Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سابقه تغییرات دامنه نوسان از سال گذشته تا کنون اظهار کرد: دامنه نوسان از سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. دامنه به صورت متعارف بین ۵+ و ۵- بود و سپس مسئولان سازمان بورس تصمیماتی مبنی بر نامتقارن شدن دامنه گرفتند و به محدوده ۶+ و ۲- رسید که تا اوایل امسال نیز بر همین منوال بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: مجددا در روز‌های اخیر این دامنه به ۶+ و ۳- تغییر کرد. در نهایت چند روز پیش تصمیم بر این شد که دامنه به صورت اولیه خود بازگردد. وضعیت امروز بازار مانند روزی است که در ابتدای اسفند دامنه تغییر کرده بود و هیچ تغییری در بازار رخ نداد و عملا تاثیری در بازار نداشت.

بیشتر بخوانید

رشد بازار سرمایه در گروی توسعه نهاد‌های مالی است

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به علت تغییرات این دامنه بیان کرد: معمولا تصمیماتی توسط مسئولان اتخاذ می‌شود که منجر به اصلاح وضعیت نمی‌شود. زیرا اصلاح کردن وضعیت، هزینه دارد و مسئولان فعلی سازمان بورس نیز نمی‌خواهند چنین هزینه‌ای را اعمال کنند.

میرزایی در ادامه بیان کرد: نتیجه چنین تصمیماتی بار‌ها توسط کارشناسان و صاحب نظران گوشزد شده بود؛ مبنی بر اینکه هیچ تاثیری بر بازار نخواهد داشت. من نیز بار‌ها در این رابطه مصاحبه کردم و توضیح دادم که علت اصلی نوسان بازار، دامنه نوسان نیست که بخواهند با تغییر آن وضعیت را اصلاح کنند. راهکار باید متناسب با علت باشد و علت را پوشش دهد.

او تصریح کرد: وضعیت دامنه نوسان خیلی با شرایط کنونی بازار ارتباط خاصی ندارد. نقدینگی بزرگی در مرداد ماه از بازار خارج شده است. همچنین نایب رئیس مجلس نیز از خروج حدودا ۲۰۰ هزار میلیارد توسط حقوقی‌ها از بازار خبر داد. همچنین مواردی بیان شد مبنی بر اینکه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد نیز توسط حقیقی‌ها خارج شده است. در نتیجه این خروج نقدینگی بوده که علت وضعیت فعلی بازار بوده است که با تغییر دامنه نوسان حل نخواهد شد. بلکه بازار نیاز به تزریق نقدینگی دارد.

این کار شناس بازار سرمایه افزود: هرچقدر که دامنه نوسان تغییر کند، تاثیری بر بهبودی وضعیت بازار نخواهد داشت. سال گذشته با همین دامنه ۵- و ۵+ بود که شاخص تا حدود دو میلیون رشد کرد. یعنی در همین دامنه متقارن نیز شاخص می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. در بهمن ماه سال گذشته شاخص نیز همین عدد بود و زمانی که این تصمیم اتخاذ شد؛ در اوایل اسفند شاخص یک روز مثبت و دوباره منفی شد. اکنون نیز که سه ماه از آن گذشته است، عملا هیچ تغییری در بازار رخ نداده است.

میرزایی تاکید کرد:، اما نکته کلیدی اینجاست که وقتی مقام سیاستگذار مدام تصمیم می‌گیرد و تصمیم خود را تغییر می‌دهد، باعث می‌شود تا عوامل بازار به مقام ناظر بی اعتماد و دیگر نتوانند با چشم انداز بلند مدت به بازار ورود و سرمایه گذاری کنند؛ بنابراین برآیند این نوع رفتار‌های مقامات سازمان بورس، بدترین ضربه‌ای است که می‌تواند به بازار سرمایه زده و نوعی بی اعتمادی را تزریق کند. در واقع اعتماد را که رکن اصلی این بازار است سلب می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا این متقارن شدن دامنه می‌تواند روی بهبود وضعیت کلی بازار اثرگذار باشد، تصریح کرد: خیر، دامنه نوسان نمی‌تواند خیلی روی آینده بازار تاثیر بگذارد. فعالان بازار بیشتر منتظر این هستند تا تصمیماتی که در جلسه سران سه قوه اتخاذ شد و برخی از آن‌ها منجر به ورود نقدینگی به این بازار می‌شود؛ آیا عملیاتی می‌شود یا خیر.

او در ادامه افزود: در نهایت اینکه تا حدودی از این وضعیت خارج می‌شود، اما نمی‌توان انتظار رشد خاص و جهش گونه‌ای را داشته باشیم. به ویژه اینکه انتخابات در پیش است و زمانی که دولت تغییر کند، کسانی که بازیگران اصلی این بازار هستند در تصمیمات سرمایه گذاری خود وقفه ایجاد می‌کنند تا متناسب با سیاستگذاری‌های دولت جدید در مورد پرتفوی سرمایه گذاری خود تصمیم گیری کنند. به همین دلیل تا مشخص شدن نتیجه انتخابات تقریبا نمی‌توان رفتار خاصی را در این بازار مشاهده کرد و تقریبا یک روند آهسته و پیوسته را در پیش خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامنه نوسان دامنه نامتقارن بازار سرمایه بازار سرمایه دامنه نوسان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۹۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به بازگشت قیمت طلا در بازار‌های جهانی از مسیر صعود با شیب تند، از کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل خبر داد.

به گزارش ایسنا، نادر بذرافشان در گفتگو با خبرنگاران در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت اونس جهانی طلا میانگین ۴۴ کاهش اونس جهانی طلا را داشتیم؛ البته میزان کاهش تا ٨٠ دلار هم رسید، اما نوسانات طی دو روز اخیر، این میزان کاهش را کمتر کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: به‌تبع روند نزولی قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و همچنین باتوجه به آرامش در بازار ارز داخلی و نوسانات حداقلی نرخ ارز در داخل و همچنین نبود هیجان در اخبار سیاسی و اقتصادی جهان، بازار سکه و طلای داخلی نیز به‌دور از هرگونه التهاب، روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده است.

١.١۵٠ میلیون تومان از بهای سکه و ١۵۵ هزار تومان از بهای طلا ریخت

وی در رابطه با قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در آخرین معاملات پایانی هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ١۵٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴٢ میلیون و ١۵٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با یک میلیون کاهش در پایان هفته ٣٩ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شد. نیم سکه در آخرین معاملات پایانی هفته ٢۴ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه ١۴ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند که به ترتیب نیم سکه ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه ٧٠٠ هزار تومان ارزان‌تر از ابتدای هفته بوده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته، شش میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

بذرافشان ادامه داد: هر مثقال طلای ١٧ عیار با ۶٧٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته به ١۵ میلیون و ٣٢٠ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ١۵۵ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، سه میلیون و ۵٣٩ هزار تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه در یک هفته اخیر تغییر چندانی نداشت. نوسانات افزایشی یا کاهشی داشت، اما در مجموع تغییر خاصی نداشت؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه سکه هفت میلیون و ۵٠٠ هزار تومان دارای حباب بوده است.

این مقام صنفی در پایان بر رکود حاکم بر بازار و نبود تقاضا تاکید و نسبت به ادامه‌ی این روند که از سال گذشته بر بازار حکمفرما شده و از ابتدای سال جاری نیز تشدید شده است، ابراز نگرانی کرد.

دیگر خبرها

  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • «قرارداد سلف ارزی» چگونه به ثبات بازار ارز کمک می‌کند؟
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • بورس تغییر جهت داد
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • محرک جدید بورس
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار