Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:56:05 GMT

سازمان ملل از مدعا تا عمل

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۳۰۳۸

سازمان ملل از مدعا تا عمل

به نوشته " جاش راگین" ستون نویس واشنگتن پست، ۷۰ سال از حیات سازمان ملل متحد می گذرد و این سازمان در این دوره  هفت دهه ای ، بالاترین مقام اجرایی خود یعنی مقام " دبیرکل " را به روش انتخاب کردن برگزیده است. اما روند انتخاب دبیرکل سازمان ملل همیشه غیرشفاف بوده است و از این لحاظ با روند انتخاب " پاپ" که بوسیله انجمن محرمانه انتخاب کنندگان کلیسای کاتولیک صورت می گیرد قابل مقایسه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک سری تغییرات ساختاری در این سازمان بوجود آمده است اما به هر حال تصمیم بر آن بوده است که " آنتونیو گوترش " برای یک دوره دیگر پنج ساله دبیرکل سازمان ملل باشد.
این در حالیست که همه رقبای گوترش برای تکیه زدن به این مقام گله می کنند که سازمان ملل خودش جلوی یک رقابت عادلانه درون سازمان را می گیرد، اما به همه دنیا توصیه می کند که رقابتی سالم و عادلانه در همه شئون برقرار کنند.

در سال ۲۰۱۵ سازمان ملل تصویب کرد که انتخاب برجسته ترین مقام دیپلمات جهان بر مبنای یک انتخابات رقابتی برقرار بشود. یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۳ دیپلمات برجسته خودشان را برای احراز این مقام نامزد کردند.
این پروسه خیلی پیچیده بود. شش مرحله انتخابات مخفی درون شورای امنیت انجام شد. "آنتونیو گوترش" در این روند انتخابات مخفی به پیروزی رسید و دبیرکل سازمان ملل شد.
به هر حال آن انتخابات این لطف را داشت که سازمان ملل ادعا کند دارد به سمت گشودگی و شفافیت بیشتر حرکت می کند.
حالا برای انتخابات تعیین دبیرکل سازمان ملل در ۲۰۲۱ تنها یک نامزد رسمی وجود دارد: "آنتونیو گوترش".
هفته گذشته، جناب دبیرکل در مقر سازمان ملل سخنرانی کرد و اصول و دیدگاههایش را برای دومین دوره دبیرکلی اش ارائه داد. هیچ بحث و جدل و مناظره ای هم گویا در کار نیست.
سازمان ملل اعلام کرده است نامزدی هیچ کاندیدایی را که دولت متبوع آن فرد رسما نامزدی اش را اعلام نکرده باشد تصدیق نخواهد کرد. این یک قانون نیست اما یک سنت در سازمان ملل است.
" وولکان بازکر" رئیس مجمع عمومی هفته گذشته گفت که نامزدی هیچ کاندیدایی به رسمیت شناخته نخواهد شد مگرآنکه رئیس مجمع عمومی و رئیس شورای امنیت نامه ای به مجمع بفرستند و شخص را تائید کنند. در نتیجه آب سردی بر امید چندین نامزد غیررسمی احراز این مقام ریخته شد.
با این حساب؛ این بار هم رای گیری برای تعیین مقام دبیرکل بعدی سازمان ملل بدون جلسه توجیهی و بدون مناظره انجام خواهد شد.
بدین ترتیب فرصت از دست رفت و دیگر نمی توان سنجید که آیا سازمان ملل به وظیفه و ماموریتش درست عمل می کند، آیا منابع خودش را به درستی مدیریت می کند و آیا به درستی خودش را برای آینده آماده می کند یا نه.
این توضیحات را " آرورا آکانکشا"  کارمند ۳۴ ساله سازمان ملل که در فکر نامزدی برای احراز مقام دبیرکلی است گلایه می کند که اگر سازمان ملل اجازه برگزاری انتخابات رقابتی را ندهد، اصول خودش را زیر پا گذاشته است و حمایت دو قشر از رای دهندگانش یعنی زنان و جوانان را از دست داده است.
این کارمند زن سازمان ملل توضیح می دهد؛ سازمان ملل بیشتر از  ۱۰۰ باب آژانس و نهاد دارد که فقط دوباره کاری می کنند و پول را در سازمان جابجا می کنند. همه اینها در حالیست که تمام مشکلاتی که این سازمان مامور حل و فصل کردن و به سامان کردنشان است به قوت خود باقیست و بلکه روز به روز بدتر و بدتر می شود، از جمله مشکل‌ پناهندگان.
در مواردی هم که تلاشهایی از سوی سازمان ملل صورت گرفته است این تلاشها تماما شکست خورده است چون این فرهنگ جا افتاده در سازمان است که بیشتر از آنکه عمل کند، لفاظی می کند.
سازمان ملل تا به امروز ۹ تا دبیرکل به خود دیده است و هشت بار هم دست به اصلاح خودش زده است. این یعنی اینکه همه به جز مقام درجه اول سازمان، سعی در اصلاح سازمان داشته اند.
رسم مرسوم سازمان ملل تا به امروز برای حل مشکلات بین المللی فقط پیروی از همان مدل تجاری گزارش نویسی و برگزاری کنفرانس بوده است. اما وقتی پای عمل در میان است، کاری درست و حسابی و واقعی صورت نمی گیرد.
یکی از بدترین کارنامه های سازمان ملل، سوء مدیریتش در شیوع کووید-۱۹بوده است. البته سازمانهای دیگر جهانی هم در این زمینه بسیار بد عمل کرده اند منتها سازمان ملل در میان همه شان بدترین بوده است.
در ارتباط با همه گیری جهانی کووید-۱۹، آژانس های سازمان ملل از جمله "سازمان بهداشت جهانی" خیلی دیر و کُند وارد میدان شدند و شیوع همه گیری در جهان را خیلی دیر اعلام کردند. نه به موقع اطلاع رسانی شد و نه امکان دسترسی همه کشورهای جهان به ابزار و روشهای درمانی مهیا شد و نه آنکه امکان آن ایجاد شد که یک پاسخ جهانی با جنبه های متفاوت به همه گیری داده بشود از واکسن گرفته تا زنجیره عرضه.
حالا سازمان ملل یک مهر تائید برای دوره دوم ریاست "آنتونیو گوترش" بر این سازمان زده است.
بدین ترتیب سازمان ملل به راحتی روند دموکراتیک آزاد و منصفانه برای انتخاب دبیرکل را دور زده است و حتی به تعهد به صراحت اعلام شده خودش برای اعاده برابری جنسیتی و فراگیری جوانان را هم نادیده می گیرد.
با این حساب معلوم شد که تحولی در سیاستهای سازمان ملل ایجاد نشده است. این سازمان جهانی صرفا" یک پاسبان و نگهبان باقی خواهد ماند و قصد مدرن کردن خود و اصلاح کردن خود را ندارد در حالیکه بشدت نیازمند این تحولات است.
 

برچسب‌ها سازمان جهانی بهداشت دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش سازمان جهانی بهداشت دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش اخبار کنکور دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار در خصوص عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب

به گزارش سازمان سنجش آموزش کشور محمد حسین حاجیلو در مورد تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور سال ۱۴۰۳، تصریح کرد: برنامه ریزی های لازم در سه بخش قبل، حین و پس از برگزاری آزمون سراسری در حال انجام است و تمام تمهیدات لازم برای برگزاری آزمونی امن و در سلامت کامل اندیشیده شده است.

قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  با تأکید بر اینکه والدین  و به ویژه داوطلبان باید مراقب باشند تا فریب کانال های مجازی متخلف را نخورند گفت: لازم است داوطلبان هوشیار باشند تا تحت تأثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به  دست این افراد  سودجو ندهند چراکه این سوداگران هدفی جز اخاذی و کلاهبرداری ندارند بنابراین ضرورت دارد داوطلبانی که وارد شبکه‌های مجازی مدعی تقلب و تضمین قبولی شده‌اند هر چه سریع‌تر از این شبکه‌ها  که همگی تحت رصد دستگاه های امنیتی هستند، خارج شوند تا مشمول مجازات‌های قانونی نشوند.

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری در خصوص عضویت داوطلبان آزمون سراسری در گروه‌ها و کانال‌های مدعی تقلب هشدار داد و گفت: مطابق قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری  که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، همراه داشتن وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار در جلسه آزمون سراسری تخلف ۱ تا ۱۰سال محرومیت از آزمون به دنبال دارد.

حاجیلو درباره اطلاع رسانی عمومی بمنظور تنویر افکار عمومی گفت: با توجه به هماهنگی بعمل آمده با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و بر مبنای قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری مصوبه مجلس شورای اسلامی، برای پیشگیری از تخلفات احتمالی آزمون سراسری، پیامکی به تمام شهروندان سراسر کشور ارسال شده است.

حاجیلو در پایان  با تشکر از زحمات دستگاه‌های قضائی، امنیتی، انتظامی و اجرایی، گفت: وزارت کشور، استانداران و فرمانداران خیلی پررنگتر از گذشته در راستای امنیت آزمون، برای برگزاری آزمون سراسری که پدیده ای  ملی و تعیین کننده سرنوشت جوانان کشور  است با تمام توان پای کار هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مقام سازمان ملل : آواربرداری در غزه حدود ۱۴ سال طول می‌کشد
  • مقام سازمان ملل: آواربرداری در غزه حدود ۱۴ سال طول می‌کشد
  • بزرگداشت مقام معلم با اجرای صدها برنامه
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد 
  • نشست خبری ستاد گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و مقام معلم در بسیج
  • دبیرکل فدراسیون کبدی مشخص شد
  • قائم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار درباره عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • قانم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار در خصوص عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش