Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@04:16:05 GMT

شاهنامه فردوسی جوانمردی ایرانیان را به رخ جهانیان کشید

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۲۱۴۵

شاهنامه فردوسی جوانمردی ایرانیان را به رخ جهانیان کشید

قافله باشی گفت: شاهنامه فردوسی به جهانیان نشان داد ما ایرانیان فرهنگی داریم که در آن جوانمردی، راستی، درستی، برادری، برابری و شجاعت وجود دارد و در واقع شاهنامه فردوسی جوانمردی ایرانیان را به رخ جهانیان کشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «سید اسماعیل قافله باشی» در نشست ادبی حماسه فردوسی که به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: فردوسی و شاهنامه آنقدر عظیم و بزرگ هستند که اگر ساعت ها، هفته ها و ماه ها از آن بگوییم کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین ادامه داد: شاهنامه کتابی جامع است و نهاد اصلی آن حماسه است و بدون تردید شاهنامه بزرگترین حماسه جهان است و در داخل این 50 تا 60 هزار بیتی که حکیم توس سروده همه چیز دیده می شود و در واقع سفره رنگینی است که غزل، عشق، تعلیم، فلسفه، مسائل جامع شناختی، مسائل ادبی، سیاسی، تاریخی و غیره در آن وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: حیف است ما ایرانیان که خداوند چنین نعمت هایی را به ما هدیه کرده است مانند شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ، دیوان صائب و غیره از این نعمات بهره نبریم.

 

قافله باشی اعلام کرد: اثر هنری خوب، اثری است که از نظر فکری و اندیشه، محتوای غنی داشته باشد و به لحاظ فرم، ساختار و ادبی هم زیبا باشد و ابیات شاهنامه هم از نظر فرم و هم محتوا اغلب نمره بالای 19 می گیرد.

 

وی تصریح کرد: سخن باید کوتاه و رسا باشد و ایجازی که در شاهنامه وجود دارد در حد اعجاز است، نکته دیگر استحکام شاهنامه است که در ابیات و ترکبیات این محکم بودن اشعار را مشاهده می کنیم، 95 درصد ابیات شاهنامه محکم، موجز و پرمحتوا است و فردوسی در هر داستانی واژگان و لغات مناسبی با آن ادبیات را به کار برده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین تأکید کرد: شاهنامه، تاریخ و فرهنگ ایرانی است؛ شاهنامه، فرهنگ ایرانی را نجات داد و شاهنامه فردوسی احیاگر، ابقاگر و محکم کننده فرهنگ ایرانی است.

 

وی اعلام کرد: شاهنامه نشان داد به جهانیان ما ایرانیان فرهنگ سه تا 4 هزار ساله ای داریم که در آن جوانمردی، راستی، درستی، برادری، برابری و شجاعت وجود دارد و در واقع شاهنامه فردوسی جوانمردی ایرانیان را به رخ جهانیان کشید.

 

قافله باشی یادآور شد: شاهنامه حداقل 48 هزار بیت دارد و این امر هم از زیبایی های روح بلند حکیم فردوسی است و این 50 هزار بیت سراسر پر از عفت است و یک بیت غیر عفیف در شاهنامه مشاهده نمی کنیم و جوانان باید این امر را یاد بگیرند و اینگونه سخن بگویند.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: شاهنامه فردوسی ایرانیان فرهنگ شاهنامه فردوسی قافله باشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه برنامه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: برترین‌ها

tags # عادل فردوسی پور سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • فرهنگ ایثار و شهادت باید به جهانیان معرفی شود
  • درس اخلاق | چرا باید صابر باشیم؟
  • (ویدئو) سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه برنامه
  • (ویدئو) عادل فردوسی‌پور سورپرایز شد
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • شناسایی و کشف ۲۰۳ تخلف اضافه تناژ در جاده‌های مازندران
  • پل سوخته کلا به زودی به بهره برداری می‌رسد
  • کری مک‌منمن با توخل: گفتم موفق باشی، نه اینکه ببری!
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید