Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - بحران مرغ و تخم مرغ در حالی سال گذشته به یکی از چالش‌های اصلی بازار تبدیل شد که با کنکاشی در این رابطه می‌توان عامل اصلی این بحران را واردات نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و فروش آن به قیمت آزاد دانست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، در بحبوحه گرانی‌ها و تورم‌های عجیب و سرسام‌آوری که هر روز در کالاهای مختلف بازار به ویژه کالاهای اساسی و روزمره زندگی مردم مشاهده می‌کنیم، محصولات دامی به‌ویژه مرغ و تخم مرغ سال گذشته رکوردهای بسیار جالبی از خود در افزایش قیمت ثبت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرغی که به سرعت از نزدیک به 11 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به حدود 40 هزار تومان رسید و به همان سرعت از سفره زندگی بسیاری از مردم هم پرکشید؛ افرادی که حقوق روزانه خود را هم اگر به صورت کامل برای مرغ با این قیمت می‌گذاشتند نمی‌توانستند یک دانه آن را خریداری و به خانه و خانواده برسانند.

وضعیت مرغ‌های تکه‌تکه شده اما بسیار بدتر از سالم آن بود و در زمانی کار به جایی رسید که هر کسی هر قسمتی از مرغ را با هر قیمتی که دوست داشت عرضه می‌کرد و در این بین تنها مردم بودند که مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها کمر آنها را خم می‌کرد و هر روز سفره آنها کوچک و کوچک‌تر می‌شد.

رسیدن تخم مرغ به تیتر یک رسانه‌های کشور در سال گذشته

گرانی‌های مرغی اما محصور به همین دو حوزه نبود و تخم مرغ هم سری در میان سران پیدا کرده بود و هر روز با افزایش قیمت‌های عجیب و غریبش به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده بود.

موضوعی که نه تنها صرفاً به گرانی بلکه کمبود هم کشیده شد و چه در ارتباط با تخم مرغ چه برای مرغ سالم صف‌های زیادی تشکیل شد؛ صف‌هایی که در دولت یازدهم و دوازدهم به کرات و در حوزه‌های مختلف شاهد تشکیل آن بودیم.

نکته بسیار جالب در ین رابطه، مسیری است که باید برای یافتن مقصر این وضع طی کرد؛ راهی که البته یکی از عوامل اصلی آن برای همه مشخص بود و آن چیزی جز گرانی و کمبود نهاده‌های دامی نیست.

فروشندگان مرغ و تخم مرغ، دولت و مرغدار را مقصر می‌دانند

با توجه به ابعاد گسترده این موضوع با یکی از فروشندگان مرغ و تخم مرغ در استان گفت‌و‌گوی کوتاهی انجام دادیم و از علت کمبود و گرانی مرغ سوال کردیم؛ گفت‌وگویی که دولت و مرغداران را مقصر جلوه داد.

این فروشنده مرغ و تخم مرغ معتقد بود زمانی که مرغ و تخم مرغ از سوی مرغداران به بازار عرضه نشود، آنها هم نمی‌توانند نیاز بازار را پاسخگو باشند در نهایت کمبود و گرانی به وجود می‌آید؛ در مقابل هم وقتی دولت نظارتی بر این موضوع نداشته باشد، نه تنها تامین این نیاز انجام نمی‌شود بلکه قیمت‌های دلخواه فروشندگان هم به بحران کمبود دامن می‌زند.

نقش مرغداران در بازار مرغ را هیچ کسی نمی‌تواند انکار کند ولی در ارتباط با اینکه آیا مرغداران به واقع مقصران گرانی‌ها و کمبودهای مرغ در بازار بودند هم خبرگزاری تسنیم گفت‌‌و‌گویی با یکی از فعالان این حوزه در یزد انجام داد.

ناگفته‌های غم انگیز مرغداران از بحران نهاده‌ها؛ تولید انبوه و ارزان آرزوی مرغداران است

گفت‌وگوی تسنیم با این مرغدار منجر به بازشدن سفره دل او شد و هرآنچه گلایه و ناراحتی بود را یکجا بر سر این سفره قرار داد  و ناگفته های بسیاری که محلی برای بیانش نداشت را بازگو کرد که شاید بیان تمام آنها خارج از حوصله این نوشتار باشد اما هر یک از موضوعات آن را می توان با گزارشی مفصل مورد بحث و بررسی قرار داد.

این مرغدار یزدی انگشت اتهام خود را از مرغداران برداشت و مستقیم آن را بر مسئولان و واردکنندگان نهاده‌های دامی گرفت و کمبود و گرانی‌های عجیب نهاده‌های دامی را عامل اصلی بحران مرغ و تخم مرغ در طول یک سال گذشته دانست.

در خلال صحبت‌های این فعال عرصه مرغداری یزد، نکته قابل توجهی وجود داشت و آن پرداخت کامل هزینه چند کانتینر نهاده‌های دامی به عرضه کنندگان آن بود، پرداختی که با هیچ زمانی با قیمت مصوب نهاده را به آنها نرساند و پس از تاخیرهای بسیار زیاد، نهاده‌هایی با قیمتی چند برابر مصوب را تحویل داد.

نهاده ارزان و کافی بدهید مرغ و تخم مرغ ارزان بگیرید

به درخواست این مرغدار سری به انبار نهاده‌های دامی وی زدیم؛ مشتی از نهاده‌ها را در دست گرفت و با ناراحتی از مسئولان گلایه کرد و گفت: واقعا مسئولانی که یک دولت را اداره می‌کنند توان مدیریت نهاده‌های دامی را ندارند که وضعیت کشور به این صورت نشود؟ من مرغدار اگر نهاده با قیمت پایین و به میزان کافی به دستم برسد مگر دیوانه‌ام که مرغ و تخم مرغ تولید نکنم؛ اما اگر دولت جلوی سودجویان این بازار را نگیرد وضعیتی به مراتب بدتر از سال قبل دوباره در کشور به وجود می‌آید.

گرچه که در هر عرصه‌ای متخلفانی هم حضور دارند و مرغداری‌ها هم از این قضیه جدا نیستند اما صحبت‌های این مرد میان‌سال یزدی که بیش از ربع قرن در این عرصه کار کرده به خوبی ابعاد بحران مرغ را به مسیر اصلی خود که همان کمبود و گرانی غیرمتعارف نهاده های دامی بود بازگرداند.

در این زمینه و با توجه به نقش مهم دولت در ارتباط با نهاده‌های دامی، خبرنگار خبرگزاری تسنیم در یزد با محمدرضا علمدار یزدی رئیس سازمان صمت استان یزد گفت‌و‌گو کرد و جویای اقدامات این سازمان برای کنترل وضعیت نهاده‌های دامی در استان به عنوان مقیاسی از وضعیت کشور شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: سدسازی افغانستان در هیرمند ‌سوءاستفاده نیست / چندگانگی تصمیمات در واردات نهاده‌های دامی کمبود نهاده‌های دامی دست‌بردار گاوداران نیست ‌کشف میلیاردی نهاده‌های دامی قاچاق و تقلبی در مازندران

تشکیل 20 فقره پرونده تخلف در زمینه نهاده‌های دامی در یزد

علمدار یزدی در این گفت‌وگو بیان کرد که در سال 1399 بیش از 700 واحد عمده و خرده در زمینه نهاده‌های دامی مورد بازرسی قرار گرفته و 20 فقره پرونده به ارزش ریالی بالغ بر یکصد میلیارد ریال در زمینه نهاده‌های دامی تشکیل شده است.

به گفته وی بررسی پرونده‌های متشکله در حوزه نهاده‌های دامی، بیانگر آن است که تخلفات، عرضه خارج از شبکه و عدم اعلام موجودی در سامانه جامع انبارها بیشترین سهم تخلفات را به خود اختصاص دادند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: از مجموع پرونده‌های تخلف متشکله، 30 درصد مربوط به سبوس گندم، 40 درصد مربوط به ذرت دامی، 15درصد مربوط به کنجاله سویا و 15 درصد مربوط به جو دامی بوده است.

حجم تخلفات ایجاد شده در بازار نهاده‌های دامی استان یزد نشان از وجود مشکلاتی جدی در این بخش دارد اما موضوع مربوط به خرده فروشان و توزیع کنندگان نهاده‌های دامی نیست چرا که آنها هم گلایه‌های بسیاری از وضعیت نهاده‌های دامی دارند.

سرنخ در واردات نهاده با ارز 4200 تومانی است

در این زمینه خبرنگار خبرگزاری تسنیم به سراغ یکی از عمده فروشان نهاده‌های دامی در استان یزد رفت و از وی خواست تا توضیحاتی در ارتباط با این مشکل ارائه کند؛ درخواستی که این بار هم به گلایه‌ها و ناگفته‌های زیادی منجر شد.

گویی قصه نهاده‌های دامی و به دنبال آن بحران مرغ و تخم مرغ  در طول یک سال آخر دولت دوازدهم قصه «مثنوی هفتاد من» است و این توزیع کننده نهاده‌های دامی استان هم از بی‌تدبیری و عدم نظارت درست تولید در توزیع و قیمت نهاده‌های دامی گلایه‌مند بود.

وی معتقد است که باید موضوع نهاده‌ها را از سرشاخه‌های واردات آن که با ارز 4200 تومانی اقدام به واردات می‌کنند اما به قیمت یارانه‌ای در بازار توزیع نمی‌کنند جست‌و‌جو کرد.

با وجود تلاشی که خبرنگار تسنیم برای ارتباط با واردکنندگان نهاده‌های دامی داشت این موضوع محقق نشد و به همین دلیل مسئله واردات و تخلفات صورت گرفته را از محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی پیگیری کرد.

واردات نهاده‌ با ارزش 4200 تومانی فروش با قیمت آزاد

جوکار در این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه سال گذشته واردات نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومانی بوده است معتقد است که همین موضوع سبب ایجاد رانت و فساد شده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارز 4200 تومانی با رانت تنها به افرادی خاص و معدود تعلق می‌گیرد بیان کرد که اگر می‌خواهیم از رانت و فساد جلوگیری شود باید یارانه ارز دولتی به انتهای چرخه تولید اختصاص یابد.

جوکار وجود رانت‌هایی که به واسطه ارز 4200 تومانی در کشور ایجاد شده را مشکلی در تمام عرصه‌ها دانست و افزود: دولت اصرار دارد که ارز 4200 تومانی بدهد و نمایندگان مجلس هم تاکید دارند که به جای پرداخت این ارز به عده‌ای خاص، آن را به عنوان یارانه در انتهای چرخه تولید قرار دهیم تا قیمت تمام شده برای مردم قابل قبول شود.

پرداخت 10 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در سال 99

به گفته نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، در سال 99 معادل 10 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی داده شده و آنچه که مورد نیاز واحدهای دامی و مرغداری‌های ما برای تولید گوشت، شیر، تخم مرغ بوده با ارز 4200 تومانی پرداخت شده و واردات هم انجام شده اما معلوم نیست این واردات کجا رفته است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما حتی یک ریال نهاده‌های دامی با ارز آزاد وارد کشور نمی‌کنیم بیان کرد که تمام این نهاده‌ها با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود ولی چطور می‌شود که دامدار و مرغدار ما باید این نهاده‌ها را به قیمت‌های بسیار گران و آن هم به سختی دریافت کند؟

شبکه توزیع ناسالم عامل بحران مرغ و تخم‌مرغ

وی با اشاره به اینکه این مشکل به وجود شبکه توزیع ناسالم برمی‌گردد خاطرنشان کرد: آیا واقعا مقصر اینکه 50 درصد این نهاده‌ها در خارج از شبکه توزیع شده مردم یا کشورهای خارجی هستند؟ با این وضعیت مرغدار اقدام به جوجه‌ریزی نمی‌کند و دامدار هم دام‌های خود را نگه نمی‌دارد و به این ترتیب بحران گوشت و تخم مرغ و مرغ در جامعه ایجاد می‌شود.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی همین اقدامات سبب شد که مرغ هفت یا 8 هزار تومانی به بالای 30 هزار تومان در مقطعی از زمان برسد تصریح کرد: متاسفانه یک مدیریت درست و مناسب در حوزه اقتصاد کشور وجود ندارد.

توضیحات رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس از یک سو و گلایه‌های عمده فروشان نهاده‌های دامی، مرعداران و فروشندگان مرغ و تخم مرغ از سوی دیگر در کنار توضیحات رئیس سازمان صمت یزد نشان از بی‌تدبیری عظیمی دارد که در واردات نهاده‌های دامی از سوی دولت اعمال شده است.

موضوعی که منجر به پرشدن جیب عده‌ای خاص و سودجو در مقابل کوچک‌تر شدن لحظه‌ای سفره عموم مردم شده در حالی که دولت با کمی نظارت بر روند واردات و توزیع نهاده‌های دامی می‌توانست از این بحران جلوگیری به عمل آورد.

در میان صحبت‌های جوکار موضوع بسیار مهمی وجود داشت و آن واردات نهاده با ارز 4200 تومانی و رسیدن آن به دست مرغدار به قیمت آزاد و چندین برابر قیمت مصوب بود؛ موضوعی که شاید جز بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مسئولان مربوطه دولت در این حوزه نمی‌توان نامی دیگر بر آن نهاد.

انتهای پیام/781/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس واردات نهاده های دامی بحران مرغ و تخم مرغ مجلس شورای اسلامی نهاده های دامی ارز 4200 تومانی خبرگزاری تسنیم درصد مربوط کمبود و گرانی استان یزد قیمت آزاد سال گذشته گرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۹۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جزییات یارانه جدید ۶٠٠ هزار تومانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به ارزش ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند. 

این طرح برای مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود یک میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور در حال اجرایی شدن است.
مادران مشمول طرح یسنا می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل: لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات، سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل: پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به‌صورت رایگان خریداری کنند.
مادران سه دهک اول درآمدی برای اطلاع از این که آیا مشمول طرح هستند یا خیر؛ می‌توانند به برنامه کاربردی «شما» مراجعه کنند و پس از وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار از وضعیت خود مطلع شوند.
اجرای این طرح از روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین آغاز شده است و مشمولان آن می‌توانند از تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد با کالابرگ الکترونیکی، خرید خود را انجام دهند.

دیگر خبرها

  • اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • هر ریال عربستان ۱۷۰۷۰ تومان
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • اعلام جزییات یارانه جدید ۶٠٠ هزار تومانی
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم