Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@16:46:31 GMT

اتصال ریلی ایران به چین از مسیر افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۲۲۰۹

اتصال ریلی ایران به چین از مسیر افغانستان

ایران اکونومیست- درپی افتتاح راه‌آهن خواف – هرات و اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری در این کشور برای تکمیل فاز نهایی این خطر ریلی و اتصال به مزار شریف، مسیر ریلی کشورمان به چین می‌رسد.

 ۲۰ آذر ماه سال گذشته بالاخره قطعات یک، دو و سه راه‌آهن خواف-هرات با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان افتتاح شد و ازهمان ابتدا مقرر شد تا فاز چهام این خط ریلی که به مزار شریف می‌رسد را طرف افغانستانی اجرایی کند که با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری وارد فاز تازه‌ای شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی – در روز افتتاح این پروژه در سال گذشته اظهار کرد: اجرای پروژه راه‌آهن خواف- هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر در برنامه قرار داشت که ما ۱۴۰ کیلومتر آن را در برنامه داشتیم که با فرمان روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان افتتاح شد. برای ۸۵ کیلومتر باقیمانده در تلاش هستیم تا با همکاری متفاوت‌تر بتوانیم از اتصال کامل این خط، بهره‌مند شویم.

وی افزود: این خط ریلی با قابلیت جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر در سال به دومین مرکز جمعیتی کشور افغانستان متصل شده است و امروز که این خط برقرار می‌شود سهم بزرگی در ترانزیت برای کشور افغانستان و برای تبادلات بین دو کشور و تجارایران و افغانستان فراهم خواهد شد. در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی بین دو کشور، کشورهای منطقه و بنادر جنوبی و شمالی و کریدور شرق- غرب و شمال- جنوب تبادل شد. هدف‌گذاری برای رسیدن به ۵۰ میلیون تن بار در سال برای ترانزیت است که در دستور کار قرار دارد و با این روش، سهم قابل‌ملاحظه‌ای در افغانستان و از طریق افغانستان و بالعکس به نقاط مختلف جهان فراهم می‌شود.

حالا به نظر می‌رسد ایران قصد دارد سرمایه‌گذاری را در تکمیل این مسیر انجام دهد. چرا که سید حسین میر شفیع –مشاور وزیر راه و شهرسازی – در این باره گفت: پروژه راه‌آهن هرات- مزارشریف در شمال افغانستان، از پروژه هایی است که در برنامه سرمایه گذاری و تکمیل توسط شرکت‌های ایرانی است. این مسیر ریلی می‌تواند ارتباط ریلی ایران را به آسیای میانه و کشور چین، فراهم کند. طول این راه آهن ۶۵۶ کیلومتر است. از طریق رسمی اعلام آمادگی شده است که این راه آهن با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران اجرا شده و به بهره برداری برسد. برآورد اجرای این پروژه ۲.۲ میلیارد دلار است.

وی افزود: البته زمینه‌های مشترک بسیار مناسبی در حوزه حمل و نقل در افغانستان برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که و این پروزه‌ها که مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها به ۳.۱ میلیارد دلار می‌رسد در حال مذاکره با طرف افغانستانی است.

با این سرمایه‌گذاری ایران در این خط ریلی به نظر می‌رسد که مشکلات افغانستان در تکمیل راه‌آهن‌اش حل شود و ایران نیز بتواند از طریق این خط ریلی به آسیای میانه و چین متصل شود.

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برای سرمایه گذاری خط ریلی راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست

معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان تصریح کرد افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور امکانپذیر نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک کابل تصریح کرد افغانستان نقطه اتصال منطقه است و اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست.

وی با اشاره به پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای از جمله کاسا یکهزار، تاپی و ترانزیت منطقه‌ای خاطرنشان کرد بدون حضور افغانستان عملی شدن این پروژه‌ها غیرممکن است.

عبدالکبیر در ادامه از کشورها و شرکت‌های بزرگ دعوت کرد تا با توجه به تأمین امنیت سراسری در افغانستان، به این کشور آمده و سرمایه‌گذاری کنند.

تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان استقزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارندعبدالکبیر: به‌دنبال روابط مثبت با جهان هستیم/ در انزوا قرار نداریم

معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان آبادی افغانستان را مسئولیت افغان‌ها دانست و گفت: امارت اسلامی تلاش می‌کند با استفاده از توان افغان‌های متخصص، زمینه استخراج معادن را مساعد سازد تا از یک طرف فرصت‌های شغلی به‌وجود آید و از سوی دیگر منابع مالی بخاطر تطبیق پروژه‌های بزرگ فراهم گردد.

عبدالکبیر پیش از این نیز گفته بود حکومت کنونی افغانستان بر گسترش روابط مثبت با کشورهای تاکید دارد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • اتصال «ائل داغی» به «آجی چای» در تبریز
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان+فیلم
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • کنسرسیوم ریلی افغانستان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه