Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمبود شدید پزشک متخصص در کشور، یکی از معضلات این روزهای نظام سلامت ایران است که در دوران کرونا، بیش از پیش احساس می‌شود؛ نگاهی به سرانه پزشک در ایران، پرده از واقعیت‌های جدیدی در نظام سلامت و انحصار در این حوزه برمی‌دارد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ اخیراً اخباری مبنی بر فوت چند رزیدنت پزشکی در فضای مجازی منتشر شده است؛ برخی منابع علت فوت این دانشجویان تخصص پزشکی را خودکشی اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درهمین راستا، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مشکلات دانشجویان پزشکی خبر داده و گفته است: «سال گذشته وزارت بهداشت مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه این دانشجویان، بیش از 10 شیفت در ماه نباید داشته باشند اما عملاً چون نیرو کم است، این مصوبه اجرا نمی‌شود و گاهی 20 شب شیفت می‌ایستند! رزیدنت‌هایی داشتیم که در طول شیفت بیهوش شدند! با این شرایط هم ممکن است به سوء مصرف برخی داروها روی آورند تا بتوانند توان خودشان را افزایش دهند.»

کمبود شدید نیروی انسانی از جمله پزشک و پرستار در کشور، یکی از معضلات این روزهای نظام سلامت ایران است که در دوران کرونا به دلیل افزایش مراجعات بیمارستانی، بیش از پیش احساس می‌شود.

نگاهی به سرانه پزشک در ایران، پرده از واقعیت‌های جدیدی در نظام سلامت برمی‌دارد.

در سال‌های اول پس از انقلاب اسلامی، معضل کمبود پزشک وجود داشت و بسیاری از پزشکان کشور خارجی بودند و سرانه‌ پزشک بسیار پایین بود. سال 1364 با ادغام آموزش پزشکی و وزارت بهداشت، روند پذیرش دانشجوی پزشکی افزایش یافت و باعث شد تا از پزشکان خارجی بی‌نیاز شویم.

بر اساس آمارهای سازمان نظام پزشکی، در ایران 45 هزار و 233 نفر پزشک متخصص داریم که سرانه پزشک متخصص به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت، معادل 5.3 می‌شود! یعنی به ازای هر 10 هزار نفر در ایران، کمتر از 6 پزشک متخصص وجود دارد، در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی منطقه، بیش از 20 پزشک متخصص به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت دارند.

مقایسه وضعیت ایران از لحاظ تعداد پزشک متخصص با بسیاری از کشورهایی که حتی جزو کشورهای بسیار پیشرفته نیز به شمار نمی‌روند، نشان می‌دهد که ایران از نظر سرانه پزشک متخصص به ازای جمعیت، در قعر جدول قرار دارد! به طوری که کشورهایی مانند بلغارستان، قبرس، لهستان و ترکیه نیز بیش از ایران به تربیت پزشک متخصص پرداخته‌اند.

کمبود پزشک در شرایط بحرانی مانند کرونا، بیش از پیش ملموس است؛ نبود نیروی کارکافی برای رسیدگی به وضعیت بیماران از یک سو و افزایش فشار به کادر درمان از سوی دیگر، منجر به این می‌شود که در مواقع بحرانی مانند شیوع بیماری کرونا، نظام سلامت تاب آوری خوبی در مقابله با بیماری نداشته باشد و کیفیت ارائه خدمات درمانی نیز کاهش یابد.

نمودار زیر، سرانه پزشک در ایران را با برخی کشورهای منطقه مقایسه کرده است؛ همان طور که ملاحظه می‌شود ایران از نظر سرانه پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت نیز از بسیاری از کشورها مانند گرجستان، قزاقستان، ارمنستان و حتی مغولستان نیز در رده بندی پایین‌تری قرار دارد.

پایین بودن سرانه پزشک در کشور علاوه بر تبعات منفی که بر نظام سلامت دارد، منجر به کاهش دسترسی مردم به خدمات درمانی و کاهش زمان ویزیت کردن بیماران می‌شود؛ مسئله‌ای که این روزها بسیاری از مردم از آن شاکی هستند.

حداقل زمان استاندارد ویزیت حدود 15 دقیقه است این در حالی است که در ایران، متوسط مدت زمان ویزیت شدن توسط پزشک، به کمتر از پنج دقیقه می‌رسد!

به وجود آمدن نارضایتی در دریافت خدمات درمانی از یک سو و کاهش توان جسمی و روانی پزشکان متخصص از سوی دیگر، از معضلاتی است که در پی کمبود پزشک در کشور ایجاد شده و ضروری است ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی عمومی و تخصص افزایش یابد تا علاوه بر برداشته شدن فشار کاری از روی رزیدنت‌ها، کیفیت ارائه خدمت به مردم نیز افزایش یابد اما عملاً در نظام سلامت دغدغه‌ای برای رفع این مشکلات دیده نمی‌شود!

کمبود شدید پزشک در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه/ احتمال نیاز به جذب پزشک خارجی تا 20 سال آینده!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه های علوم پزشکی بهداشت و درمان وزارت بهداشت ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی بهداشت و درمان وزارت بهداشت ویروس کرونا ازای هر 10 هزار نفر سرانه پزشک پزشک در ایران نظام سلامت پزشک متخصص کمبود شدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت : با توجه به گزارش‌های ارسالی و تبلیغات در فضای مجازی در خصوص مداخله در امور پزشکی به صورت تزریق ژل لب و بوتاکس توسط افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای در مرکز زیبایی واقع در سمنان، کارشناسان نظارت بر امور درمان دانشگاه به همراه نماینده تعزیرات از این مرکز بازدید کردند.
سحر سعدالدین گفت: پس از بررسی و احراز صحت موضوع، این مرکز زیبایی غیر مجاز پلمب و پرونده به مراجع دیصلاح قانونی ارجاع داده شد.

شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف مربوط به حوزه درمانی یا دخالت غیر مجاز افراد فاقد صلاحیت در امر درمان‌های پزشکی را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور یا اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با شماره ۰۲۳۳۱۰۵۲۲۲۶ و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه گزارش کنند

دیگر خبرها

  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه واحد در دادسرا‌های سراسر گلستان
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه‌ای واحد در دادسرا‌های گلستان 
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار
  • ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی به سرانه درمانی البرز افزوده می شود
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت