Web Analytics Made Easy - Statcounter

عیسی فر با بیان اینکه یاران امام علی (ع) به عنوان سند زنده و گویا نقش بسزایی در تبلیغ و ترویج شریعت و امامت امیرالمومنین(ع) داشتند، گفت: در کتابم به ۳۰۳ نفر از یاران امام علی(ع) و زندگی ۷۰ نفر از آنان پرداختم.

خبرگزاری شبستان،سرویس فرهنگی،مریم داوری: «احمد عیسی فر»، نویسنده، پژوهشگر و دانش آموخته علوم ارتباطات است که تاکنون بیش از 30 عنوان کتاب در زمینه های تاریخ اسلام، رجال شیعی و امور دینی و تربیتی نگاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که مدیر انتشارات رایحه عترت است نزدیک به 17 سال سابقه مدیریت روابط عمومی برخی از نهادهای انقلابی و سازمان های دولتی را بر عهده داشته است و از سال 1394 تاکنون پروژه ای تحت عنوان بزرگان مشاهیر و مفاخر نور را کار کرده است که تاکنون نزدیک به سه هزار شخصیت نوری در تمام حوزه های علمی، فرهنگی و هنری جمع آوری شده است. گفتگویی با وی در مورد اثرش با عنوان« زندگانی امام علی(ع) و یاران آن حضرت» ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

چه شد تصمیم گرفتید کتابی در مورد امام علی (ع) بنویسید؟

مسلما قلم از نگارش شخصیت امام علی (ع) بسیار ناتوان است و نگارنده کتاب «زندگانی امام علی (ع) و یاران آن حضرت» به قدر توان خود و از باب ابراز ارادت خالصانه به پیشگاه مقدس اش با استفاده از آثار بزرگان، قطره ای از دریای بیکران شخصیت گرانقدر حضرت اش را به نگارش درآورده است.

 

کتاب« زندگانی امام علی (ع) و یاران آن حضرت» شامل چند فصل یا بخش است؟

این کتاب شامل 14 فصل است. فصل اول مشروحی از زندگانی حضرت از هنگامه ولادت در کعبه مقدس، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی، همراهی با پیامبر اکرم (ص)، ازدواج و حتی شهادت حضرت است. فصل دوم سیره و روش امام علی (ع) را در تمامی حوزه های عبادی، عرفانی، اجتماعی، جهادی، اخلاقی، اقتصادی و مدیریت کلان به نقد کشانده است. فصل سوم وقایع و حوادث دوران حضرت علی (ع) از جمله ماجرای عقد اخوت، لیله البیت، مهاجرت، مباهله، غدیر خم، ماجرای ثقیفه، احتجاج با ابوبکر و آغاز حکومت حضرت را مورد بررسی قرار داده است. در دیگر فصل ها به ترتیب حضور دلاورانه حضرت در تمامی جنگ ها چه در دوران پیامبر (ص) و چه پس از رحلت آن حضرت و دوران امامت حضرت اش را شرح دادم. همچنین شخصیت امیرالمومنین (ع) را از نظرگاه قرآن، احادیث نبوی، دانشمندان اهل سنت و غیر اسلامی و نیز خلفا می خوانیم. در بخش های پایانی کتاب به شرح زندگانی بیش از یکصد تن از یاران و اصحاب حضرت و همچنین نقد و تفسیر برخی از خطبه ها، نامه ها، قضاوت ها و ادعیه حضرت امیرالمومنین (ع) پرداخته شده است.

 

در این کتاب به چند نفر از یاران امام علی(ع) اشاره داشتید؟

در این کتاب از 303 نفر از یاران امام علی (ع)نام برده شده و به شرح بیش از 70 تن از آنان از جمله ابن عباس، کمیل، اباذر، میثم، اصبغ بن نباته، اویس قرنی، حجربن عدی و رشید هجری به طور کامل پرداخته شده است.

یاران امام علی(ع) چه نقشی در کمک به امام علی(ع) در راه حفظ و ترویج اسلام داشتند؟

بسیاری از یاران حضرت (ص) بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) در حمایت از امام علی (ع) و ولایت در مقابل بانیان سقیفه ایستادند و به روشنگری همت گماشتند. در حمایت از امام علی(ع) برخی از یاران مانند اباذر تبعید و بعضی همچون حجر بن عدی، میثم تمار و مالک اشتر به شهادت رسیدند. بسیاری از یاران امام علی(ع) زمان حضرت رسول (ص) را درک کرده و بعضا از صحابه بودند. یاران امام علی (ع) به عنوان سند زنده و گویا نقش بسزایی در تبلیغ و ترویج شریعت و امامت حضرت علی (ع) داشتند. در کتاب «زندگانی امام علی (ع) و یاران آن حضرت» سعی کردم شرح حال بسیاری از یاران امام علی (ع) که پندآموز و گویای گوشه هایی از تاریخ اسلام است را با قلمی روان برای خوانندگان بیاورم.

 

مخاطبان کتاب زندگانی حضرت علی (ع) و یاران آن حضرت» چه کسانی هستند؟

این کتاب برای آشنایی عموم مردم با زندگانی امام علی (ع) تهیه و تنظیم شده است و از پردازش بیشتر خودداری شده و به شرح مختصری از تمامی ابعاد زندگانی امام علی (ع) بسنده شده است. کتاب بیش از این امکان پردازش داشت اما در آن صورت برای عامه مردم مورد استفاده قرار نمی گرفت.

 

کتاب «زندگانی امام علی (ع) و یاران آن حضرت» چقدر مورد استقبال واقع شده است؟

این کتاب در سال 1382 توسط انتشارات رایحه عترت به چاپ رسید و سه بار تجدید چاپ شد.

 

کیفیت و کیمیت کتابهایی که در مورد امام علی (ع) نوشته شده است را چگونه ارزیابی می کنید؟

امام علی (ع) به گفته تمامی مورخان در تمامی ابعاد یک شخصیت استثنایی، الهی و مورد احترام هستند. مورخینی چون جرج جرداق مسیحی با کتاب الصوت العدالت الانسانیه و سلیمان کتابی و عبدالمفتاح عبدالمقصود سنی مذهب با آثارشان از آن حضرت با عظمت یاد کرده اند. حتی دانشمند بزرگ اهل سنت ابن ابی الحدید معتزلی با مجموعه کتاب شرح بر نهج البلاغه، کلام حضرت را فوق کلام دانسته و بسیار ستوده است.بیشتر علمای اهل سنت ، شیعه و مسیحی در مورد امام علی (ع)کتاب نوشتند. خوشبختانه به جنبه های مختلف زندگی و شخصیت امیرالمومنین(ع) خوب پرداخته شده است و چیزی در این زمینه کم گذاشته نشده است. البته این بدان معنا نیست که کار در این حوزه کافی هست. همچنان زمینه تحقیق، پژوهش و کار در مورد امام علی(ع) وجود دارد.

 

گفتنی است، کتاب «زندگانی امام علی (ع) و یاران آن حضرت» نوشته «احمد عیسی فر» مشتمل بر 335 صفحه در قطع وزیری از سوی انتشارات رایحه عترت به چاپ رسیده است.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: یاران امام علی ع مریم داوری امام علی ع یاران امام علی ع زندگانی امام علی مورد امام علی یاران آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۹۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی محمودنژاد در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: در ایام دهه کرامت به همت خادمان حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها اتفاقاتی در حوزه‌های هنری و مهندسی این آستان مقدس از جمله افتتاح برخی پروژه‌ها و رونمایی از برخی دستاوردهایی که در طول سال گذشته در این آستان مقدس انجام شده رقم خواهد خورد.

وی ابراز کرد: از جمله پروژه‌هایی رونمایی خواهد شد تکمیل ضریح مطهر رأس الحسین (ع) برای کشور سوریه که به همت خادمان حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده و در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) رونمایی می‌شود و آماده ارسال به آن مکان مقدس است.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده است گفت: این درب طلای فاخر با بهره‌گیری از هنرمندان قم و اصفهان و تیم فنی و هنری آستان قدس رضوی ساخته شده و در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه این دو پروژه از منابع خیرینی که با آستان مقدس همکاری می‌کنند تأمین منابع شده است افزود: همچنین در موکب حرم مطهر حضرت معصومه (س) در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا ساخت یک زائرسرا به زیربنای ۳ هزار مترمربع شروع شده که برای ارائه خدمت به زائران اربعین و همچنین در طول سال ساخته شده و تلاش می‌شود که تا پایان دهه کرامت به بهره‌برداری برسد.

محمودنژاد افزود: ما در حرم مطهر حضرت معصومه (س) هم پروژه‌های هنری و عمرانی از جمله کاشی‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری داریم که برخی در فاز اول و برخی در فاز تکمیلی قرار دارد و در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

کد خبر 6093128

دیگر خبرها

  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه