Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@05:41:31 GMT

وزارت علوم طرح آمایش آموزش عالی را سلیقه ای اجرا می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۰۹۱۵

وزارت علوم طرح آمایش آموزش عالی را سلیقه ای اجرا می‌کند

یکی از فعالین دانشجویی و صنفی مراکز آموزش عالی کشور گفت: وزارت علوم طرح آمایش آموزش عالی را سلیقه ای اجرا می کند. - اخبار سیاسی -

علیرضا پاکباز، دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان مرکز آموزش عالی استان فارس، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم با اشاره به روند اجرای طرح آمایش از سوی وزارت علوم اظهار داشت: طرح آمایش آموزش عالی که از هشت بند تشکیل شده در سال 94 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به وزارت علوم جهت اجرا ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس بند سوم این ابلاغیه، وزارت علوم می‌تواند به منظور ساماندهی به واحد‌های آموزش عالی، این موسسات را تجمیع کند،به نحوی که پاسخگوی نیاز‌های منطقه‌ای باشد و منجر به کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.

وی افزود: شروع اجرای این طرح 5-4 سال به طول انجامید تا اینکه از نیمه های سال 99 اخبار ادغام یا مأموریت محورشدن دانشگاه ها به گوش می‌رسد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در ابتدا این طرح از استان های محروم مانند خراسان شمالی (مرکز آموزش عالی اسفراین) شروع شد و به استان های خراسان جنوبی، اصفهان، فارس و... کشیده شده است که در اکثریت موارد اعتراض تند مسئولان شهرستان، دانشجویان، اساتید و کارکنان مراکز را در پی داشته که بعضا موجب عقب نشینی وزارت علوم از موضع خود و تجدید نظر این وزارت خانه شده است.

واکنش وزارت علوم به گزارش تسنیم؛ "فعالیت دانشگاه صنعتی بیرجند به‌عنوان پردیس دانشگاه دولتی ادامه می‌یابد"

وی گفت: با توجه به عقب نشینی های وزارت علوم در برخی از موارد اینطور به نظر می رسد که در اجرای این طرح، رابطه جای ضابطه را گرفته و متاسفانه کاملا سلیقه ای و غیرکارشناسی شده عمل می شود.

پاکباز با اشاره به اینکه هدف اصلی این طرح ارتقای کیفیت آموزشی مراکز آموزش عالی و کاهش هزینه های سربار است، یادآور شد: به نظر می رسد هدف اصلی این طرح، کم کردن هزینه های دولت و حذف مراکز آموزش عالی شهرستان هایی است که صدای مسئولانش به گوش مقامات ارشد وزارت عتف نمی رسد و نفوذی در وزارت ندارند.

وی تصریح کرد: اگر هدف اصلی ارتقا کیفیت آموزشی و خدماتی مراکز آموزش عالی است قطعا راه های بسیاری برای این مهم وجود دارد که تعطیلی و یا ادغام مراکز آموزش عالی، آخرین راه پیش رو و تنها به معنای پاک کردن صورت مسئله و عدم حل این مشکل است.

این فعال دانشجویی با اشاره به نامه وزارت علوم به مرکز آموزش عالی استهبان با مضمون لغو مجوز و توقف پذیرش دانشجو در رشته مهندسی عمران گفت:  موضوع فوق فشار روحی مضاعفی به دانشجویان و اساتید مرکز آموزش عالی استهبان وارد کرده است. از آنجایی که شهرستان استهبان قطب رشته مهندسی عمران در شرق استان فارس بوده و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی رشته ی عمران این مرکز کامل و به روز است، به نظر می رسد این تصمیم چندان کارشناسی شده نیست.

وی اضافه کرد: طرح آمایش مراکز آموزش عالی طرحی شکست خورده، ناکارآمد و غیر کارشناسی است که وزارت عتف در واپسین لحظات خود به دلیل جبران کمبود بودجه دولت بر روی آن پافشاری می کند‌.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران وزارت علوم دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران وزارت علوم مراکز آموزش عالی مرکز آموزش عالی آموزش عالی وزارت علوم طرح آمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۰۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!

به دلیل خرابی مهر هیات رسیدگی به موسسات و‌مراکز فرهنگی، از حدود ده روز گذشته موسسات برای صدور و تمدید مجوز با مشکلات عدیده مواجه شده اند.   به گزارش عصر خبر؛ طبق قانون موسسات و مراکز فرهنگی هرگونه تغییرات ‌و‌ تصمیمات موسسات و مراکز فرهنگی باید به مهر وزارت ارشاد  ممهور باشد و سپس برای ثبت به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.    جهت اطلاع وزارت ارشاد: ساخت مهر زیر دوساعت  سفارش آنلاین

  فرآیند ساخت مهر که کمتر از یک ساعت طول می‌شود بیش از ده روز است که در وزارت ارشاد طول کشیده است.     کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • یک مرکز معاینه فنی سنگین در پایانه شرق ایجاد می شود
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود
  • واگذاری راهبری پنج مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود