Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وبینار "موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی" با حضور فرهنگ دوستان و علاقه‌مندان ژاپنی و ایرانی در توکیو برگزار شد.
به گزارش آریا، وبینار "موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی" با حضور فرهنگ دوستان و علاقه‌مندان ژاپنی و ایرانی در توکیو برگزار شد.
این وبینار به همت رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در توکیو به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و همچنین به بهانه انتشار شماره جدیدمجله تخصصی شماره 4 "ایران" برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این وبینار که بیش از 130 نفر از علاقه‌مندان ژاپنی و ایرانی در فضای مجازی زوم حضور یافته بودند، دکتر دیوسالار رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به فعالیت‌های متنوع و فراوان رایزنی فرهنگی در توسعه و گسترش تعاملات و همکاری‌های فرهنگی دو کشور بزرگ ایران و ژاپن گفت: موسیقی ایرانی یکی از زمینه‌های ارزشمندی است که همواره مورد توجه مردم فرهنگ دوست ژاپن بوده است و شخصیت‌های ارزشمندی از ژاپن به هنر موسیقی ایرانی تسلط دارند.
وی به انتشار ویژه نامه مجله تخصصی "ایران" رایزنی فرهنگی با موضوع موسیقی ایرانی هم اشاره کرد و گفت: شماره چهارم مجله که در ماه گذشته توسط رایزنی فرهنگی به زبان ژاپنی با هدف ایجاد شناخت و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری کشورمان و فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی منتشر شده است.
دکتر ماساتو تانی استادیار دانشگاه کوبه و هنرمند مسلط به موسیقی ایرانی نیز در این وبینار به سخنرانی پرداخت و گفت: روابط موسیقی ایران و ژاپن به زمان‌های گذشته باز می‌گردد که دستگاه موسیقی ایرانی به ژاپن وارد شده بود، اما معتقدم از سال 1960 به طور جدی موسیقی ایرانی معرفی شده است و آقای فومیئو کویزومی (Fumio Koizumi) از موسیقی‌دانان مطرح جهان که در سال 1961 برای اولین بار و بعد از آن هم چندین نوبت به این کشور سفر کرده بود موسیقی، صفحه گرامافون، نوار موسیقی، کتاب موسیقی ایرانی و ... را به جامعه ژاپن معرفی کرد و کتاب‌هایی که در آن به موسیقی و خوانندگان ایرانی هم اشاره شده است تألیف کرد.
پروفسور گِنئیچی تسوگه از دانشگاه هنر زیبا و موسیقی توکیو نیز به عنوان دیگر سخنران این وبینار به سفر خود به ایران در نیمه دوم دهه 1990 و آشنایی و یادگیری هنر موسیقی ایرانی و ساخت دستگاه موسیقی اشاره کرد و افزود: در این دوران علاوه بر من، هنرمندان دیگری هم به فعالیت و یادگیری موسیقی ایرانی پرداختند که در گسترش و معرفی این موسیقی در ژاپن بسیار موثر بوده است.
سنتورنوازی در دستگاه شور توسط دکتر تانی هنرمند برجسته ژاپنی از دیگر برنامه‌های این وبینار بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وبینار موسیقی ایرانی هنرمند ژاپنی توکیو رایزنی فرهنگی موسیقی ایرانی موسیقی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

 قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • شکایت عجیب از باشگاه ایرانی: ورثه یک سرمربی!
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟