Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@23:01:37 GMT

چرا عارف در عرصه همکاری با جریان اصلاحات تباه شد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۳۰۷۹

چرا عارف در عرصه همکاری با جریان اصلاحات تباه شد؟

محمدرضا عارف در بیانیه انصراف خود از انتخابات برخی اصلاح‌طلبان را به فاسد، دروغ گویی و فرصت طلبی متهم کرد.

سرویس سیاست مشرق- «من، مرتضی نبوی و محمود واعظی سه معاون شهید قندی بودیم که قرار بود از میان ما سه نفر یکی مدیرعامل مخابرات بشود. شهید قندی به من گفت که نظر من برای مدیرعاملی مخابرات شما هستید. قرار بود مدیرعامل مخابرات شوم که ایشان شهید شدند و قرار بر این شد که بنده سرپرست وزارت پست و تلگراف بشوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید رجایی مرا صدا زدند اما من قبول نکردم. می‌خواستم مدیرعامل مخابرات بمانم و کار تخصصی بکنم. توافقی شد که بعد از ۷ تیر آقای نبوی معرفی بشود و من هم مدیرعامل بشوم. آقای نبوی که وزیر شد، رفت به سمتی که آقای واعظی، مدیرعامل مخابرات شود. من هم به اصفهان رفتم.» این اولین باری است که محمدرضا عارف کنار گذاشته می‌شود.

از تابستان ۱۳۶۰ تا بهار ۱۴۰۰ بعد از قریب به چهل سال بازهم عارف توسط اصلاح طلبان از صحنه سیاست بیرون انداخته‌شده است. البته تعداد دفعاتی که مرد سربه‌زیر اصلاحات توسط محافل زیرزمینی دور زده‌شده بیش از این است.

عارف چه درزمانی که در دولت مسئولیتی داشت و یا در روزهایی که در مجلس بود و چه در هنگامی‌که از او به‌عنوان رهبر اصلاح‌طلبان در شورای سیاست‌گذاری یاد می‌شد؛ همواره با ناجوانمردی از سوی هم‌حزبی‌ها روبرو شده است. خودش در این باره می گوید: حتی درزمانی که در دانشگاه اصفهان رئیس بودم؛ کرباسچی در استانداری سرم را کلاه گذاشته و بخشی از زمین‌های دانشگاه را از دستم درآورد! [۱]

بعدها وقتی با خاتمی وارد دولت شد، تقریباً در مسائل مهم با او هیچ‌گاه مشورت نمی‌شد. عارف نوشته است: در مسائل مهمی چون کوی دانشگاه یا اغتشاشات و تندروی‌های اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه رئیس‌جمهور از او نظر نخواست و در جلسات مهم از او دعوت نمی‌شد.

او در زمانی که در مجلس بود بازهم با بی مهری روبرو و از سوی اصلاح‌طلبان مورد تمسخر واقع‌می شد. روزنامه‌های اصلاح‌طلب او را «آقای سکوت» می‌نامیدند، عارف دریکی از گفتگوهای اخیر خود گفته است: «می‌گویند من در مجلس کاری نکردم؛ درحالی‌که عده‌ای با لیست امید به مجلس آمده و پس از مدتی علیه ما رأی می‌دادند» [۲]

ماجرا وقتی جالب شد که وقتی عارف نتوانست برای حبیب‌الله بی‌طرف وزیر نیرو دولت اصلاحات از مجلس جدید رأی اعتماد بگیرد. آن روزها چنان محافل اصلاح‌طلب عصبی شدند که یکی از چهره های سرشناس اصلاحات در یادداشتی نوشت؛ عارف حتی توانایی انجام یک لابی ساده را هم ندارد! علی نظری نماینده مجلس ششم در توصیف عارف و فراکسیون امید می‌گوید: این‌ها لشگری بی‌خاصیت و افتضاح هستند که توانایی یک رأی دادن ساده را نیز ندارند.

چهل سال حوادث زنجیروار باعث شد حالا عارف از همه حلقه‌ها و گروه‌های تصمیم‌ساز در میان اصلاح‌طلبان کنار گذاشته شود.

زمستان سال قبل بهزاد نبوی ریاست ستاد انتخاباتی جبهه اصلاحات را بر عهده گرفت و در اولین قدم؛ اولین ضربه را به عارف زده و با انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رئیس سابق را از کار؛ برکنار و حتی در تشکیلات جدید او را دعوت هم نکردند!

عارف چنان در میان اصلاح‌طلبان منفور و بی‌اهمیت شد که پس از اعلام نامزدی‌اش در انتخابات حتی یک نفر نیز از او حمایت نکرد، کار به جایی رسیدکه بسیاری از اصلاح طلبان می‌گفتند نامزدی عارف به معنای بازی خراب کنی است.

این دست سخنان باعث شد عارف دست به بیانیه شود و بنویسد حاضر است از انتخابات کنار بکشد، تا ماجراهای سال ۹۲ تکرار نشود. عارف خوب می دانست گروهی که ۸ سال قبل با نظر سازی و مهندسی او را مجبور کردند از انتخابات کنار بکشد؛ اگر دوباره در همان موضع قبلی باشد این بار بی حیثیتش می کنند! جالب آنکه پیش‌نویس این بیانیه قبل از آن‌که مورد تائید نهایی عارف قرار بگیرد سر از رسانه‌ها درآورد.

روایت است که عارف بیانیه اولیه خود را به‌عنوان یک تهدید برای چند تن از بزرگان جبهه اصلاحات فرستاده و آن‌ها با فرصت‌طلبی هرچه‌تمام‌تر متن آن را منتشر کرده‌اند! این اتفاق باعث شد عارف انصراف اولیه خود را تکذیب کند، او گمان می‌کرد شاید تهدید به کنار کشیدن او از انتخابات، اصلاح‌طلبان را بر سر عقل آورده و مانع از اقدام او شوند، اما آن‌ها نه‌تنها از عارف حمایت نکردند، بلکه او را برای انصراف هر چه سریع‌تر تشویق کردند. برخی از محافل اصلاح طلب باز هم رد پای بهزاد نبوی را در این ماجرا برجسته کرده اند. گویی مانند دهه ۶۰ بار دیگر چریک پیر عارف را هدف قرار داده است.

جبهه اصلاحات پس از کنار زدن عارف به سراغ اسحاق جهانگیری رفته است؛ روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تیترهای بزرگ بار دیگر به سراغ آقای سوپرمن رفته و فرش قرمز زیر پای او پهن کردند، اما عارف از معاون روحانی چه چیزهایی کمتر دارد؟ و چرا اصلاح‌طلبان به‌جای حمایت از فردی که تا مغز استخوان به جریان سیاسی خود وفادار است، به سراغ متهم اول دلار بازی و رانت سازی در دولت تدبیر رفتند؟

رمزگشایی از این سؤال در فرازی از بیانیه عارف است؛ جایی که او می‌نویسد: «شوربختانه باید بگویم که فساد و فرصت‌طلبی رخنه کرده در بخش‌هایی از جریان‌های سیاسی، برای حفظ مطامع شخصی و گروهی خود در بزنگاه‌های سیاسی از هرگونه بداخلاقی، تهمت و دروغ ابایی ندارند؛ جریان اصلاح‌طلبی که در مقطع فعلی با چالش‌هایی روبه‌رو است» [۳]عارف به‌صورت کاملاً مشخص در بیانیه خود بخشی از اصلاح‌طلبان را به‌دروغ گویی، فساد و فرصت‌طلبی متهم کرده است.

اصلاح‌طلبان برای بار هزارم عارف را ترور سیاسی کرده، ذلیل و رهایش کردند؛ باید دید او می‌تواند مانند هاشمی پس از انتخابات مجلس ششم دوباره از زمین سخت سیاست بلند شود، یا آنکه بهتر است به تعبیر عضو حزب کارگزاران سیاست را بوسیده و به سراغ دانشگاه برود. بیانیه عارف نشانه هایی از یک فرد ضعیف و مستاصل دارد، بازی درخشان کار هنرمندان است.

[۱] http://tarikhirani.ir/fa/news/۴۹۷۵

[۲] https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۵۰۳۵۸۷

[۳] http://www.ensafnews.com/۲۹۴۳۵۹

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین انتخابات 1400 محمدرضا عارف بهزاد نبوی محمد خاتمی انصراف عارف مدیرعامل مخابرات اصلاح طلبان اصلاح طلب فرصت طلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس بر لزوم توجه به حقوق تولید کننده و سهامداران در رابطه با اصلاح قیمت پژو پارس تاکید کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش تسنیم، علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر لحاظ کردن حقوق تولید کننده و سهامداران در رابطه با اصلاح قیمت پژو پارس تاکید کرد و گفت:  اگر قیمت جدید پژو پارس بر اساس بهای تمام شده این محصول تعیین شده است سازمان حمایت باید در تصمیم گیری خود به نفع تولید کننده عمل کند. 

علی جدی اظهار داشت: قیمت تولید خودرو مانند هر کالای دیگری باید نزدیک به نرخ بازار باشد و در صنعت خودرو باید به سمت حذف اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار حرکت کنیم.  

وی در ادامه بیان کرد: همان طور که بارها تاکید کرده ایم تنها راه کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار که موجب حذف دلالان از بازار خودرو نیز می شود، رشد تولیدات داخل و تامین کسری از طریق واردات است، در غیر این صورت این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت. 

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی همچنین بر لحاظ کردن حقوق تولید کننده و سهامداران در رابطه با افزایش قیمت پژو پارس تاکید کرد و گفت: اگر قیمت جدید پژو پارس بر اساس بهای تمام شده این محصول تعیین شده است سازمان حمایت باید در تصمیم گیری خود به نفع تولید کننده عمل کند و در صورت تفاوت فاحش قیمت تمام شده و نرخ جدید این محصول سازمان حمایت می تواند ورود کند.  

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: کمیسیون صنایع مجلس بر اساس مستندات ارائه شده از سوی سازمان حمایت در حال پیگیری این موضوع است و با برگزاری جلسه ای در هفته آینده در این خصوص تصمیم گیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • بیانیه پرسپولیس علیه شایعات نقل و انتقالاتی
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند
  • اساس طرح نور اصلاح با تذکر است/ ماموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد