Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در زمان‌های گذشته برخی از مادر‌ها و مادربزرگ‌ها بر این باور بودند که اگر فلان خوراکی را در یک بازه زمانی استفاده کنیم، فرزند ما پسر یا دختر می‌شود؛ با گذشت سالیان سال از این موضوع و پیشرفت علم درباره ناباروری زوجین، برخی از پزشکان توانستند برای مردم جامعه این موضوع را جا بیاندازند که شخصیت نوزاد و جنین با یک خوراکی نمی‌تواند تغییر کند، اما برخی از افراد جامعه بر این باورند که این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد، لذا همین رفتار و موضوعات باعث بروز برخی کلاهبرداری‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعیین و تغییر جنسیت جنین که برای دومین بار در جامعه باب شد، موضوع شیرین و لذت‌بخشی که هر فردی را می‌تواند وسوسه کند تا فرزند خود را به انتخاب خود داشته باشد، اما این موضوع برای دومین بار پس از سال‌ها تحلیل و بررسی توسط پزشکان رنگ‌وبوی واهمه و سودجویی را در جامعه پررنگ‌تر کرد، به طوری که می‌توان گفت برخی از متولیان کشور این موضوع را کاملاً مردود اعلام کردند.

این روز‌ها و برای سومین بار بازار داغ تعیین و تشخیص جنسیت جنین قبل از بارداری این بار در فضای مجازی پررنگ شده است، موضوعی که با تبلیغات خوش رنگ‌ولعاب و با انواع روش‌های خود در آوردنی باعث شده است برخی‌ها آن را باور کنند و به آن جامه عمل بپوشانند. پزشک نماهایی که با سودجو‌یی و کلاهبرداری از افراد جامعه حاضرند از هر حربه‌ای برای رسیدن به اهداف سودجویانه خود استفاده کنند و سلامتی اغلب مادرها و فرزندها را با دریافت هزینه‌های نجومی و چند صد میلیونی به خطر بیندازند.

این در حالی است که تبلیغات این تشخیص‌ها و تعیین‌ها با وجود تائیدنشدن این موضوع، کم رنگ نشده بلکه به تازگی بازار تغییر جنسیت جنین، آن هم در حین بارداری و در شکم مادر به میان آمده است، بازار پردرآمدی که برای خانواده‌هایی که تمایل به یک فرزند خاص دارند ایجاد شده است. کافی است با یک جستجوی ساده در سطح شهر این کلاهبرداران را پیدا کنید که همیشه برای برای هر دردی یک نسخه گران دارند.

احتمال تعیین جنسیت جنین با روش‌های مواد خوراکی کم است

آزاده حسینی متخصص زنان، زایمان و ناباروری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعیین و تشخیص جنسیت جنین قبل از بارداری و با روش‌های خوراکی گفت: برخی از پزشکان مدعی هستند که می‌توانند جنسیت جنین را قبل از بارداری تعیین کنند یا تشخیص دهند؛ به نوعی که مثلاً یک خانواده که خواستار جنین پسر است می‌توانند با توصیه چندین پکیج  خوراکی و رعایت نکات موارد زناشویی فرزند دلخواهی خود را داشته باشند.

او درباره این موضوع که چند درصد از این روش‌ها می‌توانند جنسیت جنین را قبل از بارداری و با رعایت روش‌های مواد خوراکی و... شکل دهند، توضیح داد: تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با روش‌های مواد غذایی و سایر روش‌هایی که پایه علمی ندارند، ۵۰ تا ۷۰ درصد می‌توانند در بهبود روند فرزند دلخواه تاثیرگذار باشند که این عدد نیز از نظر اغلب پژوهشگاه‌های ناباروری کشور تائیدشده نیست.

رشد جنین‌های دختر و پسر با یکدیگر متفاوت است

پوپک افتخاری جنین‌شناس پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار داشت: از گذشته تعیین‌کننده جنسیت جنین همیشه اسپرم پدر بوده است، یعنی اگر اسپرم با کروموزوم x وارد تخمک شود سرانجام آن جنین دختر و اگر با کروموزوم y وارد بدن مادر شود سرانجام آن جنین پسر می‌شود.

او افزود: در برخی از موارد تنها اسپرم نیست که تعیین‌کننده جنسیت جنین است، بلکه انواع خواص فیزیولوژیکی و فیزیک شیمیایی می‌تواند مسیر تولید مثل را برای مادر و جنین هموار سازد، لذا نباید از این موضوع نیز غافل شد.

هیچ کدام از روش‌های بارداری و تعیین و تشخیص جنسیت جنین ۱۰۰ درصد نیست

جنین شناس پژوهشگاه رویان درباره روش تلقیح آزمایشگاهی جنین گفت: در روش تلقیحی در آزمایشگاه‌ها، کروموزوم‌ها بررسی می‌شوند و از آن‌ها برای انتقال به رحم مادر استفاده می‌شود، به طور کلی این روش نیز تا ۹۸ درصد می‌تواند جنسیت جنین را درست تشخیص دهد و تنها ۲ درصد خطای آزمایشگاهی وجود دارد.

افتخاری در ادامه بیان داشت: تمامی روش‌های موجود برای بارداری و تعیین و تشخیص جنسیت جنین ۱۰۰ درصد و قطعی نیست.

او در ادامه درباره تغییر جنسیت جنین داخل رحم مادر گفت: به تازگی واژه‌ای به عنوان تغییر جنسیت جنین به گوش می‌رسد که نه‌تنها کذب بلکه تا امروز چنین تغییری در علم جنین شناسی وجود نداشته است. همچنین با توجه به دانش امروزی تغییر جنسیت جنین قبل از بارداری و در حین بارداری امکان ندارد و در برخی موارد تنها امید تعیین و تشخیص جنین را می‌توان بنا بر روش‌های خوراکی، آزمایشگاهی دانست.

خانواده‌ها باید توجه داشته باشند روش‌های تعیین، تشخیص و تغییر جنسیت جنین فقط یک نوع احتمال است که مورد تائید هیچ یک از ارگان‌های بهداشتی کشور نیست و نه‌تنها یک هزینه اضافی محسوب می‌شود بلکه سلامتی افراد نیز مورد هدف قرار می‌گیرد، لذا از موهبتی که خداوند برای افرد مقدر کرده است خوب محافظت کنیم.

گزارش از معصومه عزتی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جنین و بارداری جنسیت جنین جنسیت جنین قبل از بارداری تعیین و تشخیص جنسیت جنین تغییر جنسیت جنین روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، با اشاره به اینکه سیستم تولید مثل زنان از رحم و تخمدان تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی از قسمت‌های مهمی که بین تخمدان و رحم ارتباط برقرار می‌کند لوله‌های رحمی است.

وی افزود: نقش لوله‌های رحمی این است که تخمک آزاد شده از تخمدان را به فضای رحمی و اسپرم منتقل شده از واژن را هم به تخمک برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات لقاح داخل لوله‌های رحم صورت می‌گیرد، گفت: حرکت صحیح لوله‌های رحمی به سمت فضای داخل رحم و انتقال تخم شکل گرفته باعث می‌شود بارداری اتفاق بیفتد.

نائیجی تاکید کرد: اگر به هر دلیلی در روند کار لوله‌های رحمی اختلالی ایجاد شود، بارداری ناموفق است.

این متخصص زنان و زایمان، با اشاره به اینکه گاهی لوله‌های رحمی دچار عفونت تناسلی نیز می‌شوند، ادامه داد: ورم لوله‌های رحمی یا هیدروسالپنکس منجر به عارضه‌هایی مثل دردهای مزمن شکمی و نازایی برای بیمار می‌شود.

نائیجی به نشانه‌های بسته شدن لوله‌های رحمی اشاره کرد و افزود: زمانی که لوله‌های رحمی بسته باشند، نشانه‌های این عارضه در زنان مختلف نیز متفاوت است، از دردهای شکمی تا نازایی و یا بارداری خارج از رحم بروز می‌کند.

وی درباره دلایل بسته شدن لوله‌های رحمی نیز، گفت: عفونت‌ها، مهم‌ترین علت بسته شدن لوله‌های رحمی هستند اما جراحی‌هایی که در شکم انجام می‌شود نیز می‌توانند چسبندگی ایجاد کرده و باعث این عارضه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه ممکن است هر جراحی‌عارضه چسبندگی و یا بسته شدن لوله‌های رحمی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: این عارضه می‌تواند به دنبال یک عمل سزارین تا جراحی ساده آپاندیس ایجاد شود.

این متخصص زنان و زایمان، درباره درمان بسته بودن لوله‌های رحم عنوان کرد: اگر علت بسته شدن لوله‌ها عفونت باشد، تکلیف روشن است، با انواع روش‌های دارویی و مصرف آنتی بیوتیک‌ها با تجویز پزشک متخصص این عارضه برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که تنها یک لوله بسته باشد، امکان بارداری وجود دارد، ادامه داد: زمانی که هر دو لوله رحمی بسته باشد، درمان توسط روش‌های هیستروسکوپی یا کمک باروری مثل IVF انجام می‌شود.

به گفته نائیجی، حفظ بهداشت در زنان با هدف پیشگیری از عفونت‌های تناسلی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از اختلال در عملکرد لوله‌های رحمی است.

وی تاکید کرد: جراحی‌های بی‌مورد و عمل‌های سزارینی که بدون دلیل جایگزین زایمان طبیعی می‌شود، از مهم‌ترین عوامل چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی است.

نائیجی به افرادی‌که جراحی‌های لگنی کرده‌اند و در پی آن عفونت داشته‌اند توصیه کرد: در صورت تأخیر در سیکل قاعدگی حتماً تست بارداری را انجام دهند چون بارداری خارج رحم مهمترین عارضه آسیب به لوله‌های رحم است.

کد خبر 6088837 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • چه رسم زیبایی داشتند بازاری‌های قدیمی! (فیلم)
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران
  • بازاری‌ها فروشنده شدند؛ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان
  • بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان
  • توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران
  • تصاویر عجیب محمد صادقی بعد فرار از ایران: جنسیت خودم را نمی‌دانم!
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین