Web Analytics Made Easy - Statcounter

رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و همچنین به بهانه انتشار مجله تخصصی شماره ۴ "ایران" رایزنی فرهنگی به زبان ژاپنی که به ویژه نامه "موسیقی ایرانی" اختصاص یافته است و در ادامه سلسله نشست های تخصصی خود، وبینار "موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی" را به همراه "رونمایی نمادین از مجله" و "اجرای زنده موسیقی ایرانی " با حضور فرهنگ دوستان و علاقه مندان ژاپنی و ایرانی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، در این سمینار که بیش از ۱۳۰ نفر از علاقه مندان ژاپنی و ایرانی در فضای مجازی زوم حضور یافته بودند، دیوسالار رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به فعالیت های متنوع و فراوان رایزنی فرهنگی در توسعه و گسترش تعاملات و همکاری های فرهنگی دو کشور بزرگ ایران و ژاپن گفت: موسیقی ایرانی یکی از زمینه های ارزشمندی است که همواره مورد توجه مردم فرهنگ دوست ژاپن بوده است و شخصیت های ارزشمندی از ژاپن به هنر موسیقی ایرانی تسلط دارند و در این خصوص فعالیت های علمی و تخصصی داشته اند و این نشست با حضور دکتر تانی یکی از شخصیت های برجسته و مسلط به موسیقی ایرانی نیز در همین زمینه و معرفی و ایجاد شناخت از موسیقی ایرانی برپا گردیده است.

وی به انتشار ویژه نامه مجله تخصصی " ایران" رایزنی فرهنگی با موضوع موسیقی ایرانی هم اشاره کرد و گفت: شماره چهارم مجله که در ماه گذشته توسط رایزنی فرهنگی به زبان ژاپنی با هدف ایجاد شناخت و معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری کشورمان و فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی در ادامه ارائه شماره های قبلی این مجله با موضوعات مختلف منتشر شده است، مجله ای تخصصی و تمام تولیدی - رنگی با کیفیت مطلوب ویژه "موسیقی ایرانی" به همراه مطالب گردشگری است که همراه با بیش از ۷۵ رمزینه و کیوآرکد (QR) در یوتیوب و آپارات برای نمایش سازها، آلات موسیقی، نماهنگ ها، اجراهای شخصیت ها و افراد برجسته موسیقی ایرانی از گذشته تا امروز و در ۱۲ عنوان و ۷۲صفحه منتشر شده که در همین مدت کوتاه با استقبال فراوان علاقه مندان مواجه گردیده است و در این مجله نیز از فعالیت ها، آموزش و خاطرات دکتر سانی و همچنین خانم ایشی ای در سفر به ایران مطالبی درج و نمونه هایی از برنامه های آنان در قابل کیوآرکد و رمزینه تصویری ارائه گردیده است.

در بخش دیگر این برنامه ماساتو تانی استادیار دانشگاه کوبه و شخصیت هنرمند مسلط به موسیقی ایرانی و به طور خاص سنتور، همراه با ارائه پاورپوینت سخنرانی کرد و ضمن اشاره به انتشار "مجله موسیقی ایرانی" رایزنی فرهنگی و ارائه توضیحاتی در خصوص آن گفت: این مجله به عنوان متن معرفی موسیقی و دستگاه موسیقی ایرانی به زبان ژاپنی بسیار ارزشمند و بی نظیر است و بهتر از این منبع وجود ندارد و به صورت کامل و جامع تهیه شده است و به همه ژاپنی های علاقه مند توصیه می کنم این مجله را دریافت و مطالعه نمایند.

وی افزود: روابط موسیقی ایران و ژاپن به زمان های گذشته باز می گردد که دستگاه موسیقی ایرانی به ژاپن وارد شده بود اما معتقدم از سال ۱۹۶۰ به طور جدی موسیقی ایرانی معرفی شده است و آقای فومیئو کویزومی (Fumio Koizumi) از موسیقی‌دانان مطرح جهان که در سال ۱۹۶۱ برای اولین بار و بعد از آن هم چندین نوبت به این کشور سفر کرده بود موسیقی، صفحه گرامافون، نوار موسیقی، کتاب موسیقی ایرانی و ... را به جامعه ژاپن معرفی کرد و کتاب‌هایی که در آن به موسیقی و خوانندگان ایرانی هم اشاره شده است تألیف کرد. 

 تانی گفت: در یکی از این کتاب‌ها، کویزومی از موسیقی ایرانی بسیار تجلیل می کند و می نویسد: جدی می گویم که بهترین موسیقی جهان، موسیقی ایران هست. بعد از آن پروفسور گِنئیچی تسوگه از دانشگاه هنر زیبا و موسیقی توکیو، موسیقی جاده ابریشم، از جمله ایران را معرفی کرد و در نیمه دوم دهه ۱۹۷۰ هم یوشیفوسا سِکی ایران شناس دانشگاه توکای  نسبت به معرفی موسیقی ایرانی اقدام نمود.

استاد دانشگاه کوبه به سفر خود به ایران در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ و آشنایی و یادگیری هنر موسیقی ایرانی و ساخت دستگاه موسیقی اشاره کرد و افزود: در این دوران علاوه بر من، هنرمندان دیگری هم به فعالیت و یادگیری موسیقی ایرانی پرداختند که در گسترش و معرفی این موسیقی در ژاپن بسیار موثر بوده است. 

وی در بخش دیگری از این سخنرانی به معرفی و تشریح دستگاه ها، تحریر، نت، خوانندگی، ریزپرده ها، ریتم، ضرب آهنگ و ... به عنوان محورهای موسیقی ایرانی پرداخت و  تصریح کرد: موسیقی ایرانی بخشی از وجود و جزء زندگی من شده است که نمی توان وصف بی نظیر آن را توضیح داد. کویزومی هم گفته بود در آخر عمر خود می خواست همواره موسیقی ایرانی را گوش کند و من هم تصور نمی کردم تا این مقدار به این موسیقی وابسته شوم. 

بخش بعدی این سمینار نیز به اجرای زنده چند قطعه سنتور در دستگاه شور و آرام اختصاص یافت که توسط دکتر تانی هنرمند برجسته ژاپنی به اجرا در آمد و با استقبال فراوان مخاطبان و میهمانان مواجه گردید و در پایان نیز به سئوالات مطرح شده پاسخ داده شد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و ژاپن روز بزرگداشت فردوسی موسیقی ایرانی رایزنی فرهنگی موسیقی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۷۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم رونمایی از فصلنامه «ماجرا» برگزار می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، «ماجرا» فصلنامه تاریخی-سیاسی به مدیرمسئولی محمدمهدی دادمان و سردبیری جواد موگویی است که اولین شماره آن با عنوان «پیروزی بدون جنگ؛ رهبر انقلاب چگونه ایران را از جنگ‌ها عبور می‌دهد؟» منتشر شده است.
مراسم رونمایی از اولین شماره این مجله فردا یکشنبه 9 اردیبهشت ماه با حضور علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، منوچهر متکی نماینده مجلس و وزیر اسبق امورخارجه، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، جواد موگویی تاریخ‌نگار و پژوهشگر، و جمعی دیگر از هنرمندان و مدیران در خانه اندیشه ورزان جوان برگزار خواهد شد.

کیانوش رضایی کد خبر: 1228571 برچسب‌ها حوزه هنری مجله اجتماعی

دیگر خبرها

  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • مراسم فرهنگی ایرانیان در دوبلین
  • تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • مراسم رونمایی از فصلنامه «ماجرا» برگزار می‌شود