظیفه نهادهای فرهنگی است که در پاسداری و گرامیداشت زبان فارسی که افتخار و غرور ملی ما ایرانیان است بکوشند.
 این برنامه مجددا با تدوین و ویرایش در همین صفحه و در دیگر شبکه های اجتماعی برای علاقه مندان بار گزاری خواهد شد.
همزمان با سالروز زبان فارسی و بزرگداشت ناجی زبان و ادبیات فارسی، فردوسی بزرگ، ویژه برنامه‌ایی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد چابهار با همکاری هنرمندان و شاعران شهر چابهار به صورت مجازی برگزار شد.
 با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌ها، این برنامه کاملا به صورت مجازی و به طور زنده از صفحه اینستاگرام پخش شد.
 محتوای این برنامه شامل سخنرانی توسط استاد کریم باشنده، اجرای شاهنامه خوانی و نقالی توسط هنرمندان، اجرای موسیقی سنتی ردیف دستگاهی و شعر خوانی توسط شاعران بود.

برچسب‌ها سواحل چابهار و کنارک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهنامه ابوالقاسم فردوسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سواحل چابهار و کنارک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهنامه سواحل چابهار و کنارک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهنامه ابوالقاسم فردوسی اخبار کنکور زبان فارسی و بزرگداشت فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حاج عیسی قلی پور معروف به عیسی بخشی از بزرگان عرصه موسیقی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت نمودم.

شادروان حاج عیسی قلی پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب، عشق، عرفان، حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می نمایم.»

عیسی قلی‌پور از بخشی‌های موسیقی مقامی شمال خراسان، نوازنده دوتار و پیشکسوت موسیقی محلی در این خطه است که چندین دهه سابقه بخشی‌گری دارد و به علت کهولت سن و بیماری سرطان درگذشت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • دیدار رئیس سازمان فرهنگ با معاون وزیر خارجه ارمنستان
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان